Zakelijke misvattingen

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2011

Als we de berichten in de media mogen geloven, is er vooral sprake van een uit de hand gelopen concurrentieontwikkeling. Opmerkelijk: het aantal clubs is de afgelopen 10 jaar weliswaar bijna verdubbeld, maar het aantal mensen in Nederland met een lidmaatschap is met wel 150% toegenomen! De markt is in zijn totaliteit enorm gegroeid en natuurlijk speelt de toegenomen concurrentie hierin een rol. Maar dit biedt ook kansen voor u als ondernemer!

Hoe staat u hierin als (opinie)leider binnen uw eigen club? Hebt u de touwtjes stevig in handen en geeft u het goede voorbeeld? Zet u consistent de koers uit voor uw club? Kunt u daarbij rekenen op de volledige steun van uw medewerkers, partners, uw leden en misschien uw bank? Dat is een felicitatie waard, want bij veel fitnessclubs is het onrustig op de achtergrond. Dat merken de adviseurs van Greinwalder & Partner tijdens hun vele kennismakingsgesprekken met ondernemers. Een groot personeelsverloop, ad hoc koerswijzigingen en een gebrek aan loyaliteit zijn onder andere het gevolg, en dat is slecht voor elk bedrijf. De vraag is nu: wie is daarvoor verantwoordelijk, wie kan hierop worden aangesproken?

In de sportwereld zien we misschien het beste voorbeeld van veelal opportunistisch crisismanagement: trainers en managers komen en gaan sneller dan de spelers kunnen scoren! Mooie voorbeelden hiervan zijn de machtsstrijd tussen Cruijff en het bestuur bij Ajax, de komst van weer een nieuwe technisch directeur bij Feyenoord, Van Gaal de laan uit gestuurd bij Bayern München ondanks de dubbel en de finale Champions League van vorig seizoen (!)... Zomaar een greep uit het recente voetbalnieuws. Het toont aan dat leidinggevenden snel worden vervangen als succes uitblijft of wanneer de club in zwaar weer terechtkomt. In het bedrijfsleven zien we vaak hetzelfde patroon: CEO’s worden vervangen wanneer doelstellingen niet worden gehaald en de beurswaarde onder de verwachtingen blijft.

Waar ligt de oorzaak?

De vraag blijft natuurlijk: ligt het nu aan de leidinggevenden of aan de medewerkers? Is het de trainer die aangesproken moet worden of zijn het de spelers? Wie is belangrijker voor de koers van de club, wie is verantwoordelijk voor het succes of voor het uitblijven hiervan? Zou een dergelijke wijziging van leiderschap, zoals dat in de topsport en in het bedrijfsleven voordoet, bij u eigenlijk wel mogelijk zijn? Met andere woorden: zou uw positie als ‘CEO’ of als toptrainer ook ter discussie kunnen komen te staan?

Als succes binnen uw onderneming uitblijft, kunt ook u zich afvragen: ligt het aan het team, het management of misschien ook aan uzelf? Wie zou hier eigenlijk vervangen moeten worden? Of is het echt zo vanzelfsprekend dat per definitie de medewerker op de vloer vervangen moet worden?

De oplossing is hier

Natuurlijk chargeer ik hier enigszins, maar het principe blijft overeind. En als adviseur is het onze plicht om u op ontwikkelingen binnen uw onderneming te wijzen. Dat wil zeggen, wanneer u daarvoor open staat. Wel durf ik te stellen dat het personeel er namelijk niet altijd de oorzaak van is dat zaken in de dagelijkse praktijk niet lopen. In veel gevallen speelt ook de leidinggevende een bepalende rol als diegene die het succes van het bedrijf in de weg staat. Dat is een feit.

Niemand geeft graag toe dat de bedrijfsleiding zelf de oorzaak is van het probleem, misschien door een gebrek aan visie, expertise, of leiderschap. We zien vaak dat dit tot uiting komt in een veel voorkomend gebrek aan doorontwikkeling van persoonlijke kwaliteiten, vaak onder het mom van ‘geen tijd’… Waar hebben we die eerder gehoord…

Niets is echter zo kostbaar en tijdrovend voor een organisatie als voortdurende veranderingen op personeelsvlak, op welk niveau dan ook! Een effectieve remedie is aan de ene kant een voortdurende bijscholing van het team en aan de andere kant een permanente externe ondersteuning van de ondernemer/manager door specialisten. Specialisten op gebied van onder andere financiën, personeelsbeleid, en vanzelfsprekend ook op het gebied van marketing. U kunt nu eenmaal zelf niet overal specialist in zijn! De ervaring leert dat externe adviseurs de bereidheid tot verandering kunnen vergroten. Strategieën en beslissingen kunnen met een neutrale blik optimaal worden beoordeeld en uitgevoerd met betere resultaten als gevolg!

De specialist is in de buurt

Als specialistisch internationaal marketingadviesbureau wordt Greinwalder & Partner vaak om raad gevraagd. Onze adviseurs nemen uw onderneming vanuit een neutraal gezichtspunt - en vrij van emoties - onder de loep en analyseren alle onderdelen. Dan pas weet u waarvan uw onderneming echt hinder ondervindt. En belangrijker nog: u hebt de sleutel tot structurele verbetering in handen.

greinwalder I business

Arjan van Dorp is Country manager Benelux en marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche, o.a. bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland. E-mail: avd@greinwalder.com; www.greinwalder.com en www.slim-belly.com/nl

body•LIFE 5I2011 I

Edities