Financieel gezond?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2011
Zakelijke misvattingen over pensioen

Na alle publiciteit van de laatste tijd, maken veel mensen zich zorgen over hun pensioen. En terecht, want niet iedereen heeft een zwembad met geld onder zijn huis. We kunnen er niet langer van uitgaan dat het met onze toekomstvoorziening wel goed zit. Ondernemers denken vaak, dat als de financiën zakelijk goed op orde zijn, dit voor de privésfeer ook geldt. Met name, met het oog op de toekomst kijkend naar pensioenen, zijn er misvattingen te ontdekken. Rabobank stelde een top 10 van misvattingen vast.

1. ‘Mijn bedrijf is mijn pensioen’

Veel ondernemers denken dat hun zaak bij verkoop wel voldoende opbrengt voor een zorgeloos pensioen. Maar is dat zo? Welke invloed hebben bijvoorbeeld inflatie, belastingmaatregelen en dalende waarde van goodwill op de waarde van het bedrijf?

2. ‘Mijn bedrijfspand is mijn pensioen.’

Met een eigen pand heeft een ondernemer niet per definitie een goed pensioen. De waarde van het pand kan bij verkoop flink tegenvallen of dat er na afrekenen met de fiscus weinig overblijft. De waarde van een pand wordt vooral bepaald door het rendement dat je in zo’n pand kunt verdienen. Er zijn veel specifieke panden met weinig alternatieve aanwendbaarheid dat consequenties heeft voor de waarde van het pand.

3. ‘Zodra mijn zoon de zaak overneemt, kan ik stoppen.‘

Een ondernemer die zijn bedrijf wil overdragen aan zijn zoon of dochter, wil zijn bedrijfsaandeel liquide maken voor inkomen voor later zonder dat zijn kind met een torenhoge schuld wordt opgezadeld. Tijdig hierover in gesprek gaan en geld opzij zetten biedt zowel de ouder als het kind voldoende mogelijkheden.

4. ‘Ik ben pas 35. Een goed pensioen kan ik altijd nog regelen.’

Een ondernemer moet een goed pensioen zelf regelen en er dus op tijd over nadenken. Niet uitstellen want dat maakt het alleen nog maar duurder. Voor de opbouw van het pensioen zijn verschillende, interessante mogelijkheden. Zeker voor een ondernemer met een eigen BV.

5. ‘Als ik wegval, blijft mijn gezin goed verzorgd achter.’

Ook als ondernemer is het belangrijk om bij het opbouwen van pensioen hierbij stil te staan. Zorg ervoor dat de partner bij overlijden over een toereikend, aanvullend pensioen beschikt. De ondernemer heeft daartoe verschillende mogelijkheden zoals bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering of het partnerpensioen.

6. ‘Ik vertrouw op mijn pensioenverzekering.’

De uitkering van de pensioenverzekering is afhankelijk van wat de ondernemer heeft opgebouwd. Weet hij zeker dat hij straks bij uitkering over een toereikend pensioen beschikt? Belangrijk is om hierbij te bedenken welk inkomen voor later de ondernemer denkt nodig te hebben.

7. ‘Pensioen opbouwen kost mij nu alleen maar veel geld.’

Het uitstellen van de pensioenopbouw maakt het voor een ondernemer juist duurder. Voor de opbouw van het pensioen zijn verschillende, interessante mogelijkheden. Zeker voor een ondernemer met een eigen BV.

8. ‘Ik reserveer elk jaar een bepaald bedrag voor mijn pensioen.’

De accountant reserveert ieder jaar op de balans van de ondernemer een oudedagsreserve. Veel ondernemers gaan er vanuit dat dit voldoende is om zorgeloos met pensioen te gaan. Maar zolang de ondernemer niet daadwerkelijk een bedrag bij een verzekeraar afstort, wordt er geen pensioen opgebouwd. Naast het feit dat er pensioen wordt opgebouwd, is het ook belangrijk om te bekijken of de opbouw aansluit bij de wensen en eisen van de ondernemer.

9. ‘Dat wordt doorwerken tot mijn 66e. ‘

De ondernemer moet tijdig bedenken wanneer hij wil stoppen met werken en welk inkomen hij dan nodig denkt te hebben. Als je tijdig begint met geld op zij te zetten, is eerder stoppen met werken mogelijk.

10. ‘De koopkracht van mijn toekomstige pensioen is prima geregeld. ‘

Inflatie heeft invloed op uw pensioen. Eén of twee procent per jaar lijkt weinig, maar is over een lange duur vaak substantieel.

Herkent u zich in een misvatting? Ga in gesprek met de Rabobank, en uw accountmanager vertelt u meer over een goed pensioen. Rabobank helpt u inzicht te krijgen en een goed pensioen op te bouwen. Zodat u zakelijk en privé, nu en later, uw financiën goed op orde heeft.

body LIFE 5I2011 I

I body•LIFE 5I2011

Wat is uw rol binnen uw organisatie?

Als we de berichten in de media mogen geloven, is er vooral sprake van een uit de hand gelopen concurrentieontwikkeling. Opmerkelijk: het aantal clubs is de afgelopen 10 jaar weliswaar bijna verdubbeld, maar het aantal mensen in Nederland met een lidmaatschap is met wel 150% toegenomen! De markt is in zijn totaliteit enorm gegroeid en natuurlijk speelt de toegenomen concurrentie hierin een rol. Maar dit biedt ook kansen voor u als ondernemer!

Hoe staat u hierin als (opinie)leider binnen uw eigen club? Hebt u de touwtjes stevig in handen en geeft u het goede voorbeeld? Zet u consistent de koers uit voor uw club? Kunt u daarbij rekenen op de volledige steun van uw medewerkers, partners, uw leden en misschien uw bank? Dat is een felicitatie waard, want bij veel fitnessclubs is het onrustig op de achtergrond. Dat merken de adviseurs van Greinwalder & Partner tijdens hun vele kennismakingsgesprekken met ondernemers. Een groot personeelsverloop, ad hoc koerswijzigingen en een gebrek aan loyaliteit zijn onder andere het gevolg, en dat is slecht voor elk bedrijf. De vraag is nu: wie is daarvoor verantwoordelijk, wie kan hierop worden aangesproken?

In de sportwereld zien we misschien het beste voorbeeld van veelal opportunistisch crisismanagement: trainers en managers komen en gaan sneller dan de spelers kunnen scoren! Mooie voorbeelden hiervan zijn de machtsstrijd tussen Cruijff en het bestuur bij Ajax, de komst van weer een nieuwe technisch directeur bij Feyenoord, Van Gaal de laan uit gestuurd bij Bayern München ondanks de dubbel en de finale Champions League van vorig seizoen (!)... Zomaar een greep uit het recente voetbalnieuws. Het toont aan dat leidinggevenden snel worden vervangen als succes uitblijft of wanneer de club in zwaar weer terechtkomt. In het bedrijfsleven zien we vaak hetzelfde patroon: CEO’s worden vervangen wanneer doelstellingen niet worden gehaald en de beurswaarde onder de verwachtingen blijft.

Waar ligt de oorzaak?

De vraag blijft natuurlijk: ligt het nu aan de leidinggevenden of aan de medewerkers? Is het de trainer die aangesproken moet worden of zijn het de spelers? Wie is belangrijker voor de koers van de club, wie is verantwoordelijk voor het succes of voor het uitblijven hiervan? Zou een dergelijke wijziging van leiderschap, zoals dat in de topsport en in het bedrijfsleven voordoet, bij u eigenlijk wel mogelijk zijn? Met andere woorden: zou uw positie als ‘CEO’ of als toptrainer ook ter discussie kunnen komen te staan?

Als succes binnen uw onderneming uitblijft, kunt ook u zich afvragen: ligt het aan het team, het management of misschien ook aan uzelf? Wie zou hier eigenlijk vervangen moeten worden? Of is het echt zo vanzelfsprekend dat per definitie de medewerker op de vloer vervangen moet worden?

De oplossing is hier

Natuurlijk chargeer ik hier enigszins, maar het principe blijft overeind. En als adviseur is het onze plicht om u op ontwikkelingen binnen uw onderneming te wijzen. Dat wil zeggen, wanneer u daarvoor open staat. Wel durf ik te stellen dat het personeel er namelijk niet altijd de oorzaak van is dat zaken in de dagelijkse praktijk niet lopen. In veel gevallen speelt ook de leidinggevende een bepalende rol als diegene die het succes van het bedrijf in de weg staat. Dat is een feit.

Niemand geeft graag toe dat de bedrijfsleiding zelf de oorzaak is van het probleem, misschien door een gebrek aan visie, expertise, of leiderschap. We zien vaak dat dit tot uiting komt in een veel voorkomend gebrek aan doorontwikkeling van persoonlijke kwaliteiten, vaak onder het mom van ‘geen tijd’… Waar hebben we die eerder gehoord…

Niets is echter zo kostbaar en tijdrovend voor een organisatie als voortdurende veranderingen op personeelsvlak, op welk niveau dan ook! Een effectieve remedie is aan de ene kant een voortdurende bijscholing van het team en aan de andere kant een permanente externe ondersteuning van de ondernemer/manager door specialisten. Specialisten op gebied van onder andere financiën, personeelsbeleid, en vanzelfsprekend ook op het gebied van marketing. U kunt nu eenmaal zelf niet overal specialist in zijn! De ervaring leert dat externe adviseurs de bereidheid tot verandering kunnen vergroten. Strategieën en beslissingen kunnen met een neutrale blik optimaal worden beoordeeld en uitgevoerd met betere resultaten als gevolg!

De specialist is in de buurt

Als specialistisch internationaal marketingadviesbureau wordt Greinwalder & Partner vaak om raad gevraagd. Onze adviseurs nemen uw onderneming vanuit een neutraal gezichtspunt - en vrij van emoties - onder de loep en analyseren alle onderdelen. Dan pas weet u waarvan uw onderneming echt hinder ondervindt. En belangrijker nog: u hebt de sleutel tot structurele verbetering in handen.

U hoort, leest, ervaart, bespeurt het al een tijdje: De fitnessbranche ondervindt hinder van… Ja, van wat eigenlijk? Is het de haperende economie in binnen- en buitenland? Is het de toegenomen concurrentie? Is de rek uit de markt? Of kan de branche gewoon moeizaam aansluiting vinden bij het veranderende verwachtingspatroon van de consument?

Edities