Case Study

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2011

I body•LIFE 5I2011

Hoeveel mag marketing kosten? Zo’n 4% van de totale omzet reserveren voor marketing is een gangbaar percentage in managementland. Dat komt dus op jaarbasis al snel boven de 10 á 20 duizend euro uit voor een gemiddelde sportschool. Dan mag je verwachten dat die investering zich minstens terugbetaalt. En liefst meerdere keren. Goed nieuws; anno 2011 zijn er marketingconcepten en middelen voorhanden die een veel lagere investering vergen. Maar wel met het zelfde resultaat. En meer…

Gratis marketing t.v.w. € 40.000,-

Half vol, half leeg

Maar kost marketing eigenlijk wel geld? In mijn ogen niet. Marketing levert juist geld op! Tuurlijk; je moet wel eerst een (kleine) investering doen om marketing geld op te laten leveren. Voor niets gaan tenslotte de zon op. Maar zolang je jouw marketingbudget verstandig inzet, ben ik er heilig van overtuigd dat marketing geld oplevert. Want dat is de functie van marketing.

Het gaat om een bepaalde benaderingswijze. Is het glas half vol, of half leeg? Benader je marketing als een middel dat geld oplevert, dan zal dat uiteindelijk ook zo zijn! Benader je marketing als iets dat geld kost, dan zal dat waarschijnlijk ook zo zijn.

Wanneer marketing

geld kost

Als marketing geld kost gaat er iets verkeerd. Wat? Ga eerst eens helemaal terug naar de kern. Nog vóór de daadwerkelijke campagne; jouw overtuiging als manager/ondernemer. Als je zelf niet voor de volle 100% achter de campagne staat en hier mee gaat ‘lopen’ ben je bij voorbaat al verloren. Zelfs campagnes waar marketingtechnisch nog wel het één en ander aan valt bij te schaven kunnen met een volledige overtuiging goed scoren. Stel je voor wat de campagne zou kunnen doen als je daadwerkelijk met een marketingplan werkt, de campagne zorgvuldig voorbereid en overdacht is, een doelgroep duidelijk is etc. etc.. Dát is het verschil tussen geld verdienen of uitgeven.

Warning: gratis marketing

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond; concepten die zonder (voor)investering nieuwe klanten voor je gaan werven. Goede voorbeelden daarvan zijn Groupon en Groupdeal. Groupon heeft bijvoorbeeld een bereik van (naar eigen zeggen) 2,5 miljoen consumenten in Nederland. Klinkt als concept heel aanlokkelijk, maar bedenk van te voren wel goed waar je aan begint. Pluspunten zijn ‘gratis’, online, 24/7, no cure no pay en een enorm bereik.

Maar voor je hier aan begint; een rekensom van wat ‘gratis’ bij een gemiddelde fitnessdeal nou echt kost. Als rekenvoorbeeld neem ik een deal die vandaag online staat: drie maanden fitness voor € 59,- (t.w.v. € 218,95). Dat kost je per klant zo’n € 160,- aan omzet + in dit geval ongeveer € 35,- aan marketingfee. Feitelijk kost deze klant dus € 200,-. Dat is bij 50 respondenten dus al € 10.000,-. Laat staan wat er gebeurt bij 200 respondenten: € 40.000,-! Best duur, voor iets dat gratis is..

Wanneer marketing wél geld oplevert

De marketingwereld is volledig veranderd. Van tijdelijke acties naar 24/7 marketing. Van print naar online. Van de woensdagkrant naar Google. Van honderden euro’s naar enkele tientjes! Marketing anno 2011 is voor het grootste deel online georiënteerd. En dat biedt voordelen. Internet is minstens zo effectief, veel efficiënter en levert meer op (want kost minder). Wist je bijvoorbeeld dat Facebook na 9 maanden tijd 100 miljoen gebruikers had? Om de helft van dat aantal, 50 miljoen gebruikers, te krijgen deed radio daar 38 jaar over. De TV 13 jaar, internet slechts 4 jaar en de iPod maar 3 jaar! Dat is het harde bewijs van de snelheid van marketing anno 2011.

Volgende stap

Nu zoeken we via Google. Dat doet 96% van de Nederlandse internetgebruikers. Maar wat komt hier na? Niemand die het echt weet. Maar als de groei van sociale media in deze snelheid doorzet, dan zoeken we binnen korte tijd niet meer in Google. Dan worden we gevonden via de sociale media! Volautomatisch.

Op zich een logisch gevolg. Marketing wordt steeds transparanter. Advertenties zijn duidelijk marketing. Die worden door zo’n 14% van de ontvangers vertrouwd. Ter vergelijking: 78% van de consumenten vertrouwt aanbevelingen van vrienden van vrienden. Ja, inderdaad: de tweede laag vrienden!

Dit was natuurlijk altijd al zo, maar de techniek is er nu klaar voor om dit ook op een grotere schaal over te brengen. Ga maar na: binnen jouw netwerk zitten naar schatting gemiddeld 200 (online) vrienden, en die hebben allemaal weer 200 vrienden. Dat is dus een direct netwerk van 40.000 consumenten. Daar vertrouw jij er 78% van; ruim 30.000!

Dus; op welke manier ga jij er vandaag nog voor zorgen dat marketing geld op gaat leveren?

Half vol, half leeg

Maar kost marketing eigenlijk wel geld? In mijn ogen niet. Marketing levert juist geld op! Tuurlijk; je moet wel eerst een (kleine) investering doen om marketing geld op te laten leveren. Voor niets gaan tenslotte de zon op. Maar zolang je jouw marketingbudget verstandig inzet, ben ik er heilig van overtuigd dat marketing geld oplevert. Want dat is de functie van marketing.

Het gaat om een bepaalde benaderingswijze. Is het glas half vol, of half leeg? Benader je marketing als een middel dat geld oplevert, dan zal dat uiteindelijk ook zo zijn! Benader je marketing als iets dat geld kost, dan zal dat waarschijnlijk ook zo zijn.

Wanneer marketing

geld kost

Als marketing geld kost gaat er iets verkeerd. Wat? Ga eerst eens helemaal terug naar de kern. Nog vóór de daadwerkelijke campagne; jouw overtuiging als manager/ondernemer. Als je zelf niet voor de volle 100% achter de campagne staat en hier mee gaat ‘lopen’ ben je bij voorbaat al verloren. Zelfs campagnes waar marketingtechnisch nog wel het één en ander aan valt bij te schaven kunnen met een volledige overtuiging goed scoren. Stel je voor wat de campagne zou kunnen doen als je daadwerkelijk met een marketingplan werkt, de campagne zorgvuldig voorbereid en overdacht is, een doelgroep duidelijk is etc. etc.. Dát is het verschil tussen geld verdienen of uitgeven.

Warning: gratis marketing

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond; concepten die zonder (voor)investering nieuwe klanten voor je gaan werven. Goede voorbeelden daarvan zijn Groupon en Groupdeal. Groupon heeft bijvoorbeeld een bereik van (naar eigen zeggen) 2,5 miljoen consumenten in Nederland. Klinkt als concept heel aanlokkelijk, maar bedenk van te voren wel goed waar je aan begint. Pluspunten zijn ‘gratis’, online, 24/7, no cure no pay en een enorm bereik.

Maar voor je hier aan begint; een rekensom van wat ‘gratis’ bij een gemiddelde fitnessdeal nou echt kost. Als rekenvoorbeeld neem ik een deal die vandaag online staat: drie maanden fitness voor € 59,- (t.w.v. € 218,95). Dat kost je per klant zo’n € 160,- aan omzet + in dit geval ongeveer € 35,- aan marketingfee. Feitelijk kost deze klant dus € 200,-. Dat is bij 50 respondenten dus al € 10.000,-. Laat staan wat er gebeurt bij 200 respondenten: € 40.000,-! Best duur, voor iets dat gratis is..

Wanneer marketing wél geld oplevert

De marketingwereld is volledig veranderd. Van tijdelijke acties naar 24/7 marketing. Van print naar online. Van de woensdagkrant naar Google. Van honderden euro’s naar enkele tientjes! Marketing anno 2011 is voor het grootste deel online georiënteerd. En dat biedt voordelen. Internet is minstens zo effectief, veel efficiënter en levert meer op (want kost minder). Wist je bijvoorbeeld dat Facebook na 9 maanden tijd 100 miljoen gebruikers had? Om de helft van dat aantal, 50 miljoen gebruikers, te krijgen deed radio daar 38 jaar over. De TV 13 jaar, internet slechts 4 jaar en de iPod maar 3 jaar! Dat is het harde bewijs van de snelheid van marketing anno 2011.

Volgende stap

Nu zoeken we via Google. Dat doet 96% van de Nederlandse internetgebruikers. Maar wat komt hier na? Niemand die het echt weet. Maar als de groei van sociale media in deze snelheid doorzet, dan zoeken we binnen korte tijd niet meer in Google. Dan worden we gevonden via de sociale media! Volautomatisch.

Op zich een logisch gevolg. Marketing wordt steeds transparanter. Advertenties zijn duidelijk marketing. Die worden door zo’n 14% van de ontvangers vertrouwd. Ter vergelijking: 78% van de consumenten vertrouwt aanbevelingen van vrienden van vrienden. Ja, inderdaad: de tweede laag vrienden!

Dit was natuurlijk altijd al zo, maar de techniek is er nu klaar voor om dit ook op een grotere schaal over te brengen. Ga maar na: binnen jouw netwerk zitten naar schatting gemiddeld 200 (online) vrienden, en die hebben allemaal weer 200 vrienden. Dat is dus een direct netwerk van 40.000 consumenten. Daar vertrouw jij er 78% van; ruim 30.000!

Dus; op welke manier ga jij er vandaag nog voor zorgen dat marketing geld op gaat leveren?

gratis marketing I business

Wouter Cornelissen

De auteur is als eerste marketeer in de wellbeing branche officieel gecertificeerd door Google. www.hiddenprofits.nl.

body•LIFE 5I2011 I

Edities