Nieuws branche actueel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2011
Veilig, effectief en gezellig

Een lidmaatschap bij een sportcentrum nemen is voor veel mensen een behoorlijke stap. Allereerst heeft het een flinke voorbereidingstijd, vaak jaren. Op een bepaald moment wil men namelijk iets bereiken of veranderen. `Ja, ik moet eigenlijk eens wat meer aan beweging gaan doen`, hoor je mensen vaak zeggen. Latent zit de doelstelling er misschien wel een leven lang.

Op een bepaald moment komt men , vaak door een opmerking van iemand (dokter, partner, familie), in de fase van ‘nou is het tijd, nou ga ik wat doen’, en onderneemt men actie. Komen wij als sportcentrum dan op het netvlies en heeft men al eens wat positieve verhalen gehoord over sporten bij het sportcentrum, dan is de kans aanwezig dat men belt, mailt of binnenstapt.

Natuurlijk altijd met een bepaalde verwachting, maar exact invullen kan men dat nog niet omdat men de omgeving niet kent. O, er zijn altijd een aantal grondwaarden die iedereen zich wenst als men gebruik gaat maken van een bepaalde dienstverlening. Bel ik naar de telefoonmaatschappij, dan hoop ik dat ik meteen contact heb met de juiste persoon, niet hoef te wachten, ik hoop op een vriendelijke benadering en ik hoop op een directe oplossing voor mijn probleem. Gebeurt dat ook, dan ben ik positief over het bedrijf.

Zo zijn er ook grondwaarden aanwezig bij mensen die een sportcentrum binnenstappen. Allereerst verwacht men een veilige omgeving en aanpak. De veiligheid dient te allen tijden 100% gewaarborgd te zijn en wij dienen ook duidelijk te maken wat we doen om de bezoeker veilig te laten sporten.

Als tweede hoop ik erop dat ik een effectieve aanpak krijg. Ik wil immers ergens om meer gaan bewegen. Wat die beweegreden is, dat komt vaak nog niet meteen op tafel en vaak maken we mee dat mensen dat helemaal verzwijgen uit schaamte of omdat ze vinden dat de trainer daar niks mee heeft te maken. Desalniettemin willen mensen een aanpak die wat brengt en wij dienen te waarborgen dat;

1. we weten wat de drijfveren zijn;

2. de aanpak en het advies hierop zijn afgestemd;

3. we de deelnemer duidelijk maken wat het doel is, dat het programma erop is afgestemd en wat de resultaten zijn.

En dan verwachten we als bezoeker natuurlijk sfeer, een persoonlijke en vriendelijke benadering en gezelligheid. Het gevoel van herkend te worden, als het ware thuis te komen.

Om dit alles kwalitatief te borgen zodat het altijd en bij iedereen wordt toegepast, dat is de grote uitdaging. Dus niet alleen aandacht om de mensen binnen te halen, ook aandacht om mensen binnen te houden. Wellicht een mooi project voor 2012?

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 8I2011 I

I body•LIFE 8I2011

Hoe inspirerend was Fitspiration?

Op 16 september vond de eerste editie van het Fitspiration congres plaats in 's-Hertogenbosch. Dit congres is een initiatief van 9 leveranciers uit de fitnessbranche: Concept2, HDD Group, Life Fitness, Matrix, MoveToLive, Octane Fitness, Polar, Precor en Technogym.

Volgens de organisatie waren 350 bezoekers op het congres afgekomen. Een groot deel daarvan was echter afkomstig van de organisatie en de leveranciers en dat gaf een vertekend beeld van het daadwerkelijk aantal bezoekers. De redactie van body●LIFE was erbij en noteerde voor u de belangrijkste zaken.

Thema

Op het congres stond één vraag centraal: Hoe werven wij klanten en hoe behouden we ze? Dit thema werd vanuit verschillende invalshoeken belicht. Maar de presentaties kwamen de redactie van body●LIFE als ‘neutrale’ bezoeker bekend voor; deze kwamen namelijk 15 jaar geleden ook al ter sprake tijdens het congres van Life Fitness in Nieuwegein. Ook toen werden succesverhalen afgewisseld met lezingen over klantvriendelijkheid. Is er in die 15 jaar dan niks veranderd? Vallen we in herhalingen? Of moet de fitnessbranche (weer) wakker geschud worden?

Dat de tijden zijn veranderd, is wel duidelijk. Het gaat slecht met de branche. Dat neemt niet weg dat er in de branche nog genoeg succesvolle ondernemers zijn. Zoals de Amerikaan Mark Mastrov die vertelde over de manier waarop hij een succesvolle keten bouwde van 420 fitnessclubs. Een leuk verhaal om te horen, maar wat heeft de gemiddelde fitnessondernemer in Nederland hieraan die moet ploeteren om rond te komen? Mastrov’s boodschap: je medewerkers zijn je kapitaal en die moet je goed belonen, hijzelf deed dat door hen aandelen in de clubs te geven.

De volgende presentatie werd gegeven door Guido Thys. Hij pleitte voor een ommezwaai in denkwijze: "Niet bieden wat je kan bieden, maar wat je klant wil!" Dan volgt de waardecreatie ‘vanzelf'. Zorg dus voor topkwaliteit en ga op zoek naar waar de klant mee bezig is. Je moet het de klant gemakkelijk maken, comfort bieden.

Sport en bewegen

Professor Willem van Mechelen hield vervolgens een presentatie over kansen voor de fitnessbranche op het snijvlak sport en bewegen. “We worden te dik en er komen steeds mensen bij met overgewicht en obesitas. Oorzaak is dat we te weinig bewegen en teveel en ongezond eten. De fitnessbranche kan hier een belangrijke rol in spelen. Ga de wijk in. Zoek allianties met de zorg. Zorg voor goede scholing en certificering en verkoop geen onzin.”

Na de presentatie van Van Mechelen volgde een weinig inspirerende presentatie van Gui de Vries van Sandton Hotels met als titel: ‘Gastvrijheid is een systeem en geen toeval’. Zijn boodschap is dat gastvrijheid een weldoordacht en overwogen product is dat continu aandacht en doorontwikkeling vereist.

Social Media

Dat de social media een steeds belangrijker item vormen voor de fitnessbranche, bleek uit de flitsende presentatie van Remco Bron. Na een kort vooronderzoek bleek dat 98% van de aanwezigen bedrijfsmatig of privé reeds met social media waren gestart. De meesten met Facebook en/of Twitter. Toch blijft voor veel ondernemers de switch van interruptie (web 1.0) naar interactie (web 2.0) een uitdaging. Remco liet met talloze voorbeelden zien hoe interactie en storytelling het beste kan worden aangepakt. Remco toonde ook hoe mobiel en vooral apps, en het aansluiten van sensoren op apps en mobiele telefoons het fitnesslandschap zeer snel zullen veranderen.

Kennis en oplossingen

Zoals bij de meeste congressen werd het beste bewaard tot het laatst. Onder leiding van dagvoorzitter Tom van ’t Hek werd een debat gevoerd met 4 ervaren fitnessondernemers over kansen én bedreigingen voor fitnessclubs en welke stappen er nú gezet moeten worden om in deze verdringingsmarkt te groeien. Aan tafel zaten Lex Hendriks van Jagyba Sport & Health en bestuurslid Fit!vak, Francis Ottevaere van JIMS Fitness, Bert Sikken van de Rabobank en Han Doorenbosch van Trainmore en Clubsportive.

Kansen liggen er volgens de 4 panelleden genoeg, maar dan dienen de fitnessondernemers ook hun zaakjes (financieel) op orde te hebben. Er wordt te weinig gekeken naar wat de klant wil. Klanten willen resultaat en zijn op zoek naar fitnesscentra die oplossingen kunnen bieden.

Ontluisterend was tenslotte het verhaal van Bert Sikken. Hij vertelde dat 50% van de fitnesscentra in Nederland verlies lijdt. “Een deel daarvan zijn starters die met aanloopverliezen kampen.” Waar het volgens Sikken vaak aan ontbreekt, is visie en een goed businessplan. Het blijkt dat veel fitnessondernemers hun financiële huishouding niet op orde hebben en geen overzicht hebben van hun liquiditeitspositie, is de ervaring van Lex Hendriks, die voor een aantal banken als financieel consultant actief is. “Dat is een eerste vereiste als je een onderneming runt.”

Met deze boodschap kwam een einde aan een volgens de organisatie inspirerende dag. Te hopen is dat de opgedane inspiratie en informatie de fitnessondernemers heeft wakker geschud en er daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Anders ziet het er somber uit en zijn alle goed bedoelde inspirerende presentaties voor niets geweest.

Edities