Interview Willem Reimers

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2011

'Het belangrijkste bij

kleedkamers is dat ze

gemakkelijk schoon te

houden zijn. Kies in ieder geval voor tegels of linoleum of marmer op de vloer dat goed te onderhouden en betaalbaar is'

Willem Reimers is vooral bekend als co-presentator van het succesvolle tv-programma ‘Herrie in het hotel’ en als jurylid in het derde seizoen van het RTL 4 programma ‘Mijn Tent is Top’. Verder heeft hij meegewerkt aan het programma ‘Herrie XXL’.

Meer kleurgebruik

In dit artikel geeft Willem Reimers zijn visie op de inrichting van fitnesscentra en zijn commentaar op de inrichting van Sportcentrum Aerofit in Noord Scharwoude en Wellnesscentrum Zwolle. Met fitness zelf heeft Reimers niet zo veel van doen. Hij is een fanatieke golfer, maar kent de fitnesswereld wel met name door de fitnessruimten in hotels. “Voor mij is een fitnesscentrum niet meer dan een ruimte met apparatuur. Er valt echter veel meer van te maken. Dat begint met een goede opstelling. Vaak staat alle apparatuur op een rijtje, terwijl als je het gegroepeerd neerzet, beter overkomt.” Daarnaast zijn de kleuren van de apparatuur een doorn in het oog van Reimers. “Het is altijd wit, grijs of zwart. Waarom geen knallende kleuren gebruiken zoals rood of groen, dat een rustige kleur is? Blijkbaar durft niemand het aan om de apparatuur knallende kleuren te geven. Neem bijvoorbeeld indoorcycling fietsen. Laat deze spuiten in de kleuren van de Rabobank en sluit een deal met de Rabobank. Het mes snijdt zo aan twee kanten. Het is nu bijna een straf zoals het eruitziet en lijkt meer op een ruimte met martelwerktuigen dan op een plek waar je gezellig kunt sporten. Een mooie vloer en de muren in een kleur doet daarbij al wonderen. Kies als vloer voor materialen die gemakkelijk te onderhouden zijn, zoals een gietvloer van kunststof waar je spetterende kleuren in aan kunt brengen en zelfs motieven van bijvoorbeeld allerlei sporten. Nu is het allemaal zo kil waardoor sporten niet echt een belevenis is”, aldus Reimers.

Horeca

“In de meeste fitnesscentra is de horeca een ondergeschoven kindje”, vindt Reimers. “Sommige pretenderen dat ze horeca hebben, maar dat mag de naam horeca niet dragen. Het is meer een veredelde kantine. Uit de horeca valt meer te halen, mits goed opgezet. Ik zeg altijd: adverteren doet begeren. Een horecagelegenheid kan gezellig en toch functioneel zijn en hoeft zeker niet de uitstraling van een driesterrenrestaurant te hebben. Door middel van kleuraccenten en het gebruik van houten of kurkvloeren in combinatie met houten meubilair, krijgt de horeca een warme uitstraling. En dat hoeft echt niet veel te kosten. In een aflevering met Herman hebben we ooit iets gedaan met oude kringloopmeubels. De tafels en stoelen waren allemaal verschillend van kleur en dat gaf de horecaruimte een kleurrijke uitstraling. Ook meubilair van steigerhout kan mooi zijn, alleen is dat niet praktisch als tafel. Als het nat wordt blijven er kringen op staan. De tafelbladen moeten afneembaar en schoon zijn. Op Marktplaats, maar ook bij Leen Bakker en Ikea is genoeg aanbod en ideeën voor een betaalbare inrichting te vinden.” Dat inrichting duur is, vindt Reimers dan ook een kletsverhaal. “Ik snap dat fitnessondernemers liever investeren in apparatuur dan in de inrichting. Dat is niet slim, want in een gezellig sfeervol uitziend fitnesscentrum blijven de mensen langer. Een kale ruimte met kantinestoelen scoort niet echt en animeert niet om te blijven. Zorg daarbij ook dat het personeel binnen het centrum herkenbaar is. Meestal draagt een instructeur een trainingspak of een joggingpak. Het mag best meer smoel hebben. Er zijn legio mogelijkheden op dit gebied zoals een trainingsoutfit in de huisstijlkleur van het centrum of juist in knallende kleuren, of voorzien van een logo en/of ontwerp. Met herkenbaarheid kun je je onderscheiden in de markt”, is de overtuiging van Reimers. “Het geeft je centrum een bepaalde status waar mensen gevoelig voor zijn. Herkenbaarheid geldt overigens voor alle geledingen van het centrum, zowel de horeca als de fitnessruimte als de entree en de kleedkamers. Het belangrijkste bij kleedkamers is dat ze gemakkelijk schoon te houden zijn. Kies in ieder geval voor tegels of linoleum of marmer op de vloer dat goed te onderhouden en betaalbaar is. Combineer dit met kleurrijke muurtegels en lockers met warme kleuren en verlichting. Bied als een stukje service dispensers met shampoo en zeep aan en eventueel handdoeken voor het douchen als extra service. Inspiratie op dit gebied is bijvoorbeeld te vinden in de luxe wellnesscentra, maar ook in woonbladen.”

Service

Als voormalig hotelier is service het paradepaardje voor Reimers. “Daarin verschilt de fitnessbranche niet veel van de horeca waar de service ook beter kan. Mensen die vanuit de horeca komen, snappen dit beter dan mensen uit de sport. Vandaar dat er steeds meer horeca mensen in de fitnessbranche komen en ingezet worden om het serviceniveau te verbeteren en aantrekkelijker te maken. Wat ik al eerder heb gezegd: adverteren doet begeren. Het begint met een goede kaart. Zorg dat deze ook op de website staat en mail de leden ook deze kaart met eventueel een aantrekkelijke aanbieding voor een menu of het broodje van de maand. Uiteindelijk draait het allemaal om Goed Gastheerschap. Goed omgaan met je klanten in het bedrijf wordt steeds belangrijker.” ‘Hallo’ vindt Reimers bijvoorbeeld uit den boze bij ontvangst van de klanten. Dat klanten een andere omgangsvorm behoeven dan vrienden is iets wat hij maar al te graag duidelijk wil maken. “Met Hallo begroet je vrienden die je goed kent. Goedendag zeggen we tegen de klanten die binnenkomen of begroet ze met hun naam. Dat is nog persoonlijker. Probeer ook de klanten aan je te binden door ze positief te verrassen. Een extra verjaardagskaart, een bloemetje of een telefoontje of een mijlpaal kan een stap in de goede richting zijn. Doe dit niet alleen bij ledenwervingsacties, maar ook bij trouwe leden. Zet ze bijvoorbeeld in het zonnetje als ze 1 jaar lid zijn. Ook het moment van vertrek is belangrijk. Vaak wordt dat vergeten en lopen de leden zo de deur uit zonder dat ze bijvoorbeeld een fijne avond of goede nacht zijn gewenst. Behandel uw klanten zoals u zelf behandeld zou willen worden”, is de boodschap van Reimers tenslotte, en een goede relatie is geboren.

De fitnessruimte met de houten vloer in combinatie met donkere muur geeft het geheel een rustige uitstraling en elimineert het grijs van de apparatuur ook een beetje.

De entree is het visitekaartje van de onderneming. Zorg dat je naar binnen wordt gelokt. Maak een leuke entree met olijfbomen er langs of bloembakken met groene planten. Leg er een loper neer dat tegelijkertijd dienst kan doen als vuilmat. Doe ook iets met de ramen. Laat er een kunstenaar iets op maken. Er zijn legio mogelijkheden die weinig geld kosten.

Inrichting fitnesscentra I producten en concepten

body•LIFE 6I2011 I

I body•LIFE 6I2011

Is uw interieur afgestemd op uw gewenste uitstraling? In- en exterieur als marketingmiddel

Interieur en exterieur zijn belangrijk voor de uitstraling van uw centrum. Een optimaal ingericht centrum stimuleert potentiële leden om binnen te stappen en huidige leden om te blijven komen. Heeft u uw in- en exterieur wel eens vanuit marketingoogpunt bekeken? Past de uitstraling bij uw positionering? Wat voor centrum u wilt zijn, welke doelgroep u aan wilt trekken, het gevoel dat uw leden moeten hebben wanneer ze bij u binnen zijn, wordt dat ondersteund door uw inrichting? Het is belangrijk dat uw interieur de uitstraling heeft die bij uw identiteit past. Waar kunt u op letten?

Instore marketing

Het doel van instore marketing is verkoopbevordering binnen uw locatie. Met de juiste uitstraling, routing en sfeer op de juiste plaatsen, kunt u mensen binnen halen én binnen houden. Potentiële leden komen met een doel een kijkje nemen in uw centrum. Straalt u uit wat zij verwachten, denken ze bij u te vinden waarnaar ze op zoek zijn, voelt de omgeving en sfeer goed? Dan is de kans dubbel zo groot dat iemand de stap neemt om een abonnement te nemen. Maar voor uw huidige leden is het belang van de juiste uitstraling minstens even groot. Zij zijn gestart met de verwachting dat uw centrum paste bij wat zij zochten. Als hun (voor)gevoel goed blijkt te zijn, geeft dat meerwaarde om te blijven.

Corporate identity

Een goede corporate identity laat zien waar uw organisatie voor staat, wat u doet en hoe u dat doet. Het bevat alle uitingen, van visitekaartje tot welkomstbord en geeft de kern van uw organisatie weer. Het doorvoeren van deze identity in uw interieur maakt uw formule krachtiger. Zowel interieur als exterieur moeten uw merk uitdragen. Het gevoel uitstralen dat u wilt oproepen bij uw leden. Net als website, advertenties en bedrijfskleding, moeten ook uw in- en exterieur uw concept duidelijk en aantrekkelijk communiceren en ondersteunen. Het interieur is namelijk samen met uw aanbod en serviceniveau bepalend voor de bedrijfsformule. Inrichting, aankleding en sfeer dragen wezenlijk bij aan een duidelijke en krachtige conceptuitstraling.

Zichtbaarheid en herkenbaarheid

Als een potentieel lid een advertentie in de krant heeft zien staan en besluit uw centrum te bezoeken, weet deze persoon dan direct bij binnenkomst dat hij op de juiste plaats is? Met andere woorden: herkent hij direct stijl, logo, slogan, kleuren? Of kan hij zich afvragen of hij misschien toch bij een ander centrum naar binnen is gewandeld? Een interieur dat aansluit op de huisstijlkenmerken geven iemand direct de bevestiging dat hij op de juiste plaats is. Daarnaast bepaalt het mede het gevoel dat de potentiële klant overhoudt aan zijn bezoek aan uw centrum. Voelt hij zich thuis? Past de sfeer die hij proeft bij wat hij verwacht? Zou hij zich hier prettig voelen wanneer hij besluit hier te gaan sporten? Het gaat hier om formulegerichte communicatie door middel van interieur zoals logo, slogan, beelden die ook op de website en in advertenties terugkomen. Maar ook door middel van exterieur, zoals naambord, bewegwijzering, lichtreclame of vlaggen waaraan het potentiële lid uw centrum kan herkennen. Het is belangrijk om in- en exterieur regelmatig te evalueren en vernieuwen, zodat een actuele uitstraling blijft bijdragen aan de gewenste positionering.

Vindbaarheid, duidelijkheid en routing

Neem iemand die uw centrum nog niet kent eens als uitgangspunt. Als een onbekende uw centrum voor het eerst bezoekt, weet hij dan direct waar hij heen moet bij binnenkomst? Stralen ingang en ontvangstruimte direct uit dat hij welkom is? Kan deze persoon meerdere kanten op, zodat hij zelf uit moet zoeken waar hij het beste informatie kan vragen, of is de routing zo duidelijk dat hij automatisch naar de plek loopt waar u hem wilt ontvangen? Hoe makkelijker vindbaar en duidelijker de routing binnen uw centrum, hoe lager de drempel voor de klant om binnen te gaan én te blijven. Potentiële leden vinden het prettig als zij direct zeker zijn dat ze op de juiste plaats zijn en meteen zien waar ze zich moeten melden voor informatie. Maar ook uw huidige leden hebben baat bij een goede vindbaarheid en duidelijke routing. Wanneer al uw faciliteiten goed vindbaar zijn en het voor iedereen duidelijk is wat men waar kan doen, versterkt dit de attentiewaarde en aantrekkelijkheid. Bijvoorbeeld: is duidelijk aangegeven waar uw groepslessenzaal is, kan men binnen kijken om zich een beeld te vormen, staat er vermeld of iemand zo binnen kan lopen of zich daarvoor eerst moet melden aan de balie? Hoe duidelijker, hoe groter de kans dat iemand gebruik gaat maken van de groepslessen. Nog een voorbeeld: biedt u wellnessfaciliteiten zoals een sauna? Hoe duidelijk is het voor uw leden of de sauna met of zonder badkleding betreden dient te worden? Onduidelijkheid kan in dit geval een drempel zijn om geen gebruik te maken van de faciliteiten omdat men niet weet wat te verwachten.

Beleving

Uw leden komen met bepaalde doelstellingen naar uw centrum. Ze willen afvallen, fitter worden, werken aan hun gezondheid of toewerken naar een bepaalde sportieve prestatie. Heeft iedereen die bij u binnen is het gevoel daarvoor op de juiste plaats te zijn? Straalt uw centrum een gezonde lifestyle uit? Inspireert uw interieur? Spelen kleuren, geuren en beelden in op het gevoel van uw leden? Met uw interieur kunt u bereiken dat de klant zich thuis voelt en een prettige indruk overhoudt aan een bezoek aan uw centrum. Maar ook dat hij steeds weer opnieuw wordt geïnspireerd om te blijven werken aan zijn gezondheidsdoelstellingen. Uw centrum fungeert als bewegingscentrum, maar ook als informatiecentrum, als verkooppunt én ontmoetingsplaats, als plaats om ontspannen én geïnspireerd te raken. Bekijk uw centrum eens door deze bril en kijk op welke punten u nog winst kunt halen uit uw interieur.

Instore marketing

Het doel van instore marketing is verkoopbevordering binnen uw locatie. Met de juiste uitstraling, routing en sfeer op de juiste plaatsen, kunt u mensen binnen halen én binnen houden. Potentiële leden komen met een doel een kijkje nemen in uw centrum. Straalt u uit wat zij verwachten, denken ze bij u te vinden waarnaar ze op zoek zijn, voelt de omgeving en sfeer goed? Dan is de kans dubbel zo groot dat iemand de stap neemt om een abonnement te nemen. Maar voor uw huidige leden is het belang van de juiste uitstraling minstens even groot. Zij zijn gestart met de verwachting dat uw centrum paste bij wat zij zochten. Als hun (voor)gevoel goed blijkt te zijn, geeft dat meerwaarde om te blijven.

Corporate identity

Een goede corporate identity laat zien waar uw organisatie voor staat, wat u doet en hoe u dat doet. Het bevat alle uitingen, van visitekaartje tot welkomstbord en geeft de kern van uw organisatie weer. Het doorvoeren van deze identity in uw interieur maakt uw formule krachtiger. Zowel interieur als exterieur moeten uw merk uitdragen. Het gevoel uitstralen dat u wilt oproepen bij uw leden. Net als website, advertenties en bedrijfskleding, moeten ook uw in- en exterieur uw concept duidelijk en aantrekkelijk communiceren en ondersteunen. Het interieur is namelijk samen met uw aanbod en serviceniveau bepalend voor de bedrijfsformule. Inrichting, aankleding en sfeer dragen wezenlijk bij aan een duidelijke en krachtige conceptuitstraling.

Zichtbaarheid en herkenbaarheid

Als een potentieel lid een advertentie in de krant heeft zien staan en besluit uw centrum te bezoeken, weet deze persoon dan direct bij binnenkomst dat hij op de juiste plaats is? Met andere woorden: herkent hij direct stijl, logo, slogan, kleuren? Of kan hij zich afvragen of hij misschien toch bij een ander centrum naar binnen is gewandeld? Een interieur dat aansluit op de huisstijlkenmerken geven iemand direct de bevestiging dat hij op de juiste plaats is. Daarnaast bepaalt het mede het gevoel dat de potentiële klant overhoudt aan zijn bezoek aan uw centrum. Voelt hij zich thuis? Past de sfeer die hij proeft bij wat hij verwacht? Zou hij zich hier prettig voelen wanneer hij besluit hier te gaan sporten? Het gaat hier om formulegerichte communicatie door middel van interieur zoals logo, slogan, beelden die ook op de website en in advertenties terugkomen. Maar ook door middel van exterieur, zoals naambord, bewegwijzering, lichtreclame of vlaggen waaraan het potentiële lid uw centrum kan herkennen. Het is belangrijk om in- en exterieur regelmatig te evalueren en vernieuwen, zodat een actuele uitstraling blijft bijdragen aan de gewenste positionering.

Vindbaarheid, duidelijkheid en routing

Neem iemand die uw centrum nog niet kent eens als uitgangspunt. Als een onbekende uw centrum voor het eerst bezoekt, weet hij dan direct waar hij heen moet bij binnenkomst? Stralen ingang en ontvangstruimte direct uit dat hij welkom is? Kan deze persoon meerdere kanten op, zodat hij zelf uit moet zoeken waar hij het beste informatie kan vragen, of is de routing zo duidelijk dat hij automatisch naar de plek loopt waar u hem wilt ontvangen? Hoe makkelijker vindbaar en duidelijker de routing binnen uw centrum, hoe lager de drempel voor de klant om binnen te gaan én te blijven. Potentiële leden vinden het prettig als zij direct zeker zijn dat ze op de juiste plaats zijn en meteen zien waar ze zich moeten melden voor informatie. Maar ook uw huidige leden hebben baat bij een goede vindbaarheid en duidelijke routing. Wanneer al uw faciliteiten goed vindbaar zijn en het voor iedereen duidelijk is wat men waar kan doen, versterkt dit de attentiewaarde en aantrekkelijkheid. Bijvoorbeeld: is duidelijk aangegeven waar uw groepslessenzaal is, kan men binnen kijken om zich een beeld te vormen, staat er vermeld of iemand zo binnen kan lopen of zich daarvoor eerst moet melden aan de balie? Hoe duidelijker, hoe groter de kans dat iemand gebruik gaat maken van de groepslessen. Nog een voorbeeld: biedt u wellnessfaciliteiten zoals een sauna? Hoe duidelijk is het voor uw leden of de sauna met of zonder badkleding betreden dient te worden? Onduidelijkheid kan in dit geval een drempel zijn om geen gebruik te maken van de faciliteiten omdat men niet weet wat te verwachten.

Beleving

Uw leden komen met bepaalde doelstellingen naar uw centrum. Ze willen afvallen, fitter worden, werken aan hun gezondheid of toewerken naar een bepaalde sportieve prestatie. Heeft iedereen die bij u binnen is het gevoel daarvoor op de juiste plaats te zijn? Straalt uw centrum een gezonde lifestyle uit? Inspireert uw interieur? Spelen kleuren, geuren en beelden in op het gevoel van uw leden? Met uw interieur kunt u bereiken dat de klant zich thuis voelt en een prettige indruk overhoudt aan een bezoek aan uw centrum. Maar ook dat hij steeds weer opnieuw wordt geïnspireerd om te blijven werken aan zijn gezondheidsdoelstellingen. Uw centrum fungeert als bewegingscentrum, maar ook als informatiecentrum, als verkooppunt én ontmoetingsplaats, als plaats om ontspannen én geïnspireerd te raken. Bekijk uw centrum eens door deze bril en kijk op welke punten u nog winst kunt halen uit uw interieur.

in- en exterieur I producten en concepten

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl,

het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

Edities