Voeding als voorwaarde voor topprestatie

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2012

I body•LIFE 5I2012

Kansen voor aanbieders van bedrijfsgezondheids management

Tekst: Loet van Bergen

Gelukkig zien steeds meer bedrijven en organisaties het belang in van gezonde medewerkers en dat wordt ook geaccepteerd. De zorgstaat wordt verder uitgekleed en de overheid legt de verantwoordelijkheid steeds meer bij de organisaties en de medewerkers zelf. Want bevlogen en gezonde medewerkers zorgen namelijk voor betere bedrijfsresultaten. Ze hebben meer energie, gaan beter met veranderingen om, presteren beter, zijn langer inzetbaar, halen het beste uit zichzelf en anderen en zijn creatiever. Ze zijn…vitaal!

Perspectieven

Om werknemers vitaal te houden/krijgen wordt het thema bedrijfsgezondheidmanagement steeds belangrijker. Er is een toenemende vraag aanwezig naar maatregelen tegen werkdruk en stress. De beroepsbevolking is aan het vergrijzen en oudere werknemers zijn vaak langer ziek. Er is een trend waarneembaar dat steeds meer omzet van bedrijven gaat naar vitaliteit en preventie van verzuim. Een markt waar niet alleen gezondheidsdiensten op inspringen, maar ook artsen, klinieken, fysiotherapiepraktijken en fitnesscentra. Om zich te kunnen onderscheiden in deze markt, zullen aanbieders een breed pakket moeten aanbieden.

Welke thema’s hierbij actueel zijn, leest u in onderstaande prognoses.

Prognose 1: Stressmanagement wordt belangrijker

Mentale en psychosociale belastingen zijn toegenomen en zorgen voor uitval in de werk- en privé-situaties, zoals rapporten en onderzoeken van gezondheidsorganisaties en zorgverzekeraars aantonen. Tegelijkertijd zijn stress, burnout en de stijgende werkdruk belangrijke onderwerpen in de media, die vanwege de bezuinigingen en het tekort aan vakmensen alleen maar zullen toenemen.

Tip: Organiseer seminars op het gebied van stressmanagement en ontspanning.

Prognose 2: Totale concepten zijn op lange termijn succesvoller

Alleen als de werkelijke problemen in iedere afdeling van het bedrijf nauwkeurig worden omschreven, blijken de later uitgevoerde gezondheidsbevorderende maatregelen op lange termijn succesvoller. Daarom is nauwkeurige analyse van de lokale situatie, bijvoorbeeld door middel van controles op de werkplek en/of interviews met medewerkers over hun werkplek in relatie tot hun gezondheid, erg belangrijk en kan leiden tot een evenwichtig samengesteld bedrijfsgezondheidsprogramma.

Tip: Bedrijfsgezondheidsmanagement is meer dan bedrijfsfitness. Wie een totaalpakket aanbiedt met een combinatie van bewegen, voeding en mental coaching, heeft betere kansen in deze markt dan bedrijven die bijvoorbeeld alleen fitness aanbieden.

Prognose 3: Aanbod van beweging blijft belangrijk

Aandoeningen aan het bewegingsapparaat vormen het hoogste percentage arbeidsongeschiktheid. Een deel van de werknemers wordt nog steeds blootgesteld aan fysieke belastingen (meestal industrie en de commerciële activiteiten). Andere daarentegen lijden weer aan bewegingsarmoede (zakelijke dienstverlening, kantoorwerk).

Tip: Verruim het bewegingsaanbod met bijvoorbeeld een rugcoach of rugscholing op de werkplek of in het fitnesscentrum. Fitness- en gezondheidscentra kunnen met een dergelijk bewegingsaanbod niet alleen scoren bij de eindgebruiker, maar ook bij bedrijven.

Prognose 4: Voedingsadvies opent perspectieven

Voeding is zichtbaar, concreet en iedereen heeft er dagelijks mee te maken. Dat maakt voeding tot een goede ingang voor aandacht voor gezondheid op het werk. Een gezond aanbod in de kantine of het bedrijfsrestaurant onderstreept dat een organisatie aandacht en zorg heeft voor de gezondheid van werknemers: het restaurant als ‘visitekaartje’ van de organisatie.

Tip: In samenwerking met de verantwoordelijke bedrijfsarts kan de aanbieder van bedrijfsgezondheidsmanagement de kaders voor de individuele voedingsadviezen optimaliseren. Daarmee wordt het mogelijk relevante medische gegevens in het voedingsplan te betrekken.

Prognose 5: Netwerk bouwen

Netwerken is net werken hoor je wel eens. Dat kan best zo lijken, maar als je netwerken op de juiste manier aanpakt vereenvoudigt het je leven juist in veel gevallen. Wat zijn de belangrijkste voordelen van netwerken? Op de eerste plaats gemakkelijker toegang tot kennis en expertise. Verder op de tweede plaats effectiever en efficiënter werken. Je hebt sneller de juiste mensen om je heen. Met een netwerk ga je sneller op je doel af. Mensen met een netwerk maken meer promotie en behalen sneller meer omzet. Bovendien heb je minder stress: jij helpt en je wordt dus ook sneller geholpen. Tenslotte geeft netwerken een goed gevoel.

Tip: Benut onafhankelijke netwerken om contacten te leggen met potentiële klanten en coöperatie partners.

Werkgevers moeten meer investeren in de gezondheid van hun personeel. Uit studies blijkt dat

werknemers met een ongezonde leefstijl over het algemeen vaker verzuimen dan werknemers met een gezonde leefstijl. Ook lijkt het erop dat een ongezonde leefstijl leidt tot meer arbeidsongeschiktheid en een lagere arbeidsproductiviteit.

Gelukkig zien steeds meer bedrijven en organisaties het belang in van gezonde medewerkers en dat wordt ook geaccepteerd. De zorgstaat wordt verder uitgekleed en de overheid legt de verantwoordelijkheid steeds meer bij de organisaties en de medewerkers zelf. Want bevlogen en gezonde medewerkers zorgen namelijk voor betere bedrijfsresultaten. Ze hebben meer energie, gaan beter met veranderingen om, presteren beter, zijn langer inzetbaar, halen het beste uit zichzelf en anderen en zijn creatiever. Ze zijn…vitaal!

Perspectieven

Om werknemers vitaal te houden/krijgen wordt het thema bedrijfsgezondheidmanagement steeds belangrijker. Er is een toenemende vraag aanwezig naar maatregelen tegen werkdruk en stress. De beroepsbevolking is aan het vergrijzen en oudere werknemers zijn vaak langer ziek. Er is een trend waarneembaar dat steeds meer omzet van bedrijven gaat naar vitaliteit en preventie van verzuim. Een markt waar niet alleen gezondheidsdiensten op inspringen, maar ook artsen, klinieken, fysiotherapiepraktijken en fitnesscentra. Om zich te kunnen onderscheiden in deze markt, zullen aanbieders een breed pakket moeten aanbieden.

Welke thema’s hierbij actueel zijn, leest u in onderstaande prognoses.

Prognose 1: Stressmanagement wordt belangrijker

Mentale en psychosociale belastingen zijn toegenomen en zorgen voor uitval in de werk- en privé-situaties, zoals rapporten en onderzoeken van gezondheidsorganisaties en zorgverzekeraars aantonen. Tegelijkertijd zijn stress, burnout en de stijgende werkdruk belangrijke onderwerpen in de media, die vanwege de bezuinigingen en het tekort aan vakmensen alleen maar zullen toenemen.

Tip: Organiseer seminars op het gebied van stressmanagement en ontspanning.

Prognose 2: Totale concepten zijn op lange termijn succesvoller

Alleen als de werkelijke problemen in iedere afdeling van het bedrijf nauwkeurig worden omschreven, blijken de later uitgevoerde gezondheidsbevorderende maatregelen op lange termijn succesvoller. Daarom is nauwkeurige analyse van de lokale situatie, bijvoorbeeld door middel van controles op de werkplek en/of interviews met medewerkers over hun werkplek in relatie tot hun gezondheid, erg belangrijk en kan leiden tot een evenwichtig samengesteld bedrijfsgezondheidsprogramma.

Tip: Bedrijfsgezondheidsmanagement is meer dan bedrijfsfitness. Wie een totaalpakket aanbiedt met een combinatie van bewegen, voeding en mental coaching, heeft betere kansen in deze markt dan bedrijven die bijvoorbeeld alleen fitness aanbieden.

Prognose 3: Aanbod van beweging blijft belangrijk

Aandoeningen aan het bewegingsapparaat vormen het hoogste percentage arbeidsongeschiktheid. Een deel van de werknemers wordt nog steeds blootgesteld aan fysieke belastingen (meestal industrie en de commerciële activiteiten). Andere daarentegen lijden weer aan bewegingsarmoede (zakelijke dienstverlening, kantoorwerk).

Tip: Verruim het bewegingsaanbod met bijvoorbeeld een rugcoach of rugscholing op de werkplek of in het fitnesscentrum. Fitness- en gezondheidscentra kunnen met een dergelijk bewegingsaanbod niet alleen scoren bij de eindgebruiker, maar ook bij bedrijven.

Prognose 4: Voedingsadvies opent perspectieven

Voeding is zichtbaar, concreet en iedereen heeft er dagelijks mee te maken. Dat maakt voeding tot een goede ingang voor aandacht voor gezondheid op het werk. Een gezond aanbod in de kantine of het bedrijfsrestaurant onderstreept dat een organisatie aandacht en zorg heeft voor de gezondheid van werknemers: het restaurant als ‘visitekaartje’ van de organisatie.

Tip: In samenwerking met de verantwoordelijke bedrijfsarts kan de aanbieder van bedrijfsgezondheidsmanagement de kaders voor de individuele voedingsadviezen optimaliseren. Daarmee wordt het mogelijk relevante medische gegevens in het voedingsplan te betrekken.

Prognose 5: Netwerk bouwen

Netwerken is net werken hoor je wel eens. Dat kan best zo lijken, maar als je netwerken op de juiste manier aanpakt vereenvoudigt het je leven juist in veel gevallen. Wat zijn de belangrijkste voordelen van netwerken? Op de eerste plaats gemakkelijker toegang tot kennis en expertise. Verder op de tweede plaats effectiever en efficiënter werken. Je hebt sneller de juiste mensen om je heen. Met een netwerk ga je sneller op je doel af. Mensen met een netwerk maken meer promotie en behalen sneller meer omzet. Bovendien heb je minder stress: jij helpt en je wordt dus ook sneller geholpen. Tenslotte geeft netwerken een goed gevoel.

Tip: Benut onafhankelijke netwerken om contacten te leggen met potentiële klanten en coöperatie partners.

Gezondheidsmanagement

Werden in het verleden beweeginterventies voornamelijk vanuit de werknemers ontwikkeld, steeds vaker wordt een breder belang onderkend: óók de werkgever heeft baat bij gezonde medewerkers. Maarten Jan Stam van InHealth doet onderzoek naar het rendement van gezondheidsmanagement in organisaties. Hij ging op zoek naar de manier waarop bedrijfsgezondheidsprogramma's aansluiten bij doelstellingen van organisaties. “Het blijkt dat er vier dominante strategieën overheersen bij dit type programma’s. Gezondheidsbevordering voor individuen in de organisatie, aandacht voor een veilige en verantwoorde inrichting van de werkplek, gezondheidsbevordering om sociale dialoog te versterken en aandacht voor gezondheid om de sociale identiteit van de organisatie uit te dragen.” In veel organisaties zie je diverse strategieën naast elkaar, met wisselende resultaten. Eén succesvolle strategie bestaat ook niet. De uitdaging is om zo goed mogelijk aan te sluiten bij het doel en de context van de organisatie. Dat betekent dat de sport- en beweeginterventie diverse verschijningsvormen kan hebben.

Synergie

Medewerkers in beweging brengen en dit laten aansluiten bij het realiseren van de organisatiedoelen zorgt voor synergie en commitment. Een grote supermarktketen maakte het beweegprogramma onderdeel van de zogenaamde ‘duurzaamheidfilosofie'. Met duurzaamheid wil de keten bijdragen aan de maatschappelijke positie die ze hebben. Aandacht voor gezonde medewerkers past daarin. Door het beweegprogramma te verbinden aan de strategie, zijn organisaties in staat uit te leggen waarom ze daarin investeren. Bewegen is goed voor de werknemer, maar met de juiste aanpak kan het óók de werkgever veel opleveren.

bedrijfsgezondheidsmanagement I health

body•LIFE 5I2012 I

Edities