Nieuws business

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2011

business I Column erik heemskerk

I body LIFE 2I2011

Van Fitness Club naar Lifestyle Centers

Marketeers pochen ermee. Smullen ervan als ze weer een stukje marketing DNA ontdekt hebben waarmee zij de wereld denken te kunnen manipuleren. Ik vind het de omgekeerde wereld. Omdat elke mens zo uniek is en daarmee zijn behoeftepalet, moet je uitgaan van wat de klant wil. Zijn behoeften moeten bepalend zijn voor de ontwikkeling van producten en diensten. Andersom gaat het alleen maar om geld verdienen. En van alleen maar geld verdienen om geld te verdienen is nog nooit iemand gelukkig geworden.

Kijkend naar de fitnessbranche vraag ik mij af of er zoiets bestaat als een Life Fitness ondernemer of Technogym club? Een Matrix instructeur of een Club Joy Personal Trainer? Een Les Mills klant of een Zumba groupie? De consument gaat meer uit van zichzelf dan dat hij zich helemaal identificeert met één merk. Hij kiest voor het toestel of de les die hem aanspreekt, of dat nou SH’BAM heet of een Cybex apparaat is. Ik wil hiermee op geen enkele manier afbreuk doen aan de kwaliteit van de verschillende apparaten, groepslessen en andere diensten in een club. De kwaliteit hiervan is door de bank genomen goed. Waar ik naar op zoek ben is de kansen in de fitness branche.

Kansen om vooruit te komen doen zich elke dag voor. Dan inspelen op latente maatschappelijke behoeften is de weg vooruit die resulteert in een win-win voor alle stakeholders. Win voor de consument die krijgt wat hij wil, win voor de clubeigenaar die klanten daarom weet te behouden, en win voor de leverancier omdat hij twee keer een tevreden klant heeft.

Met de consument in gedachten die streeft naar een gezonde levensstijl is volgens mij dé latente behoefte dat hij op één plek terecht kan waar alle aspecten hiervan fysiek samen komen. Lifestyle Centers waar je kunt sporten, revalideren, een baantje trekken of gemasseerd worden. Waar je naar de schoonheidsspecialiste gaat voor een acné-behandeling of om er gewoon mooi uit te zien. En als je met overgewicht worstelt je begeleid wordt door een multidisciplinair team onder leiding van een lifestyle adviseur. Laagdrempelig. Ontspannend. Gezond. Gemakkelijk.

Gemak is inmiddels een primaire behoefte van de huidige consument. Waar hij bereid is om voor te betalen. Daarmee is het belang van gemak als onderdeel van een product en of dienstverlening minstens zo belangrijk als goede informatie en/of goede service. En zeg nou zelf, wat is er gemakkelijker als je na het sporten nog even een afspraak met de diëtiste hebt en 1x per jaar een inspanningstest kan doen op een plek waar je toch elke week komt?

Wat is lifestyle? Is dat een way of life? Kan je iemand karakteriseren door hem te vragen naar zijn brands of choice, zijn merkvoorkeuren? En andersom; kun je voorspellen aan de hand van iemands karakter voor welke merken hij zal kiezen? En als het antwoord op beide vragen ja is, willen wij dat dan ook? Willen wij dat bedrijven ons zo kunnen fileren dat ze precies datgene aanbieden waar wij op dat moment behoefte aan hebben ? Willen wij, u en ik, als mens zo voorspelbaar zijn?

Erik Heemskerk

Project manager Fitness & Health Benelux

Edities