Business nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2012

I body•LIFE 10I2012

2013 wordt uw jaar met deze vijf gouden tips

Het zal u misschien verbazen, maar dit is niet de eerste economische crisis van de afgelopen eeuw. Het goede nieuws is dat er een eind aan komt, de vraag is alleen wanneer. En moet je dan tot die tijd gaan zitten afwachten? Nee, niets doen is zeker geen optie, zeker niet in een branche waar momenteel meer dan de helft van alle fitnesscentra verlies draait. Waar liggen de kansen? Vijf tips die ervoor gaan zorgen dat 2013 uw jaar wordt:

Tip 1: Voeg waarde toe

‘Added value’ is een van de toverwoorden momenteel in marketing en kan als tegenhanger worden gezien van prijskortingen. Zo beweegt een van de grootste online winkels, Bol.com, zich tegen de markt in met een omzetgroei van 15% in 2011 en naar verwachting een nog hogere groei in 2012. Hun kracht zit vooral in service en beleving, de geweldige winkelervaring: de website, het bestellen, de communicatie, je hebt het gevoel dat ze er echt voor jou zijn.

Ook in de fitnessbranche kunnen we meevaren op het succes van toevoegen van waarde. Veel clubs hebben meer in huis dan ze denken, maar voegen het niet toe aan de totale beleving of verkopen het niet goed. Denk aan modulair aanbod van begeleiding, ‘all-inclusive’ aanbod inclusief drankjes, maar ook invulling geven aan het ouderwetse ‘inschrijfgeld’. En natuurlijk de manier waarop met klanten wordt gecommuniceerd. De meeste klanten van fitnesscentra vullen een saai inschrijfformulier in en krijgen af en toe een email newsletter of aanmaning per post. Waarom je klanten niet eens echt verrassen met een verjaardagskaart en een kerstkaart? Gewoon lekker ouderwets in de brievenbus.

Tip 2: Verander de ‘verpakking’

Wie wel eens bij een Van der Valk hotel overnacht, weet dat er op de wastafel in de hotelkamer altijd allerlei producten liggen zoals een tandenborstel. Ook een stukje zeep, maar dan wel met een doosje eromheen waarop staat: ‘Luxe Zeep’. En plotseling is dat stukje zeep tien keer zoveel waard…

Zo eenvoudig is het soms, ook in onze branche. Verander een of twee keer per jaar uw routing in de fitness door alle apparaten te verplaatsen. Als u gaat schilderen doe dit dan altijd in een andere kleur, zodat uw klanten ook merken dat er iets vernieuwd is. Als u een uitgebreide intake doet met klanten, maak hiervoor dan een mooie, luxe waardebon voor in het startpakket. Nieuwe bedrijfskleding voor uw team, naambordjes, een opvallende gevelbanner en ga zo maar door.

Tip 3: Stel de behoefte van uw klant centraal

Zoals Wehkamp zijn beruchte gids in de afgelopen vijf jaar zeer succesvol omtoverde in een online shop en daarmee in 2011 maar liefst 12% groeide, zo veranderen ook de behoeftes van consumenten binnen de fitnessbranche. Wat wil uw klant eigenlijk? Heeft u dat wel eens onderzocht? Uit klanttevredenheidsonderzoeken die Greinwalder & Partner Europees uitvoert bij fitnesscentra zien we een duidelijke trend: mensen zijn op zoek naar oplossingen op het gebied van gezondheid en afslanken en vinden de service en sfeer binnen centra het meest belangrijk. Veel belangrijker dan bijvoorbeeld fitnessapparatuur. Uw klant bepaalt uw aanbod, niet uzelf of uw leveranciers.

Tip 4: Laat je zien

Juist in tijden van crisis schroeven grote merken hun reclamebudgetten op. Consumenten zoeken nu vertrouwen, geborgenheid en veiligheid en dat vinden ze bij merken die in beeld zijn.

Ook in de fitnessbranche geldt dat dit het moment is om uw bedrijf te onderscheiden van uw concurrenten. Wees aanwezig: consistent en consequent via meerdere kanalen. Bij Greinwalder & Partner zien we clubs die investeren in hun imago en actief bezig zijn met allerlei marketingvraagstukken, tegen de trend in, groeien. Niet met standaard oplossingen, maar toegesneden op uw club met eigen foto’s, authentiek, met een duidelijke eigen identiteit.

Tip 5: Stuur op cijfers

Meten is weten. Tja, dat is een open deur zult u denken, maar helaas is de realiteit anders binnen onze branche. Zorg dat u maandelijks beschikt over alle ‘sleutelgetallen’ als omzet per lid, rendement en personeelskosten in relatie tot omzet. Verder natuurlijk de in- en uitstroom nauwkeurig meten. Zorg dat u zelf een winst- en verliesrekening kunt lezen, laat uw accountant het u anders uitleggen. Uw accountant werkt namelijk niet voor de belasting maar voor u! Ook loont het de moeite om uw prijsbeleid grondig onder de loep te nemen. Heeft u uw prijzen bijvoorbeeld vanaf 1-1-13 gecorrigeerd op basis van de inflatie? Mooi, dan levert u in ieder geval geen 3% netto winst in, in vergelijking met 2012.

Op het moment dat ik dit schrijf weet ik nog niet of de wereld is vergaan op 21-12-12. Zo niet dan verkeren we desondanks nog steeds in een crisis. Het CPB becijferde onlangs dat de krimp van de economie in 2012 doorzet in 2013. Het consumentenvertrouwen en huizenprijzen dalen en de werkloosheid daalt. Hoe kun je in een krimpende markt er dan toch een succesvol jaar van maken?

greinwalder I business

Matthijs Mennes, is country manager Benelux en senior marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche, o.a. bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland.

Hij is benieuwd naar uw reactie:

matthijs.mennes@greinwalder.com

body•LIFE 10I2012 I

Edities