Wie ben ik?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2012

FIBO erkent door middel van een ‘award’, dat stabiliteitstraining op dit moment de toekomst heeft. Velen van ons zullen dan ook gaan kijken naar apparatuur op het gebied van stabiliteitstraining. Gelukkig, want al jaren lang dring ik er bij onze klanten op aan, dat het niet alleen gaat om grote spieren of een goede conditie, een extreme flexibiliteit of een goede coördinatie; nee, het gaat om het totaal daarvan, namelijk de functie. En het zou zo mooi zijn als ik niet de enige roepende in de woestijn ben, maar dat we met zijn allen overtuigd raken van het belang daarvan voor onze klanten.

En als je dan wilt investeren op het gebied van functioneel trainen, komt al direct de volgende vraag om de hoek kijken: In welke apparatuur investeer je dan? Met andere woorden aan welke voorwaarden moet een product voldoen om echt kwaliteit in huis te halen? Geeft elk kwaliteitsproduct mij productkwaliteit?!

Kwaliteitsproducten versus Productkwaliteit

Er worden al sinds jaar en dag kwaliteitsproducten geleverd door de grote leveranciers in onze markt. Er zijn allerlei internationale regels voor veiligheid van de apparatuur, en vele technici en ‘engineers’ zijn betrokken bij het ontwikkelen van de apparatuur. Maar zorgt ieder kwaliteitsproduct automatisch voor productkwaliteit?

Wij draaien nu sinds 5 jaar met onze apparatuur en er is nog niet 1 apparaat bij dat ‘ouderwets’ is geworden. Wij hoeven zelfs niet uit te breiden in het soort apparatuur omdat we met het huidige materiaal, nog zover vooruit kunnen dat we nog zeker 5-10 jaar verder kunnen met het uitbreiden van de trainingen op deze apparatuur. Trainingen voor ons totale klantenbestand, waarvan ongeveer 65% lid is sinds de opening in 2007; en 85% langer dan 3 jaar lid is. Dat maakt dat onze apparatuur, mijns inziens, een hoge Productkwaliteit heeft. Het hebben van kwaliteitsproducten is daar een voorwaarde voor.

Productkwaliteit heeft onder andere te maken met het feit dat apparatuur duurzaam is, dat er goed materiaal gebruikt is, dat het tegen een stootje kan, maar vooral dat het instelbaar is om op verschillende niveaus goed gebruikt te worden. Met andere woorden dat het vooral de ruimte biedt om op velerlei niveaus te kunnen trainen. Gadgets zijn leuk maar als ze niet voldoen aan de bovenstaande eisen vallen deze naar mijn mening niet onder de noemer Productkwaliteit.

Productkwaliteit geeft u de mogelijkheid als eigenaar om de apparatuur uit te putten, er alles uit te halen wat erin zit. Als leden een oefening niet meer leuk vinden, moet je ze geen andere spiergroep laten trainen maar moet je de training van diezelfde spiergroep op een andere manier aanbieden.

Productkwaliteit nastreven is de manier om duurzaam te innoveren. Want met 1 investering kun je jaren vooruit, je klanten leren steeds meer over hun manier van trainen en je voedt je eigen ervarings-niveau.

Productkwaliteit zorgt ervoor dat je niet mee hoeft te waaien met elke wind, maar dat je gefundeerd kunt uitleggen waarom jouw programma’s zo goed werken bij de klanten.

Productkwaliteit zorgt ervoor dat de keuze gemaakt is voor welke richting je neemt met het fitnesscentrum.

Uit Duits onderzoek is gebleken dat 2 groepen het goed zullen blijven doen in de toekomstige fitnessmarkt. Allereerst de dure centra die zich onderscheiden door veel luxe en “zien en gezien worden”. Daarnaast zal de centra blijven bestaan waarbij de inhoud van de programma’s hun ‘unique selling point’ is. De groep ertussen, de groep van fitnesscentra die van alles een beetje willen doen, zullen het heel moeilijk krijgen, aldus de Duitsers. Met andere woorden onze klanten zijn bereid een lidmaatschap te betalen voor het oog of voor de inhoud. Wij hebben gekozen voor de inhoud met een zeer hoge Productkwaliteit. Wat is uw keuze?

TRAIN the way you FUNCTIONâ„¢

Hebt u interesse in onze visie op training? Wilt u meer weten hoe u, als personal trainer, Uw klanten optimaal kunt bijstaan? Neem dan vrijblijvend contact op.

innoveren I business

Lilian Rijfkogel, LPT; C.E.A.S.

Artros Healthfocusâ„¢, HQ: Almenseweg 3; 7231PG Warnsveld

Facility location: Heliumstraat 9; 7463PL Rijssen, T: 06-53614366

E: lilian@artros.nl

body•LIFE 5I2012 I

Edities