Business News

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2011

I body LIFE 4I2011

Personal Training Management: Een praktische toolbox voor langdurig succes

PTM beslaat een breed veld. Binnen de PTM toolbox kun je vijftien stappen binnen vier clusters onderscheiden. In de onderstaande tabel worden ze kort in overzicht gebracht, met per stap enkele items die daarbij aan de orde zijn. De vijftien stappen uit de tabel zijn veelomvattend en zijn tot in detail uit te werken. Zo leveren alle stappen tezamen een container aan instrumenten op. Het gaat dan om onder andere functieprofielen, marketingplannen, CRM systeem en salesformulieren. De vijftien stappen zijn vooral gericht op fitnessclubs die met Personal Training aan de slag gaan. Maar ook individuele PT-ers gebruiken de stappen. Ook zij kiezen een prijsbeleid, doen er goed aan om een promotieplan te maken en salesprocessen te implementeren.

De oriëntatie en voorbereiding

Het verkennen van het Personal Training landschap gaat via de gebruikelijke wegen. Lees boeken, bekijk instructiefilms, bezoek landen als het Verenigd Koninkrijk, de VS en Australië, praat met vakgenoten en volg congressen en lezingen. Een minder frequente methode is het observeren van PT-ers, terwijl dit toch bijzonder veel informatie oplevert. Als je een helder en genuanceerd beeld hebt van Personal Training, dan is het tijd om je startpositie te bepalen. Grofweg kenmerkt dit zich aan de hand van twee zaken, namelijk je beginsituatie en je doelen. Bij beginsituatie kun je denken aan onder andere de hoeveelheid PT-ers of fitnessinstructeurs die je momenteel hebt en de bekendheid van clubleden of klanten met Personal Training. Bij je doelen gaat het om een diversiteit aan doelen, waaronder financiële, operationele en sales doelstellingen. Wie doelen stelt, verplicht zichzelf de voortgang daarvan te bewaken en bij te sturen als dat nodig is. Het stellen van doelen impliceert resultaatgericht werken. Dit betekent automatisch dat middelen ondergeschikt zijn en worden bijgesteld wanneer dit noodzakelijk is. Een scorecard brengt doelen en (tussentijdse) resultaten overzichtelijk in beeld. In een scorecard staan je doelen en worden de processen in de richting van die doelen overzichtelijk in beeld gebracht. Een Personal Training scorecard wordt idealiter dagelijks of wekelijks opgemaakt.

De Personal Trainers

Wat kenmerkt een goede Personal Trainer? Degene die deze vraag eenduidig kan beantwoorden, heeft bijna goud in handen. Er zijn legio factoren die het succes van een Personal Trainer bepalen. Daarbij is het perspectief van waaruit je naar de vraag kijkt, doorslaggevend. Is dit vanuit de klant, vanuit de club of vanuit de PT-er? Zo op het eerste gezicht is een goede PT-er simpelweg diegene die de doelen van zijn of haar klanten realiseert op een veilige wijze. Naast deze hoofddoelen zijn andere zaken van belang. In een gezonde Personal Training situatie behoren product- en klantkwaliteit nauwkeurig op elkaar afgestemd te zijn. Ze lijken derhalve over hetzelfde te gaan. Er zijn echter ook situaties waarin het verschilt. Bijvoorbeeld bij een PT-er die alle (wetenschappelijke) kennis en vaardigheden op trainingsgebied in huis heeft, maar op het gebied van sociale omgang en communicatie zwak is. Als deze PT-er een klant heeft die juist de sociale en communicatieve kant van groot belang vindt, dan kan de klant de kwaliteit van de PT-er als laag ervaren.

De marketing, promotie en sales

Personal Training gaat verder dan het trainen van klanten. Als een club omzet wil binnenhalen met Personal Training, zal de club potentiële klanten moeten laten weten dat er 1-op-1 begeleiding wordt aangeboden. Hier komt marketing en promotie aan te pas. Wanneer PT een bekend fenomeen in de club is, wordt de agenda van een PT-er met name door mond-tot-mond reclame gevuld. Het is echter raadzaam om PT eerst middels een campagne in de club te lanceren. Dit zal de PT omzet vergroten. Indien je PT als uniek profit center ziet en er langdurig voordeel uit wilt halen, dan is het raadzaam om vooraf een volledig marketingplan op te stellen.

Het management van Personal Training in fitnessclubs

Voor het clubmanagement, met name de PT manager, is het van groot belang om bij managementkeuzes een onderscheid te maken tussen drie modellen: het Employee, License en het Rent model. Het is essentieel om de verschillen tussen deze modellen goed in de gaten te houden en de consequenties in te zien voor wat betreft de arbeidsrelatie, beschouwd vanuit Nederlands arbeidsrecht. Doorgaans dien je namelijk strikt met de modellen om te gaan. Dit betekent bijvoorbeeld dat, indien een PT-er zelfstandig is, de PT-er niet valt te onderwerpen aan een gezagsrelatie. Het management van de club kan de PT-er dus geen opdrachten opleggen over zaken als:

Wanneer en hoe lang op vakantie.

Begin- en eindtijden van werken.

Wijze van werken (slechts ten dele).

Bijverdiensten (bijvoorbeeld ook werken voor andere clubs).

Indien je als management een zelfstandig ondernemer toch dergelijke zaken oplegt, en dit geldt ook voor een licentie contract, dan kunnen er conflicten ontstaan met de fiscus die de PT-er wellicht niet als zelfstandige beschouwt en dus premies oplegt. Als de PT-er werkt vanuit een loondienstverband, dan spelen voorgaande zaken geen rol. De PT-er voert uit wat volgens het management dient te gebeuren en conform de afspraken in de arbeidsovereenkomst. Het is geheel aan een individuele club of keten om het beleid ten aanzien van beloning en commissies te bepalen.

PTM Tour

Overweeg je om te starten met Personal Training en vraag je je af hoe je van PT een winstgevend onderdeel kunt maken binnen je club? Bezoek dan gratis de PTM Tour 2011 bij jou in de buurt. In deze 3 uur durende workshop brengen Erwin Korst (Business Development Directeur LAPT) en Jos Timmermans (Commercieel Directeur HDD Groep) je op de hoogte van de laatste inzichten op het gebied van Personal Training Management. Belangrijke vraagstukken die de revue passeren zijn:

• Welk PT businessmodel past het beste bij mijn club?

• Hoe wordt Personal Training een profit center binnen mijn club?

• Hoe vind ik de juiste Personal Trainers?

• Hoe kan ik Personal Training succesvol vermarkten en verkopen in mijn club?

Data en plaatsen PTM Tour 2011:       

13 MEI 2011 – LEUSDEN

16 JUNI 2011 – EMMEN

16 SEPTEMBER 2011 – ELST

14 OKTOBER 2011 – TILBURG

18 NOVEMBER 2011 – BARENDRECHT

2 DECEMBER 2011 - STEENWIJK

Interesse?

Neem contact op met LAPT via telefoonnummer +31 (0)416 54 32 32. Vol = vol!

Jos Timmermans – Commercieel Directeur HDD Groep

Personal Training Management (PTM) is een belangrijk onderdeel in de dagelijkse praktijk voor fitnessclubs die een vorm van Personal Training (PT) aanbieden. Het gaat in grote lijnen om het managen van alles wat noodzakelijk is en bijdraagt aan een optimale verzorging van de PT processen. Voor fitnessclubs biedt PTM een toolbox om PT doelen te realiseren. In dit artikel wordt een beknopt overzicht gegeven van deze toolbox.

PTM beslaat een breed veld. Binnen de PTM toolbox kun je vijftien stappen binnen vier clusters onderscheiden. In de onderstaande tabel worden ze kort in overzicht gebracht, met per stap enkele items die daarbij aan de orde zijn. De vijftien stappen uit de tabel zijn veelomvattend en zijn tot in detail uit te werken. Zo leveren alle stappen tezamen een container aan instrumenten op. Het gaat dan om onder andere functieprofielen, marketingplannen, CRM systeem en salesformulieren. De vijftien stappen zijn vooral gericht op fitnessclubs die met Personal Training aan de slag gaan. Maar ook individuele PT-ers gebruiken de stappen. Ook zij kiezen een prijsbeleid, doen er goed aan om een promotieplan te maken en salesprocessen te implementeren.

De oriëntatie en voorbereiding

Het verkennen van het Personal Training landschap gaat via de gebruikelijke wegen. Lees boeken, bekijk instructiefilms, bezoek landen als het Verenigd Koninkrijk, de VS en Australië, praat met vakgenoten en volg congressen en lezingen. Een minder frequente methode is het observeren van PT-ers, terwijl dit toch bijzonder veel informatie oplevert. Als je een helder en genuanceerd beeld hebt van Personal Training, dan is het tijd om je startpositie te bepalen. Grofweg kenmerkt dit zich aan de hand van twee zaken, namelijk je beginsituatie en je doelen. Bij beginsituatie kun je denken aan onder andere de hoeveelheid PT-ers of fitnessinstructeurs die je momenteel hebt en de bekendheid van clubleden of klanten met Personal Training. Bij je doelen gaat het om een diversiteit aan doelen, waaronder financiële, operationele en sales doelstellingen. Wie doelen stelt, verplicht zichzelf de voortgang daarvan te bewaken en bij te sturen als dat nodig is. Het stellen van doelen impliceert resultaatgericht werken. Dit betekent automatisch dat middelen ondergeschikt zijn en worden bijgesteld wanneer dit noodzakelijk is. Een scorecard brengt doelen en (tussentijdse) resultaten overzichtelijk in beeld. In een scorecard staan je doelen en worden de processen in de richting van die doelen overzichtelijk in beeld gebracht. Een Personal Training scorecard wordt idealiter dagelijks of wekelijks opgemaakt.

De Personal Trainers

Wat kenmerkt een goede Personal Trainer? Degene die deze vraag eenduidig kan beantwoorden, heeft bijna goud in handen. Er zijn legio factoren die het succes van een Personal Trainer bepalen. Daarbij is het perspectief van waaruit je naar de vraag kijkt, doorslaggevend. Is dit vanuit de klant, vanuit de club of vanuit de PT-er? Zo op het eerste gezicht is een goede PT-er simpelweg diegene die de doelen van zijn of haar klanten realiseert op een veilige wijze. Naast deze hoofddoelen zijn andere zaken van belang. In een gezonde Personal Training situatie behoren product- en klantkwaliteit nauwkeurig op elkaar afgestemd te zijn. Ze lijken derhalve over hetzelfde te gaan. Er zijn echter ook situaties waarin het verschilt. Bijvoorbeeld bij een PT-er die alle (wetenschappelijke) kennis en vaardigheden op trainingsgebied in huis heeft, maar op het gebied van sociale omgang en communicatie zwak is. Als deze PT-er een klant heeft die juist de sociale en communicatieve kant van groot belang vindt, dan kan de klant de kwaliteit van de PT-er als laag ervaren.

De marketing, promotie en sales

Personal Training gaat verder dan het trainen van klanten. Als een club omzet wil binnenhalen met Personal Training, zal de club potentiële klanten moeten laten weten dat er 1-op-1 begeleiding wordt aangeboden. Hier komt marketing en promotie aan te pas. Wanneer PT een bekend fenomeen in de club is, wordt de agenda van een PT-er met name door mond-tot-mond reclame gevuld. Het is echter raadzaam om PT eerst middels een campagne in de club te lanceren. Dit zal de PT omzet vergroten. Indien je PT als uniek profit center ziet en er langdurig voordeel uit wilt halen, dan is het raadzaam om vooraf een volledig marketingplan op te stellen.

Het management van Personal Training in fitnessclubs

Voor het clubmanagement, met name de PT manager, is het van groot belang om bij managementkeuzes een onderscheid te maken tussen drie modellen: het Employee, License en het Rent model. Het is essentieel om de verschillen tussen deze modellen goed in de gaten te houden en de consequenties in te zien voor wat betreft de arbeidsrelatie, beschouwd vanuit Nederlands arbeidsrecht. Doorgaans dien je namelijk strikt met de modellen om te gaan. Dit betekent bijvoorbeeld dat, indien een PT-er zelfstandig is, de PT-er niet valt te onderwerpen aan een gezagsrelatie. Het management van de club kan de PT-er dus geen opdrachten opleggen over zaken als:

Wanneer en hoe lang op vakantie.

Begin- en eindtijden van werken.

Wijze van werken (slechts ten dele).

Bijverdiensten (bijvoorbeeld ook werken voor andere clubs).

Indien je als management een zelfstandig ondernemer toch dergelijke zaken oplegt, en dit geldt ook voor een licentie contract, dan kunnen er conflicten ontstaan met de fiscus die de PT-er wellicht niet als zelfstandige beschouwt en dus premies oplegt. Als de PT-er werkt vanuit een loondienstverband, dan spelen voorgaande zaken geen rol. De PT-er voert uit wat volgens het management dient te gebeuren en conform de afspraken in de arbeidsovereenkomst. Het is geheel aan een individuele club of keten om het beleid ten aanzien van beloning en commissies te bepalen.

PTM Tour

Overweeg je om te starten met Personal Training en vraag je je af hoe je van PT een winstgevend onderdeel kunt maken binnen je club? Bezoek dan gratis de PTM Tour 2011 bij jou in de buurt. In deze 3 uur durende workshop brengen Erwin Korst (Business Development Directeur LAPT) en Jos Timmermans (Commercieel Directeur HDD Groep) je op de hoogte van de laatste inzichten op het gebied van Personal Training Management. Belangrijke vraagstukken die de revue passeren zijn:

• Welk PT businessmodel past het beste bij mijn club?

• Hoe wordt Personal Training een profit center binnen mijn club?

• Hoe vind ik de juiste Personal Trainers?

• Hoe kan ik Personal Training succesvol vermarkten en verkopen in mijn club?

Data en plaatsen PTM Tour 2011:       

13 MEI 2011 – LEUSDEN

16 JUNI 2011 – EMMEN

16 SEPTEMBER 2011 – ELST

14 OKTOBER 2011 – TILBURG

18 NOVEMBER 2011 – BARENDRECHT

2 DECEMBER 2011 - STEENWIJK

Interesse?

Neem contact op met LAPT via telefoonnummer +31 (0)416 54 32 32. Vol = vol!

Personal Training Management I business

body LIFE 4I2011 I

Edities