Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2011

Of dit record ook een opleving betekent van de fitnessbranche, is de vraag. In ieder geval waren de exposanten enthousiast. Sommige exposanten zijn er al vanaf de beginperiode bij en voelen zich thuis op de FIBO, zoals blijkt uit hun reacties. De FIBO is voor hen de ontmoetingsplaats voor al hun bestaande relaties en het levert vaak elk jaar weer ook nieuwe klanten op. Waarmee de FIBO haar indrukwekkende rol als gangmaker van de internationale fitness- en gezondheidsbranche onderstreept.

Fitness en de gezondheidsmarkt

FIBO-Chef Olaf Tomscheit en zijn team waren dan ook bijzonder trots op dit nieuwe bezoekersrecord. “De wijze en het tempo waarop de FIBO zich sinds 2005 heeft ontwikkeld, is sensationeel. In 2005 namen nog slechts 339 exposanten deel, tegen nu 581. Praktisch een verdubbeling. Met name door onze focus meer te verleggen op de gezondheidsmarkt, is de FIBO flink gegroeid”, is de mening van Tomscheit. Het resultaat: 70 procent meer exposanten sinds 2005 en bijna 50 procent meer bezoekers. “De gezamenlijke fitnessbranche en ook de FIBO hebben in de afgelopen 5 jaren een reuzenstap gemaakt richting de gezondheidsmarkt”, aldus Tomscheit. Dat blijkt ook uit het representatieve marktonderzoek dat tijdens de FIBO werd gehouden onder de vakbezoekers. Eén op de vier fitnesscentra blijkt te willen investeren/uitbreiden in apparatuur en programma’s om de gezondheid/leefstijl te bevorderen. Een ontwikkeling die zeker geen eenrichtingsstraat is, want ook de medische sector en fysiotherapiepraktijken gebruiken inmiddels steeds meer gezondheidsbevorderende trainingsmethoden bij de behandeling van hun patiënten. Een convergentie van fitness naar de gezondheidsmarkt, waar de FIBO al in een vroeg stadium op heeft geanticipeerd”, aldus Hans Joachim Erbel, directeur van Reed Business Duitsland, de organisator van de FIBO. Het gevolg hiervan is betere kwaliteit van de vakbezoekers. Want 20 procent van alle vakbezoekers is ondertussen in een gezondheidsberoep werkzaam en werk in een fysiotherapie praktijk, een revalidatie inrichting of bij een gezondheidscentrum. Een nieuwe categorie vakbezoekers, die 5 of 10 jaar geleden niet op het idee was gekomen om de FIBO te bezoeken.

Dat de gezondheidsmarkt booming is, blijkt ook uit de enquête die het Zwitserse marktonderzoeksbureau Wissler & Partner hield tijdens de beurs: 60,3 procent verwacht dat de behoefte aan fitness- en gezondheidsprogramma’s sterk, maar tenminste licht zal stijgen. De bereidheid om te investeren in een nieuwe inrichting en trainingsapparatuur, blijkt groot. Elke zesde fitnessondernemer die de FIBO bezocht (16,6%) heeft contracten getekend in de orde van meer dan 200.000 euro. Bij 6,5 % van de bezoekers waren dit zelfs orders ter waarde van meer dan 1 miljoen euro.

FIBO Innovation Awards

Traditioneel worden op de vrijdag de FIBO Innovation Awards uitgereikt. In de afgelopen weken heeft een onafhankelijke vakjury onder leiding van de TUV Rheinland Gruppe bestaande uit journalisten van het tijdschrift Fit for Fun, sportwetenschappers en sportartsen zich gebogen over alle inzendingen en uit de genomineerden in de drie categorieën trainingsapparatuur, gezondheidsbevordering en design de winnaars bekend gemaakt. De genomineerde producten toonden niet alleen de innovatiekracht van de branche maar ook de bandbreedte van fitness. Voor de jury bleek het geen gemakkelijke opgave om een keuze te maken uit de vele high tech producten die met de nieuwste stand van zaken zijn ontwikkeld en een slim idee dat met eenvoudige middelen effectief kan worden ingezet,. Na rijp beraad werden de drie winnaars bekend gemaakt. In de categorie gezondheidsbevordering ging de Innovation Award naar Technogym Spa met Mywellnesskey dat de gebruiker in het dagelijks leven aanspoort/stimuleert tot meer bewegen. Mywellness key, een draagbaar, klein apparaatje ontwikkeld door Technogym, dat zowel de levensstijl en de lichamelijke activiteiten als gestructureerde oefeningen, binnen en buiten, meet en mensen motiveert om van dag tot dag meer te gaan bewegen. De link naar zowel indoor- als outdoor activiteiten, overtuigde de jury. De fitnessclub kan hiermee haar klanten in alle trainingsfacetten en bewegingsactiviteiten optimaal ondersteunen.

De andere winnaars waren in de categorie trainingsapparatuur Cube Sports dat een modulair bewegingsconcept heeft ontwikkeld voor o.a. gebruik in de klassieke gymzaal, maar ook in fitnesscentra bij verschillende trainingsdoeleinden kan worden ingezet. Door de praktisch onbegrensde variaties in de opbouw alsook de gebruiksvriendelijkheid van het systeem is Cube Sports voor verschillende fitness- en revalidatie doeleinden maar ook voor schoolsport in te zetten. Het vervangt in feite de klassieke apparaten zoals de rekstok, brug en evenwichtsbalk.

De Innovatie Award voor Design ging naar Lamiflex SPA voor de Ciclotte, een zeer bijzondere indoorcycling bike die slechts één wiel heeft.

nabeschouwing FIBO I branche actueel

Reacties van exposanten.

“De FIBO was voor ons gevoel de beste FIBO aller tijden”, vertelde Michael Resch, directeur van ERGO-FIT. Dit bedrijf levert apparatuur aan zowel fitnesscentra, fysiotherapiepraktijken en gezondheidscentra. “Vooral vanuit de laatste categorie kregen we veel geïnteresseerden en hebben terugkijkend goede zaken gedaan.”

“Met de dit jaar gehouden FIBO zijn we meer dan tevreden”, was de reactie van Thomas Wedekind van Precor Duitsland. “De fitnessmarkt is booming en fitness als onderdeel van gezondheidsbevordering wordt steeds meer geaccepteerd. Een actuele trend is daarbij de inzet van toekomstige technologieën in de fitnessstudio zoals entertainmentoplossingen met touchscreen, benutting van sociale netwerken zoals Facebook of web-georiënteerde software systemen ter ondersteuning van het studio management.” Een andere aanbieder vertelde dat de FIBO voor de fitnessbranche elk jaar weer fantastische ontwikkelingen laat zien. “Bij onze eerste beursdeelname in 1992 waren wij als aanbieder van producten op het gebied van sport en gezondheid nog exoten. Inmiddels bevinden we ons in een goed gezelschap. De ontwikkeling van FIBOmed, dat vanaf 2005 onderdeel is van de FIBO, vinden we zeer goed. Bovendien wordt de beurs bezocht door kwalitatief hoogwaardige bezoekers, vooral ook uit het buitenland.” Ondanks dat de FIBO slechts twee vakdagen telt en daarna nog twee drukbezochte consumentendagen op zaterdag en zondag, hadden de exposanten geen klagen. Ook de zaterdag en de zondag trokken veel vakbezoekers.

Voor gym80 is de FIBO the place to be. “Ook dit jaar heeft de FIBO ons de mogelijkheid geboden onze productinnovaties succesvol te presenteren, wat veel van onze klanten bevestigen”, vertelde Arie Winkelhoff, algemeen directeur van gym80. “We hebben veel nieuwe opdrachten binnengehaald en dit toont aan dat we met onze innovaties en ons nieuwe uitgebreide team op de goede weg zijn.”

Op de FIBO waren ook een aantal exposanten die vanwege de economische crisis in de afgelopen jaren niet hadden deelgenomen en nu er weer bij waren. Dat bleek een goede zet. Een aanbieder vertelde dat dankzij de FIBO de belangstelling voor het merk weer is toegenomen. “De FIBO blijkt voor ons een goed platform om onze producten te etaleren en geïnteresseerden te informeren.

Tenslotte verwachten de meeste exposanten dat de trend op het gebied van medische fitnessapparatuur en de bijbehorende trainingsdiagnostiek zich zal doorzetten. Oplossingen in hoogwaardige trainingsapparatuur, scoorden hoog bij de vakbezoekers.

body LIFE 4I2011 I

Edities