Winst en verliesrekening

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2011

I body•LIFE 5I2011

Energie

Toilet artikelen

Accountant

Marketing

Verzekeringen

Papier en drukwerk

Schoonmaak materialen

Spaarlampen

Licht op beweeg detectoren

Kantoorbenodigdheden

Inkoop en omzet horeca

Personeel

Hou de vinger aan de pols, juist nu!

De gouden jaren zijn over, hoor ik de laatste tijd veel fitness ondernemers zeggen. Nu meer dan ooit is het tijd om de zaak eens goed door te lichten, de koers opnieuw uit te zetten en de touwtjes strak te spannen.

Kostenbeperking

Kostenbeperking, dat klinkt zo gemakkelijk maar blijkt in de praktijk zeker niet gemakkelijk. Hieronder een compacte checklist om door te lopen;

Het kost even wat uitzoekwerk, echter elke euro per maand zijn er al 12 per jaar. Alles bij elkaar zijn er vaak duizenden, zo niet tienduizenden euro’s te besparen per jaar. Het is vaak veel gemakkelijker om hier in te verdienen dan de groei van resultaat uit leden groei te halen.

Ledenbehoud

Stel je hebt met 1.000 leden 35% verloop, dan zeggen 350 leden op per jaar. Stel deze mensen blijven allemaal 1 maand langer lid en het lidmaatschap kost 40 euro per maand, dan levert een maand extra 14.000 euro per jaar op. Stel je kan dan ook nog die 35% verlagen naar 25%, dat levert nog eens 100 leden x 480 euro per jaar op, dat is 48.000 euro op jaarbasis. De moeite waard om structureel aandacht aan te geven. Belangrijk is dan om een goed beeld te krijgen van de reden waarom mensen opzeggen. Wellicht laat je opzeggers een opzeggerenquête invullen, is er over 2010 een analyse op uitgevoerd? Hoeveel mensen hadden bijvoorbeeld al primaire activiteit fitness ten opzichte van de groepssport activiteiten? Als het zwaartepunt op de fitnessafdeling ligt, wat bij de meeste sportcentra het geval is, dan is een verdere analyse van de fitness belangrijk. Hoelang zijn de opzeggers gemiddeld lid geweest, welke doelstelling hadden de opzeggers bij de start, op welk punt hebben ze hun ontevredenheid aangegeven?

Het is te beperkt om er van uit te gaan dat mensen hun resultaten niet halen en daarom opzeggen. Het kan komen door te beperkte variatie, te weinig fun, de omgang met het team, en zo zijn er nog tientallen redenen, je krijgt hier pas echt inzicht in door een grondige analyse. Maak er een project van.

Omzet speerpunten

Waar zitten de groeisegmenten voor dit jaar? Veel sportcentra voeren uitsluitend guerilla marketing acties uit. Strooien met de producten om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Dat gebeurt met borden, flyers, advertenties, enz. De boodschap is meestal simpel, start nu en krijg … korting. Door omzet speerpunten te bepalen ontstaat er een focus om op te richten. Een omzet speerpunt zou 50-plussers kunnen zijn, of mensen die af willen vallen. Of richt je eens een jaar op het individuele sporten, waar steeds meer mensen behoefte aan hebben, of op bedrijven. Speerpunten bepalen is niet moeilijk, er het gehele jaar aandacht aan geven in alle uitingen en campagnes blijkt vaak moeilijker. Het zorgt er in ieder geval voor dat je na gaat denken over waar je als centrum uniek in bent en dat ook uit te stralen.

Structurele rapportages

De meest belangrijke op het gebied van financieel management is natuurlijk de maandelijkse analyse van de financiële en operationele rapportages. Hoe verhouden zich bijvoorbeeld de de personeelskosten ten opzichte van de totale kosten en de vorige maand of de zelfde maand afgelopen jaar? Wat is het resultaat van de horeca, inkoop versus verkoop? Hoeveel mensen hebben opgezegd ten opzichte van vorig jaar deze maand? Zet je zelf een KPI (Key performance indicators ofwel Kritieke prestatie-indicatoren) dashbord op waarop je elke maand kan constateren wat de resultaten zijn, hoe deze verlopen, of acties aanslaan en waar het best bijgestuurd kan worden.

Uiteraard is een analyse van een jaarrekening van groot belang, echter zonder maandelijks inzicht worden belangrijke zaken te laat geconstateerd en dat kan veel geld kosten.

Wil je een voorbeeld begroting ontvangen of een operationele en financiële maandrapportage ter inzage, mail gerust naar j.vanheel@efaa.nl

Collectief inkopen is een optie, echter omzetten naar een

andere leverancier kan ook al flink wat opleveren.

Vraag eens een offerte aan bij een andere leverancier en vergelijk de prijs.

Maak vaste jaarafspraken en ga elk jaar in onderhandeling voor deze kosten.

Analyseer of je aanpak wel effectief is, vaak is een zelfde

investering in Sales effectiever.

Ook hier, vraag eens een offerte bij een andere leverancier.

Vraag voor elke order minimaal 2 offertes aan.

Vergelijk je inkoop prijs met andere merken.

Zijn in aanschaf misschien wat duurder, maar vaak snel terug verdiend.

Kunnen vaak flinke besparingen opleveren.

Leg niet te grote voorraden aan en vergelijk eens met een andere leverancier.

Bereken je turnover, gaat er niet teveel verloren aan intern gebruik?

Welke lessen hebben te lage bezetting?

Waar staan mensen onnodig dubbel?

Staat er niet teveel bezetting op de kinderopvang?

Is de overhead niet te zwaar bezet?

kostenbesparing I business

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 5I2011 I

Edities