Column Marie-Anne van Laak

Men is dus gefocust op het lichamelijk bezig zijn en bereidt zich vaak al weken tevoren op de komende activiteiten voor. De zomervakantie daarentegen is veel meer kamperen, luieren en zonnen met daarnaast een “spur of the moment” aan activiteiten zoals surfen, kayaken, etc.

Je kunt de Nederlandse zomervakantieganger kortweg opdelen in drie groepen:

Degenen die drie weken lang op het strand gelegen, op het terras gezeten en in het restaurant gegeten hebben;

De groep die zich in de vakantie van de onverwacht sportieve kant heeft laten zien, en (misschien net iets te veel) gewandeld heeft in de bergen, gefietst in Frankrijk of gekayaked op de Colorado-rivier.

Degenen die, net als de skiërs in de winter, goed voorbereid op een actieve vakantie zijn gegaan.

Die laatste groep zal geen problemen ondervinden, maar wij zien de eerste twee groepen na de vakantie vaak met vragen bij ons komen.

Degenen die zich te goed heeft gedaan aan de passieve geneugten van het leven, zijn vaak een aantal kilo’s aangekomen. Als ze pas sinds enige maanden trainden, zullen ze naast het extra gewicht ook hun conditie kwijt zijn. Tijd voor de begeleiding om een herevaluatie te doen van de fitheid en ze op een versneld herstelprogramma te zetten. Zo kunnen ze binnen vier weken weer op hun ‘voor-de-vakantie niveau’ zitten.

Gelukkig herstelt de conditie zich nog wel redelijk snel. Het aangekomen extra gewicht is echter een heel ander verhaal. Sommige klanten zijn zich gedurende drie weken te buiten gegaan aan alles waar zij van genieten, maar vallen direct na de vakantie weer terug in hun oude (meer sobere) patroon. Zij zien dat de vakantiekilo’s snel weer verdwijnen en hun gewicht vrij snel herstelt.

Anderen zien echter dat de lekkere gewoontes moeilijker te doorbreken zijn. Zonder dat ze het weten zijn er heel wat extra calorieën ingeslopen tijdens de vakantie. Deze calorieën en de trek die daarbij hoort is echter ook na de vakantie gebleven. Het gevolg: de vakantiekilo’s blijven gewoon zitten en als ze niet oppassen, neemt het gewicht verder toe thuis. Voor hen hebben wij een korte maar krachtige remedie. Niet de oplossing voor een verantwoord en geleidelijk gewichtsverlies, wel heel effectief tegen de snel opgelopen vakantiekilo’s en daarbij behorende veranderde eetgedrag. Deze remedie duurt vijf dagen, dus voor de klant het weet is het voorbij. Het lichaam raakt volledig ontwend aan de overtollige calorieën die erin geslopen waren en als de vijf dagen voorbij zijn, is het versoberde menu weer een verademing. Zo hebben we vele klanten geholpen om weer op het goede pad te geraken.

Degenen die zichzelf voorbij hebben gelopen/gefietst of gekayaked, komen na de vakantie bij ons met ‘over-use-injuries’. Zij waren eigenlijk niet getraind voor de activiteiten die ze hebben ondernomen. De eerste aanpak moet dan zijn dat de aangedane structuren relatieve rust krijgen. Niet dat er niet bewogen wordt maar dat we een programma starten voor herstel van de aangedane structuren en de andere spiergroepen alvast flink beginnen te trainen. Dat betekent: wel de doorbloeding blijven stimuleren maar geen kracht vragen van de aangedane structuren en vooral … voorkomen dat de over-use-injury gaat leiden tot gecompenseerde en belastende houding en beweging met alle gevolgen van dien.

Vaak zie je bij de dames na de vakantie over-use-injuries in het schouder-arm-hand complex ontstaan. Bij de heren komt overbelasting van de rug vaker voor. Vooral dames die nog nooit iets aan versterking van dit complex hebben gedaan, lopen in de vakantie risico wanneer ze ineens veel mountainbiken, windsurfen, kayaken, etc. Tijdens deze activiteiten wordt er veel ongewoon werk verzet met de armen. Dit kan reacties geven in de schouder met bijvoorbeeld peesontstekingen en vastgelopen schoudergewrichten. Maar ook reacties die lijken op het hebben van een tenniselleboog of soms zelfs het vastzitten van een pols. Heren belasten hun rug nogal eens teveel omdat de vakantie-uitdagingen teveel vragen van hun rompstabiliteit. Wanneer je ze op een rompstabiliserend programma zet zullen ook zij de belasting op hun romp snel zelf kunnen controleren.

Kan dit dan allemaal “zo maar even” opgelost worden met bewegen? Moet er dan geen fysiotherapeut/manueel therapeut/chiropractor aan te pas komen? Het is naar mijn mening altijd goed dat een klant met dit soort over-use-injuries eerst zijn/haar huisarts consulteert. Daarna blijkt vaak dat de huisarts relatieve rust voorschrijft met soms pijnstillers of, af en toe een verwijzing. Wanneer relatieve rust voorgeschreven wordt, kunnen ze in ons centrum met een aangepast trainingsschema heel goed uit de voeten. Vooral omdat de begeleiding weet wat aangepast trainen is voor die structuren die aangedaan zijn. En mochten er pijnstillers voorgeschreven zijn of een verwijzing plaatsgevonden hebben, dan kan deze altijd nog samengaan met een verantwoord trainingsprogramma. Eigenlijk voor ons een uitgelezen kans om deze klanten niet alleen te helpen het herstel van hun eigen lichaam te ondersteunen maar hen ook te overtuigen van het belang van een lichaam in balans. We kunnen dan namelijk een schema opzetten om de over-use-injuries te laten genezen en er voor zorgen dat dit volgend jaar geen ‘issue’ meer is omdat ze dan meer dan voorbereid zullen zijn. Samengevat ligt met een frisse start en een verantwoord opbouw- of herstelprogramma voor deze klanten, een van de beste marketing- en retentietools binnen onze macht.

500ml ahornsiroop; 20 eetlepels citroensap en 10 theelepels cayennepeper opgelost in 15 liter water, verdeeld over 5 dagen.

case study I business

Lilian Rijfkogel, C.E.A.S., L.P.T., Artros Bewegings-centrum: Bewegen is goed; Goed bewegen is beter

body•LIFE 7I2011 I

nr9 2018
nr8 2018
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009