Wat u kunt leren van Four2Go

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2011

I body LIFE 3I2011

Ineke zal ooit het sportcentrum overnemen als Ans en André het wat rustiger aan gaan doen. Voorlopig werken ze allebei nog graag in de sportschool. Ans behartigt de personeelszaken en opleidingen, terwijl André verantwoordelijk is voor de administratie, sales en marketing. Bij Four2Go werken negentien parttimers en drie fulltime medewerkers.

Geschiedenis

Zo’n elf jaar geleden begon Ans Tolsma in Berghem met lesgeven in groepsverband aan voornamelijk vrouwen. Dochter Ineke assisteerde haar daarbij. De club kreeg de naam Four2Go, ontstaan vanuit het aftellen bij fitnessoefeningen. Ans: “Ik gaf de lessen van Les Mills en XCO en deed dit parttime. De groepslessen werden goed bezocht en al snel hadden we tussen de 400 en 450 leden. Deze lessen werden in twee zalen van het sportcentrum gegeven, maar de ambitie om uit te breiden kwam steeds nadrukkelijker naar voren. Vorig jaar was het dan eindelijk zover en kregen we toestemming van de eigenaar van het naast gelegen sportcentrum om te mogen verbouwen en hebben we nu een groter deel van de tennishallen in gebruik genomen met onder meer twee geheel nieuwe groepsleszalen, een spinningzaal met een heuse snelweg en een fitnesszaal”, aldus Ans. “Als het aan ons had gelegen hadden we deze stap vijf jaar eerder gezet”, vult André aan. “Dit ook om ons te onderscheiden van de fitnesscentra in Oss, waar een aantal ketens zoals Achmea, The Wave en Fitland actief zijn. We denken dat we ons kunnen onderscheiden t.o.v. deze ‘concurrenten’. En dat blijkt ook wel uit de positieve reacties van onze leden die Four2Go omschrijven als gezellig, persoonlijk en sportief. Bij ons voelen mensen zich nog echt thuis. Dat komt ook door de korte communicatielijnen die we met onze leden hebben. Daarbij kennen we iedereen van naam. Ons doel is om mensen gastvrij te ontvangen en ze te helpen en te begeleiden naar het doel dat ze nastreven. Door de uitbreiding hebben we ons aanbod kunnen verbreden met fitness en kunnen mensen bij ons terecht voor bijvoorbeeld afvallen, conditie verbeteren, fit blijven of gewoon voor de gezelligheid. Daarnaast kunnen onze leden gratis gebruik maken van de tennis- en squashbanen van onze buurman.”

Verbouwing

Van de verbouwing hebben Ans en Andre niet echt wakker gelegen. “Hoewel het een flinke investering is geweest en de banken tegenwoordig niet meer staan te springen om te financieren”, verzucht André. “We hebben een goed businessplan gemaakt met een reële begroting en groeicijfers waar de bank zich in tweede instantie wel in kon vinden.” Het resultaat mag er zijn. Een entree die comfortabel en fraai is ingericht met een horeca gelegenheid met tafeltjes en stoelen en lekkere banken om te relaxen. In dezelfde ruimte is nog een diëtiste en een fysiotherapeut gevestigd en een kantoor voor de instructeurs om de intake te doen en met leden zaken door te nemen. In de hoek ligt nog de Kidsclub voor de allerkleinsten (0 t/m 6 jaar). Vanuit de entree en horeca heb je een fraai zicht op de fitnesszaal met allemaal nieuwe toestellen die deels in een circuitvorm zijn opgesteld. “We hebben ons van te voren goed georiënteerd en we zijn bij diverse clubs gaan kijken”, legt André uit. Samen met Life Fitness hebben we het concept bedacht en de opstelling van de apparatuur. Door de toename van het aantal leden, blijkt nu al dat we apparatuur tekort komen en er op termijn toestellen bij moeten komen. Een gegeven waar we in onze plannen al rekening mee hebben gehouden en waar ook voldoende ruimte voor is.”

Kwaliteit

“Door de toenemende concurrentie in deze regio is van belang dat je je onderscheidt in kwaliteit en begeleiding”, zegt Ineke. “Ik heb zelf bij onder meer Fitland Uden en Fitness First in Vught en Nijmegen gewerkt en heb daarvan de goede zaken meegenomen. Kwaliteit is sowieso altijd een sterk punt geweest van onze groepslessen omdat we geïnvesteerd hebben in de kwaliteit van onze lesgevers. Hun kennis, kunde en enthousiasme is de basis waar alles om draait. Momenteel zijn we ook bezig met LERF, een kwaliteitscertificaat dat we ook nodig hebben voor bedrijfsfitness. Bedrijven eisen tegenwoordig een kwaliteitscertificaat. Voor ons ook een goede manier om de kwaliteitseisen verder op te schroeven over de gehele linie van het bedrijf. Zeker nu we fitness erbij hebben is het belangrijk om de puntjes op de i te zetten en dat alle neuzen dezelfde kant op staan. We zijn in ieder geval met ons totaalconcept: fitness en groepslessen flink aan de weg aan het timmeren. Iedereen die bij ons lid wordt krijgt een uitgebreide intake en een personal coach die om de 8 weken een evaluatie houdt met het clublid waarbij ook nog eens opnieuw alle waarden worden gemeten. Aan de hand van die gegevens passen we de training aan. Daarbij geven we ook voedingsadviezen. Onze instructeurs hebben voldoende basiskennis in huis om deze te kunnen geven, maar we hebben ook een diëtiste in huis voor uitgebreid advies en begeleiding”, aldus Ineke.

Groepslessen

Groepslessen vormen nog steeds de kurk waar de onderneming op drijft. Ineke: “Van heinde en verre komen mensen hier om de groepslessen te volgen. In een aantal zalen worden diverse fitnessprogramma’s onder begeleiding uitgevoerd in groepsverband, maar daarnaast is het voor ieder lid van de club mogelijk individueel van de verschillende toestellen gebruik te maken.” Ineke is naast clubmanager ook belast met de coördinatie van de groepslessen. Zelf volgde ze de 4-jarige CIOS-opleiding en behaalde vervolgens een zestal certificaten van het Nieuw-Zeelandse fitnessprogramma Les Mills, dat wereldwijd wordt toegepast in sportscholen en waarvan Four2Go bijna alle licenties in huis heeft. Ze legt uit: “Les Mills is marktleider en ieder kwartaal krijgen we een update van de programma’s en de daarbij behorende muziek en choreografie. Het zijn professionele programma’s die hier echt aanslaan. Elke dag kunnen de leden kiezen uit een zeer gevarieerd pakket van zowel swingende als rustgevende lessen en dat maakt dat mensen hun trainingen kunnen aanpassen naargelang de behoefte van de dag. Wij zeggen graag: ‘Bij iedere doelstelling past een leuke les’.” Wekelijks zijn er tientallen groepslessen te volgen bij Sports & Healthclub Four2Go in vier professionele zalen. Wat uniek is. “We hebben een aparte zaal voor indoorcycling en de rest voor groepslessen. Alle docenten bij Sports & Healthclub Four2Go zijn op en top professionals, met een aanstekelijke energie, zodat mensen steeds met plezier komen trainen en met een voldaan gevoel naar huis gaan. Ons motto is om de mensen een beleving te geven die zij nergens anders kunnen ervaren!”

 Doelgroep

“De meeste leden komen uit de omgeving”, licht André toe. Er komen zelfs leden uit Nistelrode. 50% komt uit Oss en de rest uit de omliggende dorpen. Het kleinschalige karakter van onze club spreekt veel mensen aan. Het is vaak, ons kent ons. We krijgen veel nieuwe leden die afkomstig zijn van fitnesscentra in de omgeving die overstappen vanwege de matige tot slechte begeleiding en sfeer in relatie tot de prijs die ze daarvoor moeten betalen. We hebben een clubreglement waar iedereen mee kan leven, en een heel simpele abonnement structuur. Voor onze fietsers hebben we nog een speciaal winterabonnement, omdat dit een behoorlijke doelgroep is die wij graag van dienst willen zijn. Aan marketingactiviteiten doen we veel. Zo staan we bijvoorbeeld regelmatig met een spot op de regionale tv, die ons flinke naamsbekendheid oplevert. De beste reclame is echter nog steeds mond-tot-mond reclame. Geïnteresseerden mogen altijd met een proefles meedoen waarna ze zich meestal inschrijven. Verder kunnen mensen op onze website een gratis dagpas downloaden, waarbij we ze op een afgesproken tijdstip laten kennismaken met verschillende vormen van fitness en de groepslessen. Dit werkt goed in de praktijk. Omdat we de sales en marketing professioneler wilden aanpakken, zijn we in zee gegaan met Trimixx. Zij hebben ons begeleid bij onze marketing- en salesactiviteiten. Regelmatig zitten we met hen om de tafel om te kijken of de beoogde doelstelling wel behaald wordt en waar nodig bijsturing moet plaatsvinden. We hebben ook aantal nieuwe medewerkers aangetrokken voor sales- en fitnessbegeleiding, maar er zijn ook aantal instructeurs die dit zijn gaan combineren met salesactiviteiten.” De komende tijd wil Four2Go zich echt focussen op het binnenhalen van nieuwe leden. De doelstelling is dit jaar 1.300 leden en daar zit het bedrijf niet ver vanaf. Structureel worden er acties ingepland via een marketingkalender waar strak de hand aan wordt gehouden. “Recent hebben we een actie gehad met deurhangers in een nieuwe wijk in Berghem waarbij mensen een week lang gratis konden sporten. Daarnaast houden we regelmatig inloopweken en organiseren we presentaties over onderwerpen die met fitness en gezondheid te maken hebben. Aan open dagen doen we niet. Inloopweken werken veel beter omdat mensen dan meer tijd hebben om zich te oriënteren en zich in te schrijven op tijden die hen het beste uitkomen. Verder doen we ook aan acties met introducés. Het zijn natuurlijk wel de geijkte acties, maar het is in de praktijk wel zo dat ze echt werken. Nieuwe leden komen niet meer vanzelf aanwaaien. Daar moet je wel actie in ondernemen.” Uiteraard vinden Ans en André het belangrijk om de bestaande leden binnen te houden. “Het verloop is minimaal en ligt ver onder het landelijk gemiddelde.” De toekomst zien André, Ans en Ineke dan ook met vertrouwen tegemoet.

www.four2go.nl

Oproep aan lezers!

body LIFE, het vakblad voor de fitnessbranche, start met een nieuwe rubriek: Test Lab. Zoals de term al aangeeft, gaan we hiervoor producten en diensten aan een gebruikerstest onderwerpen. Van die test wordt een verslag gemaakt dat we publiceren in body LIFE. Voor deze rubriek zijn we op zoek naar deelnemers die voor ons (nieuwe) producten en/of diensten willen testen.

Als ondernemer in de fitnessbranche heeft u hiermee een uitgelezen kans om het bestaande aanbod in uw centrum uit te breiden, dan wel (als producent) een nieuw product onder de aandacht te brengen van uw doelgroep. We bieden namelijk de mogelijkheid een product voor een bepaalde periode kosteloos uit te proberen.

Voor deze eerste editie zijn wij de samenwerking aangegaan met BODYSHAKE®.

Wat is BODYSHAKE?

BODYSHAKE is een groepsfitness programma voor buik en rugtraining. Tijdens de training wordt er gebruik gemaakt van een buis (Xco-Trainer®) met daarin een bewegende massa. Door de verschillende maten van de buis kan iedereen op zijn of haar eigen niveau trainen. Hierdoor is BODYSHAKE geschikt voor iedereen. Voor meer informatie: www.bodyshake.net

Wat heeft BODYSHAKE u te bieden?

U kunt nu drie maanden lang, zonder licentiekosten het BODYSHAKE programma aanbieden. BODYSHAKE verzorgt voor u de opleiding van de instructeurs en zal tevens zorg dragen voor verdere begeleiding en ondersteuning. U betaalt uitsluitend de borg voor het gebruik van de materialen.

Wat verwachten we van u?

Dat u BODYSHAKE gedurende drie maanden lang tenminste 2 uur in het lesaanbod opneemt.

Daarbij volgen tenminste twee instructeurs de opleiding

Dus bent u op zoek naar uitbreiding van uw groepslesaanbod, maar twijfelt u nog over het programma dat u aan wilt bieden? Meld u dan nu kosteloos aan voor de BODYSHAKE try-out en betaal de eerste drie maanden geen opleidingskosten en licentiekosten.

Aanmelden werkt heel eenvoudig.

Stuur nu een mail naar info@bodylifebenelux.nl met

daarin duidelijke vermelding van uw naam, naam van uw sportcentrum en uw contactgegevens.

De redactie van body LIFE zal vervolgens contact met u opnemen.

body LIFE Abonnees hebben voorrang.

Voor leveranciers:

Bent u aanbieder van een product of dienst in de fitnessbranche en wilt u dit product onafhankelijk laten testen voor de rubriek ‘Test Lab’? Stuur dan nu een mail naar info@bodylifebenelux.nl en wij nemen contact met u op.

Nieuwe rubriek: Test Lab

De mens achter…. Hein Vergeer

Zorgen dat mensen gezonder en bewuster leven, gezonde voeding gebruiken en hun levensstijl aanpassen. Dat is de missie van Hein Vergeer, oud-topschaatser en tweemaal wereldkampioen allround. Door een zware blessure lukte het hem niet zijn grote wens te vervullen: een Olympische medaille behalen. Het belangrijkst volgens Vergeer is het motiveren van de jongeren: die moeten aan sport gaan doen, en niet alleen nu, maar voor de rest van leven.

Carriere

Het grote geld is aan Hein Vergeer (2 mei 1961) voorbij gegaan. “Vroeger trainde ik zes tot zeven uur per dag. Er waren totaal geen voorzieningen voor topsporters. Ik had geluk met een baantje bij een ijzerhandel in Gouda waar ik de voorraad bijhield. Ik stond altijd om 6.00 uur op, trainde een paar uurtjes, ging een paar uur werken en daarna stond ik weer op de schaatsbaan”, vertelt Vergeer. Het was voor topschaatsers niet eenvoudig in de jaren ’80. Ze moesten de eindjes aan elkaar knopen. Tegenwoordig is Vergeer mede-eigenaar van Fier Denkwerk, een bedrijf dat innovatieve creatieve marketingconcepten ontwikkelt en ideeën omzet naar de praktijk. Zo worden bijvoorbeeld in eigen beheer multimediale concepten ontwikkeld waaronder ook tv-formats met name gericht op lifestyle en gezondheid. “Met deze concepten die zich richten op zowel jeugd als senioren willen we een (maatschappelijke) bijdrage leveren aan het huidige aanbod van multimediale programma's. Dit door middel van programma’s waarbij educatie, entertainment en human interest een belangrijke rol spelen. Daarbij verzorgen we ook alle marketingactiviteiten, lancering, persberichten, bannering, advertenties en de website rondom bestaande interventies in de markt en projecten”, aldus Vergeer.

Spreker

Vergeer is een veelgevraagd spreker. Door zijn ervaringen in zowel de topsport als het bedrijfsleven weet hij in lezingen en presentaties (of een masterclass) erg goed de link te leggen tussen deze beide gebieden. Met anekdotes uit zijn actieve (sport)carrière. Vergeer: “Ik probeer de toehoorders een spiegel voor te houden waarin zij zichzelf zullen herkennen. Onderwerpen als: omgaan met tegenslagen, motivatie, veranderingsprocessen, bedrijfsprocessen, teambuilding en vooral communiceren, passeren de revue.” Verder adviseert Vergeer diverse ondernemingen en organiseert hij evenementen zoals schaatsclinics voor bedrijven. In oktober 2006 won hij de eerste editie van 'Sterren Dansen op het IJs'. In 2007 was hij als coach betrokken bij 'De Afvallers met Sterren' met Justine Pelmelay en de 10-jarige zanger Bob Offenberg en Afvallers XXL. Zijn ervaringen als topsporter benut Vergeer om mensen te motiveren en te inspireren. “Waarbij alles draait om communicatie. Veel campagnes zoals de 30minuten beweegcampagne van NSIB zijn op zich prima, maar te vrijblijvend. Ik vraag me af hoe effectief dergelijke campagnes zijn, zeker omdat ze in de praktijk bovendien veel geld kosten.” Vergeer gelooft meer in beweegprogramma’s die mensen bij de hand nemen en voortdurend begeleiden.

De Fitste school van Nederland

Eén van de nieuwste projecten van Vergeer is het concept – met onder andere een televisieprogramma – waarbij scholen strijden om de titel ‘De Fitste school van Nederland’. Het project richt zich op basisscholen en voortgezet onderwijs en heeft als doel kinderen te stimuleren om te sporten. Het is een gebundelde aanpak van het NISB, NIGZ, KunstFactor, Nationale Sportplatform en Fier Denkwerk. Gezamenlijk hebben deze partijen een aantal lesprogramma’s bedacht voor het onderwijs. “Daarbij is de Fitste School van Nederland een praktische oplossing voor het groeiende probleem van overgewicht binnen onze maatschappij, waarbij nieuwe welvaartsziekten een steeds hogere tol eisen. De kracht van de interventie komt voort uit de geïntegreerde preventieve aanpak, een praktische toolkit, herkenbaarheid door een gecertificeerd keurmerk en aansluiting op de interesses van een gevarieerde doelgroep van 12- tot 18-jarigen. De Fitste School van Nederland beantwoordt de vraag van de maatschappelijke betrokken organisaties: hoe een vuist te maken tegen overgewicht en obesitas als rode draad voor een gezond leven?”

Five to Fit

Een ander initiatief van Fier Denkwerk is het project Five to Fit dat zich richt op het bedrijfsleven. Vergeer: “Sommige mensen bewegen helemaal niet. Toch komen bedrijven pas in actie als hun werknemers ziek uitvallen. Ik noem dat reactieve zorg. Er wordt pas veel geld uitgegeven als mensen eenmaal ziek worden”, constateert Vergeer. Hij is van mening dat juist veel geld geïnvesteerd moet worden in preventie. “In Five to Fit garanderen we bedrijven dat het ziekteverzuim 1 tot 2 procent omlaag gaat.” De ervaring heeft geleerd dat de sportschool de makkelijkste manier is om werknemers in beweging te krijgen. Een sportschool is laagdrempelig en iedereen kan daar op zijn eigen niveau sporten. “Ik wil mensen enthousiast maken, zodat ze uiteindelijk doorstromen naar een sportvereniging. Bewegen is leuk en je wordt er fitter van.” Vorig jaar is Five to Fit uitgevoerd bij Wellnesselande onder de naam Samen Fit. Samen Fit is een concept waarin een groep deelnemers in een traject van zes maanden werkt aan een fitter leven: gewicht, conditie, levensstijl. “Het behalen van deze doelstelling gebeurt onder begeleiding van mij en andere ‘oud-topsporters’. Deze sportinstructeurs zullen de groepen monitoren en bijsturen op personal training niveau. Samen Fit sluit geen doelgroepen buiten! Zo kan iemand met gewichtsproblemen deelnemen, maar ook iemand die in de loop der jaren is vergeten wat bewegen is. De eerste zes maanden zien wij niet als een einddoel, maar als een start voor een fitter leven. Iedereen is welkom en door de schema’s aan te passen op de persoonlijke doelstellingen is succes verzekerd!” 

Leefstijl

Zelf is Vergeer na zijn schaatscarrière altijd blijven sporten én gezond blijven eten. Hij traint meestal vier keer per week: drie keer fitness en één keer per week loopt hij 15 kilometer hard.

Helaas lukt schaatsen niet meer vanwege een blessure aan zijn been. Als oud-topsporter komt hij veel bij sportcentra binnen. “Wat me opvalt is dat als je eenmaal binnen bent en een intake hebt gehad en het trainingsprogramma is uitgelegd, je verder aan je lot wordt overgelaten. Ik geloof sterk in regelmatige begeleiding waarbij mensen constant worden uitgedaagd en voorkomen wordt dat ze vroegtijdig vertrekken.” Daarbij dient volgens hem niet alleen de beweging worden aangepakt, maar ook de voeding en het mentale. “Instructeurs die zich sec met bewegingsprogramma bezighouden, dat werkt niet meer. Of diëtisten die zich alleen maar richten op voeding of diëten. Ik geloof niet in diëten en dat blijkt ook wel uit de effectiviteit van dergelijke diëten waarmee men snel afvalt maar het resultaat niet blijvend is. Het is tijd voor een integrale aanpak: leefstijlcoaches.” Vergeer gelooft in een dergelijk aanpak en heeft zijn naam verbonden aan de Academie voor Leefstijl en Gezondheid in Driebergen, die van start gaat met een post-hbo opleiding leefstijlcoach. “Een opleiding die op het juiste moment komt. Vanuit de overheid en de verzekeringsmaatschappijen wordt er steeds meer geopteerd voor een preventieve aanpak van de gezondheidszorg. Nu worden er miljarden uitgegeven aan curatieve zorg. Dat vereist wel een cultuuromslag van alle partijen die betrokken zijn bij de gezondheidszorg. Alleen dan is er een kans van slagen. De leefstijlcoaches kunnen daarin een belangrijke rol spelen. Vanuit mijn ervaringen heb ik de Academie een aantal adviezen meegegeven ten aanzien van de inhoud van de opleiding. Die zijn gebaseerd op mijn leefstijl als topsporter waar trainingen in combinatie met voeding en mental coaching centraal stonden.”

Aan de opzet is twee jaar gewerkt met een team van specialisten. Belangrijke criteria waren dat de opleiding op hbo-niveau moest liggen en gestoeld is op wetenschappelijk onderzoek. De opleiding blijkt een schot in de roos. Het eerste jaar is meteen overtekend. De start van een tweede groep is daarom al gepland voor september. De Academie voor Leefstijl en Gezondheid biedt gezondheids- en beweegprofessionals in één jaar tijd een geïntegreerde opleiding tot leefstijlcoach, gebaseerd op voedingsadvies, beweging en coaching.

Docenten aan de opleiding zijn voedingswetenschapper ir. Yneke Vocking, bewegingswetenschapper Kees der Weduwe MSc, en coach Marjan Hulshof. In de raad van advies zitten prof. dr. Jaap Seidell, prof. dr. Ron Peters en Hein Vergeer.

Afgestudeerden kunnen aan het werk in een eigen praktijk, een bestaande praktijk (zoals een diëtisten- of een fysiotherapiepraktijk), bij een bedrijfsgezondheidszorg en arbodiensten, in ziekenhuizen en sportscholen. Volgens Vergeer blijkt juist de combinatie van deze drie pijlers effectief in de bestrijding van ongezonde leefstijlfactoren zoals overgewicht, te weinig beweging en roken. “De combinatie is tevens wat de opleiding uniek maakt; professionals zijn gewoonlijk opgeleid in beweging, dan wel voeding dan wel psychosociale begeleiding, nooit op een geïntegreerde manier in alle drie. We leven in een cultuur waarin we als professional graag vertellen hoe het zit. Maar dat moet je los kunnen laten als leefstijlcoach. Goed kunnen luisteren is je belangrijkste kracht. Coachen is communiceren. (Top)prestaties vragen om samenwerking. Tijdens mijn schaatsperiode heb ik geleerd om informatie te delen met teamgenoten (en dus concurrenten). Dit om nog beter te worden en niet onnodig veel tijd te stoppen in problemen waar al een oplossing voor is. Zo leer je snel knopen doorhakken en de zaken relativeren. Hoewel dit in het begin niet zonder slag of stoot ging. Henk Gemser was de eerste coach die dergelijke zaken bespreekbaar wilde maken. Ik herinner me nog goed de eerste bijeenkomst waarin iedereen werd uitgenodigd om over zijn trainingsschema te vertellen. Uiteindelijk hebben we anderhalf uur gepraat over koetjes en kalfjes en nauwelijks over trainingsschema’s. Uiteindelijk is het toch goed gekomen, met medailles als gevolg. We leven in een land waarin we ontzettend goed kunnen vertellen waar het over gaat, maar waarover we nauwelijks communiceren. Je hebt tenslotte elkaar nodig om sterker te worden. En dat geldt zeker ook voor deze opleiding die alle disciplines coaching, bewegen en voeding bij elkaar brengt.” Vergeer hoopt dat de leefstijlopleiding bij zal dragen aan een gezonder Nederland.

www.avleg.nl

De mens achter… I business

body LIFE 3I2011 I

Edities