De mens achter.... Duco Bauwens

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2011

Uit bodyLIFE editie 1, 2011



Duco Bauwens is bekend van het tv-programma 'Nederland in Beweging' dat hij sinds september 2007 samen met Olga Commandeur presenteert voor Omroep Max. Daarnaast publiceert hij boeken over sport, voeding en gezondheid en wordt hij regelmatig bij andere tv programma's ingeschakeld als expert, coach of trendwatcher. In zijn eigen Fit Center is hij als personal trainer actief op het gebied van bewegen, gezondheid en voeding. Verder is hij als personal coach betrokken geweest bij RTL Consult, een optimistisch medisch programma van RTL4. 


Bauwens' liefde voor de sport was al snel duidelijk. Hij sport al vanaf zijn achtste. Toen hij 9 jaar werd, vroeg hij aan zijn ouders een paar halters cadeau om iedere dag zijn zelfbedachte trainingsprogramma's af te kunnen werken. Duco: "Ik was gefascineerd door worstelaars die ik zag op tv en dan vooral door de grote spieren die ze hadden. Dat wilde ik ook. Ik ben naar de bibliotheek gegaan en heb het eerste beste boek van Arnold Schwarzenegger over bodybuilding geleend. Vanaf mijn tiende las ik boeken over gezonde voeding. Daarnaast heb ik nog andere sporten gedaan zoals volleybal, voetbal en penc hak silat. De laatste twaalf jaar heb ik veel les gegeven in cardio en aerobics. Sinds 2000 ben ik overgestapt naar aerobics en fitness."

Nederland in Beweging

Sinds 2007 is Duco Bauwens medepresentator van het ochtendprogramma Nederland in Beweging. Afgelopen jaar bestond dit programma 10 jaar! Gedurende deze 10 jaar heeft Nederland in Beweging volgens Duco een vaste schare aan kijkers opgebouwd; gemiddeld kijken er 135.000 mensen per dag. "Uit onderzoek blijkt dat 62% van de vaste kijkersgroep minstens drie keer per week actief meedoet. De grootste doelgroep die meedoet met dit programma is tussen de 50 en 65 jaar oud, maar ook doen er veel studenten mee omdat het gratis is. Via uitzending gemist of via de website van Nederland in Beweging kunnen ze meerdere afleveringen achter elkaar volgen en zelf een workout samenstellen van een half uur of langer. Uiteraard zijn de oefeningen in deze programma's minder intensief dan de programma's in een fitnesscentrum. Maar het is in ieder geval een stap om mensen in beweging te krijgen. Het blijkt mensen te inspireren om meer aan sport te gaan doen of lid te worden van een fitnesscentrum. Via de website van Omroep Max krijgen we heel veel positieve reacties. Samen met Olga Commandeur toer ik door heel Nederland als ambassadeur van de landelijke campagne '30 minuten bewegen met plezier' van het NISB en geven we workshops om Nederlanders te stimuleren om meer te gaan bewegen. Ook geven we extra informatie om te bewegen en gezond te leven."

Dat de Nederlander meer moet bewegen en gezonder leven staat volgens hem buiten kijf. Ook in de media wordt er steeds meer aandacht aan gegeven. Alleen stelt hij wel zijn vragen bij tv-programma's als Help mijn kind is te dik of Afvalrace XXL. "We moeten er voor waken dat dergelijke programma's geen karikaturen worden."

Babyboomers

Naast coaching en al het presentatiewerk heeft Duco een eigen sportstudio in Nieuw-Vennep waar hij personal training, Zumba lessen en Bootcamp geeft. "Ik begeleid mensen in het bereiken van hun sportieve en gezondheidsdoelen", legt hij uit. "Het leuke hiervan is dat je de ontwikkeling meemaakt van degene die bij je traint. Momenteel geef ik bijvoorbeeld een training aan een echtpaar uit Almere, die twee keer per week naar mijn studio komen en veel baat hebben bij mijn personal training, zowel fysiek als mentaal." Volgens hem zijn mensen van middelbare leeftijd een interessante doelgroep, die niet alleen commercieel interessant zijn, maar ook een plezierige doelgroep vormen om training aan te geven. "Het is een doelgroep die alleen maar groter wordt en door de fitnesscentra nog beter bediend zou kunnen worden. Gelukkig komen er steeds meer programma's die zich sec richten op deze zogenoemde babyboomers. Je ziet ook steeds meer fitnesscentra die speciale uren hebben voor 50+. Dat is op zich een goede zaak." Maar Duco vindt wel dat je ouderen niet teveel moet isoleren in een aparte groep. "Zet jong en oud gewoon bij elkaar, maar houdt wel rekening met het programma dat ze volgen."

De ontwikkelingen op dit gebied, maar ook andere zaken volgt de bekende trainer en presentator nauwgezet. "Ik merk dat er een professionaliseringslag gaande is in de branche. De Fit!vak zet zich ervoor in, mede door de EREPS; het register voor fitnessprofessionals waar instructeurs zich kunnen registreren en dat is goed voor de kwaliteit van de branche. Het is natuurlijk een feit dat veel van de ontwikkelingen en trends in de fitnessbranche uit Amerika komen." Duco vindt wel dat fitnessondernemers trends kritisch moeten bekijken en of ze daadwerkelijk iets toevoegen aan de fitnessclub. "Er zijn genoeg voorbeelden van trends die binnen een jaar weer verdwenen waren." Duco onderstreept nog eens het belang van een doordachte langetermijnvisie. "Met korte termijnacties kun je wel scoren, maar uiteindelijk gaat erom hoe de fitnesscentra hun leden beter vasthouden. Retentie wordt steeds belangrijker omdat de branche zich aan het stabiliseren is. Daarnaast neemt de concurrentie toe en is het massaal binnenhalen van nieuwe leden niet meer zo vanzelfsprekend", aldus Duco.

Niet moeten maar willen

Dit is de titel van zijn eerste boek waarmee Duco zijn debuut als schrijver maakte. Hij wil niet alleen de sportende mens, maar vooral éénieder die daar behoefte aan heeft een instrument aanreiken om een positieve levenshouding en meer zelfvertrouwen te realiseren. Duco: "Ik doe dat vooral door vanuit mijn eigen persoonlijke ervaringen aan te geven hoe je met een doordacht stappenplan de baas wordt van je eigen geest en hoe je je motivatie en wilskracht kunt sturen en inzetten. Ook ik heb heel moeilijke periodes gekend in mijn leven, maar ben, soms met hulp van buitenaf, in staat geweest die om te zetten in positieve energie en wilskracht. Het idee erachter is, dat wanneer je eisen aan jezelf stelt, dus wanneer je vindt dat je iets MOET bereiken, je lichaam 9 van de 10 keer het tegenovergestelde doet. Pas als je de knop omzet en tegen jezelf zegt dat je het gewoon graag wilt, lukt het. De druk is dan weg. Zo komen er vaak mensen bij me die willen afvallen. Bij de eerste vragen die ik stel geven ze dan aan: ik MOET afvallen. Het staat nergens dat je moet afvallen, dus eigenlijk is het een onwaarheid. Het is meer dat je het zelf wilt. Als je dat beseft lukt het je wel."

Recent verscheen Duco's tweede boek: de FitFormule. Hierin laat hij zien hoe je met de juiste instelling een fysieke leefstijl kunt veranderen. Zijn vakkennis en jarenlange ervaring zijn in de FitFormule verenigd tot een compact basisboek voor iedereen die een gezond, slank en fit lichaam wenst in 90 dagen! "De FitFormule leert de goede mentaliteit te bereiken, bevat uitgebreide adviezen voor gebalanceerde voeding, recepten voor een lekkere maaltijd en natuurlijk de noodzakelijke fatburn work-outs die de mensen in beweging krijgen en houden", vertelt Duco. Extra bij dit basisboek is de DVD met vijf work-outs voor thuis, onder leiding van Duco zelf.

Het schrijven van deze boeken vond hij leuk en uitdagend."Alles wat je in de afgelopen jaren geleerd hebt maar ook je visie die je op bepaalde zaken hebt, kun je via deze boeken uitdragen. Ik heb nog zeker drie titels voor nieuwe boeken liggen. Verder zijn we bezig met het opstarten van een Personal Training traject op YouTube met gratis workouts, die intensiever zullen zijn dan de workouts op Nederland in Beweging. Het moet een soort eigen tv kanaal worden op YouTube. Allemaal met als doel om de Nederlander in beweging te krijgen."

Een grote wens van Duco is om samen met universiteiten en instanties een methode te ontwikkelen om beweging in het dagelijks leven te integreren. "Bewegen hoeft zich namelijk niet alleen binnen de muren van de sportschool af te spelen", vindt Duco. "Er liggen in het dagelijks leven genoeg bewegingsuitdagingen zoals het huishouden doen, ramen wassen, tuinieren, op de fiets boodschappen doen in plaats van de auto."

Tot slot wordt Duco als het gezicht van Nederland in Beweging veel gevraagd voor presentaties, workshops, maar ook productpresentaties. Duco: "Wat betreft het lenen van mijn naam aan producten, ben ik heel kritisch. Ik moet er zelf wel achter kunnen staan en ook overtuigd zijn dat het werkt." Recent is Duco een overeenkomst aangegaan met Masai Benelux om de gezondheidsvoordelen van MBT schoeisel nog krachtiger over het voetlicht te brengen. Duco wordt de ambassadeur van dit bijzondere schoenenmerk.

Ook is Duco in zee gegaan met Diplan dat met een nieuw programma komt: het Diplan Proteïne Plus programma dat te koop is bij de winkels van Gezond&Wel (ongeveer 100 winkels). Hierbij wordt dan de intake van het programma verzorgd door Personal Trainers die dan zelf de begeleiding en het beweegprogramma kunnen aanbieden en/of ze doorsturen naar een bij Diplan aangesloten sportschool. Duco heeft voor de sportscholen richtlijnen ontwikkeld voor een trainingsprogramma dat goed aansluit bij het afslanktraject, en voor de consumenten die geen begeleiding wensen is er een thuis-train programma. "Het is een afslanktraject dat past in mijn visie: afslanken dient een combinatie te zijn van gezonde voeding en beweging, waarbij ik voor Diplan het beweeggedeelte meer onder de aandacht ga brengen." Plannen heeft Duco nog genoeg. Ongetwijfeld zullen we het komende jaar nog veel van hem horen.


 

Edities