Sportcentra als redding voor de overgewicht en

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2012
Efficiëntie, de sleutel tot herstel

Een eenvoudige stand was de opzet. Informatie verstrekken aan geïnteresseerden, bestaande klanten bijbrieven en nieuwe klanten informeren over de mogelijkheden en onmogelijkheden van ons product. Uiteraard zou ook het netwerken met collega's uit de branche zijn of haar vruchten afwerpen.

Samen staan we sterk!

Op donderdagmorgen wat posters opgehangen, een (sta)tafel met wat krukken geïnstalleerd, het flatscreen een plekje gegeven en voor de sfeer nog even een extra bloemetje geschikt. Klaar waren we voor de grote happening.

De fitness en Wellness Top 2012, laat al die klanten maar komen, wij zijn er klaar voor! Conform planning werden  om 12 uur de eerste gasten verwelkomd. Vol verwachting werden de bezoekers door de standhouders opgewacht, het aantal voorinschrijvingen beloofde immers een grote opkomst. De sfeervol ingerichte beurshal wachtte eveneens ongeduldig op wat komen zou. Mondjesmaat druppelden wat bezoekers de hal binnen. Ook zij waren nieuwsgierig naar de 2de editie van deze vakdagen nieuwe stijl. Een kleine efficiënte hal met bescheiden maar interessante aanbieders. Lezingen werden gehouden, soms goed-, soms wat minder goed bezocht. De sfeer was meer dan OK. Ondanks dat we weer met een niet al te spectaculaire opkomst moesten dealen was er toch duidelijk een verbetering te bespeuren in aantal en interesse. Voor je er erg in had was de eerste beursdag voorbij waarbij ook de 2de dag in eenzelfde tempo een voltooid verleden tijd status wist te bereiken. Tijd om de balans op te maken. Ondanks of dankzij de huidige economische omstandigheden kunnen we terugkijken op een positieve dag. Vriend en vijand spraken eenduidig over vooral fijne ervaringen waarbij de ondernemer de draad oppakt en alle middelen ter hand neemt om zijn eigen toko weer op de rit te krijgen dan wel in het gareel te houden. Er werd voornamelijk geïnformeerd naar producten die een kostenbesparend effect hebben, een stap in de goede richting dus. Sinds lange tijd kreeg ik weer het gevoel dat we de goede kant opgaan en onze branche toch uiteindelijk de professionele status zal krijgen waar we al tientallen jaren over dromen.

Ik ben van mening dat voor het gezond maken van een bedrijf, naast een aantal andere factoren, gelet moet worden op de uitgaven waarbij gezocht moet worden welke kosten te kunnen drukken zonder in te leveren op kwaliteit.

Een mooi voorbeeld in deze zijn de personeelskosten. Er zal een flinke besparing kunnen worden bereikt als in de basis de inefficiëntie en het misbruik kan worden aangepakt. Daar waar personeel moet worden betaald voor geleverde diensten zal de werkgever gericht moeten controleren en belonen waar beloond moet worden en maatregelen moeten nemen daar waar het misgaat. Het personeel zal verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hun daden. Wij denken nog teveel dat iedere medewerker zijn of haar verantwoordelijkheid zal nemen zonder voor de kosten te moeten opdraaien. Het is makkelijk shoppen, met de portemonnaie van een ander, toch? Het is een utopie te denken dat je zonder te meten en het nemen van sancties de zaken op orde kunt krijgen. Misschien een idee om geheel vrijblijvend eens te informeren naar de kansen die wij u kunnen bieden?

Na enig aarzelen hebben ook wij, het Delcom team, besloten dit jaar nog een keertje onze medewerking te verlenen aan de vernieuwde fitnessvakdagen.

Column Marie Anne van Laak I business

Marie Anne van Laak

Delcom

body•LIFE 8I2012 I

I body•LIFE 8I2012

Iedereen in de fitnesswereld is oprecht bezig zijn klanten van dienst te zijn met mooie centra, goede abonnementen en goede programma’s. Dagelijks ben je bezig het je klanten zoveel mogelijk naar de zin te maken en houd je jezelf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen om dat zo te houden. Als je zo intens bezig bent met de bedrijfsvoering ontwikkel je soms tunnelvisie. Dat overkomt ons ook, wij zijn elke week 60+ uur bezig de beste trainingen in de beste omgeving met de beste apparatuur te verzorgen. Dan ben je voornamelijk bezig met je doelstellingen en niet altijd met het resultaat. Soms moet je afstand nemen, er vanuit een ander perspectief naar kijken en je afvragen: Bereik ik mijn Doel?

Wat we allemaal willen is een centrum vol met tevreden klanten die lid blijven. Dus hoe bereik je dat doel? Van een afstand kijkend naar Nederland, denk ik dat er variëteit genoeg is. Er zijn kleine fitnesscentra, fitnessketens, medische fitnesscentra, luxe centra, etc. Daar zit voor iedereen wel iets bij. Ook de bereikbaarheid/afstand van/tot de meeste centra is niet te groot. Er zullen vast nog wel wat locaties zijn die gevuld kunnen worden, maar over het algemeen is er binnen een straal van 10km. wel een centrum te vinden. De gemiddelde Nederlander weet wel dat bewegen gezond is en dat er verschillende kwalen mee voorkomen kunnen worden. Wat is dan het probleem?

Volgens mij stoppen veel mensen met fitness omdat ze of een blessure oplopen tijdens fitness, het doel niet bereiken dat ze zich samen met het fitnesscentrum gesteld hebben, of ze het gevoel hebben dat ze al genoeg bewegen op een dag. In gesprekken hoor ik vaak: ik beweeg toch genoeg op mijn werk, ik fiets toch naar de bibliotheek of school, ik ga dagelijks lopen met de hond, ik ging naar fitness om af te vallen maar ik raak geen gewicht kwijt of in het ergste geval: ik begon met fitness om gezonder te worden maar ik loop alleen maar blessures op.

Naar mijn mening zijn onze klanten zich wel bewust dat bewegen goed is maar er niet van overtuigd dat fitness daar de oplossing voor is. Ik vind fitness wel de oplossing voor een betere gezondheid omdat je binnen de muren van een fitnesscentrum kunt werken aan conditie, kracht, stabiliteit, evenwicht en coördinatie. Alles wat je nodig hebt om een gezond leven te kunnen leiden.

Wat ik mis in Nederland is de kennis. Niet de kennis van zakendoen maar de kennis van trainen en begeleiden van je klanten. We laten teveel klanten zwemmen, geven ze niet de aandacht die ze nodig hebben om aan hun gezondheid te werken. Want het is werken en wij zijn de instructeurs om de klant te laten ervaren hoe ze dat moeten aanpakken. De kennis van de instructeurs zorgt ervoor dat een klant blessures kan voorkomen; dat doelen bereikt kunnen worden of dat het belang van het bewegen goed duidelijk is. Maar dan moeten we als instructeurs wel de kennis hebben en de motivatie om onze klanten met die kennis te helpen. En daar hebben we geen fysiotherapeuten of medische fitness voor nodig, daar hebben we goed opgeleide instructeurs voor nodig!! Ons gemiddelde opleidingsniveau bereikt heden ten dage echter nog geen fractie van het niveau dat nodig is om klanten verantwoord bij te kunnen staan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, centra waar een instructeur/organisatie goed bezig is, maar dat ontstaat meestal uit een eigen drive. Niet uit een vraag van de markt of uit een regulering vanuit de branche of de overheid.

Misschien is daarom dit onderzoek eigenlijk wel heel goed. Het laat zien dat klanten stoppen met fitness, misschien wel omdat de ervaringen beter kunnen. Laten we dus goed kijken waarom mensen stoppen en daaruit de conclusies trekken die nodig zijn om dat tegen te gaan binnen elk centrum. Laten we het probleem dus zien als een uitdaging! Als we met zijn allen ons eigen kennisniveau optimaliseren en onze klanten de diensten bieden die ze nodig hebben, dan zullen we de Nederlanders die nog nooit gefitnesst hebben of die gestopt zijn, zich zeker naar onze centra (terug)keren.

Edities