FIBO nabeschouwing

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2011

I body LIFE 4I2011

Of dit record ook een opleving betekent van de fitnessbranche, is de vraag. In ieder geval waren de exposanten enthousiast. Sommige exposanten zijn er al vanaf de beginperiode bij en voelen zich thuis op de FIBO, zoals blijkt uit hun reacties. De FIBO is voor hen de ontmoetingsplaats voor al hun bestaande relaties en het levert vaak elk jaar weer ook nieuwe klanten op. Waarmee de FIBO haar indrukwekkende rol als gangmaker van de internationale fitness- en gezondheidsbranche onderstreept.

Fitness en de gezondheidsmarkt

FIBO-Chef Olaf Tomscheit en zijn team waren dan ook bijzonder trots op dit nieuwe bezoekersrecord. “De wijze en het tempo waarop de FIBO zich sinds 2005 heeft ontwikkeld, is sensationeel. In 2005 namen nog slechts 339 exposanten deel, tegen nu 581. Praktisch een verdubbeling. Met name door onze focus meer te verleggen op de gezondheidsmarkt, is de FIBO flink gegroeid”, is de mening van Tomscheit. Het resultaat: 70 procent meer exposanten sinds 2005 en bijna 50 procent meer bezoekers. “De gezamenlijke fitnessbranche en ook de FIBO hebben in de afgelopen 5 jaren een reuzenstap gemaakt richting de gezondheidsmarkt”, aldus Tomscheit. Dat blijkt ook uit het representatieve marktonderzoek dat tijdens de FIBO werd gehouden onder de vakbezoekers. Eén op de vier fitnesscentra blijkt te willen investeren/uitbreiden in apparatuur en programma’s om de gezondheid/leefstijl te bevorderen. Een ontwikkeling die zeker geen eenrichtingsstraat is, want ook de medische sector en fysiotherapiepraktijken gebruiken inmiddels steeds meer gezondheidsbevorderende trainingsmethoden bij de behandeling van hun patiënten. Een convergentie van fitness naar de gezondheidsmarkt, waar de FIBO al in een vroeg stadium op heeft geanticipeerd”, aldus Hans Joachim Erbel, directeur van Reed Business Duitsland, de organisator van de FIBO. Het gevolg hiervan is betere kwaliteit van de vakbezoekers. Want 20 procent van alle vakbezoekers is ondertussen in een gezondheidsberoep werkzaam en werk in een fysiotherapie praktijk, een revalidatie inrichting of bij een gezondheidscentrum. Een nieuwe categorie vakbezoekers, die 5 of 10 jaar geleden niet op het idee was gekomen om de FIBO te bezoeken.

Dat de gezondheidsmarkt booming is, blijkt ook uit de enquête die het Zwitserse marktonderzoeksbureau Wissler & Partner hield tijdens de beurs: 60,3 procent verwacht dat de behoefte aan fitness- en gezondheidsprogramma’s sterk, maar tenminste licht zal stijgen. De bereidheid om te investeren in een nieuwe inrichting en trainingsapparatuur, blijkt groot. Elke zesde fitnessondernemer die de FIBO bezocht (16,6%) heeft contracten getekend in de orde van meer dan 200.000 euro. Bij 6,5 % van de bezoekers waren dit zelfs orders ter waarde van meer dan 1 miljoen euro.

FIBO Innovation Awards

Traditioneel worden op de vrijdag de FIBO Innovation Awards uitgereikt. In de afgelopen weken heeft een onafhankelijke vakjury onder leiding van de TUV Rheinland Gruppe bestaande uit journalisten van het tijdschrift Fit for Fun, sportwetenschappers en sportartsen zich gebogen over alle inzendingen en uit de genomineerden in de drie categorieën trainingsapparatuur, gezondheidsbevordering en design de winnaars bekend gemaakt. De genomineerde producten toonden niet alleen de innovatiekracht van de branche maar ook de bandbreedte van fitness. Voor de jury bleek het geen gemakkelijke opgave om een keuze te maken uit de vele high tech producten die met de nieuwste stand van zaken zijn ontwikkeld en een slim idee dat met eenvoudige middelen effectief kan worden ingezet,. Na rijp beraad werden de drie winnaars bekend gemaakt. In de categorie gezondheidsbevordering ging de Innovation Award naar Technogym Spa met Mywellnesskey dat de gebruiker in het dagelijks leven aanspoort/stimuleert tot meer bewegen. Mywellness key, een draagbaar, klein apparaatje ontwikkeld door Technogym, dat zowel de levensstijl en de lichamelijke activiteiten als gestructureerde oefeningen, binnen en buiten, meet en mensen motiveert om van dag tot dag meer te gaan bewegen. De link naar zowel indoor- als outdoor activiteiten, overtuigde de jury. De fitnessclub kan hiermee haar klanten in alle trainingsfacetten en bewegingsactiviteiten optimaal ondersteunen.

De andere winnaars waren in de categorie trainingsapparatuur Cube Sports dat een modulair bewegingsconcept heeft ontwikkeld voor o.a. gebruik in de klassieke gymzaal, maar ook in fitnesscentra bij verschillende trainingsdoeleinden kan worden ingezet. Door de praktisch onbegrensde variaties in de opbouw alsook de gebruiksvriendelijkheid van het systeem is Cube Sports voor verschillende fitness- en revalidatie doeleinden maar ook voor schoolsport in te zetten. Het vervangt in feite de klassieke apparaten zoals de rekstok, brug en evenwichtsbalk.

De Innovatie Award voor Design ging naar Lamiflex SPA voor de Ciclotte, een zeer bijzondere indoorcycling bike die slechts één wiel heeft.

nabeschouwing FIBO I branche actueel

body LIFE 4I2011 I

Veel noviteiten op FIBO 2011

Uit een rondgang op de FIBO 2011 blijkt dat de fitnessbranche is onderworpen aan een permanente evolutie door nieuwe ontwikkelingen, veranderingen en toekomstvisies. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn belangrijker dan ooit tevoren. Controlling, verzekeringen, marketing, EPD en bijscholing worden steeds belangrijkere thema’s voor de hedendaagse fitnessondernemer. Evenals verbreding van zijn activiteiten met

bijvoorbeeld Wellness & Beauty, een productassortiment dat beantwoordt aan de stijgende vraag van de klant naar een aantrekkelijk aanbod met ontspannings- en relaxatiemogelijkheden. Ook het thema fitness en gezond was dit jaar nadrukkelijk aanwezig op de FIBO. De verwachting is dat fitness en gezondheid steeds sterker naar elkaar toe groeien, wat ook te merken was aan het stijgend aantal vakbezoekers onder de medische beroepsgroep. Steeds meer leveranciers bieden dan ook producten en programma’s aan op het gebied van preventie- en revalidatie om te beantwoorden aan de toenemende gezondheidsbehoeften van klanten binnen fitness-, wellness-, gezondheidscentra en fysiotherapiepraktijken. In alle opzichten was er dus veel te zien op FIBO 2011.

Wij vroegen de exposanten naar hun ervaringen met de beurs. Hun bijdragen kunt u op de pagina's hierna lezen.

Ondanks alle veranderingen en alle vernieuwingen van de beurs FIBO vormt het domein van de trainingstoestellen nog steeds de kern van de beurs met het grootste aandeel aan expositieoppervlakte. Zowel de marktleiders als de nieuwkomers stelden hier hun trends, innovaties, technische snufjes en ongewone designideeën in de grootst mogelijke verscheidenheid voor aan een hoogstaand vakpubliek uit meer dan 60 landen.

Better Belly®

Voor de tweede keer hebben wij op de Fibo gestaan met ons product Better Belly®. Met name voor de buitenlandse markt is Better Belly® vrij nieuw, maar aan de hoeveelheid geïnteresseerde ondernemers te merken gaat daar nu verandering in komen! Inmiddels is Better Belly® op de Duitse, Belgische, Engelse, Zuid-Afrikaanse, Griekse en zelfs Nigeriaanse sportscholen te vinden! Better Belly® werkt d.m.v. infrarood en is een zeer goede tool om nieuwe mensen naar de fitnesscentra te krijgen. In deze tijd waar veel clubs

het toch wel moeilijk hebben, is het natuurlijk fantastisch om nieuwe leden binnen te hebben. Bijna iedere club die met Better Belly® start heeft succes en genereert direct meer omzet. Naast Better Belly® is er ook de Boost. De Boost is speciaal voor groepslessen ontwikkeld. Terugkijkend op de Fibo zijn wij tevreden en verwachten dat Better Belly® in het buitenland net zo’n succes zal worden als in Nederland!

Voor meer informatie www.betterbelly.nl

Carverfitness

De Fibo in Essen was voor Carver dit jaar een heel bijzondere. Wij hebben onze klanten uit Nederland goed kunnen ontvangen door met onze DEMO Truck precies voor de ingang West/Zuid te staan. De vele clubs waarmee we een afspraak hadden, hebben ons prima weten te vinden. In de DEMO Truck is de Carver geplaatst en kunt u comfortabel zitten. Er is volop ruimte en gelegenheid om in alle rust de Carver uit te proberen. De DEMO Truck is niet uitsluitend gemaakt voor

beurzen en evenementen, tot en met eind mei zijn er al 15 demonstratie afspraken gemaakt met clubs, dit met als doel de leden van de clubs, de Carver uit te laten proberen. Mocht u de komende maanden ook gebruik willen maken van deze kosteloze service, bel ons dan, of stuur een mail. Wij komen heel graag naar u toe.

www.carverfitness.com,

jdeboers@carverfitness.com

Europese landen tonen interesse in concept ClubVirtual

ClubVirtual kan terug kijken op een geslaagde beurs. De voornaamste reden van deelname aan FIBO 2011 was de Europese introductie van ClubVirtual. Daarnaast is dit een perfecte mogelijkheid voor het leggen van (buitenlandse) contacten en het verzamelen van reacties van clubeigenaren uit Europa.

ClubVirtual maakt virtuele Indoor Cyclinglessen inclusief fantastische, gefilmde routes die sporters meenemen naar bestemmingen over de hele

wereld. Op dit moment zijn er in Nederland en België 150 clubs die van dit

populaire concept gebruik maken. Tijdens FIBO 2011 bleek dat er veel buitenlandse distributeurs geïnteresseerd zijn in dit concept. Inmiddels zijn er gesprekken gaande met verschillende geïnteresseerde bedrijven. In de komende maanden zal duidelijk worden in welke landen het concept van ClubVirtual zal worden geïntroduceerd.

Voor meer informatie: www.clubvirtual.nl

Edities