De mens achter Hein Vergeer

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2011

Carriere

Het grote geld is aan Hein Vergeer (2 mei 1961) voorbij gegaan. “Vroeger trainde ik zes tot zeven uur per dag. Er waren totaal geen voorzieningen voor topsporters. Ik had geluk met een baantje bij een ijzerhandel in Gouda waar ik de voorraad bijhield. Ik stond altijd om 6.00 uur op, trainde een paar uurtjes, ging een paar uur werken en daarna stond ik weer op de schaatsbaan”, vertelt Vergeer. Het was voor topschaatsers niet eenvoudig in de jaren ’80. Ze moesten de eindjes aan elkaar knopen. Tegenwoordig is Vergeer mede-eigenaar van Fier Denkwerk, een bedrijf dat innovatieve creatieve marketingconcepten ontwikkelt en ideeën omzet naar de praktijk. Zo worden bijvoorbeeld in eigen beheer multimediale concepten ontwikkeld waaronder ook tv-formats met name gericht op lifestyle en gezondheid. “Met deze concepten die zich richten op zowel jeugd als senioren willen we een (maatschappelijke) bijdrage leveren aan het huidige aanbod van multimediale programma's. Dit door middel van programma’s waarbij educatie, entertainment en human interest een belangrijke rol spelen. Daarbij verzorgen we ook alle marketingactiviteiten, lancering, persberichten, bannering, advertenties en de website rondom bestaande interventies in de markt en projecten”, aldus Vergeer.

Spreker

Vergeer is een veelgevraagd spreker. Door zijn ervaringen in zowel de topsport als het bedrijfsleven weet hij in lezingen en presentaties (of een masterclass) erg goed de link te leggen tussen deze beide gebieden. Met anekdotes uit zijn actieve (sport)carrière. Vergeer: “Ik probeer de toehoorders een spiegel voor te houden waarin zij zichzelf zullen herkennen. Onderwerpen als: omgaan met tegenslagen, motivatie, veranderingsprocessen, bedrijfsprocessen, teambuilding en vooral communiceren, passeren de revue.” Verder adviseert Vergeer diverse ondernemingen en organiseert hij evenementen zoals schaatsclinics voor bedrijven. In oktober 2006 won hij de eerste editie van 'Sterren Dansen op het IJs'. In 2007 was hij als coach betrokken bij 'De Afvallers met Sterren' met Justine Pelmelay en de 10-jarige zanger Bob Offenberg en Afvallers XXL. Zijn ervaringen als topsporter benut Vergeer om mensen te motiveren en te inspireren. “Waarbij alles draait om communicatie. Veel campagnes zoals de 30minuten beweegcampagne van NSIB zijn op zich prima, maar te vrijblijvend. Ik vraag me af hoe effectief dergelijke campagnes zijn, zeker omdat ze in de praktijk bovendien veel geld kosten.” Vergeer gelooft meer in beweegprogramma’s die mensen bij de hand nemen en voortdurend begeleiden.

De Fitste school van Nederland

Eén van de nieuwste projecten van Vergeer is het concept – met onder andere een televisieprogramma – waarbij scholen strijden om de titel ‘De Fitste school van Nederland’. Het project richt zich op basisscholen en voortgezet onderwijs en heeft als doel kinderen te stimuleren om te sporten. Het is een gebundelde aanpak van het NISB, NIGZ, KunstFactor, Nationale Sportplatform en Fier Denkwerk. Gezamenlijk hebben deze partijen een aantal lesprogramma’s bedacht voor het onderwijs. “Daarbij is de Fitste School van Nederland een praktische oplossing voor het groeiende probleem van overgewicht binnen onze maatschappij, waarbij nieuwe welvaartsziekten een steeds hogere tol eisen. De kracht van de interventie komt voort uit de geïntegreerde preventieve aanpak, een praktische toolkit, herkenbaarheid door een gecertificeerd keurmerk en aansluiting op de interesses van een gevarieerde doelgroep van 12- tot 18-jarigen. De Fitste School van Nederland beantwoordt de vraag van de maatschappelijke betrokken organisaties: hoe een vuist te maken tegen overgewicht en obesitas als rode draad voor een gezond leven?”

Five to Fit

Een ander initiatief van Fier Denkwerk is het project Five to Fit dat zich richt op het bedrijfsleven. Vergeer: “Sommige mensen bewegen helemaal niet. Toch komen bedrijven pas in actie als hun werknemers ziek uitvallen. Ik noem dat reactieve zorg. Er wordt pas veel geld uitgegeven als mensen eenmaal ziek worden”, constateert Vergeer. Hij is van mening dat juist veel geld geïnvesteerd moet worden in preventie. “In Five to Fit garanderen we bedrijven dat het ziekteverzuim 1 tot 2 procent omlaag gaat.” De ervaring heeft geleerd dat de sportschool de makkelijkste manier is om werknemers in beweging te krijgen. Een sportschool is laagdrempelig en iedereen kan daar op zijn eigen niveau sporten. “Ik wil mensen enthousiast maken, zodat ze uiteindelijk doorstromen naar een sportvereniging. Bewegen is leuk en je wordt er fitter van.” Vorig jaar is Five to Fit uitgevoerd bij Wellnesselande onder de naam Samen Fit. Samen Fit is een concept waarin een groep deelnemers in een traject van zes maanden werkt aan een fitter leven: gewicht, conditie, levensstijl. “Het behalen van deze doelstelling gebeurt onder begeleiding van mij en andere ‘oud-topsporters’. Deze sportinstructeurs zullen de groepen monitoren en bijsturen op personal training niveau. Samen Fit sluit geen doelgroepen buiten! Zo kan iemand met gewichtsproblemen deelnemen, maar ook iemand die in de loop der jaren is vergeten wat bewegen is. De eerste zes maanden zien wij niet als een einddoel, maar als een start voor een fitter leven. Iedereen is welkom en door de schema’s aan te passen op de persoonlijke doelstellingen is succes verzekerd!” 

Leefstijl

Zelf is Vergeer na zijn schaatscarrière altijd blijven sporten én gezond blijven eten. Hij traint meestal vier keer per week: drie keer fitness en één keer per week loopt hij 15 kilometer hard.

Helaas lukt schaatsen niet meer vanwege een blessure aan zijn been. Als oud-topsporter komt hij veel bij sportcentra binnen. “Wat me opvalt is dat als je eenmaal binnen bent en een intake hebt gehad en het trainingsprogramma is uitgelegd, je verder aan je lot wordt overgelaten. Ik geloof sterk in regelmatige begeleiding waarbij mensen constant worden uitgedaagd en voorkomen wordt dat ze vroegtijdig vertrekken.” Daarbij dient volgens hem niet alleen de beweging worden aangepakt, maar ook de voeding en het mentale. “Instructeurs die zich sec met bewegingsprogramma bezighouden, dat werkt niet meer. Of diëtisten die zich alleen maar richten op voeding of diëten. Ik geloof niet in diëten en dat blijkt ook wel uit de effectiviteit van dergelijke diëten waarmee men snel afvalt maar het resultaat niet blijvend is. Het is tijd voor een integrale aanpak: leefstijlcoaches.” Vergeer gelooft in een dergelijk aanpak en heeft zijn naam verbonden aan de Academie voor Leefstijl en Gezondheid in Driebergen, die van start gaat met een post-hbo opleiding leefstijlcoach. “Een opleiding die op het juiste moment komt. Vanuit de overheid en de verzekeringsmaatschappijen wordt er steeds meer geopteerd voor een preventieve aanpak van de gezondheidszorg. Nu worden er miljarden uitgegeven aan curatieve zorg. Dat vereist wel een cultuuromslag van alle partijen die betrokken zijn bij de gezondheidszorg. Alleen dan is er een kans van slagen. De leefstijlcoaches kunnen daarin een belangrijke rol spelen. Vanuit mijn ervaringen heb ik de Academie een aantal adviezen meegegeven ten aanzien van de inhoud van de opleiding. Die zijn gebaseerd op mijn leefstijl als topsporter waar trainingen in combinatie met voeding en mental coaching centraal stonden.”

Aan de opzet is twee jaar gewerkt met een team van specialisten. Belangrijke criteria waren dat de opleiding op hbo-niveau moest liggen en gestoeld is op wetenschappelijk onderzoek. De opleiding blijkt een schot in de roos. Het eerste jaar is meteen overtekend. De start van een tweede groep is daarom al gepland voor september. De Academie voor Leefstijl en Gezondheid biedt gezondheids- en beweegprofessionals in één jaar tijd een geïntegreerde opleiding tot leefstijlcoach, gebaseerd op voedingsadvies, beweging en coaching.

Docenten aan de opleiding zijn voedingswetenschapper ir. Yneke Vocking, bewegingswetenschapper Kees der Weduwe MSc, en coach Marjan Hulshof. In de raad van advies zitten prof. dr. Jaap Seidell, prof. dr. Ron Peters en Hein Vergeer.

Afgestudeerden kunnen aan het werk in een eigen praktijk, een bestaande praktijk (zoals een diëtisten- of een fysiotherapiepraktijk), bij een bedrijfsgezondheidszorg en arbodiensten, in ziekenhuizen en sportscholen. Volgens Vergeer blijkt juist de combinatie van deze drie pijlers effectief in de bestrijding van ongezonde leefstijlfactoren zoals overgewicht, te weinig beweging en roken. “De combinatie is tevens wat de opleiding uniek maakt; professionals zijn gewoonlijk opgeleid in beweging, dan wel voeding dan wel psychosociale begeleiding, nooit op een geïntegreerde manier in alle drie. We leven in een cultuur waarin we als professional graag vertellen hoe het zit. Maar dat moet je los kunnen laten als leefstijlcoach. Goed kunnen luisteren is je belangrijkste kracht. Coachen is communiceren. (Top)prestaties vragen om samenwerking. Tijdens mijn schaatsperiode heb ik geleerd om informatie te delen met teamgenoten (en dus concurrenten). Dit om nog beter te worden en niet onnodig veel tijd te stoppen in problemen waar al een oplossing voor is. Zo leer je snel knopen doorhakken en de zaken relativeren. Hoewel dit in het begin niet zonder slag of stoot ging. Henk Gemser was de eerste coach die dergelijke zaken bespreekbaar wilde maken. Ik herinner me nog goed de eerste bijeenkomst waarin iedereen werd uitgenodigd om over zijn trainingsschema te vertellen. Uiteindelijk hebben we anderhalf uur gepraat over koetjes en kalfjes en nauwelijks over trainingsschema’s. Uiteindelijk is het toch goed gekomen, met medailles als gevolg. We leven in een land waarin we ontzettend goed kunnen vertellen waar het over gaat, maar waarover we nauwelijks communiceren. Je hebt tenslotte elkaar nodig om sterker te worden. En dat geldt zeker ook voor deze opleiding die alle disciplines coaching, bewegen en voeding bij elkaar brengt.” Vergeer hoopt dat de leefstijlopleiding bij zal dragen aan een gezonder Nederland.

www.avleg.nl

I body LIFE 3I2011

Verkoopt u abonnementen of oplossingen?

Vervullen van behoeftes

In de literatuur wordt bij het woord ‘marketing’ meestal gerefereerd aan ‘het vervullen van behoeftes en verlangens’. Greinwalder & Partner is als marketingadviesbureau continu bezig de producten en diensten die de fitnessbranche biedt te vertalen naar concrete oplossingen die aansluiten bij de behoeftes van de consument. Als we met ondernemers en instructeurs praten, horen we regelmatig dat men zich verbaast over het feit dat slechts 15-17% van de Nederlandse bevolking aan fitnessactiviteiten doet. En dat terwijl het toch zo goed is voor iedereen… Waarom slagen we er dan toch niet in om veel meer mensen te interesseren?

Uit verschillende onderzoeken onder leden, oud-leden en prospects, blijkt keer op keer dat veel mensen die al eens lid zijn geweest, gedesillusioneerd zijn afgehaakt omdat ze hun gewenste resultaat niet behaalden. In jargon ‘trainingsdoelen’, voor de consument gewoon een specifieke wens. En we hebben hier zelf de hand in gehad: waarom belonen we medewerkers alleen als ze een abonnement verkopen en niet als de klant zijn resultaat behaald heeft bijvoorbeeld? In de meeste dienstverlenende branches (banken, hotels) zijn bonussen gekoppeld aan klanttevredenheid, in de fitnessbranche is het aantal centra dat op deze manier beloont vrijwel nihil.

Consumenten worden geen lid omdat ze sporten leuk vinden

Veel fitnesscentra zijn er inmiddels mee begonnen: behoefteanalyses, uitgebreide trainingsschema's en intensieve begeleiding in de startfase. Toch zeggen leden die vaak zo enthousiast zijn begonnen, al vrij snel hun abonnement op. Dat is dan vaak niet direct zichtbaar aan de feitelijke opzeggingsbrief, maar aan het snel dalende aantal bezoeken van deze mensen. Innerlijk hebben ze afscheid genomen, de brief is slechts een formaliteit.

Eigenaren en medewerkers van fitnesscentra denken vaak nog steeds dat mensen lid worden omdat ze het leuk vinden om te sporten. Dat is op zich niet zo vreemd omdat deze medewerkers vaak zelf heel graag sporten. Verreweg de meeste consumenten worden geen lid bij een fitnesscentrum omdat ze graag sporten, nee, ze zijn op zoek naar een oplossing van een concreet probleem. Dat dit dan plaatsvindt in een omgeving waarin ze ook ‘plezier en ontspanning beleven’ is mooi meegenomen, maar niet de belangrijkste reden om lid te worden. Het is de gewenste oplossing die tot koop aanzet.

Maar wat gebeurt er in de praktijk? Slechts een klein deel van de leden bereikt ook daadwerkelijk de door hen, in overleg met uw instructeur, opgestelde doelen. Waar in de eerste weken van het lidmaatschap nog sprake is van tevreden klanten, met positieve ervaringen, blijkt na 3 tot 5 maanden vaak dat het gewenste succes uitblijft. Bij het overgrote deel van de leden is er dan ook sprake van diepe teleurstelling.

En natuurlijk kunnen we dan de veranwoordelijkheid afschuiven op de leden, want ze hebben vaak geen intrinsieke motivatie om te sporten en het ontbreekt hen aan zelfdiscipline. Wie niet voldoende traint en de aanwijzingen van de trainer niet opvolgt, zal zijn doel ook niet bereiken. Dat kan zijn, maar hiermee is het grote probleem van de fitnessbranche wel direct benoemd: het extreem hoge percentage aan opzeggingen.

Gezondheids- en afslankmarkt laat fitnessbranche nog steeds links liggen

De gezondheids- en afslankmarkt is onvoorstelbaar groot en zal alleen maar groter worden de komende decennia. De fitnessbranche biedt zoveel mogelijkheden en oplossingen als het gaat om gezondheid en afslanken. En toch laat het grootste gedeelte van de consumenten met behoeftes op dit vlak fitnesscentra links liggen. Ze volgen liever een dieet dan dat ze naar een fitnesscentrum gaan, omdat ze geen vertrouwen hebben dat het fitnesscentrum hen de oplossing biedt voor hun probleem.

Laten we ons dus eens gaan bezighouden met het bieden van concrete oplossingen: meetbare, zichtbare resultaten binnen een zo kort mogelijke tijd met zo min mogelijk inspanning. En deze geluiden horen we gelukkig ook steeds meer in de markt. Met een concept als LAPT is gebleken dat een veel grotere doelgroep dan gedacht interesse heeft in ‘personal training’. Niet omdat ze zo graag ‘personal training’ willen hebben, maar omdat het hen de oplossing biedt en ze bijvoorbeeld eindelijk hun gewenste gewicht behalen. Ook een concept als Slim Belly heeft aangetoond dat als je resultaat kunt bieden, een oplossing voor probleemzones, de animo massaal is. Niet zo gek als je weet dat 93% van de gebruikers hun gewenste resulaat behalen. Het paradoxale is dat deze oplossingen een veel hogere prijs hebben dan er gemiddeld voor ‘fitness’ gevraagd wordt. Blijkbaar zijn consumenten bereid meer geld uit te geven als de oplossing geboden wordt.

Oplossing op maat: meetbaar, zichtbaar, snel en verantwoord

Een speciaal fitnessaanbod, doelgerichte programma's voor specifieke doelgroepen en op maat gemaakte oplossingen voor bijvoorbeeld probleemzones: de consument wordt steeds veeleisender. Kleinschalige health clubs en fitnessclubs gericht op specifieke doelgroepen, winnen snel aan populariteit. Ze blijken bereid om zich te verdiepen in wat de consument graag wil en passen daar hun aanbod en hun prijs (hoger!) op aan. Bij veel fitnesscentra blijkt deze bereidheid helaas niet of nauwelijks aanwezig te zijn. Want mensen die “moeten sporten” en dus “helemaal niet gemotiveerd zijn”, zijn vooral “erg lastig” en “hebben toch geen zin”. Deze centra, die ‘fitness’ en ‘abonnementen’ blijven verkopen, hebben het momenteel moeilijk en zullen het in de nabije toekomst alleen maar moeilijker gaan krijgen.

Wordt het niet eens tijd om interesse te tonen in wat de consument wél interesseert, in plaats van verwijtend te constateren wat klaarblijkelijk niet functioneert? Het principe is overal hetzelfde: de consumenten, uw leden, willen succesvol zijn – op een zichtbare, meetbare en snelle manier.

Focus: snel en gemakkelijk

We zullen het gewoon moeten accepteren: de consument heeft geen geduld meer en wenst op vele fronten snel succes. Voorbeelden hiervan zien we overal: De 1-2-3 maaltijden van de AH, de snelle service van Kwik-Fit, postorderen via Wehkamp etc. Snel, comfortabel, makkelijk. Inmiddels blijkt dit ook te gelden voor onze branche. Of we nu willen of niet. Dus waarom zouden we niet alles doen om dit voor elkaar te krijgen? Zelfs als dit wat indruist tegen onze gebruikelijke manier van werken? Misschien is deze manier niet meer interessant genoeg voor uw leden of prospects!

Greinwalder & Partner hanteert de filosofie: het is onze zaak er met alle middelen voor te zorgen dat u betere zaken doet! Het zou een idee kunnen zijn om hierop een variant voor uw leden te formuleren: ‘Het is onze zaak er met alle middelen voor te zorgen dat u snel, zichtbaar en meetbaar resultaat behaalt’.

De fitnessbranche kampt met een hoog verloop, zeker in vergelijking met andere dienstverlenende branches. Hoe komt dat eigenlijk? Ligt dat aan de ‘ongemotiveerde‘ consument met gebrek aan zelfdiscipline? Of haken leden massaal af omdat ze gewoon niet krijgen waarvoor ze gekomen zijn, waarvoor ze betalen? Het antwoord is eenvoudig: omdat de oplossing voor hun probleem niet door het fitnesscentrum geboden wordt.

Vervullen van behoeftes

In de literatuur wordt bij het woord ‘marketing’ meestal gerefereerd aan ‘het vervullen van behoeftes en verlangens’. Greinwalder & Partner is als marketingadviesbureau continu bezig de producten en diensten die de fitnessbranche biedt te vertalen naar concrete oplossingen die aansluiten bij de behoeftes van de consument. Als we met ondernemers en instructeurs praten, horen we regelmatig dat men zich verbaast over het feit dat slechts 15-17% van de Nederlandse bevolking aan fitnessactiviteiten doet. En dat terwijl het toch zo goed is voor iedereen… Waarom slagen we er dan toch niet in om veel meer mensen te interesseren?

Uit verschillende onderzoeken onder leden, oud-leden en prospects, blijkt keer op keer dat veel mensen die al eens lid zijn geweest, gedesillusioneerd zijn afgehaakt omdat ze hun gewenste resultaat niet behaalden. In jargon ‘trainingsdoelen’, voor de consument gewoon een specifieke wens. En we hebben hier zelf de hand in gehad: waarom belonen we medewerkers alleen als ze een abonnement verkopen en niet als de klant zijn resultaat behaald heeft bijvoorbeeld? In de meeste dienstverlenende branches (banken, hotels) zijn bonussen gekoppeld aan klanttevredenheid, in de fitnessbranche is het aantal centra dat op deze manier beloont vrijwel nihil.

Consumenten worden geen lid omdat ze sporten leuk vinden

Veel fitnesscentra zijn er inmiddels mee begonnen: behoefteanalyses, uitgebreide trainingsschema's en intensieve begeleiding in de startfase. Toch zeggen leden die vaak zo enthousiast zijn begonnen, al vrij snel hun abonnement op. Dat is dan vaak niet direct zichtbaar aan de feitelijke opzeggingsbrief, maar aan het snel dalende aantal bezoeken van deze mensen. Innerlijk hebben ze afscheid genomen, de brief is slechts een formaliteit.

Eigenaren en medewerkers van fitnesscentra denken vaak nog steeds dat mensen lid worden omdat ze het leuk vinden om te sporten. Dat is op zich niet zo vreemd omdat deze medewerkers vaak zelf heel graag sporten. Verreweg de meeste consumenten worden geen lid bij een fitnesscentrum omdat ze graag sporten, nee, ze zijn op zoek naar een oplossing van een concreet probleem. Dat dit dan plaatsvindt in een omgeving waarin ze ook ‘plezier en ontspanning beleven’ is mooi meegenomen, maar niet de belangrijkste reden om lid te worden. Het is de gewenste oplossing die tot koop aanzet.

Maar wat gebeurt er in de praktijk? Slechts een klein deel van de leden bereikt ook daadwerkelijk de door hen, in overleg met uw instructeur, opgestelde doelen. Waar in de eerste weken van het lidmaatschap nog sprake is van tevreden klanten, met positieve ervaringen, blijkt na 3 tot 5 maanden vaak dat het gewenste succes uitblijft. Bij het overgrote deel van de leden is er dan ook sprake van diepe teleurstelling.

En natuurlijk kunnen we dan de veranwoordelijkheid afschuiven op de leden, want ze hebben vaak geen intrinsieke motivatie om te sporten en het ontbreekt hen aan zelfdiscipline. Wie niet voldoende traint en de aanwijzingen van de trainer niet opvolgt, zal zijn doel ook niet bereiken. Dat kan zijn, maar hiermee is het grote probleem van de fitnessbranche wel direct benoemd: het extreem hoge percentage aan opzeggingen.

Gezondheids- en afslankmarkt laat fitnessbranche nog steeds links liggen

De gezondheids- en afslankmarkt is onvoorstelbaar groot en zal alleen maar groter worden de komende decennia. De fitnessbranche biedt zoveel mogelijkheden en oplossingen als het gaat om gezondheid en afslanken. En toch laat het grootste gedeelte van de consumenten met behoeftes op dit vlak fitnesscentra links liggen. Ze volgen liever een dieet dan dat ze naar een fitnesscentrum gaan, omdat ze geen vertrouwen hebben dat het fitnesscentrum hen de oplossing biedt voor hun probleem.

Laten we ons dus eens gaan bezighouden met het bieden van concrete oplossingen: meetbare, zichtbare resultaten binnen een zo kort mogelijke tijd met zo min mogelijk inspanning. En deze geluiden horen we gelukkig ook steeds meer in de markt. Met een concept als LAPT is gebleken dat een veel grotere doelgroep dan gedacht interesse heeft in ‘personal training’. Niet omdat ze zo graag ‘personal training’ willen hebben, maar omdat het hen de oplossing biedt en ze bijvoorbeeld eindelijk hun gewenste gewicht behalen. Ook een concept als Slim Belly heeft aangetoond dat als je resultaat kunt bieden, een oplossing voor probleemzones, de animo massaal is. Niet zo gek als je weet dat 93% van de gebruikers hun gewenste resulaat behalen. Het paradoxale is dat deze oplossingen een veel hogere prijs hebben dan er gemiddeld voor ‘fitness’ gevraagd wordt. Blijkbaar zijn consumenten bereid meer geld uit te geven als de oplossing geboden wordt.

Oplossing op maat: meetbaar, zichtbaar, snel en verantwoord

Een speciaal fitnessaanbod, doelgerichte programma's voor specifieke doelgroepen en op maat gemaakte oplossingen voor bijvoorbeeld probleemzones: de consument wordt steeds veeleisender. Kleinschalige health clubs en fitnessclubs gericht op specifieke doelgroepen, winnen snel aan populariteit. Ze blijken bereid om zich te verdiepen in wat de consument graag wil en passen daar hun aanbod en hun prijs (hoger!) op aan. Bij veel fitnesscentra blijkt deze bereidheid helaas niet of nauwelijks aanwezig te zijn. Want mensen die “moeten sporten” en dus “helemaal niet gemotiveerd zijn”, zijn vooral “erg lastig” en “hebben toch geen zin”. Deze centra, die ‘fitness’ en ‘abonnementen’ blijven verkopen, hebben het momenteel moeilijk en zullen het in de nabije toekomst alleen maar moeilijker gaan krijgen.

Wordt het niet eens tijd om interesse te tonen in wat de consument wél interesseert, in plaats van verwijtend te constateren wat klaarblijkelijk niet functioneert? Het principe is overal hetzelfde: de consumenten, uw leden, willen succesvol zijn – op een zichtbare, meetbare en snelle manier.

Focus: snel en gemakkelijk

We zullen het gewoon moeten accepteren: de consument heeft geen geduld meer en wenst op vele fronten snel succes. Voorbeelden hiervan zien we overal: De 1-2-3 maaltijden van de AH, de snelle service van Kwik-Fit, postorderen via Wehkamp etc. Snel, comfortabel, makkelijk. Inmiddels blijkt dit ook te gelden voor onze branche. Of we nu willen of niet. Dus waarom zouden we niet alles doen om dit voor elkaar te krijgen? Zelfs als dit wat indruist tegen onze gebruikelijke manier van werken? Misschien is deze manier niet meer interessant genoeg voor uw leden of prospects!

Greinwalder & Partner hanteert de filosofie: het is onze zaak er met alle middelen voor te zorgen dat u betere zaken doet! Het zou een idee kunnen zijn om hierop een variant voor uw leden te formuleren: ‘Het is onze zaak er met alle middelen voor te zorgen dat u snel, zichtbaar en meetbaar resultaat behaalt’.

Ledenbehoud I marketing

Matthijs Mennes is campaign developer Benelux en marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche,

o.a. bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland. E-mail: mm@greinwalder.com; www.greinwalder.com en www.abc-one.com

body LIFE 3I2011 I

Edities