‘De Body Bike is een blijvertje!’

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2012
XCO® Sports Company wenst alle startende XCO® Certified centres succes met het lanceren van de XCO® workout !

De XCO® workout is na 7 jaar niet meer weg te denken uit de groepsfitness roosters! Wat maakt deze workout zo bijzonder? Het geheim van deze les zit hem  in de mix van afwisselende muziek, optimale conditie- en core training. De XCO® trainer geeft bij het begin en het  einde van iedere beweging een aanvullende belasting op de spier- en bindweefselstructuren van het hele lichaam. Dit effect wordt “Reactive Impact” genoemd en is dé manier om je core-spieren (het natuurlijk korset van rug-, buik- en heupspieren) te trainen. De XCO®workout wordt met veel passie gegeven door een groot aantal XCO® Certified instructeurs, mede door hun enthousiasme hebben deelnemers aan de XCO® workout fun en merken bovendien resultaat! De XCO® Workout wordt uitsluitend geven op XCO®Certified centres. Voor dit najaar wensen wij  alle startende XCO Certified centres veel succes met het lanceren van de XCO® workout!

XCO I producten en concepten

body•LIFE 8I2012 I

I body•LIFE 8I2012

Opleidingen 2000 nu ook in het Oosten van het land: NIEUWE opleidingslocatie in APELDOORN

Opleidingen 2000, dé specialist in sportopleidingen, groeit door om het toenemende aantal cursisten uit het Oosten van het land nog beter van dienst te kunnen zijn. Naast de locaties Tilburg, Nieuwegein, Almere en Breda is Opleidingen 2000 nu ook gevestigd in Apeldoorn. De eerste opleidingen zijn gepland, kijk op www.opleidingen2000.nl voor ons totale aanbod. Neem contact op met Opleidingen 2000 en vraag om een scherp welkomstvoorstel. Opleidingen 2000, dé specialist in sportopleidingen. www.opleidingen2000.nl - info@opleidingen2000.nl

NEWS

Geslaagde “Dag van de gastbeleving” V.E.S. en FitSelect

Op 7 september j.l. vond in het exclusieve Sport Hotel Spa Zuiver in Amsterdam de kick-off plaats van het nieuwe V.E.S. seizoen. Het thema die dag was ‘gastbeleving’ ofwel ‘hospitality’. Voor dit evenement had FitSelect werving & selectie een gerenommeerde spreker uitgenodigd: ir Bernard Drion, lector aan de Hoge Hotelschool in Breda en senior consultant binnen de wereld van hospitality. Bijna 80 V.E.S. ondernemers hadden zich hiervoor aangemeld, een teken dat ‘hospitality’ erg leeft binnen de fitnessbranche. FitSelect werving & selectie werkt al een aantal jaren samen met ervaren partners uit de horeca en hotelbranche. Naast het kunnen leveren van ‘gastvrije’ en goed opgeleide kandidaten met een ‘hospitality’-achtergrond kan FitSelect clubs adviseren welke training, opleiding of aanpak op dit gebied het beste bij hun past. Van directie tot manager, van front office medewerker tot fitnessinstructeur.

Voor meer info: www.fitselect.nl

Business nieuws

JUST BOUNCE® Met plezier bewegen

Volgens de NASA is trampolinespringen de gezondste en meest effectieve bewegingsvorm. Sinds kort is er voor clubs en personal trainers de mogelijkheid deze superleuke bewegingsvorm aan te bieden! JUST BOUNCE® is de nieuwe gelicentieerde succesformule op fitnessgebied voor een enorme doelgroep, geschikt voor jong en oud. De training is ontwikkeld door personal trainer, health & life coach Remy Draaijer en vindt plaats op de Rolls-Royce onder de minitrampolines: de bellicon®. Deze trampoline heeft bungee elastieken in plaats van metalen veren, waardoor je gewicht geleidelijker wordt opgevangen en je gewrichten niet worden overbelast. JUST BOUNCE® verbetert je uithoudingsvermogen, spierkracht, lenigheid en coördinatie, verhoogt calorieverbruik en vetverbranding, stimuleert je lymfesysteem en traint alle 638 spieren van je lichaam. Remy ontwikkelde verschillende lessen waaronder JUST BOUNCE® Kids, Family, Power en Gold (senioren).

Meer weten? Schrijf in voor een gratis presentatiemiddag op 20 oktober, 17 november of 15 december 2012 bij Special Sports Amstelveen. info@justbounce.eu www.justbounce.eu

Drukke Netwerk Meeting Milon

Op 28 september jongstleden bracht Milon Benelux haar klanten bijeen in een van de mooiste casino’s van Nederland, Holland Casino Breda, voor de derde Milon Netwerk Meeting. Deze dag vol leerzame presentaties bracht 62 bezoekers van 37 fitnesscentra op de been. Thema van de dag was ‘resultaat’. Daarvoor waren drie sprekers paraat. Milon importeur Raf Swerts ging als voormalig fysiotherapeut dieper in op het trainingstechnische resultaat met de Milon Cirkel. “Met de Milon Cirkel haal je een doelgroep binnen die normaal gezien niet naar een fitnessclub zou komen. Dat betekent dus ook dat je daar anders mee om moet gaan. Daarnaast is er veel te weinig aandacht voor datgene waarvoor 80% van de nieuwe leden naar ons toe komt: afslanken. Ik heb de aanwezigen meegegeven dat als ze daar een specialist in kunnen worden, ze een fantastische toekomst voor zich hebben,” aldus Swerts. Voor de nodige input op het vlak van marketing was Arjan van Dorp namens Greinwalder & Partner present. Tot slot gaf Jibbe de Goede een kijkje in de keuken van de sales, hetgeen de aanwezigen veel bruikbare input opleverde. Zoals een van de aanwezigen het omschreef: “Het is toch niet normaal dat een leverancier dat allemaal voor zijn klanten doet.” Wat Milon Benelux betreft wel en door dergelijke reacties kijken ze bij Milon dus zeer tevreden terug op deze derde Milon Netwerk Meeting.

Meer informatie: www.milon.com en www.miloncirkel.com

Hoofdkantoor ‘Technogym Village’ ademt beweging en gezondheid

Wellness bedrijf Technogym heeft haar nieuwe hoofdkantoor geopend in het Italiaanse Cesena, waar oprichter Nerio Alessandri ruim 25 jaar geleden zijn eerste fitnessapparaat ontwierp in een garagebox. Technogym Village is de eerste wellnesscampus ter wereld. Het 60.000 m2 grote complex, ontworpen door architect Antonio Citterio, staat volledig in het teken van beweging, gezondheid, design en educatie. Het nieuwe hoofdkantoor is grensverleggend en doordrongen van de wellness filosofie, die staat voor een betere levenskwaliteit door regelmatige beweging, een evenwichtig eetpatroon en een positieve mentale houding. Medewerkers volgen in de toonaangevende gym een persoonlijk wellness programma, begeleid door deskundigen van het research- en innovatiecentrum. De bibliotheek in het complex biedt de mogelijkheid tot educatie. In de kantoorruimten zijn stoelen vervangen door wellness ballen, die voor een optimale werkhouding zorgen, doordat rug- en buikspieren worden aangespannen. De meeting rooms zijn ingericht om staand te vergaderen en beweging te stimuleren. In het restaurant worden uitsluitend gerechten geserveerd met een laag zoutgehalte en weinig verzadigde vetten. Volgens Technogym is de Technogym Village de belichaming van de toekomst van het bedrijf: “Hier willen wij onze klanten van over de hele wereld inspireren met innovaties.”

Fun Group Classes!

Op zoek naar een succesvolle manier om uw klanten te binden? De nieuwe rage onder de cardiolessen zijn groepstrainingen met de Keiser M5 Cross Trainer (ook wel Megawalk genoemd). De lessen zijn laagdrempelig, iedereen kan op zijn eigen fitnessniveau instappen. Toch is het een opvallend intensieve work out, want de work out wordt staand uitgevoerd.

O.a. USA Health Club te Haaksbergen boekte er dit jaar zoveel succes mee dat zij inmiddels 20 groepslessen per week draaien, en 200 nieuwe leden hebben mogen verwelkomen.

Ga voor meer informatie naar www.thesportscompany.nl of www.megawalk.nl

Na zijn actieve periode als schaatser deed Ard Schenk weinig aan sport behalve zeezeilen en skiën. Bovendien kreeg hij na verloop van tijd naast zijn werk als fysiotherapeut ook functies bij de internationale schaatsbond en NOC*NSF. “Dat betekende veel reizen en soms ongezond of te veel eten. Ik herinner me het moment dat ik na het vastmaken van mijn eerste skischoen eerst even omhoog moest komen voor ik aan de tweede schoen begon, mijn buik zat me in de weg. Ik ben van nature groot en sterk, met een goed hart- en longvolume. Als atleet was mijn valkuil al nooit dat ik te hard trainde, maar dat ik het te gemakkelijk nam. Ik moest uitkijken voor luiheid en gemakzucht. Vroeger ging ik bijvoorbeeld een klein stukje fietsen met wat vrienden, en daarna Bourgondisch tafelen. Mijn lichaam voelde op gegeven moment niet meer plezierig aan. In 1998 kreeg ik een minuscuul herseninfarct. Het stelde niks voor, ik zag een paar dagen een beetje dubbel en liep wat onzeker. Maar voor mij betekende dit de ommekeer in mijn leven. Ik ging dus weer intensiever sporten. Wielrennen in de polder, mountainbiken in de duinen, en ik ga altijd op mijn fiets naar mijn werk, weer of geen weer. Daarnaast ga ik nog twee keer per week naar het fitnesscentrum voor circuittraining.”

Je tweede jeugd begint nu

Vorig jaar kwam het boek ‘Je tweede jeugd begint nu’ uit, dat Ard Schenk samen met Edwin van den Dunnen schreef.  â€œEdwin kwam met het idee, en of ik misschien een voorwoord wilde schrijven”, vertelt Schenk. “Maar toen hij over het boek vertelde zei ik: dit verhaal houd ik tegen acht van de tien cliënten die ik behandel als fysiotherapeut.” De aanleiding voor het schrijven van dit boek was een bijzondere ervaring die Edwin had met zijn vader. De mannen gingen samen naar Rome. De conditie van de 77-jarige vader bleek zo slecht te zijn dat hij nauwelijks een uur op de been kon blijven. Na een goed gesprek ging thuis het roer om. Edwins vader bezocht twee keer per week de sportschool, koos voor gezond eten en veranderde binnen niet al te lange tijd van een krakkemikkige bejaarde in een kwieke man op leeftijd. Een half jaar later beklom hij samen met zijn zoon probleemloos de ruim 200 treden tellende trap naar de Sacre-Coeur in Parijs. “Dit verhaal kwam ook dicht bij mijn eigen leefstijlervaringen en mijn contacten met patiënten in mijn praktijk. Dagelijks word ik geconfronteerd met de gevolgen van het zittend bestaan dat veel mensen tegenwoordig leiden, vaak in combinatie met een ongezond eetpatroon. Zo ben ik erbij betrokken geraakt.”

Wat is jullie boodschap?

Volgens Schenk moeten mensen beter luisteren naar hun lichaam. “Mensen zijn in zijn algemeenheid te zwaar, overvoed, bewegen te weinig. En de fit-norm van een half uur matig intensief bewegen per dag, dat is aardig, maar niet genoeg. We worden wel ouder, maar niet gezonder. We weten allemaal dat bewegen en gezond eten belangrijk voor ons is, maar de vraag is waarom we dat op latere leeftijd niet altijd even consequent doen.” Dit boek heeft als doel om (oudere) mensen te inspireren om aan hun gezondheid te blijven werken en ze wegwijs te maken in de mogelijkheden om vitaal te blijven. Aan de hand van een door de auteurs ontwikkelde FIT methode kan dit doel bereikt worden. FIT staat voor Fout eten en dient ingeruild te worden voor gezonde voeding, Iedere dag een uurtje bewegen en minstens twee keer per week Trainen in een fitnesscentrum met krachttraining. Diverse tips, praktische voorbeelden en oefeningen worden gegeven; met behulp van tabelletjes wordt de lezer gedwongen dit bij te houden. Schenk: “Je wordt geprikkeld om geen smoesjes te verzinnen om maar niet te trainen en je wordt een spiegel voorgehouden waarin je leert dat het lot van je gezondheid toch echt in je eigen handelen zit. Voor de een betekent dat regelmatig wandelen, een ander gaat zwemmen of fietsen, wat mij betreft liefst met een maatje. Als regelmatig bewegen gewoon is geworden, ga je er zelfs naar verlangen en verleg je je grenzen. Dan werkt het ontspannend, omdat je lichaam endorfinen aanmaakt en je hoofd even minder druk is”, aldus Schenk.

Tips voor instructeurs

Hoewel het boek in eerste instantie gericht is op de consument, kunnen volgens Schenk ook instructeurs van fitnesscentra veel baat hebben bij dit boek. “Je kunt er als instructeur veel uithalen over hoe je een training kunt opbouwen. Teveel programma’s zijn er op gericht om binnen zes weken resultaat te halen. Waardoor er soms getraind wordt met (te) zware gewichten/weerstand met als gevolg dat mensen met spierpijn naar huis gaan. Dat is in mijn ogen een foutieve benadering. Leer mensen hoe ze rustig hun training kunnen opbouwen en de capaciteiten van hun lichaam leren kennen. Verder heb je ook mensen die alleen trainen. Betrek eventueel anderen erbij om gezamenlijk te trainen, want het sociale aspect mag niet vergeten worden en is vaak een van de redenen waarom mensen afhaken.”

Om hun boek te promoten, geven Ard Schenk en Edwin van den Dunnen ook workshops voor fitnesscentra. Voorwaarde is wel dat ze een aantal boeken afnemen die ze bijvoorbeeld kunnen verkopen of weggeven bij een abonnement. “Op zo’n avond vertellen we over de FIT methode en hoe mensen die kunnen toepassen in hun dagelijks leven. Inmiddels hebben we een aantal fitnesscentra bezocht die enthousiast zijn over ons verhaal.”

De mens achter… Ard Schenk

Ard Schenk is in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw een uitzonderlijk succesvol schaatser geweest. Jarenlang domineerde hij de wereldtop, getuige vier Europese en Wereldtitels, drie gouden en één zilveren Olympische medaille en vele nationale en internationale records. Daarnaast is hij al 36 jaar fysiotherapeut en zeer begaan met de fysieke gezondheid van zijn medemens.

Tekst: Loet van Bergen

De mens achter… I business

Ondernemer in beeld

Uit wat voor gezin komt u?

Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn vader had een kruidenierswinkel en een cafetaria. Ik heb nog 1 broer en 3 zussen.

Hoe bent u ondernemer geworden?

Ik heb heel lang bij het sorteercentrum van PostNL in Den Bosch gewerkt. Daar was ik productieplanner. Op een gegeven moment vonden er reorganisaties plaats en dreigde ik mijn baan op termijn te verliezen. Ik ben me toen gaan omscholen tot sporttherapeut, een vierjarige opleiding in Amsterdam. Een bewuste keuze omdat ik zelf een fanatiek sporter ben en daarnaast sportverzorger ben bij de plaatselijke voetbalclub, iets wat ik met veel plezier doe. In het laatste jaar van de opleiding werd ik benaderd door De Schildkamp Hotel & Partycentrum of ik interesse had om een nog nieuw te bouwen sportcentrum met zwembad te exploiteren. Daar heb ik meteen ja opgezegd en ben vervolgens met een architect om tafel gaan zitten wat de mogelijkheden waren en wat de bouwkosten ongeveer zouden worden. Het viel in eerste instantie niet mee om de financiering rond te krijgen. Na gedegen onderzoek heb ik een businessplan geschreven dat goed onderbouwd was met cijfers en prognoses. Uiteindelijk zijn we bij de ABN AMRO terecht gekomen voor de financiering en kon ik mijn droom, een eigen fitnesscentrum, verwezenlijken.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

Begin 2009 is de eerste paal de grond ingegaan en 11 maanden later is het centrum geopend. In de tussentijd heb ik veel ruchtbaarheid gegeven aan het nog nieuw te bouwen centrum met redactionele artikelen en advertenties in lokale bladen. Vlak voor de opening hebben we een pre-sales fase gehouden dat meteen 400 nieuwe leden opleverde. Mijn doel is door te groeien naar 1.500 leden, wat zeker haalbaar is. Regelmatig houd ik acties en bied ik speciale abonnementen voor o.a. families en sportverenigingen in de zomer aan. Ik vind dat sportbeoefening moet passen binnen persoonlijke wensen en mogelijkheden. We hebben dan ook meer dan twintig abonnementsvormen. Verder heb ik het zwembad verhuurd aan een zwemschool en dat genereert ook extra omzet en nieuwe leden. Daarnaast heb ik een deal met De Schildkamp Hotel & Partycentrum voor hun hotelgasten en vergaderarrangementen waar wij als onderbreking allerlei sport- en ontspanningsactiviteiten kunnen aanbieden. Tenslotte heb ik nog een samenwerkingsverband met fysiotherapie Asperen, die hier een eigen praktijkruimte heeft, waar onze leden voor advies of een beoordeling van bijv. een blessure terecht kunnen. Dit levert een win-win situatie voor beide partijen op.

Ziet u mogelijkheden voor verbetering van de fitnessbranche?

Jazeker. Zelf heb ik in de periode dat ik me aan het oriënteren was in bijna alle fitnesscentra (in een straal van 30 km) getraind en ervaren hoe slecht soms de begeleiding was. Ik ben in een sportschool geweest waar ik nauwelijks aandacht kreeg en in feite aan mijn lot werd overgelaten. Natuurlijk heb ik heel veel goede ideeën opgedaan.

Wat dus beter kan is de begeleiding en kwaliteit bieden. Al mijn medewerkers beschikken over de juiste kwalificaties en volgen regelmatig bijscholingen.

Mensen die bij ons lid worden, krijgen eerst een uitgebreide intake met daarna 1,5 uur persoonlijke begeleiding. Vervolgens houden we iedere 6 weken een gesprek waarin de doelstellingen/vorderingen worden besproken en het programma wordt bijgesteld. Daarnaast is sfeer en uitstraling erg belangrijk. Ik ben in clubs geweest waar de uitstraling erg kil was. Hier hebben we een sfeer gecreëerd met gezellige zitjes en lounge banken met een horeca die ook verse drankjes en broodjes aanbiedt. Dat we het goed doen blijkt uit de verkiezing van de fitnessclub van het jaar 2011 waar we tweede van Gelderland waren. Landelijk kwamen we uit op een mooie zevende plaats.

Wat doet uw bedrijf aan duurzaamheid?

Bij de bouw van Health Center De Schildkamp hebben we duidelijk de link gelegd tussen gezondheid en milieu met een energiezuinig klimaatbeheersysteem dat bovendien zorg draagt voor een hoge rentabiliteit. En wat betreft inrichting hebben we ons alleen georiënteerd op de topsegmenten van de diverse branches. De fitnessapparatuur is dan ook ‘state of the art’.

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

Ik sponsor verschillende voetbalclubs in de regio met reclameborden evenals de dierenbescherming in Leerdam. Vorig jaar hebben we hier een actie gehouden voor Kika die ruim 7.000 euro heeft opgeleverd. Volgend jaar willen we een triatlon organiseren voor het goede doel.

Hoe combineert u uw werk met uw privé-leven en hoe ziet u de toekomst?

Het runnen van het centrum doe ik niet alleen, maar samen met mijn vrouw Thea. Beiden zijn we er dag en nacht mee bezig. Tijd voor ontspanning nemen we zeker. Ik sport veel en ben daarnaast sportverzorger bij de plaatselijke voetbalclub. Ook gaan we regelmatig ergens uit eten of naar de bioscoop. En tijdens de schoolvakanties gaan we met de kinderen op vakantie. De toekomst zien we allebei wel positief in. De sportschool draait goed, ondanks dat we in een moeilijke tijd zijn gestart. Ik ben boekhouder geweest en gewend om met cijfers te werken. Hierdoor weet ik wat er speelt zodat ik op tijd kan anticiperen op (actuele) ontwikkelingen. Zo blijkt dat de we een tekort hebben aan groepslessen ruimtes. We hebben er nu één. Er liggen plannen om het centrum volgend jaar uit te breiden met een nieuwe hal inclusief een corridor voor de hotelgasten. Voor de groepslessen levert dit drie extra zalen op. De verwachte oplevering is op 1 september 2013.

Met de rubriek ‘ondernemer in beeld’ biedt body•LIFE een informatief artikel over een ondernemer die werkzaam is in de fitnessbranche. Enerzijds wordt het ondernemen belicht, anderzijds de persoon achter de onderneming. Voor deze editie interviewde de redactie Jaap Bogerd van Health Center De Schildkamp.

Paspoortcheck

• Geboorteplaats:Schoonrewoerd

• Geboortedatum: 4 maart 1962

• Partner: Thea

• Opleiding: sporttherapeut, sportmassage, Bedrijfseconomie, MBA, fitnesstrainer A.

Uit wat voor gezin komt u?

Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn vader had een kruidenierswinkel en een cafetaria. Ik heb nog 1 broer en 3 zussen.

Hoe bent u ondernemer geworden?

Ik heb heel lang bij het sorteercentrum van PostNL in Den Bosch gewerkt. Daar was ik productieplanner. Op een gegeven moment vonden er reorganisaties plaats en dreigde ik mijn baan op termijn te verliezen. Ik ben me toen gaan omscholen tot sporttherapeut, een vierjarige opleiding in Amsterdam. Een bewuste keuze omdat ik zelf een fanatiek sporter ben en daarnaast sportverzorger ben bij de plaatselijke voetbalclub, iets wat ik met veel plezier doe. In het laatste jaar van de opleiding werd ik benaderd door De Schildkamp Hotel & Partycentrum of ik interesse had om een nog nieuw te bouwen sportcentrum met zwembad te exploiteren. Daar heb ik meteen ja opgezegd en ben vervolgens met een architect om tafel gaan zitten wat de mogelijkheden waren en wat de bouwkosten ongeveer zouden worden. Het viel in eerste instantie niet mee om de financiering rond te krijgen. Na gedegen onderzoek heb ik een businessplan geschreven dat goed onderbouwd was met cijfers en prognoses. Uiteindelijk zijn we bij de ABN AMRO terecht gekomen voor de financiering en kon ik mijn droom, een eigen fitnesscentrum, verwezenlijken.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

Begin 2009 is de eerste paal de grond ingegaan en 11 maanden later is het centrum geopend. In de tussentijd heb ik veel ruchtbaarheid gegeven aan het nog nieuw te bouwen centrum met redactionele artikelen en advertenties in lokale bladen. Vlak voor de opening hebben we een pre-sales fase gehouden dat meteen 400 nieuwe leden opleverde. Mijn doel is door te groeien naar 1.500 leden, wat zeker haalbaar is. Regelmatig houd ik acties en bied ik speciale abonnementen voor o.a. families en sportverenigingen in de zomer aan. Ik vind dat sportbeoefening moet passen binnen persoonlijke wensen en mogelijkheden. We hebben dan ook meer dan twintig abonnementsvormen. Verder heb ik het zwembad verhuurd aan een zwemschool en dat genereert ook extra omzet en nieuwe leden. Daarnaast heb ik een deal met De Schildkamp Hotel & Partycentrum voor hun hotelgasten en vergaderarrangementen waar wij als onderbreking allerlei sport- en ontspanningsactiviteiten kunnen aanbieden. Tenslotte heb ik nog een samenwerkingsverband met fysiotherapie Asperen, die hier een eigen praktijkruimte heeft, waar onze leden voor advies of een beoordeling van bijv. een blessure terecht kunnen. Dit levert een win-win situatie voor beide partijen op.

Ziet u mogelijkheden voor verbetering van de fitnessbranche?

Jazeker. Zelf heb ik in de periode dat ik me aan het oriënteren was in bijna alle fitnesscentra (in een straal van 30 km) getraind en ervaren hoe slecht soms de begeleiding was. Ik ben in een sportschool geweest waar ik nauwelijks aandacht kreeg en in feite aan mijn lot werd overgelaten. Natuurlijk heb ik heel veel goede ideeën opgedaan.

Wat dus beter kan is de begeleiding en kwaliteit bieden. Al mijn medewerkers beschikken over de juiste kwalificaties en volgen regelmatig bijscholingen.

Mensen die bij ons lid worden, krijgen eerst een uitgebreide intake met daarna 1,5 uur persoonlijke begeleiding. Vervolgens houden we iedere 6 weken een gesprek waarin de doelstellingen/vorderingen worden besproken en het programma wordt bijgesteld. Daarnaast is sfeer en uitstraling erg belangrijk. Ik ben in clubs geweest waar de uitstraling erg kil was. Hier hebben we een sfeer gecreëerd met gezellige zitjes en lounge banken met een horeca die ook verse drankjes en broodjes aanbiedt. Dat we het goed doen blijkt uit de verkiezing van de fitnessclub van het jaar 2011 waar we tweede van Gelderland waren. Landelijk kwamen we uit op een mooie zevende plaats.

Wat doet uw bedrijf aan duurzaamheid?

Bij de bouw van Health Center De Schildkamp hebben we duidelijk de link gelegd tussen gezondheid en milieu met een energiezuinig klimaatbeheersysteem dat bovendien zorg draagt voor een hoge rentabiliteit. En wat betreft inrichting hebben we ons alleen georiënteerd op de topsegmenten van de diverse branches. De fitnessapparatuur is dan ook ‘state of the art’.

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

Ik sponsor verschillende voetbalclubs in de regio met reclameborden evenals de dierenbescherming in Leerdam. Vorig jaar hebben we hier een actie gehouden voor Kika die ruim 7.000 euro heeft opgeleverd. Volgend jaar willen we een triatlon organiseren voor het goede doel.

Hoe combineert u uw werk met uw privé-leven en hoe ziet u de toekomst?

Het runnen van het centrum doe ik niet alleen, maar samen met mijn vrouw Thea. Beiden zijn we er dag en nacht mee bezig. Tijd voor ontspanning nemen we zeker. Ik sport veel en ben daarnaast sportverzorger bij de plaatselijke voetbalclub. Ook gaan we regelmatig ergens uit eten of naar de bioscoop. En tijdens de schoolvakanties gaan we met de kinderen op vakantie. De toekomst zien we allebei wel positief in. De sportschool draait goed, ondanks dat we in een moeilijke tijd zijn gestart. Ik ben boekhouder geweest en gewend om met cijfers te werken. Hierdoor weet ik wat er speelt zodat ik op tijd kan anticiperen op (actuele) ontwikkelingen. Zo blijkt dat de we een tekort hebben aan groepslessen ruimtes. We hebben er nu één. Er liggen plannen om het centrum volgend jaar uit te breiden met een nieuwe hal inclusief een corridor voor de hotelgasten. Voor de groepslessen levert dit drie extra zalen op. De verwachte oplevering is op 1 september 2013.

Trivia

• Favoriete restaurant: Oud Asperen

• Favoriete vakantiebestemming: Italië (Lago Maggiore)

• Favoriete auto: Range Rover Evoque

• Mijn mobiel is een: Nokia C7

ondernemer in beeld I business

Met ingang van 1 juli 2012 is de nieuwe wettelijke regeling inzake de buitengerechtelijke incassokosten in werking getreden. Met name voor bedrijven die veel met consumenten en kleine bedrijven, zoals eenmanszaken, te maken hebben, is dit een belangrijke wijziging. Vier vragen over de nieuwe wet.

Wat betekent de nieuwe wet incassokosten voor u?

Wanneer mag een schuldeiser incassokosten in rekening brengen? 

Als er een vordering op een consument bestaat en de betalingstermijn is verstreken, dan moet de schuldeiser eerst een schriftelijke herinnering sturen om de schuldenaar alsnog 14 dagen de tijd te geven om het verschuldigde bedrag te betalen. Indien de schuldenaar dan nog niet betaalt, mag de schuldeiser incassokosten in rekening brengen. Betreft het een vordering op een bedrijf, dan kunnen de incassokosten direct in rekening worden gebracht zodra de betalingstermijn van de factuur is verstreken.

Welk bedrag mag een schuldeiser in rekening brengen? 

De hoogte van de incassokosten wordt berekend door middel van een percentage over de hoofdsom.

Mag een schuldeiser in de algemene voorwaarden een afwijkend bedrag opnemen?

Als het een vordering op een consument betreft, mag een schuldeiser niet ten nadele van de consument afwijken van de genoemde bedragen en percentages. Dit geldt daarentegen niet voor bedrijven onderling (lees: afwijking is toegestaan). Een lager bedrag aan incassokosten in rekening brengen is overigens in alle gevallen toegestaan.

Wat gebeurt er als een schuldenaar meerdere bedragen is verschuldigd aan een schuldeiser? 

In het geval van consumenten dient er één aanmaningsbrief te worden verstuurd, waarin de vorderingen bij elkaar worden opgeteld en over het totaalbedrag incassokosten worden berekend. Wanneer uit hoofde van een duurovereenkomst een maandelijks bedrag is verschuldigd en de schuldenaar met betaling in gebreke blijft, mag de schuldeiser maandelijks de schuldenaar een aanmaning sturen en daarbij telkens opnieuw incassokosten in rekening brengen.

Praktijkvoorbeeld 

Mevrouw X heeft een abonnement bij een sportschool waarvoor zij maandelijks € 30,- dient te betalen. Mevrouw X betaalt vervolgens de abonnementskosten over de maand maart niet. De sportschool moet dan na het verstrijken van de betalingstermijn van maart meteen een aanmaning versturen met een betalingstermijn van 14 dagen. Als mevrouw X dan nog niet betaalt, kan de sportschool het verschuldigde bedrag met € 40,- incassokosten verhogen.

Als mevrouw X ook in april niet tijdig betaalt, kan de sportschool opnieuw een aanmaning sturen. Is in maart en april niet op tijd betaald en de sportschool stuurt pas na de verstreken termijn van april een aanmaning met een termijn van 14 dagen, dan dient de sportschool beide maandbedragen op te tellen en over het totaalbedrag incassokosten te berekenen. Mevrouw X zou – indien niet binnen de termijn van 14 dagen wordt betaald – dan éénmaal € 40,- verschuldigd zijn.

Hoofdsom Hoogte incassokosten

Over de eerste € 2.500,- maximaal 15% (minimum van € 40,-)

Over de volgende € 2.500,- maximaal 10%

Over de volgende € 5.000,- maximaal 5%

Over de volgende € 190.000,- maximaal 1%

Over het meerdere maximaal 0,5% (maximum van € 6.775,-)

Column Vlaminckx I business

Hanneke Jansen (Vlaminckx Advocaten)

Hanneke Jansen (1985) richt zich op de algemene rechtspraktijk. h.jansen@vlaminckx.nl / www.vlaminckx.nl /

T: 077-3201948 / F: 077-3524516

Voedingsdeskundigen en de Olympische Spelen

Wat hield jullie

begeleiding in?

Wardenaar: ‘Bij de KNZB zat ik een dag per week om menu’s af te stemmen met hotels, suppletieprotocollen af te stemmen, inschattingen te maken naar de voedingsbehoefte en ging ik mee op trainingskamp. Bij de ruiters deed ik vooral groepsvoorlichting en een enkel individueel traject.’

Iedema: ‘Bij de hockeydames gaf ik systematisch invulling aan basisvoeding, sportspecifieke voeding en supplementen. De activiteiten die Floris Wardenaar noemt bij de KNZB gelden ook voor al mijn trajecten. Dat ging in verschillende vormen: individueel, in kleine groepjes, workshops en door middel van voorlichtingen.’

Bij welke behaalde medaille heeft volgens jullie voeding de meest belangrijke rol gespeeld?

Wardenaar: ‘De gouden medailles van Ranomi Kromowidjojo. Ranomi heeft in de afgelopen vier jaar laten zien dat ze begrijpt hoe een training haar energiebehoefte beïnvloedt en hoe ze daar middels haar voeding op in kan spelen.’

Iedema: ‘Teun Mulder heeft in het laatste halfjaar zijn voeding beter laten aansluiten op zijn trainingsprogramma. Met meer structuur en discipline. Zijn supplementen zijn uitgebreid getest en toegepast. Het dames hockeyteam heeft op alle niveaus veel veranderd. Betere lichaamssamenstelling, betere brandstofinname tijdens wedstrijden, goede herstelstrategieën, betere hydratie en verbeterde ergogene supplementen. Kim van Dijk en Kathrin Goeken (aangepast wielrennen) zijn met name veel lichter geworden en ook bij hen zijn een aantal ergogene supplementen ingezet. Ook is de koolhydraatinname tijdens inspanningen aangepast.’

Hielden jullie contact met de sporters tijdens de OS?

Wardenaar: ‘Vooraf is er veel contact geweest, nog tot bijna in het Olympisch dorp. Ook tijdens het voorbereidingskamp in Leeds was ik er intensief bij betrokken. Tijdens de Olympische Spelen zelf was ik stand-by in het geval van eventuele problemen, maar die waren er niet dus er is verder geen contact geweest. Overigens denk ik niet dat een voedingskundige daarmee overbodig was. Als je er bent zie je altijd dingen die beter kunnen en waar je een meerwaarde kunt vormen. Dat is een aandachtspunt voor de toekomst.’

Iedema: ‘Ik heb met een aantal atleten via sms contact gehad om kleine dingen te ‘finetunen’ ook met de medische staf.  Verder sluit ik me aan bij Floris.’

Is er een verschil in voeding bij bijvoorbeeld een kwalificatieronde en de finalerace?

Wardenaar: ‘Ja die is er wel. Bij het zwemmen zijn de finales ‘s avonds. De voeding is dus anders dan tijdens de series, die rond het ontbijt plaatsvinden. De uitgangswaarden zijn vergelijkbaar maar de voedingsmiddelen verschillen.’

Iedema: ‘Dit geldt met name in het baanwielrennen, waarbij er verschillende ‘events’ zijn op één dag. Ik heb tijdschema’s gemaakt, zodat de sporters zelf konden inzien wanneer ze welke energiebehoefte nodig hadden.’

Wat is het verschil in voeding voor bijvoorbeeld een 50 meter zwemster en een hockeyster?

Wardenaar: ‘50 meter zwemmen vraagt niet veel van het energiesysteem. De zwemster moet vooral zorgen dat ze voldoende eet om optimaal gevoed te zijn, maar aanvulling van energievoorraden is beperkt omdat het verbruik beperkt is.’

Iedema: ‘Voor hockeysters die om de dag een wedstrijd spelen is het aanvullen van bijvoorbeeld de koolhydraatvoorraad essentieel. Hier ligt de nadruk dus juist wel op het herstellen van het energiesysteem.’

Groot zwart gat na de OS of zijn jullie alweer druk bezig met het begeleiden van de sporters?

Wardenaar: ‘Het is wel zo dat OS trajecten ‘on hold’ staan. Dat heeft overigens niet onze voorkeur. Liever wil je voor de OS al weten hoe zaken worden gecontinueerd. Maar we zitten zeker niet stil. We hebben onze ervaringen gedeeld op een bijeenkomst van de Vereniging Sportdiëtetiek Nederland die in september op Papendal is gehouden in ons onderwijsgebouw. Met de resultaten van die reflectiedag kunnen we weer verder werken aan de professionalisering en continuïteit van de begeleiding van sporters op het gebied van voeding. Verder herzien we onze kortdurende opleidingen en cursussen. Het streven is om ook ervaringen van het afgelopen Olympische traject in deze opleidingen te verwerken.’

Iedema: ‘Met de hockeydames hebben we inmiddels al een plan gemaakt naar het WK 2014 in eigen land. Verder is het nu een periode vlak na de Olympische Spelen, dus dat zal zich de komende tijd weer gaan ontwikkelen.’

De Olympische Spelen zijn alweer enige tijd geleden afgelopen en nu is het voor de begeleidingsstaf van de sporters tijd om te reflecteren. Wat waren de resultaten? Hebben we het maximale er uitgehaald? Voedingsdeskundige Floris Wardenaar begeleidde onder andere de nationale selectie van de zwembond (KNZB) en de topruiters van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie. Nick Iedema begeleidde op voedingsgebied onder andere het dames hockeyteam en de baanwielrenners. De twee onderzoekers blikken terug op de voor Nederland succesvol verlopen Olympische Spelen van Londen.

Wat hield jullie

begeleiding in?

Wardenaar: ‘Bij de KNZB zat ik een dag per week om menu’s af te stemmen met hotels, suppletieprotocollen af te stemmen, inschattingen te maken naar de voedingsbehoefte en ging ik mee op trainingskamp. Bij de ruiters deed ik vooral groepsvoorlichting en een enkel individueel traject.’

Iedema: ‘Bij de hockeydames gaf ik systematisch invulling aan basisvoeding, sportspecifieke voeding en supplementen. De activiteiten die Floris Wardenaar noemt bij de KNZB gelden ook voor al mijn trajecten. Dat ging in verschillende vormen: individueel, in kleine groepjes, workshops en door middel van voorlichtingen.’

Bij welke behaalde medaille heeft volgens jullie voeding de meest belangrijke rol gespeeld?

Wardenaar: ‘De gouden medailles van Ranomi Kromowidjojo. Ranomi heeft in de afgelopen vier jaar laten zien dat ze begrijpt hoe een training haar energiebehoefte beïnvloedt en hoe ze daar middels haar voeding op in kan spelen.’

Iedema: ‘Teun Mulder heeft in het laatste halfjaar zijn voeding beter laten aansluiten op zijn trainingsprogramma. Met meer structuur en discipline. Zijn supplementen zijn uitgebreid getest en toegepast. Het dames hockeyteam heeft op alle niveaus veel veranderd. Betere lichaamssamenstelling, betere brandstofinname tijdens wedstrijden, goede herstelstrategieën, betere hydratie en verbeterde ergogene supplementen. Kim van Dijk en Kathrin Goeken (aangepast wielrennen) zijn met name veel lichter geworden en ook bij hen zijn een aantal ergogene supplementen ingezet. Ook is de koolhydraatinname tijdens inspanningen aangepast.’

Hielden jullie contact met de sporters tijdens de OS?

Wardenaar: ‘Vooraf is er veel contact geweest, nog tot bijna in het Olympisch dorp. Ook tijdens het voorbereidingskamp in Leeds was ik er intensief bij betrokken. Tijdens de Olympische Spelen zelf was ik stand-by in het geval van eventuele problemen, maar die waren er niet dus er is verder geen contact geweest. Overigens denk ik niet dat een voedingskundige daarmee overbodig was. Als je er bent zie je altijd dingen die beter kunnen en waar je een meerwaarde kunt vormen. Dat is een aandachtspunt voor de toekomst.’

Iedema: ‘Ik heb met een aantal atleten via sms contact gehad om kleine dingen te ‘finetunen’ ook met de medische staf.  Verder sluit ik me aan bij Floris.’

Is er een verschil in voeding bij bijvoorbeeld een kwalificatieronde en de finalerace?

Wardenaar: ‘Ja die is er wel. Bij het zwemmen zijn de finales ‘s avonds. De voeding is dus anders dan tijdens de series, die rond het ontbijt plaatsvinden. De uitgangswaarden zijn vergelijkbaar maar de voedingsmiddelen verschillen.’

Iedema: ‘Dit geldt met name in het baanwielrennen, waarbij er verschillende ‘events’ zijn op één dag. Ik heb tijdschema’s gemaakt, zodat de sporters zelf konden inzien wanneer ze welke energiebehoefte nodig hadden.’

Wat is het verschil in voeding voor bijvoorbeeld een 50 meter zwemster en een hockeyster?

Wardenaar: ‘50 meter zwemmen vraagt niet veel van het energiesysteem. De zwemster moet vooral zorgen dat ze voldoende eet om optimaal gevoed te zijn, maar aanvulling van energievoorraden is beperkt omdat het verbruik beperkt is.’

Iedema: ‘Voor hockeysters die om de dag een wedstrijd spelen is het aanvullen van bijvoorbeeld de koolhydraatvoorraad essentieel. Hier ligt de nadruk dus juist wel op het herstellen van het energiesysteem.’

Groot zwart gat na de OS of zijn jullie alweer druk bezig met het begeleiden van de sporters?

Wardenaar: ‘Het is wel zo dat OS trajecten ‘on hold’ staan. Dat heeft overigens niet onze voorkeur. Liever wil je voor de OS al weten hoe zaken worden gecontinueerd. Maar we zitten zeker niet stil. We hebben onze ervaringen gedeeld op een bijeenkomst van de Vereniging Sportdiëtetiek Nederland die in september op Papendal is gehouden in ons onderwijsgebouw. Met de resultaten van die reflectiedag kunnen we weer verder werken aan de professionalisering en continuïteit van de begeleiding van sporters op het gebied van voeding. Verder herzien we onze kortdurende opleidingen en cursussen. Het streven is om ook ervaringen van het afgelopen Olympische traject in deze opleidingen te verwerken.’

Iedema: ‘Met de hockeydames hebben we inmiddels al een plan gemaakt naar het WK 2014 in eigen land. Verder is het nu een periode vlak na de Olympische Spelen, dus dat zal zich de komende tijd weer gaan ontwikkelen.’

Voedingsdeskundigen I business

Floris Wardenaar en Nick Iedema zijn als docent en onderzoeker verbonden aan HAN Sport en Bewegen, op het expertisegebied Sports & Exercise Nutrition. Zij doen onder andere onderzoek naar de complete inname van voeding- en voedingssupplementen onder topsporters in Nederland. De sporters die zij begeleidden behaalden drie keer goud (Ranomi Kromowidjojo en hockeydames), drie keer zilver (springruiters, dressuur individueel, dames estafetteploeg zwemmen) en drie keer brons (Teun Mulder, landenteam dressuur en Marleen Veldhuis). Alle onderzoeksresultaten zijn via het expertisecentrum HAN SENECA beschikbaar voor bedrijven en organisaties. Kijk voor meer informatie op www.han-seneca.nl.

Floris Wardenaar

Sportcentra als redding voor de overgewicht en obesitas epidemie

Het is veel erger dan wij ons kunnen bedenken. In 2025 zal meer dan 90% van de Amerikanen overgewicht hebben, Nederland hobbelt er achteraan, momenteel heeft al 52% van de Nederlanders overgewicht. De zorgkosten die deze epidemie met zich meebrengt zijn onacceptabel en niet te dragen. Sommige economen voorspellen dat voor 2060 meer dan 50% van de westerse wereldlanden failliet gaan op de zorgkosten.

Veel mensen zien sportcentra als mogelijke redding van deze overgewicht en obesitas epidemie.

Kasper Bakker, Professor aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en coördinator van Master sport- en beweeginnovatie is een van die mensen. Hij ziet de volgende kansen voor sportcentra;

• Laagdrempelige ‘0-de lijn’ (ipv eerste lijn)

• Het sportcentrum is niet alleen aanbieder, maar kennisleverancier en adviesfunctie voor gezond leven

• Het sportcentrum kan aanspreekpunt en aanbieder zijn voor zorgcentra, revalidatiecentra, ziekenhuizen, wijkcentra,  ziekenhuizen, hotels, scholen/BSO, verenigingsleven etc.

• Het sportcentrum kan een expertise bieden en het aanbod richten op specifieke doelgroepen (ouderen, chronisch zieken, jongeren, topsport e.d.)

• Het sportcentrum kan onderdeel worden van een multidisciplinair paramedisch team

• Het sportcentrum kan Evidence based leefstijlprogramma’s ‘op maat’ aanbieden

Bakker geeft daarbij de volgende uitdagingen aan waar sportcentra mee te kampen zullen krijgen;

• Bewaken grens medisch/niet-medisch

• Aansprakelijkheidvraagstuk

• Doorverwijsfunctie en afstemming eerste lijn

• Kennisachterstand huidige professionals t.a.v. gezondheid  & preventie(scholingsvraagstuk)

• Test- en meet hardware (en software)

• Imago en positionering in de markt

En niet alleen hogescholen zien sportcentra als de brug tussen zorg en sport. Patrick Rijnbeek, NISB programmamanager ziet serieuze kansen voor sportcentra.

• Geen opname basispakket = Minder financieringsmogelijkheden zorg; kans fitness

• Werkwijze fitness ligt dicht aan tegen werkwijze fysiotherapeut (de rest van de eerstelijn); de brug tussen zorg en sport.

• De fitnessbranche heeft meer ervaring met ondernemerschap en een groot bereik

• De fitnessbranche kan geprotocolleerd werken, maatwerk bieden en bewegen als een plezierige activiteit voor de gezondheid aanbieden

Er zijn echter kanttekeningen volgens Patrick Rijnbeek;

• Het vraagt een lange adem van de fitnessbranche!

• Kwaliteit (product en proces) moet inzichtelijk worden gemaakt!

• Samenwerken is een must, je moet kunnen delen om te kunnen vermenigvuldigen!

De weg naar een nationaal netwerk van centra die de overgewicht epidemie mee aan kunnen pakken is zeker een weg van keuzes maken. Ga je als ondernemers voor toename van je product en proces kwaliteit, wat houdt dat dan in?

Productkwaliteit: inhoudelijk handelen (doeltreffendheid, deskundigheid, geschiktheid, veiligheid, zorgvuldigheid).De kwaliteit van het product komt onder meer tot uitdrukking door met mensen te werken die goed zijn opgeleid, bij- en nascholing volgen, richtlijnen en protocollen kunnen volgen, complicatieregistraties toepassen en patiëntenvoorlichting kunnen geven.

Proceskwaliteit: attitude van de professional (respectvolle bejegening, informatiebereidheid, vertrouwensrelatie, coöperatie, verantwoordingsbereidheid). Gedurende het begeleidingsproces wordt de beleefde kwaliteit in hoge mate bepaald door patiënteninformatie en –voorlichting, omgang met andere betrokkenen en communicatie tussen de beroepsbeoefenaren en andere partners binnen het multidisciplinaire team.

Dit zijn allemaal zaken die de trainers en begeleiders aangaan. Expertise en professionaliteit staat centraal. Ook binnen de organisatie zal echter een en ander verankerd moeten liggen om de kwaliteit van de uitvoering te kunnen blijven bewaken. Denk aan de waarborging van de continuïteit, beschikbaarheid, doelmatigheid, integrale preventie.

Uiteraard is de hamvraag: kunnen wij een rol spelen van betekenis op het gebied van overgewicht en obesitas preventie? Het antwoord daarop luidt wat mij betreft volmondig JA. Ik ben er zelfs van overtuigd dat wij als branche, en dan met name de preventiecentra die zich specialiseren op het gebied van overgewicht/obesitas, een cruciale rol gaan spelen.

Er zijn miljoenen afslankproducten en -programma’s, voor de consument een woud van informatie waar degene met de dikste marketing portemonnee het wint momenteel. Er is duidelijk een gebrek aan een wetenschappelijk onderbouwd en erkend afslankprogramma. Nu de zorgsector de handen ineen heeft geslagen met de fitnesssector, worden er flinke stappen gemaakt. De eerste 50 (pre)diabetes zijn al gestart bij preventiecentra en worden begeleid binnen een door de zorg en branche erkend protocol. Op de fitnessvloer staan erkende beweegdeskundigen (pre)diabetes.

De eerste 25 sportcentra hebben hun Fit!vak preventiecentrum certificaat al binnen en er staan er nog meer dan 50 in de planning om in het najaar geaudit te worden. Achter de schermen wordt er al gewerkt aan de ontwikkeling van het volgende protocol, overgewicht/obesitas. Ook hiervoor zal er een richtlijn, protocol, trainersprofiel en keurmerk komen zodat naar verwachting eind volgend jaar de eerste sportcentra als erkend preventiecentrum overgewicht/obesitas gekenmerkt kunnen worden en de samenwerking met de zorg sector in deze versterken.

Alleen samen, binnen een multidisciplinaire aanpak, is het probleem van overgewicht en obesitas een halt toe te roepen. Daar waar zorg nodig is moeten de lijnen er liggen, daar waar preventie het aan kan, moet de expertise en kwaliteit gewaarborgd zijn.

Overgewicht I business

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Efficiëntie, de sleutel tot herstel

Een eenvoudige stand was de opzet. Informatie verstrekken aan geïnteresseerden, bestaande klanten bijbrieven en nieuwe klanten informeren over de mogelijkheden en onmogelijkheden van ons product. Uiteraard zou ook het netwerken met collega's uit de branche zijn of haar vruchten afwerpen.

Samen staan we sterk!

Op donderdagmorgen wat posters opgehangen, een (sta)tafel met wat krukken geïnstalleerd, het flatscreen een plekje gegeven en voor de sfeer nog even een extra bloemetje geschikt. Klaar waren we voor de grote happening.

De fitness en Wellness Top 2012, laat al die klanten maar komen, wij zijn er klaar voor! Conform planning werden  om 12 uur de eerste gasten verwelkomd. Vol verwachting werden de bezoekers door de standhouders opgewacht, het aantal voorinschrijvingen beloofde immers een grote opkomst. De sfeervol ingerichte beurshal wachtte eveneens ongeduldig op wat komen zou. Mondjesmaat druppelden wat bezoekers de hal binnen. Ook zij waren nieuwsgierig naar de 2de editie van deze vakdagen nieuwe stijl. Een kleine efficiënte hal met bescheiden maar interessante aanbieders. Lezingen werden gehouden, soms goed-, soms wat minder goed bezocht. De sfeer was meer dan OK. Ondanks dat we weer met een niet al te spectaculaire opkomst moesten dealen was er toch duidelijk een verbetering te bespeuren in aantal en interesse. Voor je er erg in had was de eerste beursdag voorbij waarbij ook de 2de dag in eenzelfde tempo een voltooid verleden tijd status wist te bereiken. Tijd om de balans op te maken. Ondanks of dankzij de huidige economische omstandigheden kunnen we terugkijken op een positieve dag. Vriend en vijand spraken eenduidig over vooral fijne ervaringen waarbij de ondernemer de draad oppakt en alle middelen ter hand neemt om zijn eigen toko weer op de rit te krijgen dan wel in het gareel te houden. Er werd voornamelijk geïnformeerd naar producten die een kostenbesparend effect hebben, een stap in de goede richting dus. Sinds lange tijd kreeg ik weer het gevoel dat we de goede kant opgaan en onze branche toch uiteindelijk de professionele status zal krijgen waar we al tientallen jaren over dromen.

Ik ben van mening dat voor het gezond maken van een bedrijf, naast een aantal andere factoren, gelet moet worden op de uitgaven waarbij gezocht moet worden welke kosten te kunnen drukken zonder in te leveren op kwaliteit.

Een mooi voorbeeld in deze zijn de personeelskosten. Er zal een flinke besparing kunnen worden bereikt als in de basis de inefficiëntie en het misbruik kan worden aangepakt. Daar waar personeel moet worden betaald voor geleverde diensten zal de werkgever gericht moeten controleren en belonen waar beloond moet worden en maatregelen moeten nemen daar waar het misgaat. Het personeel zal verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hun daden. Wij denken nog teveel dat iedere medewerker zijn of haar verantwoordelijkheid zal nemen zonder voor de kosten te moeten opdraaien. Het is makkelijk shoppen, met de portemonnaie van een ander, toch? Het is een utopie te denken dat je zonder te meten en het nemen van sancties de zaken op orde kunt krijgen. Misschien een idee om geheel vrijblijvend eens te informeren naar de kansen die wij u kunnen bieden?

Na enig aarzelen hebben ook wij, het Delcom team, besloten dit jaar nog een keertje onze medewerking te verlenen aan de vernieuwde fitnessvakdagen.

Column Marie Anne van Laak I business

Marie Anne van Laak

Delcom

Iedereen in de fitnesswereld is oprecht bezig zijn klanten van dienst te zijn met mooie centra, goede abonnementen en goede programma’s. Dagelijks ben je bezig het je klanten zoveel mogelijk naar de zin te maken en houd je jezelf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen om dat zo te houden. Als je zo intens bezig bent met de bedrijfsvoering ontwikkel je soms tunnelvisie. Dat overkomt ons ook, wij zijn elke week 60+ uur bezig de beste trainingen in de beste omgeving met de beste apparatuur te verzorgen. Dan ben je voornamelijk bezig met je doelstellingen en niet altijd met het resultaat. Soms moet je afstand nemen, er vanuit een ander perspectief naar kijken en je afvragen: Bereik ik mijn Doel?

Wat we allemaal willen is een centrum vol met tevreden klanten die lid blijven. Dus hoe bereik je dat doel? Van een afstand kijkend naar Nederland, denk ik dat er variëteit genoeg is. Er zijn kleine fitnesscentra, fitnessketens, medische fitnesscentra, luxe centra, etc. Daar zit voor iedereen wel iets bij. Ook de bereikbaarheid/afstand van/tot de meeste centra is niet te groot. Er zullen vast nog wel wat locaties zijn die gevuld kunnen worden, maar over het algemeen is er binnen een straal van 10km. wel een centrum te vinden. De gemiddelde Nederlander weet wel dat bewegen gezond is en dat er verschillende kwalen mee voorkomen kunnen worden. Wat is dan het probleem?

Volgens mij stoppen veel mensen met fitness omdat ze of een blessure oplopen tijdens fitness, het doel niet bereiken dat ze zich samen met het fitnesscentrum gesteld hebben, of ze het gevoel hebben dat ze al genoeg bewegen op een dag. In gesprekken hoor ik vaak: ik beweeg toch genoeg op mijn werk, ik fiets toch naar de bibliotheek of school, ik ga dagelijks lopen met de hond, ik ging naar fitness om af te vallen maar ik raak geen gewicht kwijt of in het ergste geval: ik begon met fitness om gezonder te worden maar ik loop alleen maar blessures op.

Naar mijn mening zijn onze klanten zich wel bewust dat bewegen goed is maar er niet van overtuigd dat fitness daar de oplossing voor is. Ik vind fitness wel de oplossing voor een betere gezondheid omdat je binnen de muren van een fitnesscentrum kunt werken aan conditie, kracht, stabiliteit, evenwicht en coördinatie. Alles wat je nodig hebt om een gezond leven te kunnen leiden.

Wat ik mis in Nederland is de kennis. Niet de kennis van zakendoen maar de kennis van trainen en begeleiden van je klanten. We laten teveel klanten zwemmen, geven ze niet de aandacht die ze nodig hebben om aan hun gezondheid te werken. Want het is werken en wij zijn de instructeurs om de klant te laten ervaren hoe ze dat moeten aanpakken. De kennis van de instructeurs zorgt ervoor dat een klant blessures kan voorkomen; dat doelen bereikt kunnen worden of dat het belang van het bewegen goed duidelijk is. Maar dan moeten we als instructeurs wel de kennis hebben en de motivatie om onze klanten met die kennis te helpen. En daar hebben we geen fysiotherapeuten of medische fitness voor nodig, daar hebben we goed opgeleide instructeurs voor nodig!! Ons gemiddelde opleidingsniveau bereikt heden ten dage echter nog geen fractie van het niveau dat nodig is om klanten verantwoord bij te kunnen staan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, centra waar een instructeur/organisatie goed bezig is, maar dat ontstaat meestal uit een eigen drive. Niet uit een vraag van de markt of uit een regulering vanuit de branche of de overheid.

Misschien is daarom dit onderzoek eigenlijk wel heel goed. Het laat zien dat klanten stoppen met fitness, misschien wel omdat de ervaringen beter kunnen. Laten we dus goed kijken waarom mensen stoppen en daaruit de conclusies trekken die nodig zijn om dat tegen te gaan binnen elk centrum. Laten we het probleem dus zien als een uitdaging! Als we met zijn allen ons eigen kennisniveau optimaliseren en onze klanten de diensten bieden die ze nodig hebben, dan zullen we de Nederlanders die nog nooit gefitnesst hebben of die gestopt zijn, zich zeker naar onze centra (terug)keren.

In Nederland is op dit moment de groep die gestopt is met fitness groter dan de groep die fitnesst! Wanneer ik dit lees, ook al is er nog een grotere groep die nooit gefitnesst heeft, slaat dit nieuws bij mij in als een bom. Waarom stoppen mensen met fitness, als toch blijkt dat bewegen goed is voor een mens?! Bewegen houdt volgens onderzoek in ieder geval suikerziekte en hart- en vaatziektes op afstand, om nog maar te zwijgen van alle blessures die het kan voorkomen. Wat missen we in Nederland dat we mensen niet binnen de deuren kunnen houden?

Innoveren of een leven lang leren 2012;

Iedereen in de fitnesswereld is oprecht bezig zijn klanten van dienst te zijn met mooie centra, goede abonnementen en goede programma’s. Dagelijks ben je bezig het je klanten zoveel mogelijk naar de zin te maken en houd je jezelf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen om dat zo te houden. Als je zo intens bezig bent met de bedrijfsvoering ontwikkel je soms tunnelvisie. Dat overkomt ons ook, wij zijn elke week 60+ uur bezig de beste trainingen in de beste omgeving met de beste apparatuur te verzorgen. Dan ben je voornamelijk bezig met je doelstellingen en niet altijd met het resultaat. Soms moet je afstand nemen, er vanuit een ander perspectief naar kijken en je afvragen: Bereik ik mijn Doel?

Wat we allemaal willen is een centrum vol met tevreden klanten die lid blijven. Dus hoe bereik je dat doel? Van een afstand kijkend naar Nederland, denk ik dat er variëteit genoeg is. Er zijn kleine fitnesscentra, fitnessketens, medische fitnesscentra, luxe centra, etc. Daar zit voor iedereen wel iets bij. Ook de bereikbaarheid/afstand van/tot de meeste centra is niet te groot. Er zullen vast nog wel wat locaties zijn die gevuld kunnen worden, maar over het algemeen is er binnen een straal van 10km. wel een centrum te vinden. De gemiddelde Nederlander weet wel dat bewegen gezond is en dat er verschillende kwalen mee voorkomen kunnen worden. Wat is dan het probleem?

Volgens mij stoppen veel mensen met fitness omdat ze of een blessure oplopen tijdens fitness, het doel niet bereiken dat ze zich samen met het fitnesscentrum gesteld hebben, of ze het gevoel hebben dat ze al genoeg bewegen op een dag. In gesprekken hoor ik vaak: ik beweeg toch genoeg op mijn werk, ik fiets toch naar de bibliotheek of school, ik ga dagelijks lopen met de hond, ik ging naar fitness om af te vallen maar ik raak geen gewicht kwijt of in het ergste geval: ik begon met fitness om gezonder te worden maar ik loop alleen maar blessures op.

Naar mijn mening zijn onze klanten zich wel bewust dat bewegen goed is maar er niet van overtuigd dat fitness daar de oplossing voor is. Ik vind fitness wel de oplossing voor een betere gezondheid omdat je binnen de muren van een fitnesscentrum kunt werken aan conditie, kracht, stabiliteit, evenwicht en coördinatie. Alles wat je nodig hebt om een gezond leven te kunnen leiden.

Wat ik mis in Nederland is de kennis. Niet de kennis van zakendoen maar de kennis van trainen en begeleiden van je klanten. We laten teveel klanten zwemmen, geven ze niet de aandacht die ze nodig hebben om aan hun gezondheid te werken. Want het is werken en wij zijn de instructeurs om de klant te laten ervaren hoe ze dat moeten aanpakken. De kennis van de instructeurs zorgt ervoor dat een klant blessures kan voorkomen; dat doelen bereikt kunnen worden of dat het belang van het bewegen goed duidelijk is. Maar dan moeten we als instructeurs wel de kennis hebben en de motivatie om onze klanten met die kennis te helpen. En daar hebben we geen fysiotherapeuten of medische fitness voor nodig, daar hebben we goed opgeleide instructeurs voor nodig!! Ons gemiddelde opleidingsniveau bereikt heden ten dage echter nog geen fractie van het niveau dat nodig is om klanten verantwoord bij te kunnen staan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, centra waar een instructeur/organisatie goed bezig is, maar dat ontstaat meestal uit een eigen drive. Niet uit een vraag van de markt of uit een regulering vanuit de branche of de overheid.

Misschien is daarom dit onderzoek eigenlijk wel heel goed. Het laat zien dat klanten stoppen met fitness, misschien wel omdat de ervaringen beter kunnen. Laten we dus goed kijken waarom mensen stoppen en daaruit de conclusies trekken die nodig zijn om dat tegen te gaan binnen elk centrum. Laten we het probleem dus zien als een uitdaging! Als we met zijn allen ons eigen kennisniveau optimaliseren en onze klanten de diensten bieden die ze nodig hebben, dan zullen we de Nederlanders die nog nooit gefitnesst hebben of die gestopt zijn, zich zeker naar onze centra (terug)keren.

innoveren I business

Lilian Rijfkogel, LPT; C.E.A.S.

Artros Healthfocusâ„¢, HQ: Almenseweg 3; 7231PG Warnsveld

Facility location: Heliumstraat 9; 7463PL Rijssen, T: 06-53614366

E: lilian@artros.nl

Sistim B.V. Kleedkamerinrichting

Als u overweegt om uw kleedkamers te gaan moderniseren heeft Sistim B.V. voor u een breed scala aan moderne wandsystemen en garderobekasten. Nieuw in het programma zijn wanden en kasten van HPL met fotoprint.

Door toepassing van bijzondere foto’s uit de natuur kan er een unieke sfeer worden gecreëerd, welke perfect aansluit bij de sfeer in uw gehele accommodatie.

De garderobekasten zijn er niet alleen in de standaard uitvoeringen (1-, 2-, 3- of meerdelig), maar kunnen ook worden uitgebreid met binnenverlichting, mechanische ventilatie of uitschuifbare laden.

Voor de douchecabines kan worden gekozen uit verschillende wandtypen, elk met zijn eigen unieke detaillering.

Bijpassende zitbanken en make-up bladen en spiegels maken het geheel compleet.

U kunt ook uw eigen foto’s toeleveren om de inrichting helemaal persoonlijk te maken.

Vraag eens een offerte aan of laat ons meedenken in uw ontwerp.

Sistim B.V. www.sistim.nl

Health &

Wellness nieuws

Alle voordelen gecombineerd in één apparaat

Mogen wij u voorstellen: Mon Amie Tower. megasun staat al jaren lang bekend als betrouwbaar, innovatief en trendsettend in de zonnebranche, maar ook steeds meer ondernemers binnen de sport- en wellnessbranche weten het bekende zonnebankmerk te vinden. Ontdek nu alle voordelen op het gebied van bruinen binnen één apparaat: Mon Amie Tower. De huidige Mon Amie heeft zich al jaren bewezen als HET apparaat voor collageen-aanmaak terwijl het uw huid egaal bruint. Maar nu combineren we UV-lampen en collageenlampen niet in een horizontaal apparaat, maar in het allernieuwste verticale apparaat. Dat is waar Mon Amie Tower voor staat.

Ontdek wat dit innovatieve apparaat voor uw bedrijf kan betekenen en neem vrijblijvend contact op met de jarenlange distributeur voor Nederland Albert van Beurden.

Meer info: www.vanbeurden.nl

Zonnebank - let op: oogbescherming! 

Bij het artikel over de zonnebank is in de vorige editie van body•LIFE per ongeluk een foto geplaatst, waarbij het model geen speciaal brilletje draagt onder de zonnebank. Graag benadrukken we dat het actief aanbieden van oogbescherming (dus een brilletje in de cabine hangen is niet genoeg!) voordat de klant onder de zonnebank gaat, verplicht is in Nederland. De Nederlandse Voedsel en WarenAutoriteit controleert bij de diverse zonnepunten in het land ook of dit gebeurt. Zorg dus dat al je gasten weten wat de gevaren zijn voor het UV-licht in de ogen, adviseer hen om oogbescherming te gebruiken én zorg dat ze deze actief krijgen aangereikt door het personeel. 

Voor meer informatie over zonnen en wetgeving kijk je op de site van Samenwerking Verantwoord Zonnen (www.svzinfo.nl) of op de site van NVWA (http://nvwa.nl/onderwerpen/consumentenartikelen/dossier/zonnebanken/wat-moeten-ondernemers-doen). 

Plantina Multi: nieuwe nóg betere orthomoleculaire formule

De orthomoleculaire formule van de Plantina Multi is aangepast naar de allernieuwste inzichten in de wetenschap. Onze productontwikkelaar dr. Gert E. Schuitemaker heeft op basis van zijn jarenlange internationale research gemeend om de formule van de Plantina Multi nog verder te verbeteren.

De meest opvallende wijzigingen op een rij: de dosis foliumzuur per tablet is opgetrokken naar 600 mcg. Ook de hoeveelheid vitamine B12 is verhoogd en bedraagt nu 200 mcg. Naast de natuurlijke vorm van vitamine E, het d-alfatocoferol, bevat het voortaan ook de andere tocoferolen (‘mixed tocoferolen’). Met recht kan gezegd worden dat de Plantina Multi nu het gehele vitamine E-complex bevat. Volledig nieuw in de formule is natuurlijke astaxanthine, dat samen met bètacaroteen en luteïne behoort tot dezelfde antioxidantenfamilie (carotenoïden).

Op de website www.plantina.nl vindt u de ingrediëntenlijst van de verbeterde formule.

LIJFSTIJL Coaches verbreedt haar productaanbod

LIJFSTIJL het kwaliteitsnetwerk van coaches heeft de afgelopen periode geïnvesteerd in enkele zeer nuttige productuitbreidingen.

• Eenvoudig zelfstandig te beheren (mobiel) websitesysteem (zie foto). Een websitesysteem die efficiënt leads genereert op zowel pc, als alle mobiele apparaten. Vooral op mobiele apparaten laten we veel potentiële klanten liggen, omdat onze standaard (pc geschikte) website nauwelijks op een mobiele telefoon te gebruiken is. Tegenwoordig bezoekt tussen de 20-30% onze websites mobiel. De website is volledig aanpasbaar zowel qua inhoud als uiterlijk en daardoor ook te gebruiken door niet LIJFSTIJL Coaches. Zie www.lijfstijldefaultdata.nl voor de standaard inhoud.

• Lesformules: diverse lesformules worden optioneel aangeboden aan de coaches

• Functionele fitnessformules; WORKOUT of the week (wekelijks wisselend), FIGHT Club (4-wekelijks wisselend), MUSCLE Mania (4-wekelijks wisselend).

• HOT lessen: HOT Balance en HOT Core (4-wekelijks wisselend).

Meer info: www.lijfstijlcentrum.nl

Nieuw teamlid

Met trots presenteert WellVit een nieuw teamlid, Jessica Baars, als Marketing & Communicatie Medewerker. Jessica is sinds juli 2012 afgestudeerd op gebied van Commerciële Sport Economie aan de Johan Cruyff University. Door haar topsport achtergrond en kritische blik is Jessica een goede versterking van het team.

Na ruim 7 jaar op hoog niveau de schaatssport beoefend te hebben staat Jessica nu klaar om haar gedrevenheid en passie voor wellness en vitaliteit over te brengen bij WellVit.

Onderzoek SEO: dieetadvisering zeer kosteneffectief

De behandeling van patiënten met zowel overgewicht als daaraan gerelateerde ziekten, zoals diabetes en hoge bloeddruk, levert maatschappelijke baten op van ruim € 0,5 tot € 2,3 miljard over een periode van vijf jaar. Dat blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten. Voor elke euro die wordt besteed aan dieetbehandeling bij deze patiënten krijgt de maatschappij netto € 14,- tot € 63,- terug: € 56,- in gezondheidswinst, € 3,- aan netto besparingen op de totale zorgkosten en € 4,- als productiviteitswinst. Lucy Kok, onderzoeker bij SEO: “Deze bedragen zijn wij niet gewend. In andere kosten-batenanalyses uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek levert een euro besteed aan een (medische) interventie ongeveer € 3,- tot € 5,- op. Dieetadvisering is dus zéér kosteneffectief.”

Lichttherapie van Valkee bij

herfst- en winterdepressie

De Bright Light Headset van het Finse bedrijf Valkee is een bijzondere innovatie in de behandeling van herfst- en winterdepressie. Het is een klein stijlvol apparaatje vergelijkbaar met een mp3-speler en dus overal te gebruiken. Uit de oordopjes komt intens licht. Slechts 8 tot 12 minuten gebruik per dag is voldoende om een winterdepressie effectief te bestrijden. Uit gebruikersonderzoek blijkt dat 92% van de mensen die ervaring heeft met het gebruik van lichttherapie, deze headset aan vrienden en bekenden aanbeveelt. Tevens geeft Valkee een 60-dagen tevredenheidsgarantie zodat iedereen met een winterdepressie dit apparaatje voordelig kan uittesten. Zo maken het Nederlandse dames- en heren judoteam standaard gebruik van de Valkee headset in hun trainingskampen in Azië. Daardoor hebben ze geen problemen met jetlag en zijn daardoor fit genoeg om goed te kunnen trainen.

Voor meer informatie: www.valkee.nl

Hapro verrast met subliem collageen & Vitamine D-concept: Seecret ® Uniek Zumba-project voor gehandicapten

Vita-Care TMS (Therapeutic Movement Simulation) is een hulpmiddel om cliënten op een ontspannen manier goed te laten bewegen en zo de levenskwaliteit van chronisch zieken te verbeteren. Deze methode is gebaseerd op uitgangspunten van bekkentherapie volgens Feldenkreis, hypo- en hydrotherapie, snoezelen en robottechnologie. TMS maakt gebruik van drie verschillende beweegplatformen: een loungebed voor meer passieve mensen, een paardrijstoel voor meer mobiele mensen en een platform voor gebruik in een rolstoel of voor staand gebruik. Door de vorm van de beweegplatforms kan deze ervaringsgerichte bewegingstherapie aan verschillende doelgroepen met neurologische stoornissen aangeboden worden.

Bewegingssimulatie

Omdat bij TMS therapie en ontspanning gecombineerd worden, is TMS een volwaardig therapeutische bewegingssimulatie, om de werkelijkheid na te bootsen. Dit kan voor de patiënten op vele manieren, zoals in een stoel, rolstoel of op een 'paard' gaan zitten om zo in de simulatie deel te nemen. Een aantal patiënten hebben via deze unieke therapie ervaren hoe het is om aan Zumba mee te doen waarbij de bewegingen worden gesimuleerd, terwijl verschillende zomerse beelden op het strand van Renesse van onze Zumba instructeurs voorbij komen. “Voor ons was het een speciale gebeurtenis om hier aan mee te werken, aangezien we op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan een groep mensen die fysiek niet in staat zijn de bewegingen uit te voeren”, vertelt Pim Fontein van DanceMax. “Wij geven Zumba, en het leek Vita-Care leuk om de patiënten het gevoel te geven alsof zij aan het meedansen zijn. Hiervoor hebben wij afgelopen mei een videoshoot gehouden. Door Vita-Care is er vervolgens een beweegspoor toegevoegd aan de beelden en het geluid van de films die de platforms, in dit geval de paardrijstoel en het platform voor rolstoelers en voor staand gebruik synchroon aan de filmbeelden aanstuurden. Het was fantastisch om te zien hoe beeld, geluid en beweging elkaar versterkten op deze manier en de beleving van de film door de cliënten veel intenser en realistischer ervaren werd. Therapie en ontspanning gaan hierbij als het ware samen en zorgen ervoor dat de cliënten op een goede en aangename manier gaan bewegen.”

Drie programma’s

Het was volgens Fontein nog een hele puzzel om de bewegingen nauwkeurig na te bootsen. “Na lang ontwikkelen zijn er nu drie programma's die Zumba bevatten. Normaal gesproken is het voor zo een patiënt vrijwel onmogelijk deel te nemen aan de lessen hierin. De Zumba spellen op de Xbox, PS3 & Wii, zijn spellen waarin de deelnemer zelf mee moet doen. In dit geval hoeven zij alleen plaats te nemen en krijgen zo het gevoel met ons mee te dansen op zomerse exotische nummers. Dus met deze samenwerking hebben wij Zumba & TMS (Therapeutic Motion Simulation) samengebracht om zo een leuke dans workout te creëren voor onze medemens. De doelgroepen van beide programma's liggen dan ook enorm ver uit elkaar, maar nu is het voor een ieder mogelijk om er toch van te genieten.” In Nederland staan al enkele TMS systemen opgesteld die veelvuldig gebruikt worden! De resultaten zijn verbluffend, maar ook heel erg hartverwarmend. Fitness voor mensen met hersenletsel die niet (meer) kunnen of willen bewegen vindt Fontein essentieel. “Wat is er mooier dan zittend, liggend of staand op een TMS platform genieten van de intense sensatie van beweging onder het kijken naar fantastische actiefilms of Zumba, waarbij men tegelijkertijd een mix van authentieke en therapeutische bewegingen en vibraties in perfecte synchronisatie met beeld en geluid ondergaat?” Werken met het systeem is overigens heel gemakkelijk. Je kiest gewoon een film op het aanraakscherm. De intensiteit van de bewegingen en vibraties worden vervolgens op het keuze scherm aangegeven.

Effecten

Volgens Vita-Care stimuleert deze multisensorische ervaring enerzijds ontspanning en anderzijds de balans en sensormotoriek, stimuleert de bloedsomloop en ademhaling en bevordert daardoor het welzijn. Door oefenen weer leuk te maken kunnen patiënten hun grenzen verleggen en aan hun kwaliteit van leven werken. Want bewegen is van levensbelang. Toch is het niet altijd eenvoudig om cliënten met een enkel- of meervoudige handicap op een goede manier te laten bewegen. Bovendien is dit vaak erg arbeidsintensief en mogelijk lichamelijk belastend voor zorgverleners. De eerste indruk van effecten van TMS is heel positief, alleen al door het plezier dat vrijwel alle cliënten er aan beleven. Daarnaast treedt er zowel individueel als over de gehele groep een duidelijke verlaging op van spierspanning en hartfrequentie. Op individueel niveau worden in bepaalde gevallen positieve effecten op alertheid en welbevinden gezien.

Afgelopen mei hebben de Zumba instructeurs van DanceMax meegewerkt aan een uniek project in samenwerking met Vita-Care. Een bedrijf dat onder de noemer Vital-Care TMS simulatoren heeft ontwikkeld voor meervoudig gehandicapten en patiënten die verlamd zijn, om hen zo de ervaring te geven in beweging, trillingen, beeld & geluid van alledaagse dingen waartoe zij niet meer in staat zijn.

Vita-Care TMS (Therapeutic Movement Simulation) is een hulpmiddel om cliënten op een ontspannen manier goed te laten bewegen en zo de levenskwaliteit van chronisch zieken te verbeteren. Deze methode is gebaseerd op uitgangspunten van bekkentherapie volgens Feldenkreis, hypo- en hydrotherapie, snoezelen en robottechnologie. TMS maakt gebruik van drie verschillende beweegplatformen: een loungebed voor meer passieve mensen, een paardrijstoel voor meer mobiele mensen en een platform voor gebruik in een rolstoel of voor staand gebruik. Door de vorm van de beweegplatforms kan deze ervaringsgerichte bewegingstherapie aan verschillende doelgroepen met neurologische stoornissen aangeboden worden.

Bewegingssimulatie

Omdat bij TMS therapie en ontspanning gecombineerd worden, is TMS een volwaardig therapeutische bewegingssimulatie, om de werkelijkheid na te bootsen. Dit kan voor de patiënten op vele manieren, zoals in een stoel, rolstoel of op een 'paard' gaan zitten om zo in de simulatie deel te nemen. Een aantal patiënten hebben via deze unieke therapie ervaren hoe het is om aan Zumba mee te doen waarbij de bewegingen worden gesimuleerd, terwijl verschillende zomerse beelden op het strand van Renesse van onze Zumba instructeurs voorbij komen. “Voor ons was het een speciale gebeurtenis om hier aan mee te werken, aangezien we op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan een groep mensen die fysiek niet in staat zijn de bewegingen uit te voeren”, vertelt Pim Fontein van DanceMax. “Wij geven Zumba, en het leek Vita-Care leuk om de patiënten het gevoel te geven alsof zij aan het meedansen zijn. Hiervoor hebben wij afgelopen mei een videoshoot gehouden. Door Vita-Care is er vervolgens een beweegspoor toegevoegd aan de beelden en het geluid van de films die de platforms, in dit geval de paardrijstoel en het platform voor rolstoelers en voor staand gebruik synchroon aan de filmbeelden aanstuurden. Het was fantastisch om te zien hoe beeld, geluid en beweging elkaar versterkten op deze manier en de beleving van de film door de cliënten veel intenser en realistischer ervaren werd. Therapie en ontspanning gaan hierbij als het ware samen en zorgen ervoor dat de cliënten op een goede en aangename manier gaan bewegen.”

Drie programma’s

Het was volgens Fontein nog een hele puzzel om de bewegingen nauwkeurig na te bootsen. “Na lang ontwikkelen zijn er nu drie programma's die Zumba bevatten. Normaal gesproken is het voor zo een patiënt vrijwel onmogelijk deel te nemen aan de lessen hierin. De Zumba spellen op de Xbox, PS3 & Wii, zijn spellen waarin de deelnemer zelf mee moet doen. In dit geval hoeven zij alleen plaats te nemen en krijgen zo het gevoel met ons mee te dansen op zomerse exotische nummers. Dus met deze samenwerking hebben wij Zumba & TMS (Therapeutic Motion Simulation) samengebracht om zo een leuke dans workout te creëren voor onze medemens. De doelgroepen van beide programma's liggen dan ook enorm ver uit elkaar, maar nu is het voor een ieder mogelijk om er toch van te genieten.” In Nederland staan al enkele TMS systemen opgesteld die veelvuldig gebruikt worden! De resultaten zijn verbluffend, maar ook heel erg hartverwarmend. Fitness voor mensen met hersenletsel die niet (meer) kunnen of willen bewegen vindt Fontein essentieel. “Wat is er mooier dan zittend, liggend of staand op een TMS platform genieten van de intense sensatie van beweging onder het kijken naar fantastische actiefilms of Zumba, waarbij men tegelijkertijd een mix van authentieke en therapeutische bewegingen en vibraties in perfecte synchronisatie met beeld en geluid ondergaat?” Werken met het systeem is overigens heel gemakkelijk. Je kiest gewoon een film op het aanraakscherm. De intensiteit van de bewegingen en vibraties worden vervolgens op het keuze scherm aangegeven.

Effecten

Volgens Vita-Care stimuleert deze multisensorische ervaring enerzijds ontspanning en anderzijds de balans en sensormotoriek, stimuleert de bloedsomloop en ademhaling en bevordert daardoor het welzijn. Door oefenen weer leuk te maken kunnen patiënten hun grenzen verleggen en aan hun kwaliteit van leven werken. Want bewegen is van levensbelang. Toch is het niet altijd eenvoudig om cliënten met een enkel- of meervoudige handicap op een goede manier te laten bewegen. Bovendien is dit vaak erg arbeidsintensief en mogelijk lichamelijk belastend voor zorgverleners. De eerste indruk van effecten van TMS is heel positief, alleen al door het plezier dat vrijwel alle cliënten er aan beleven. Daarnaast treedt er zowel individueel als over de gehele groep een duidelijke verlaging op van spierspanning en hartfrequentie. Op individueel niveau worden in bepaalde gevallen positieve effecten op alertheid en welbevinden gezien.

Zumba I health

Edities