Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2011

I body LIFE 2I2011

Dit was het thema van de relatiedag, die Innovex in samenwerking met ClubJoy op 27 januari jl. organiseerde op Wunderland Kalkar. Meer dan 200 eigenaren en medewerkers van fitnesscentra hadden zich ingeschreven. Het groots opgezette evenement bestond uit diverse bijeenkomsten en een bezoek aan de fabriek van gym80 International. Vanzelfsprekend kon een presentatie van topondernemer Hennie van der Most niet ontbreken.

De ideale fitnessclub anno 2011

Na de openingswoorden van Cees van Toor (directeur Innovex Fitness), Remko van Ree (Salesmanager Innovex Fitness) en Marc Neijland (directeur Club Joy) vertrok het hele gezelschap in 4 touringcars naar Gelsenkirchen om een bezoek te brengen aan de showroom en fabriek van gym80 International. Daar werden we hartelijk ontvangen door Arie van Winkelhof (Managing Director) en kregen we o.a. een presentatie over gym80 en een rondleiding door de fabriek.   

Productieproces

Interessant om te zien was het productieproces bij gym80. Dit bedrijf bouwt als enige leverancier in de branche zijn ruim 150 verschillende krachttoestellen nog in Europa. “Niets wordt bij gym80 International aan het toeval overgelaten”, vertelde CEO Arie van Winkelhof in een exclusief interview met BodyLIFE. “Afgelopen jaar bestond gym80 International 30 jaar. Een mijlpaal waarop we trots zijn. We leveren inmiddels gym80 toestellen in 38 landen over de hele wereld. En ere wie ere toekomt: dankzij de inzet van onze 90 medewerkers en onze distributeurs in verschillende landen hebben we een gezond bedrijf opgebouwd met goede vooruitzichten voor de komende jaren. Het afgelopen jaar was geen gemakkelijk jaar voor de branche dus ook niet voor ons. Desondanks hebben we veel van onze geplande projecten, sommige weliswaar in afgeslankte vorm, kunnen uitvoeren. Onze prominente aanwezigheid op de FIBO en de Medica waren succesvol en heeft ons een goede feedback opgeleverd van klanten en extra omzet gebracht. Het toont dat we op de goede weg zijn. Om onze klanten optimaal en beter te bedienen hebben we ondanks de crisis het aantal buitendienstmedewerkers uitgebreid. We zijn over de hele linie positief gestemd en dat zien we terug in onze opdrachtportefeuille en tevredenheid bij onze klanten.

Op strategisch gebied zullen we niets veranderen en blijven we vasthouden aan onze doelstellingen op lange termijn. Onderdeel van dit beleid is om meer te gaan samenwerken met een aantal strategische partners als aanvulling op onze producten. Partners die evenals wij staan voor kwaliteit. Daarmee willen we ons onderscheiden in de markt en dit wordt ook onderstreept door de negen BodyLIFE Awards die wij in de afgelopen jaren mochten ontvangen. We willen ons profileren als totaalaanbieder in de fitness en medische fitnessmarkt met apparatuur tegen een goede prijs/kwaliteitsverhouding, hoogwaardige fabricage en een goede Total Cost of Ownership. Daarnaast willen we onze marktpositie als specialist in krachttraining verder uitbouwen. Daartoe hoort een professionele aanpak in alle geledingen van het bedrijf. We werken momenteel aan een verbetering van de interne processen, optimale kwaliteitsmanagement en klantenservice. Een proces dat praktisch is afgerond en waarbij we belangrijke veranderingen in ons personeelsbestand hebben doorgevoerd.

Tot nu toe is circa 10 tot 12% van de bevolking actief in fitness. Dat is gezien de ontwikkelingen in de laatste 30 jaar best veel. Maar er is nog veel meer potentieel in de markt aanwezig. De totale fitnessbranche dient daaraan te werken en nieuwe concepten en ideeën te ontwikkelen om mensen te motiveren om gezond te bewegen. Verder geloven we dat de professionalisering in de fitnessmarkt verder zal toenemen: van het premium segment tot en met de budgetclub zie je deze trend. Als gym80 Internationaal willen we de brug tussen klassieke fitness en de medische markt verder uitbouwen. Krachttraining wordt een steeds belangrijker factor in zowel fitness als preventie en revalidatie. Met de nieuwe gym80 krachtlijn Signum Energy dragen we bij aan deze ontwikkelingen. We verheugen ons op een spannende toekomst in deze hoogst interessante business”, merkt Winkelhof tot slot op.

Levensles van

Hennie van der Most

Vervolgens togen we weer richting Kalkar waar we hartelijk werden ontvangen door Hennie van der Most. De bekende ondernemer vertelde in het kort zijn succesverhaal: van ijzerhandelaar tot eigenaar van pretparken en evenementenhallen. De kracht van een echte ondernemer is volgens Van der Most niet de cultuur van vergaderen, schrijven en veelvuldig overleggen. “De twee belangrijkste punten voor een ondernemer zijn creativiteit en doorzetten”, aldus Van der Most. “Wanneer je een doel hebt bereikt ga je weer verder, dat is ondernemen. Het streven naar steeds beter worden en de honger naar iets geweldigs te bouwen is dan groot. Ook je doelen aanscherpen, je grenzen opzoeken (en er dan overheen gaan!) houdt je gemotiveerd. Ondernemingsplannen en ideeën zijn leuk maar het gaat om het doen! Natuurlijk moet je kennis op blijven doen en jezelf ontwikkelen maar deze kennis moet je ook in de praktijk brengen anders heb je er niets aan. Als tips gaf Van der Most de fitnessondernemers nog mee: “Luister niet teveel naar anderen. Als ik naar anderen had geluisterd dan had ik nooit bereikt wat ik nu heb bereikt. Zorg verder voor een goede prijs/kwaliteitsverhouding en zorg dat de klant tevreden is. Uiteindelijk draait het daarom: tevreden klanten.”

Social Media

Ook Mull2media gaf een presentatie, en wel over het begrip social media. Social media doet ook haar intrede in de fitnessbranche en door praktische informatie en tips te geven wist spreker Niels Hakstege de 400 luisterende oren te overtuigen. De belangrijkste rol en invloed van social media staan hedendaags erg in de belangstelling. Als een bedrijf of organisatie hier niet aan meedoet dan mist zij de boot. Het grote voordeel van social media is dat je het klantenimago kunt beinvloeden. Hier zit echter ook de grootste bedreiging in als men niet weet hoe men hiermee professioneel om moet gaan. “Maak binnen uw organisatie een paar mensen verantwoordelijk voor het bijhouden van de social media”, gaf Hakstege als tip mee. “Steeds meer fitnesscentra maken gebruik van social media, die worden ingezet voor talrijke doeleinden zoals het informeren van de leden over bijvoorbeeld roosterwijzigingen en speciale events.Veelal worden sociale media gebruikt om groepen mensen bij elkaar te laten komen en eventueel te laten discussiëren over een onderwerp.”

Kwaliteit gaat het

verschil maken

Dat was de insteek van het verhaal van Matthijs Westerbeek, die in het kort iets over Fit!vak vertelde en EREPs. Fit!vak en EHFA hebben een officieel register voor trainers geopend als onderdeel van het European Register of Exercise Professionals (EREPs).

Nederland is het tweede land in Europa met een dergelijk register. EREPs zal door Fit!vak worden beheerd en is bestemd voor instructeurs en trainers met de juiste kwalificaties en competenties om het beroep van gekwalificeerde trainer in de fitnessbranche veilig en effectief uit te oefenen. Fitnesscentra met gecertificeerde medewerkers kunnen zich eveneens inschrijven.

Toelating tot het EREPs register zal door Fit!vak, op basis van door de Nederlandse branche bepaalde normen, worden gecontroleerd en uitgevoerd. Er wordt gestart met drie niveaus. Iedere instructeur of trainer die tot het register wil worden toegelaten, zal het Nederlands branche-examen (Fit!vak) met goed gevolg moeten afleggen en de ‘Code of Conduct’ moeten onderschrijven. Leden van EREPs worden opgenomen in een publiek register dat op internet door zowel consumenten als branchegenoten kan worden geraadpleegd. Fit!vak zal dit register actief gaan profileren. Dat betekent dat alle Nederlanders kunnen zien welke instructeurs, fitnesstrainers en fitnesscentra de juiste kwalificaties en competenties hebben. Steeds meer partners vragen bij Fit!vak welke instructeurs en centra garant staan voor kwaliteit. Zij zullen worden doorverwezen naar het EREPs register. De registratie geschiedt voor 1 jaar en elk jaar moet de geregistreerde trainer een aantal punten voor ‘permanente educatie’ aantonen, zodat opnieuw licentie voor een jaar verleend kan worden.

Fitness in beweging

Een zonder meer interessante lezing was de presentatie van Jan Willem Lokerman, projectleider bij het project Fitness in Beweging van de Hogeschool Utrecht (HU). De HU heeft in opdracht van Fit!vak onderzocht hoe ervoor te zorgen dat het grote ledenverloop bij de fitnesscentra afneemt. In de afgelopen twee jaar ondervroeg de HU daarom 5.000 fitnessklanten van 20 centra. Het antwoord: ken je klant, speel in op zijn behoeften en zorg ervoor dat de kwaliteit van je service voldoende is. Uit het onderzoek van de HU blijkt dat 31% van de klanten zich verbonden voelt met hun fitnesscentrum. “De meeste klanten hebben geen binding met hun centrum. Fitnesscentra moeten dus werken aan die binding en zorgen voor meerwaarde voor hun klanten. Fitnesscentra moeten meer inspelen op de motieven en wensen van hun klanten. Het is voor een fitnessondernemer daarom van groot belang dat hij weet wie zijn klanten zijn. Waarom komen ze en wat raakt ze?” Uit het onderzoek komen vier klantgroepen naar voren: Resultaat, Onderhoud, Gedrevenheid en Beleving. De vier segmenten verschillen van omvang. Van alle fitnesssporters bevindt 35 % zich in het

kwadrant met Onderhoud als voornaamste drijfveer. Tussen de centra varieert dit aandeel van 25% tot 45%. Dat is een belangrijk gegeven omdat van dit segment slechts 39% loyaal is aan het centrum. Ter vergelijking: in het klantsegment Beleving is 63% loyaal, helaas maakt dit segment gemiddeld slechts 16% uit van het totaal. Een fitnessondernemer versterkt de binding met zijn klanten als hij bewust kiest voor een bepaalde klantgroep, en aan de slag gaat met hun motieven en behoeften, was de boodschap van Lokerman.

Retentie

De lezingsessing werd besloten met een lezing van Hugo Braam van miClub, een gezamenlijk initiatief van Club Joy en DIGIFiT, waarmee grondige kennis van de fitnessbranche, (personal) training en techniek samenkomen voor de beste fitnessoplossingen in de markt. Onder de noemer YourLifestyle™ introduceert miClub een nieuw systeem, dat fitnesscentra helpt hun inkomsten te verhogen door het niveau van dienstverlening en grip te houden op retentie in een veranderende markt. Door verzadiging van de markt, toenemende concurrentie en stijging van de acquisitiekosten ligt een lage retentie op de loer. Probeer in ieder geval je klanten tevreden te houden, zodat ze bij je blijven. Na 3 maanden stopt men gemiddeld. De oplossing is: klantsegmentatie, begeleiding en binding. Op basis hiervan is het product YourLifestyle ontwikkeld. Het is een web-based social network dat ingezet wordt voor personal training, voedingsadvies en retentiemanagement. Zorg dat uw personeel Lifestyle Coaches worden en begeleid de klanten op een constant hoog niveau. Het programma waarin klanten zelf hun voortgang kunnen bijhouden in hun persoonlijk profiel, bevat een aantal klantsegmenten: shape (afvallen&figuur), power (kracht&definitie), sports (sport&prestatie), balance (ontspanning&evenwicht) en vitality (energie&vitaliteit). De begeleiding bestaat uit Personal Training, Voedingsadvies, Voortgangsregistratie en Terugkoppeling. Terwijl de binding bestaat uit regelmatige bijeenkomsten, een club-portaal op Internet waarin leden ook onderling met elkaar kunnen communiceren, een soort social netwerk. En een nieuwsbrief. Clubs dienen volgens Braam een ‘verenigingsgevoel’ te creëren, dat meer tevreden klanten, hoge retentie en meer omzet biedt.

De lezingen werden afgesloten met een sterk forum over marketing, sales en retentie. Dit forum werd uitstekend geleid door Johan van der Put van Club Joy. Het formele programma werd vervolgens door Remko van Ree en Marc Neijland afgesloten. Maar het programma was toen nog niet ten einde! Allereerst stond er een uitgebreid warm en koud buffet voor iedereen klaar. Daarna volgde een feestelijke avond met o.a. live muziek. Om 2.00 uur was het feest ten einde en gingen alle aanwezigen moe en voldaan naar de hotelkamers.  Na het ontbijt werd iedereen weer uitgezwaaid. Uiteraard gingen de aanwezigen niet met lege handen naar huis. Alle aanwezige clubs ontvingen het onlangs uitgebrachte boek van Hennie van der Most ‘Super Nederland’. Tot slot mocht de organisatie nog vele leuke reacties en complimenten in ontvangst nemen. 

Kortom: het was een zeer geslaagd evenement en zeker voor herhaling vatbaar!

Na de openingswoorden van Cees van Toor (directeur Innovex Fitness), Remko van Ree (Salesmanager Innovex Fitness) en Marc Neijland (directeur Club Joy) vertrok het hele gezelschap in 4 touringcars naar Gelsenkirchen om een bezoek te brengen aan de showroom en fabriek van gym80 International. Daar werden we hartelijk ontvangen door Arie van Winkelhof (Managing Director) en kregen we o.a. een presentatie over gym80 en een rondleiding door de fabriek.   

Productieproces

Interessant om te zien was het productieproces bij gym80. Dit bedrijf bouwt als enige leverancier in de branche zijn ruim 150 verschillende krachttoestellen nog in Europa. “Niets wordt bij gym80 International aan het toeval overgelaten”, vertelde CEO Arie van Winkelhof in een exclusief interview met BodyLIFE. “Afgelopen jaar bestond gym80 International 30 jaar. Een mijlpaal waarop we trots zijn. We leveren inmiddels gym80 toestellen in 38 landen over de hele wereld. En ere wie ere toekomt: dankzij de inzet van onze 90 medewerkers en onze distributeurs in verschillende landen hebben we een gezond bedrijf opgebouwd met goede vooruitzichten voor de komende jaren. Het afgelopen jaar was geen gemakkelijk jaar voor de branche dus ook niet voor ons. Desondanks hebben we veel van onze geplande projecten, sommige weliswaar in afgeslankte vorm, kunnen uitvoeren. Onze prominente aanwezigheid op de FIBO en de Medica waren succesvol en heeft ons een goede feedback opgeleverd van klanten en extra omzet gebracht. Het toont dat we op de goede weg zijn. Om onze klanten optimaal en beter te bedienen hebben we ondanks de crisis het aantal buitendienstmedewerkers uitgebreid. We zijn over de hele linie positief gestemd en dat zien we terug in onze opdrachtportefeuille en tevredenheid bij onze klanten.

Op strategisch gebied zullen we niets veranderen en blijven we vasthouden aan onze doelstellingen op lange termijn. Onderdeel van dit beleid is om meer te gaan samenwerken met een aantal strategische partners als aanvulling op onze producten. Partners die evenals wij staan voor kwaliteit. Daarmee willen we ons onderscheiden in de markt en dit wordt ook onderstreept door de negen BodyLIFE Awards die wij in de afgelopen jaren mochten ontvangen. We willen ons profileren als totaalaanbieder in de fitness en medische fitnessmarkt met apparatuur tegen een goede prijs/kwaliteitsverhouding, hoogwaardige fabricage en een goede Total Cost of Ownership. Daarnaast willen we onze marktpositie als specialist in krachttraining verder uitbouwen. Daartoe hoort een professionele aanpak in alle geledingen van het bedrijf. We werken momenteel aan een verbetering van de interne processen, optimale kwaliteitsmanagement en klantenservice. Een proces dat praktisch is afgerond en waarbij we belangrijke veranderingen in ons personeelsbestand hebben doorgevoerd.

Tot nu toe is circa 10 tot 12% van de bevolking actief in fitness. Dat is gezien de ontwikkelingen in de laatste 30 jaar best veel. Maar er is nog veel meer potentieel in de markt aanwezig. De totale fitnessbranche dient daaraan te werken en nieuwe concepten en ideeën te ontwikkelen om mensen te motiveren om gezond te bewegen. Verder geloven we dat de professionalisering in de fitnessmarkt verder zal toenemen: van het premium segment tot en met de budgetclub zie je deze trend. Als gym80 Internationaal willen we de brug tussen klassieke fitness en de medische markt verder uitbouwen. Krachttraining wordt een steeds belangrijker factor in zowel fitness als preventie en revalidatie. Met de nieuwe gym80 krachtlijn Signum Energy dragen we bij aan deze ontwikkelingen. We verheugen ons op een spannende toekomst in deze hoogst interessante business”, merkt Winkelhof tot slot op.

Levensles van

Hennie van der Most

Vervolgens togen we weer richting Kalkar waar we hartelijk werden ontvangen door Hennie van der Most. De bekende ondernemer vertelde in het kort zijn succesverhaal: van ijzerhandelaar tot eigenaar van pretparken en evenementenhallen. De kracht van een echte ondernemer is volgens Van der Most niet de cultuur van vergaderen, schrijven en veelvuldig overleggen. “De twee belangrijkste punten voor een ondernemer zijn creativiteit en doorzetten”, aldus Van der Most. “Wanneer je een doel hebt bereikt ga je weer verder, dat is ondernemen. Het streven naar steeds beter worden en de honger naar iets geweldigs te bouwen is dan groot. Ook je doelen aanscherpen, je grenzen opzoeken (en er dan overheen gaan!) houdt je gemotiveerd. Ondernemingsplannen en ideeën zijn leuk maar het gaat om het doen! Natuurlijk moet je kennis op blijven doen en jezelf ontwikkelen maar deze kennis moet je ook in de praktijk brengen anders heb je er niets aan. Als tips gaf Van der Most de fitnessondernemers nog mee: “Luister niet teveel naar anderen. Als ik naar anderen had geluisterd dan had ik nooit bereikt wat ik nu heb bereikt. Zorg verder voor een goede prijs/kwaliteitsverhouding en zorg dat de klant tevreden is. Uiteindelijk draait het daarom: tevreden klanten.”

Social Media

Ook Mull2media gaf een presentatie, en wel over het begrip social media. Social media doet ook haar intrede in de fitnessbranche en door praktische informatie en tips te geven wist spreker Niels Hakstege de 400 luisterende oren te overtuigen. De belangrijkste rol en invloed van social media staan hedendaags erg in de belangstelling. Als een bedrijf of organisatie hier niet aan meedoet dan mist zij de boot. Het grote voordeel van social media is dat je het klantenimago kunt beinvloeden. Hier zit echter ook de grootste bedreiging in als men niet weet hoe men hiermee professioneel om moet gaan. “Maak binnen uw organisatie een paar mensen verantwoordelijk voor het bijhouden van de social media”, gaf Hakstege als tip mee. “Steeds meer fitnesscentra maken gebruik van social media, die worden ingezet voor talrijke doeleinden zoals het informeren van de leden over bijvoorbeeld roosterwijzigingen en speciale events.Veelal worden sociale media gebruikt om groepen mensen bij elkaar te laten komen en eventueel te laten discussiëren over een onderwerp.”

Kwaliteit gaat het

verschil maken

Dat was de insteek van het verhaal van Matthijs Westerbeek, die in het kort iets over Fit!vak vertelde en EREPs. Fit!vak en EHFA hebben een officieel register voor trainers geopend als onderdeel van het European Register of Exercise Professionals (EREPs).

Nederland is het tweede land in Europa met een dergelijk register. EREPs zal door Fit!vak worden beheerd en is bestemd voor instructeurs en trainers met de juiste kwalificaties en competenties om het beroep van gekwalificeerde trainer in de fitnessbranche veilig en effectief uit te oefenen. Fitnesscentra met gecertificeerde medewerkers kunnen zich eveneens inschrijven.

Toelating tot het EREPs register zal door Fit!vak, op basis van door de Nederlandse branche bepaalde normen, worden gecontroleerd en uitgevoerd. Er wordt gestart met drie niveaus. Iedere instructeur of trainer die tot het register wil worden toegelaten, zal het Nederlands branche-examen (Fit!vak) met goed gevolg moeten afleggen en de ‘Code of Conduct’ moeten onderschrijven. Leden van EREPs worden opgenomen in een publiek register dat op internet door zowel consumenten als branchegenoten kan worden geraadpleegd. Fit!vak zal dit register actief gaan profileren. Dat betekent dat alle Nederlanders kunnen zien welke instructeurs, fitnesstrainers en fitnesscentra de juiste kwalificaties en competenties hebben. Steeds meer partners vragen bij Fit!vak welke instructeurs en centra garant staan voor kwaliteit. Zij zullen worden doorverwezen naar het EREPs register. De registratie geschiedt voor 1 jaar en elk jaar moet de geregistreerde trainer een aantal punten voor ‘permanente educatie’ aantonen, zodat opnieuw licentie voor een jaar verleend kan worden.

Fitness in beweging

Een zonder meer interessante lezing was de presentatie van Jan Willem Lokerman, projectleider bij het project Fitness in Beweging van de Hogeschool Utrecht (HU). De HU heeft in opdracht van Fit!vak onderzocht hoe ervoor te zorgen dat het grote ledenverloop bij de fitnesscentra afneemt. In de afgelopen twee jaar ondervroeg de HU daarom 5.000 fitnessklanten van 20 centra. Het antwoord: ken je klant, speel in op zijn behoeften en zorg ervoor dat de kwaliteit van je service voldoende is. Uit het onderzoek van de HU blijkt dat 31% van de klanten zich verbonden voelt met hun fitnesscentrum. “De meeste klanten hebben geen binding met hun centrum. Fitnesscentra moeten dus werken aan die binding en zorgen voor meerwaarde voor hun klanten. Fitnesscentra moeten meer inspelen op de motieven en wensen van hun klanten. Het is voor een fitnessondernemer daarom van groot belang dat hij weet wie zijn klanten zijn. Waarom komen ze en wat raakt ze?” Uit het onderzoek komen vier klantgroepen naar voren: Resultaat, Onderhoud, Gedrevenheid en Beleving. De vier segmenten verschillen van omvang. Van alle fitnesssporters bevindt 35 % zich in het

kwadrant met Onderhoud als voornaamste drijfveer. Tussen de centra varieert dit aandeel van 25% tot 45%. Dat is een belangrijk gegeven omdat van dit segment slechts 39% loyaal is aan het centrum. Ter vergelijking: in het klantsegment Beleving is 63% loyaal, helaas maakt dit segment gemiddeld slechts 16% uit van het totaal. Een fitnessondernemer versterkt de binding met zijn klanten als hij bewust kiest voor een bepaalde klantgroep, en aan de slag gaat met hun motieven en behoeften, was de boodschap van Lokerman.

Retentie

De lezingsessing werd besloten met een lezing van Hugo Braam van miClub, een gezamenlijk initiatief van Club Joy en DIGIFiT, waarmee grondige kennis van de fitnessbranche, (personal) training en techniek samenkomen voor de beste fitnessoplossingen in de markt. Onder de noemer YourLifestyle™ introduceert miClub een nieuw systeem, dat fitnesscentra helpt hun inkomsten te verhogen door het niveau van dienstverlening en grip te houden op retentie in een veranderende markt. Door verzadiging van de markt, toenemende concurrentie en stijging van de acquisitiekosten ligt een lage retentie op de loer. Probeer in ieder geval je klanten tevreden te houden, zodat ze bij je blijven. Na 3 maanden stopt men gemiddeld. De oplossing is: klantsegmentatie, begeleiding en binding. Op basis hiervan is het product YourLifestyle ontwikkeld. Het is een web-based social network dat ingezet wordt voor personal training, voedingsadvies en retentiemanagement. Zorg dat uw personeel Lifestyle Coaches worden en begeleid de klanten op een constant hoog niveau. Het programma waarin klanten zelf hun voortgang kunnen bijhouden in hun persoonlijk profiel, bevat een aantal klantsegmenten: shape (afvallen&figuur), power (kracht&definitie), sports (sport&prestatie), balance (ontspanning&evenwicht) en vitality (energie&vitaliteit). De begeleiding bestaat uit Personal Training, Voedingsadvies, Voortgangsregistratie en Terugkoppeling. Terwijl de binding bestaat uit regelmatige bijeenkomsten, een club-portaal op Internet waarin leden ook onderling met elkaar kunnen communiceren, een soort social netwerk. En een nieuwsbrief. Clubs dienen volgens Braam een ‘verenigingsgevoel’ te creëren, dat meer tevreden klanten, hoge retentie en meer omzet biedt.

De lezingen werden afgesloten met een sterk forum over marketing, sales en retentie. Dit forum werd uitstekend geleid door Johan van der Put van Club Joy. Het formele programma werd vervolgens door Remko van Ree en Marc Neijland afgesloten. Maar het programma was toen nog niet ten einde! Allereerst stond er een uitgebreid warm en koud buffet voor iedereen klaar. Daarna volgde een feestelijke avond met o.a. live muziek. Om 2.00 uur was het feest ten einde en gingen alle aanwezigen moe en voldaan naar de hotelkamers.  Na het ontbijt werd iedereen weer uitgezwaaid. Uiteraard gingen de aanwezigen niet met lege handen naar huis. Alle aanwezige clubs ontvingen het onlangs uitgebrachte boek van Hennie van der Most ‘Super Nederland’. Tot slot mocht de organisatie nog vele leuke reacties en complimenten in ontvangst nemen. 

Kortom: het was een zeer geslaagd evenement en zeker voor herhaling vatbaar!

fitnessclub I branche actueel

body LIFE 2I2011 I

Edities