Binnen vier jaar naar 400 preventie centra

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2012

I body•LIFE 6I2012

De kracht van een team wordt in onze branche wel eens onderschat. Terwijl het omgaan met onze leden mensenwerk is. Als het erop aankomt, blijven onze leden niet komen voor de faciliteiten en de nieuwste apparatuur. Ze blijven komen voor de sfeer, de beleving, voor de aandacht die ze krijgen en het gevoel welkom te zijn. De relatie tussen management en medewerkers en de band tussen teamleden onderling hebben direct hun weerslag op de sfeer die leden ervaren. Medewerkers die niet lekker in hun vel zitten, stralen dat uit. Of erger nog, ze uiten hun ergernissen bij uw leden en roddelen onderling. Wanneer medewerkers daarentegen lekker in hun vel zitten, stralen ze energie uit. Ze zijn meer betrokken, hebben een betere werkhouding en tonen meer inzet.

Probeer binnen uw centrum niet alleen te kijken naar apparatuur, faciliteiten, systemen en procedures, maar verleg de focus naar uw mensen. Besluiten die alleen van bovenaf worden opgelegd, krijgen weinig draagvlak binnen het team. Wanneer er op de werkvloer geen verantwoordelijkheid wordt gevoeld, wanneer er niet naar de mening en ervaring van medewerkers wordt geluisterd, ontstaat een team dat zich niet betrokken voelt. En op het moment dat dit gevoel overheerst, hoeft u er niet op te rekenen dat men initiatief toont en grote inzet levert. Er wordt gedaan wat moet, maar niet meer dan dat.

Hoe bouw je een topteam?

• Juiste taakverdeling op basis van sterke punten

De kracht van een goed team zit hem in de juiste mensen op de juiste plaats. Kijk naar persoonlijkheden, capaciteiten en interesses. Niet iedereen hoeft overal goed in te zijn, de een is beter in het uitdenken van projecten, de ander beter in het plannen ervan en weer een ander zal uitblinken in de uitvoering. Identificeer ieders sterke punten. Probeer de focus niet steeds te leggen op het verbeteren van zwakke punten, maar bespreek juist de sterke kanten met uw medewerker en kijk samen op welke vlakken deze sterke kanten het best tot hun recht komen.

• Doelen formuleren en positieve feedback geven

Uw medewerkers kunnen gerichter werken, met een duidelijk doel voor ogen. Plan regelmatig een voortgangsgesprek waarin u doelen stelt en persoonlijke ontwikkeling evalueert. Doe dit altijd met positieve feedback. Spreek uw waardering uit als iets goed is gegaan en als mensen hun sterke kanten effectief benut hebben. Dit vergroot hun zelfvertrouwen en geeft een stimulans om zichzelf nog verder te verbeteren. Geef uw medewerkers de kans zichzelf te ontwikkelen of scholen, met uitzicht op mooie toekomstperspectieven.

• Werk aan de teamspirit

Plan regelmatig bijeenkomsten waarbij u het reilen en zeilen van uw organisatie deelt met uw team. Laat uw medewerkers met ideeën komen en laat merken dat u meedenken en initiatief waardeert en serieus neemt. Pik goede ideeën eruit en ga er daadwerkelijk mee aan de slag. Medewerkers naar wie geluisterd wordt, voelen zich betrokken wat leidt tot motivatie en inzet. Combineer deze bijeenkomsten met een teamuitje zodat u en uw medewerkers elkaar ook eens meemaken buiten het werk om.

• Bekijk uw team met open vizier

Iedereen is anders, het ene type zal u beter liggen dan het andere. Beiden verdienen echter dezelfde aandacht een gelijkwaardige behandeling. Blijf bij niemand focussen op zwakke punten en eigenschappen die u minder waardeert, maar haal juist het beste in uw medewerkers naar boven. Pas desnoods een functie aan iemands sterke punten aan. Steeds maar bezig moeten zijn met iets waar je niet goed in bent, zorgt voor frustratie en is slecht voor het zelfvertrouwen. Werk doen waarbij je voelt dat je er goed in bent, vergroot juist zelfvertrouwen, motivatie en plezier in het werk.

• Geef het goede voorbeeld

Een manager die medewerkers het gevoel van gelijkwaardigheid geeft, creëert een betere onderlinge band met het team. Een manager die weinig betrokkenheid toont en alleen opdrachten geeft, creëert afstand. Goed managen is niet het geven van bevelen, maar juist het geven van aandacht. Goed managen is ook het geven van het goede voorbeeld. Afspraken die uw medewerkers na moeten komen, moeten ook door u worden nagekomen. Taken die voor iedereen gelden, gelden ook voor u. Als uw medewerkers zien dat u zelf hard werkt met passie, bijspringt waar nodig, begrip toont en hen de ruimte geeft om fouten te maken zonder daar harde consequenties aan te verbinden, zullen zij u waarderen met hun inzet en loyaliteit.

De kracht van een team; 5 aandachtspunten

De basis van een succesvolle organisatie is een sterk team. Een sterk team ontstaat wanneer er sprake is van een goede werksfeer waarin mensen kunnen doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Waarin ze uitgedaagd, betrokken en gewaardeerd worden. Waar onderling vertrouwen en respect heersen en waar aandacht is voor iedereen. En, last but not least, waar het management het goede voorbeeld geeft en bijdraagt aan een sfeer van gelijkwaardigheid.

management I business

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl,

het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

anke@benfit.nl

body•LIFE 6I2012 I

Edities