Hoe ga je om met nieuwe klanten? - Lilian Rijfkogel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2011

business I Column Willem Caudri

I body•LIFE 6I2011

Een ongeluk zit in een klein hoekje

Komt u dit bekend voor? Wedden van wel, en wij hopen voor u met dezelfde goede afloop.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar het kan ook grote ellende veroorzaken.

Waaronder letsel voor mensen, met al dan niet blijvende gevolgen. Heel naar voor de klant, maar ook heel naar voor u.

Moet de ondernemer in de sportschool daar iets aan doen? Kan hij er iets aan doen? Jazeker.

U bent als sportschoolhouder verantwoordelijk voor de veiligheid van uw klanten. Waar gaat het om? Misschien ligt het voor de hand, maar laten wij wat noemen.

Materiaal en installaties moeten veilig zijn. Geen versleten kabels, geen gammele bevestigingen, geen ondermaats ijzer of slecht passende gewichten. U bent aansprakelijk als dat wat u ter beschikking stelt niet deugt.

Juridisch kan dat ingewikkeld zijn. Het kan gaan over productaansprakelijkheid, over aansprakelijkheid voor roerende zaken of over uw contractverplichting om deugdelijk en degelijk materiaal aan uw klanten beschikbaar te stellen. Als u daar eenmaal problemen mee hebt, dan zoeken wij het graag voor u uit. Maar veel liever nog geven wij goede raad van tevoren.

Weet u nog? Voorkomen is beter dan genezen.

Kunt u via internet ergens op de wereld een goedkope partij trainingsmateriaal te pakken krijgen? Misschien liever niet doen. Een geheel onbekend merk, of helemaal geen merk, kwaliteit die niet te verifiëren is en een fabrikant die niet te achterhalen is, daarin kunt u zich beter niet begeven, hoe goed de deal ook lijkt…

Tot slot: de bordjes “wij aanvaarden geen aansprakelijkheid”. Die zijn vaak genoeg te zien, misschien zijn die er ook bij u. Zullen die bordjes u helpen als er iets gebeurt? Om kort te zijn: niet of nauwelijks, eigenlijk: neen. In een volgende column zullen wij daar meer over vertellen, met voorbeelden. Dan gaan wij ook nog uitgebreider in op het belang van instructie en toezicht, zowel bij binnen als bij buitenactiviteiten.

Een sportzaal in bedrijf. Muziek op de achtergrond, genoeg mensen. Er wordt rustig getraind. Niks aan de hand. En dan opeens: lawaai van vallend ijzer en gerinkel van gewichtschijven. Eng, zo stil als het opeens wordt, muziek of niet. Iedereen kijkt naar waar het geluid vandaan kwam. Één iemand krijgt alle aandacht en staat er wat beteuterd bij. Nou, het valt blijkbaar mee. Langzaam komt er weer beweging. Dat was wel schrikken. Even later is iedereen weer bezig, alsof er niets gebeurd is.

Willem Caudri is specialist op het terrein van letselschade, als onderdeel van het aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht, met aandacht voor gezondheidsrecht. w.caudri@vladv.nl  

www.vladv.nl  / T: 077-3201934  /  F:077-3524516

Heeft u aan alles gedacht?

Wij zijn ons ten zeerste bewust van onze omgeving en de invloed die deze omgeving, al dan niet bewust, op ons heeft. Iedere kleur heeft een betekenis en een zekere invloed op ons gestel. De stand van het meubilair en lichtinval maakt wel degelijk uit hoe wij onze omgeving beleven. Richt je in volgens Feng Shui, of via een in de arm genomen interieurontwerper, of denk je dat je zelf creatief genoeg bent om een succesvolle omgeving te creëren?

Inrichten is meer dan kleurtjes en stoeltjes en tafeltjes en kastjes en flatscreens en bloemetjes en een stukje kunst en wat snuisterijen of tierlantijnen.

Wat te denken van het noodzakelijke maar moeilijke lichtontwerp en de juiste geluidsbeleving? Allemaal zaken waar we ons goed in moeten verdiepen omdat de uiteindelijke implementatie ervan veel invloed heeft op de uitstraling van het door ons gekozen thema waar we onze meubilering op hebben afgestemd.

Wij moeten bedenken dat bij die inrichting ook mensen horen. Mensen, medewerkers dus, die de omgeving laten leven en van doorslaggevend belang zijn bij de beleving van de totale inrichting van ons bedrijf. Kiezen we, in zoverre dit toelaatbaar is, voor jong of voor oud, voor man of voor vrouw? Welke kleding wordt gedragen, of hoe voorkomend zijn de representanten van onze club? Zijn ze alert en wel vriendelijk genoeg om onze klanten de juiste beleving te laten ondervinden, waardoor bij binnenkomst gelijk een vertrouwd en vriendelijk warm gevoel de klant zal overmannen?

Hebben wij gedacht aan de juiste routing, zodat alle onderdelen duidelijk controleerbaar zijn? Wij mogen er ook niet aan voorbijgaan dat de o zo nodige meetapparatuur, de automatisering, wel degelijk een onderdeel is van de inrichting van ons bedrijf. Want uiteindelijk hangt het succes van onze medewerkers ook af van de werkdruk en de stressfactor. Laten we onze medewerkers de klant invoeren, het abonnement toekennen, de reservering verwerken, de incasso uitvoeren, storno´s verwerken, het geluid en de verlichting instellen, met alle foutgevoelige gevolgen van dien? Of laten we onze medewerkers de klant in de watten leggen en doet onze automatisering de rest? We kunnen onze zaakjes nog zo mooi hebben ingericht, als we niet weten wat deze inrichting uiteindelijk teweeg brengt en waarom, zullen we op deze vragen nooit een antwoord krijgen en dientengevolge ook nooit de juiste stappen kunnen nemen om het beoogde succes te bereiken. Meten is immers weten en gissen is immers missen, las ik in de vorige editie!

Body Life weet iedere uitgave informatie te brengen over allerlei spannende onderwerpen. In deze editie wordt extra aandacht besteed aan de inrichting van een club of centrum. Een leuk en belangrijk item waarin we onze creativiteit en originaliteit kunnen botvieren. Of wij een bestaand pand aan een opknapbeurt onderwerpen of we richten een nieuwe locatie in, voor velen van ons (of niet?) is het shoppen voor die inrichting wel het leukste onderdeel van deze klus.

Column Marie Anne van Laak I business

Marie Anne van Laak

Delcom

body•LIFE 6I2011 I

Edities