Redactieadviesraad

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2011

Met trots kunnen we zeggen dat we daar in zijn geslaagd en een aantal praktijkprofessionals hebben kunnen vinden voor onze redactieadviesraad te weten: John van Heel van EFAA, Marie-Anne van Laak van Delcom, Eveline Peters van The Sports Company, Richard van Riel van SportsWorld Amsterdam en Geert Van der Veer van de Hogeschool Arnhem/Nijmegen. Zij zullen zich in dit artikel persoonlijk aan uw voorstellen. Stuk voor stuk mensen met jarenlange ervaring in het werkveld en die hun sporen reeds hebben verdiend. Vanuit hun specifieke ervaring zullen zij de redactie van body•LIFE ondersteunen bij thema’s/onderwerpen die belangrijk zijn om te publiceren en de fitnessondernemer voorzien van essentiële informatie. En verder de redactie gevraagd en ongevraagd van advies dienen inzake het redactionele beleid met als uiteindelijk doel het blad body•LIFE Benelux naar een hoger plan te brengen.

John van Heel

John van Heel, geboren in Hunsel op 19 oktober 1962 en getrouwd met Regina sinds 1986. Samen hebben ze drie kinderen Tim (15), Rick (12) en Sem (7). In 1983 zijn ze gestart met een fitnesscentrum (van 80 m2) op de Langstraat te Weert. In 1989 startten ze, na beiden vele nationale en internationale opleidingen van o.a. ACE gevolgd te hebben, AFN Opleidingen (nu EFAA Opleidingen), een opleidingsinstituut voor werknemers en managers van sport- en gezondheidscentra.

In 1994 starten ze EFAA. Met EFAA willen ze primair een bijdrage leveren aan de professionalisering van sportcentra. Dat gebeurt door kwaliteitmanagement opleidingen, bijscholing en congressen en het Fitness Expert vakblad. Het sportcentrum verhuist in 1999 naar een nieuwe locatie van 1.600 m2 en in 2010 start Vitae i.s.m. Life Style Group Sittard een nieuw sportcentrum, Life Style Vitae, 2.400 m2, samen onder een kap met Life Style Health & Prevention (Fysiotherapie en re-integratie).

In 2003 wordt gestart met online leefstijlcursussen en een leden volg platform voor trainers, dit platform is vanaf 2007 ingezet als bedrijfsfitness platform in samenwerking met Intenz.

In 2008 start de ontwikkeling van Leefstijlclub, een servicepakket voor sportcentra die hun service willen ontwikkelen naar leefstijl- en preventiecentrum, met een innovatief Club e-learning programma en online kenniscentrum voor professionals. In navolging van Exercise is Medicine van ACSM, start EFAA Bewegen is Medicijn en wordt de ACSM beweegnorm vertaald naar de Schijf van 3. Deze Schijf van 3 wordt anno 2011 in meer dan 100 sportcentra geïntegreerd en in het najaar van 2011 zet EFAA de eerste nationale beweegcampagne op vanuit de Schijf van 3.

Marie-Anne van Laak

Mij is de eer te beurt gevallen, gevraagd te worden om plaats te nemen in de redactieraad van uw vakblad. Deze taak wil ik met plezier op mij nemen.

Ook is mij gevraagd mij even nader aan u voor te stellen.

Mijn naam is Marie-Anne van Laak. Ik ben in een grijs verleden geboren in Antwerpen (België) als dochter van een telg uit een bekend schippersgeslacht. Nadat ik de eerste jaren van mijn leven reizend op een binnenschip ben doorgekomen, heb ik mijn opleiding genoten op een Belgische kostschool, waar ik mijn lagere school heb doorlopen om daarna de middelbare school, HBS, af te maken. Vervolgens heb ik in Brussel, een HBO opleiding Scheikunde gevolgd. Mijn werk als analiste in een Chemisch bedrijf in Rotterdam was uiteindelijk niet de levensinvulling die ik in gedachte had. Ik heb de Scheikunde ingeruild voor een kantoorbaan in de scheepvaart (het bloed kruipt tenslotte waar het niet gaan kan!) waar ik mijn man en uiteindelijke bedrijfspartner, Jan Duijnhouwer, heb leren kennen.

Wij kregen 2 dochters en hebben op 15 maart 1987 de vof Delcom, later www.dmssolutions.eu,, opgericht.

Begin jaren 90 zijn wij gevraagd om voor een gerenommeerd leverancier van fitnessapparatuur, de service en het onderhoud te verzorgen van het door hen geïmporteerde assortiment. In deze jaren hebben wij veel ervaring opgedaan met betrekking tot het reilen en zeilen binnen een sportschool, later fitnessclub wat nu uiteindelijk voor velen is uitgegroeid tot wellnessclub. In 1999 zijn onze wegen gescheiden en zijn wij gestart met de ontwikkeling van onze eigen producten. Via de toegangscontrole en audio- en video installaties hebben wij een begin gemaakt met de ontwikkeling van de totale automatiseringsoplossing voor de internationale sport- en vrijetijdsindustrie. Een oplossing die nu uiteindelijk gewaardeerd wordt in vele landen en meerdere takken in de sport en vrijetijdsindustrie.

Eveline Peters Laarakker

Mijn naam is Eveline Peters Laarakker, ik woon in Grubbenvorst (Noord Limburg) en ik zal deel uit gaan maken van de redactieraad.

Na eerst ruim 13 jaar werkzaam te zijn geweest in verschillende functies binnen het vakgebied Personeel & Arbeid heb ik een kleine 3 jaar gewerkt bij een welzijnsorganisatie. Ik heb daar een fusie begeleid van 9 peuterspeelzalen die onder de vlag van de gemeente kwamen te werken.

Inmiddels had mijn echtgenoot het roer omgegooid en was als zelfstandig ondernemer importeur van het Amerikaanse merk fitness-apparatuur Keiser. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een leverancier van een totaalpakket voor de fitnessindustrie, fysiotherapie en revalidatie, Personal Training, overheid en topsport. Onder de naam The Sports Company verkopen wij de merken Keiser, Woodway, Scifit, Maximuscle en OMNI.

Begon ik eerst met wat hand- en spandiensten voor het bedrijf, is dit inmiddels uitgegroeid tot een breed takenpakket waarbij met name PR en marketing communicatie mijn aandacht hebben. Dat hierbij mijn opleiding in PR ineens wel héél goed van pas kwam, is natuurlijk mooi meegenomen.

Naast publiciteit houd ik mij ook bezig met personeelszaken (het bedrijf telt 4 fulltime medewerkers en daarnaast werken we met een aantal freelancers en ZZP’ers), de onvermijdelijke administratie en ondersteuning van sales. Ik hoop vanuit deze achtergrond en ervaring een goede bijdrage te kunnen leveren voor de redactieraad; en zie er naar uit om met vakgenoten en branchegenoten ideeën uit te wisselen.

Richard van Riel

Richard van Riel (1970) behaalde zijn Bachelor fysiotherapie aan de Hogeschool Eindhoven in 1992 en werkt sindsdien in de gezondheid- en leisure industrie. Gestart als sportfysiotherapeut heeft hij de ontwikkeling van de fitnessindustrie helemaal ‘van binnenuit’ meebeleefd. Hij heeft gewerkt voor diverse commerciële lokale en internationale healthclubs en opleidingsinstanties zoals Hogeschool Utrecht en Fontys.

De laatste 10 jaren is hij werkzaam geweest bij Fitness First. Eerst voor de Nederlandse organisatie waar hij in een lijnverantwoordelijke functie als operations director meebouwde aan de bouw en groei naar 25 locaties. Als operations director was hij verantwoordelijk voor onder andere het retentie-, personeels- en marketingbeleid van Fitness First Nederland. Later maakte hij deel uit van het internationale Benelux directieteam. In zijn functie als productdirector was hij verantwoordelijk voor de corebusiness met personal training, fitness en groepsfitness.

Als lid van diverse ontwikkelgroepen voor onder andere Fitvak, EHFA en EREPS is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van de fitnessindustrie. De afgelopen 10 jaar heeft hij veel internationale branche ervaring opgedaan op gebied van sales, marketing en alle andere aspecten van healthclub management. Hierbij heeft hij in de keuken mogen kijken van alle grote internationale fitnessoperators over de hele wereld. Sinds mei 2011 is hij als General Manager van Sportsworld Amsterdam begonnen aan een nieuwe uitdaging om in een almaar toenemende concurrentiemarkt deze exclusieve healthclub verder te professionaliseren en rendementsverbeteringen te realiseren.

Geert van der Veer

Geert van der Veer is hoofd van SENECA, het Expertisecentrum voor Sport, Arbeid en Gezondheid.

SENECA maakt onderdeel uit van het Instituut Sport en Bewegingsstudies en valt onder de faculteit Gezondheid Gedrag en Maatschappij (GGM) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

SENECA richt zich als expertisecentrum op het terrein van sport, arbeid en gezondheid op onderwijs, onderzoek en (vernieuwende) dienstverlening. Daarnaast houdt SENECA zich bezig met het ontwikkelen en aanbieden van kennis op het gebied van gezondheidsbevordering en elementaire prestatiebepalende factoren. Er worden activiteiten ondernomen om de gezondheid, het welbevinden en de prestaties van individuen en groepen positief te beïnvloeden. Uitvoering van deze activiteiten vindt plaats vanuit een interdisciplinair perspectief. SENECA zoekt naar vernieuwingen op basis van de behoeften in het werkveld, op basis van nieuwe theorieën en concepten en op basis van empirie en wetenschappelijk onderzoek. SENECA zoekt daarbij nadrukkelijk naar versterking van de relatie met de externe omgeving (kennisinstellingen, paramedische instellingen, sportorganisaties en bedrijven). Daarnaast zoekt SENECA telkens naar de mogelijkheden de activiteiten te koppelen aan de onderwijsactiviteiten en ontwikkelingen binnen de HAN.

Geert geeft input aan THP2 Europe, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling en implementatie van alle mogelijke gedigitaliseerde test- en meetapparatuur alsmede digitale monitoring systemen gewaarborgd met kwaliteitseisen, ten behoeve van de sport-, leisure-, paramedische en (medische) markt. Hiermee worden oplossingen geboden om valide en betrouwbaar te testen in een reproduceerbare omgeving om zo de kwaliteit van het professioneel handelen binnen de sector te bevorderen.

In het verleden werkte hij bijna 10 jaar voor Technogym Benelux en Technogym Italië als sales manager/ director en was lange tijd internationaal verantwoordelijk voor de verkoop en ontwikkeling van diverse innovatieve concepten, diensten en producten voor de gezondheidszorg. Daarnaast hield hij zich bezig met de ontwikkeling van marketing formules voor de Duitse fysiotherapiemarkt.

Geert van der Veer

Richard van Riel

redactie adviesraad I branche actueel

body•LIFE 6I2011 I

I body•LIFE 6I2011

Afgelopen maand was er een netwerkbijeenkomst in The Art of Living Well in Den Bosch, waar meer dan 40 ondernemers op af kwamen. Een bijeenkomst waar de nieuwste trends en actuele campagnes werden besproken en verder een terugblik op de studiereis van Technogym en een mini-workshop goalsetting en een mini-training netwerken.

Social Media

Een van de trends die besproken werd, is het gebruik van social media in de clubs. Dat dit een steeds belangrijkere tool wordt, blijkt uit cijfers van comScore. Dit bedrijf is gespecialiseerd in digitale media en heeft onderzoek gedaan naar sociale netwerken in Nederland op basis van de comScore Media Metrix. Hieruit blijkt o.a. dat de groei van Hyves is gestopt, maar het bereik nog steeds groter is dan Facebook. In maart van dit jaar steeg het aantal unieke bezoekers van 1 of meerdere social media met 18 procent ten opzichte van 2010 en waren er in die maand 11,4 miljoen mensen actief op een sociale netwerksite. Cijfermatig gezien is Nederland wereldwijd koploper wat betreft relatief bereik op Twitter en LinkedIn.

Een aantal ondernemers vertelden over hun ervaringen met bijvoorbeeld Facebook waarop sommigen een fanpage hebben en leden hun (positieve) ervaringen, maar ook interesse, hobby en kennis op kunnen zetten en delen met andere gebruikers – en jouw sportschool als een soort ambassadeur kunnen aanbevelen. Aan de andere kant kan Facebook ook gebruikt worden om te reageren op negatieve reacties. Het kan echter ook goed ingezet worden om de laatste nieuwtjes te communiceren aan de gebruikers, vragen te beantwoorden en ook feedback te geven. Een van de snelst groeiende sociale netwerken momenteel is Foursquare. Hierbij check je via je gps-applicatie in bij de fysieke locatie waar je op dat moment bent. Location-based networking, heet dat. Foursquare wordt op dit moment nog door veel organisaties als 'niche' beschouwd, maar het aanmaken van een special is zo eenvoudig dat het toch een overweging waard is om dienstverlening te koppelen aan deze tool. Er zijn in Amerika inmiddels al diverse fitnesscentra die Foursquare-gebruikers voordeeltjes bieden. Als die gebruikers bijvoorbeeld tien keer hebben ingecheckt, kunnen ze korting krijgen op een abonnement of sparen voor een gadget.

Promotie

Een ander onderwerp dat ter sprake kwam, was promotie. De meeste fitnesscentra houden geregeld acties om nieuwe leden te werven. Op het gebied van promotie komen er steeds meer nieuwe tools op de markt waar de fitnessondernemers op kunnen inhaken zoals bijvoorbeeld de Wellnessbon van Green Wellness, een cadeaubon die men kan besteden aan ontspanning, gezondheid, beauty, (h)eerlijk eten en green gifts. De kosten om mee te doen met de Wellnessbon zijn gering. Per verkochte wellnessbon wordt een klein percentage ingehouden voor de afhandeling en administratiekosten. Vermelding op de website van wellnessbon.nl is gratis. Een betrekkelijk nieuw fenomeen op promotioneel gebied is de aanbiedingsite Groupon.nl. Dit is een Amerikaanse marketingonderneming, die via een internationaal opererende website elke dag een unieke deal bij de gebruiker in de buurt probeert aan te bieden. De diensten die worden uitgelicht variëren van dag tot dag; het kan gaan om een knipbeurt bij de kapper, een hapje eten bij een nieuw restaurant of een workshop bonbons maken. Het idee achter Groupon is dat er reclame wordt gemaakt voor een bedrijf door dat bedrijf op de site van Groupon en in de nieuwsbrief te plaatsen en zo nieuwe klanten te genereren die ze kunnen vasthouden door goede service te geven. De site wordt veel bezocht vanwege de hoge kortingen van minimaal 50% die Groupon van hun partners verlangt. Groupon werkt alleen als tussenpersoon tussen de klant en het bedrijf. Als een persoon een coupon heeft gekocht voor een bepaalde dienst krijgt hij die coupon via de mail opgestuurd op het moment dat de inschrijvingstermijn van de actie is afgelopen (of het komt in zijn account te staan). Die coupon kan geprint worden en bij het bedrijf worden gebruikt als betalingsbewijs voor de dienst. Sommige ondernemers hebben positieve ervaringen met Groupon. Hoewel er met een Groupon actie niet veel verdiend wordt, levert het wel veel leads op, was de reactie van een van de ondernemers. Bij een ondernemer was na de actie 30% lid geworden, terwijl een andere ondernemer 270 inschrijvingen had gekregen waarvan 50% lid was geworden. Een vergelijkbare programma is SweetDeal dat onderdeel is van Wegener Media BV en begin dit jaar is gestart met dagaanbiedingen in Arnhem, Nijmegen en Eindhoven en uiteindelijk in alle grote steden van Nederland actief wil worden.

Goalsetting en netwerken

Goalsetting betekent niks anders dan doelen stellen. Een item waar iedere fitnessondernemer ongetwijfeld mee te maken heeft. Uit onderzoek blijkt namelijk dat medewerkers nauwelijks betrokken zijn bij de doelstelling van het bedrijf met als gevolg dat ze zich dan ook nauwelijks inzetten om de doelen te behalen. Hoe dit op te lossen? Iedereen was het er over eens dat er met de medewerkers beter en gestructureerd gecommuniceerd moet worden over de doelen. Regelmatig overleg met de medewerkers is al een stap in de goede richting, maar ook door ze te betrekken bij de gestelde doelen en ze daarin bijvoorbeeld een bepaalde verantwoordelijkheid te geven. Verder kan een prestatiebeloning, teambuilding en personeelsactiviteiten een bijdrage leveren aan het feit dat medewerkers zich beter inzetten en meer betrokken voelen.

Tenslotte werd de bijeenkomst afgesloten met een mini-training netwerken. Volgens Sander de Bruijn van WellPro wordt de kracht van netwerken onderschat. Het is meer dan alleen gezellig happen en borrelen. Uit onderzoek blijkt echter dat veel netwerkgesprekken weinig nieuwe omzet opleveren. Slechts 2% van de mensen, ondernemers en commerciële professionals, bereidt zich zorgvuldig voor op een netwerkgesprek. Dat betekent dus dat 98% van de mensen maar wat zegt. Als opdracht moesten alle aanwezigen een korte en eenvoudige boodschap samenstellen voor een elevator speech waarmee je direct de aandacht van je gesprekspartner trekt. Hiermee moedig je de ander aan tot het stellen van vragen. Uiteraard gaat deze elevator speech niet over jezelf. In plaats daarvan geef je informatie die interessant is voor je gesprekspartner. Mensen zitten niet te wachten op een lang verhaal over de geschiedenis van je bedrijf en een lijst van producten die je verkoopt. Ze willen weten hoe jij ze kunt helpen. Prikkel hun fantasie en er gaat een wereld voor je open.

Tip: Een goed begin is antwoord te geven op de vraag: 'waarmee help jij je klanten?' Zeg: 'ik help mijn klanten met [probleem] ...'

Terugkijkend op deze bijeenkomst: het was een inspirerende dag met veel informatie en handige tips. Volgende netwerkbijeenkomst: vrijdag 2 september 2011.

Voor meer informatie: www.wellpro.nl

De kracht van het nieuwe geld is netwerken

Dat netwerken loont, bewijst de organisatie WellnessClubs waarvan de aangesloten ondernemers elk kwartaal bij elkaar komen. Naast dat met collega’s ervaringen worden uitgewisseld over actuele problemen en oplossingen en feedback wordt gegeven ter ondersteuning voor beslissingen, worden de nieuwste trends in de branche besproken en krijgt men belangrijke informatie over actuele campagnes.

netwerken I branche actueel

Edities