“Het karakter van GRIT STRENGTH spreekt mij bijzonder aan"

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2012

I body•LIFE 7I2012

Moes Chraou start nieuw vitaliteitsconcept

Het idee voor PTZone Office Vitality is niet uit de lucht komen vallen. Moes traint al jaren directeuren van bedrijven en bekende Nederlanders als Herman den Blijker, die hij hielp om 40 kilo af te vallen. Samen met Jorgen de Mey en Guy van der Reijden is hij als co-founder één van de inspirerende krachten achter het fitnessconcept LAPT Personal Training. Onder zijn persoonlijke motto “It takes more than exercise to keep people moving”, voelt Moes zich uitgedaagd om mensen te inspireren en gemotiveerd te houden tijdens het sporten. “Resultaat is dan een logische consequentie”, is zijn visie.

Positieve effecten

“In de afgelopen zeven jaar heb ik veel ervaring opgedaan in de fitnessbranche”, vertelt Moes. “Ik ben er achter gekomen dat er meer nodig is dan alleen fitness om mensen vitaal en gezond te krijgen. Vandaar dat ik het PTZone Office Vitality concept heb ontwikkeld.” Het is een Inhouse Personal Training & Support dat door middel van training en begeleiding zorgt voor een verbetering van de vitaliteit en fitheid van medewerkers waardoor zij meer werk kunnen verzetten, minder vaak ziek zijn en dat de werkgever uiteindelijk alleen maar geld oplevert. Na roken is te weinig bewegen de grootste risicofactor voor het ontstaan van hart- en vaatziekten. Te weinig beweging leidt ook tot klachten aan het bewegingsapparaat en tot een vergroot risico op obesitas. Naast verzuim, zijn er volgens Moes andere redenen om bewegen via het werk te stimuleren. “Samen bewegen en sporten kan een positief effect hebben op de communicatie en samenwerking in de organisatie: medewerkers komen op een andere manier met elkaar in contact. Directie en managers die meedoen aan beweegactiviteiten vergroten de kans op geloofwaardigheid en animo voor het beleid. Dit is ook een voorwaarde voor bedrijven die deelnemen aan PTZone Office Vitality. Het management moet ook mee doen anders heb je geen draagvlak. Hun deelname kan ook een mogelijk (gevoelde) afstand tussen leiding en medewerkers verkleinen. Bewegen is verder een aansprekend en aantrekkelijk thema om mee te beginnen binnen een organisatie: het is concreet, zichtbaar en positief (van dit leefstijlthema mag je altijd meer!). Dit geldt ook voor externen, klanten, relaties en toekomstige werknemers. Bovendien profileert het bedrijf zich als een ‘sportief’ bedrijf dat aan de vitaliteit van medewerkers werkt.”

Bedrijfsfitness

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven geld gestoken in bedrijfsfitness. De praktijk leert dat dit weinig heeft opgeleverd. Dit heeft volgens Moes ook te maken met de verschillende culturen binnen een bedrijf. “Juist degenen die zouden moeten sporten, laten het afweten. Bij de ontwikkeling van PTZone Office Vitality heb ik gekeken naar de sterke en zwakke punten van bedrijfsfitness. Daarbij heb ik een aantal mensen van de hogeschool ingeschakeld om onderzoek te doen naar de ervaringen van deelnemers aan interne en externe bedrijfsfitness. Uit de eerste resultaten blijkt dat veel bedrijven openstaan voor een vitaliteitstraject. Met een aantal bedrijven ben ik inmiddels gestart zoals KPN en Schoenenreus van den Assem. Bij beide bedrijven heb ik tevens geadviseerd over de inrichting van een PTZone die tussen de 50 en 100 m2 bedraagt zodat je met voldoende mensen tegelijkertijd kunt trainen.” De inrichting van een dergelijke ruimte kan per bedrijf verschillen. Bij het ene bedrijf kan het accent meer liggen op functionele training, terwijl bij een ander bedrijf meer met cardio-training wordt gewerkt. Daarnaast kan de interne training gecombineerd worden met bijvoorbeeld hardloopactiviteiten buiten. “We gaan uit van twee keer per week 45 minuten trainen. Kortom het vitaliseren van een bedrijf kan op verschillende manier gebeuren en dat hoeft niet alleen sporten te zijn. Ook gezonde voeding behoort tot de onderdelen van PTZone Office Vitality. We proberen middels presentaties mensen bewust te maken van de gevaren van ongezonde voeding. Daarbij nemen we ook de bedrijfskantine onder de loep zodat de focus meer op gezonde voeding komt te liggen. Om resultaat te behalen, dient het vitaliteitstraject over de hele linie in het bedrijf doorgevoerd te worden. Voordat we starten worden er van alle medewerkers een soort bodyscan gemaakt en bloed afgenomen. Daar rolt een advies uit waarmee we aan het werk gaan. Ik heb niet de illusie dat alle medewerkers meteen meedoen. Het is een langetermijntraject”, aldus Moes.

Support

Onderdeel van PTZone Office Vitality is een webbased omgeving waar medewerkers van bedrijven op in kunnen loggen en informatie krijgen over gezonde voeding, beweegtips, berekenen van het BMI enz. Ook wordt er informatie opgezet over de resultaten en succesverhalen van de deelnemers aan het vitaliteitstraject. “Dit moet passieve medewerkers inspireren om ook te mee te gaan doen. Verder komt er een agenda met allerhande beweegactiviteiten en willen we op termijn een challenge gaan opzetten waar iedereen zich voor kan inschrijven. Op deze manier hopen we niet-sporters over de streep te trekken.” Het succes van dit concept zal volgens Moes veel afhangen van de Personal Trainer/Lifestyle Coach. Hij/zij vormt de spil in dit concept, die dagelijks betrokken is bij het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van nieuwe vitaliteitsinitiatieven. Het dienen talenten te zijn op gebied van lifestyle coaching en in staat zijn mensen te motiveren op fysiek en mentaal vlak. Daarnaast moeten ze ondernemend en ervaren zijn op gebied van individuele begeleiding en groepstrainingen. Uiteraard is het van belang dat ze over een uitstekende basiskennis trainingsleer, fysiologie en mental coaching beschikken. Het liefst mensen met een natuurlijk overwicht en een vleugje charisma. Daarbij krijgen ze vanuit de organisatie alle steun en de benodigde (marketing) tools.” Moes verwacht veel van zijn nieuwe concept en hoopt binnen een paar jaar 50 bedrijven als klant te hebben.

www.ptzone.nl

Recent is Moes Chraou gestart met zijn PTZone Office Vitality, een nieuw concept dat zich richt op vitaliteitstrajecten voor individuele medewerkers en/of afdelingen binnen bedrijven en organisaties.

Tekst: Loet van Bergen

© LAPT

Het idee voor PTZone Office Vitality is niet uit de lucht komen vallen. Moes traint al jaren directeuren van bedrijven en bekende Nederlanders als Herman den Blijker, die hij hielp om 40 kilo af te vallen. Samen met Jorgen de Mey en Guy van der Reijden is hij als co-founder één van de inspirerende krachten achter het fitnessconcept LAPT Personal Training. Onder zijn persoonlijke motto “It takes more than exercise to keep people moving”, voelt Moes zich uitgedaagd om mensen te inspireren en gemotiveerd te houden tijdens het sporten. “Resultaat is dan een logische consequentie”, is zijn visie.

Positieve effecten

“In de afgelopen zeven jaar heb ik veel ervaring opgedaan in de fitnessbranche”, vertelt Moes. “Ik ben er achter gekomen dat er meer nodig is dan alleen fitness om mensen vitaal en gezond te krijgen. Vandaar dat ik het PTZone Office Vitality concept heb ontwikkeld.” Het is een Inhouse Personal Training & Support dat door middel van training en begeleiding zorgt voor een verbetering van de vitaliteit en fitheid van medewerkers waardoor zij meer werk kunnen verzetten, minder vaak ziek zijn en dat de werkgever uiteindelijk alleen maar geld oplevert. Na roken is te weinig bewegen de grootste risicofactor voor het ontstaan van hart- en vaatziekten. Te weinig beweging leidt ook tot klachten aan het bewegingsapparaat en tot een vergroot risico op obesitas. Naast verzuim, zijn er volgens Moes andere redenen om bewegen via het werk te stimuleren. “Samen bewegen en sporten kan een positief effect hebben op de communicatie en samenwerking in de organisatie: medewerkers komen op een andere manier met elkaar in contact. Directie en managers die meedoen aan beweegactiviteiten vergroten de kans op geloofwaardigheid en animo voor het beleid. Dit is ook een voorwaarde voor bedrijven die deelnemen aan PTZone Office Vitality. Het management moet ook mee doen anders heb je geen draagvlak. Hun deelname kan ook een mogelijk (gevoelde) afstand tussen leiding en medewerkers verkleinen. Bewegen is verder een aansprekend en aantrekkelijk thema om mee te beginnen binnen een organisatie: het is concreet, zichtbaar en positief (van dit leefstijlthema mag je altijd meer!). Dit geldt ook voor externen, klanten, relaties en toekomstige werknemers. Bovendien profileert het bedrijf zich als een ‘sportief’ bedrijf dat aan de vitaliteit van medewerkers werkt.”

Bedrijfsfitness

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven geld gestoken in bedrijfsfitness. De praktijk leert dat dit weinig heeft opgeleverd. Dit heeft volgens Moes ook te maken met de verschillende culturen binnen een bedrijf. “Juist degenen die zouden moeten sporten, laten het afweten. Bij de ontwikkeling van PTZone Office Vitality heb ik gekeken naar de sterke en zwakke punten van bedrijfsfitness. Daarbij heb ik een aantal mensen van de hogeschool ingeschakeld om onderzoek te doen naar de ervaringen van deelnemers aan interne en externe bedrijfsfitness. Uit de eerste resultaten blijkt dat veel bedrijven openstaan voor een vitaliteitstraject. Met een aantal bedrijven ben ik inmiddels gestart zoals KPN en Schoenenreus van den Assem. Bij beide bedrijven heb ik tevens geadviseerd over de inrichting van een PTZone die tussen de 50 en 100 m2 bedraagt zodat je met voldoende mensen tegelijkertijd kunt trainen.” De inrichting van een dergelijke ruimte kan per bedrijf verschillen. Bij het ene bedrijf kan het accent meer liggen op functionele training, terwijl bij een ander bedrijf meer met cardio-training wordt gewerkt. Daarnaast kan de interne training gecombineerd worden met bijvoorbeeld hardloopactiviteiten buiten. “We gaan uit van twee keer per week 45 minuten trainen. Kortom het vitaliseren van een bedrijf kan op verschillende manier gebeuren en dat hoeft niet alleen sporten te zijn. Ook gezonde voeding behoort tot de onderdelen van PTZone Office Vitality. We proberen middels presentaties mensen bewust te maken van de gevaren van ongezonde voeding. Daarbij nemen we ook de bedrijfskantine onder de loep zodat de focus meer op gezonde voeding komt te liggen. Om resultaat te behalen, dient het vitaliteitstraject over de hele linie in het bedrijf doorgevoerd te worden. Voordat we starten worden er van alle medewerkers een soort bodyscan gemaakt en bloed afgenomen. Daar rolt een advies uit waarmee we aan het werk gaan. Ik heb niet de illusie dat alle medewerkers meteen meedoen. Het is een langetermijntraject”, aldus Moes.

Support

Onderdeel van PTZone Office Vitality is een webbased omgeving waar medewerkers van bedrijven op in kunnen loggen en informatie krijgen over gezonde voeding, beweegtips, berekenen van het BMI enz. Ook wordt er informatie opgezet over de resultaten en succesverhalen van de deelnemers aan het vitaliteitstraject. “Dit moet passieve medewerkers inspireren om ook te mee te gaan doen. Verder komt er een agenda met allerhande beweegactiviteiten en willen we op termijn een challenge gaan opzetten waar iedereen zich voor kan inschrijven. Op deze manier hopen we niet-sporters over de streep te trekken.” Het succes van dit concept zal volgens Moes veel afhangen van de Personal Trainer/Lifestyle Coach. Hij/zij vormt de spil in dit concept, die dagelijks betrokken is bij het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van nieuwe vitaliteitsinitiatieven. Het dienen talenten te zijn op gebied van lifestyle coaching en in staat zijn mensen te motiveren op fysiek en mentaal vlak. Daarnaast moeten ze ondernemend en ervaren zijn op gebied van individuele begeleiding en groepstrainingen. Uiteraard is het van belang dat ze over een uitstekende basiskennis trainingsleer, fysiologie en mental coaching beschikken. Het liefst mensen met een natuurlijk overwicht en een vleugje charisma. Daarbij krijgen ze vanuit de organisatie alle steun en de benodigde (marketing) tools.” Moes verwacht veel van zijn nieuwe concept en hoopt binnen een paar jaar 50 bedrijven als klant te hebben.

www.ptzone.nl

Business/Concept I producten en concepten

body•LIFE 7I2012 I

Edities