Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2011

Volgens de organisatie waren 350 bezoekers op het congres afgekomen. Een groot deel daarvan was echter afkomstig van de organisatie en de leveranciers en dat gaf een vertekend beeld van het daadwerkelijk aantal bezoekers. De redactie van body●LIFE was erbij en noteerde voor u de belangrijkste zaken.

Thema

Op het congres stond één vraag centraal: Hoe werven wij klanten en hoe behouden we ze? Dit thema werd vanuit verschillende invalshoeken belicht. Maar de presentaties kwamen de redactie van body●LIFE als ‘neutrale’ bezoeker bekend voor; deze kwamen namelijk 15 jaar geleden ook al ter sprake tijdens het congres van Life Fitness in Nieuwegein. Ook toen werden succesverhalen afgewisseld met lezingen over klantvriendelijkheid. Is er in die 15 jaar dan niks veranderd? Vallen we in herhalingen? Of moet de fitnessbranche (weer) wakker geschud worden?

Dat de tijden zijn veranderd, is wel duidelijk. Het gaat slecht met de branche. Dat neemt niet weg dat er in de branche nog genoeg succesvolle ondernemers zijn. Zoals de Amerikaan Mark Mastrov die vertelde over de manier waarop hij een succesvolle keten bouwde van 420 fitnessclubs. Een leuk verhaal om te horen, maar wat heeft de gemiddelde fitnessondernemer in Nederland hieraan die moet ploeteren om rond te komen? Mastrov’s boodschap: je medewerkers zijn je kapitaal en die moet je goed belonen, hijzelf deed dat door hen aandelen in de clubs te geven.

De volgende presentatie werd gegeven door Guido Thys. Hij pleitte voor een ommezwaai in denkwijze: "Niet bieden wat je kan bieden, maar wat je klant wil!" Dan volgt de waardecreatie ‘vanzelf'. Zorg dus voor topkwaliteit en ga op zoek naar waar de klant mee bezig is. Je moet het de klant gemakkelijk maken, comfort bieden.

Sport en bewegen

Professor Willem van Mechelen hield vervolgens een presentatie over kansen voor de fitnessbranche op het snijvlak sport en bewegen. “We worden te dik en er komen steeds mensen bij met overgewicht en obesitas. Oorzaak is dat we te weinig bewegen en teveel en ongezond eten. De fitnessbranche kan hier een belangrijke rol in spelen. Ga de wijk in. Zoek allianties met de zorg. Zorg voor goede scholing en certificering en verkoop geen onzin.”

Na de presentatie van Van Mechelen volgde een weinig inspirerende presentatie van Gui de Vries van Sandton Hotels met als titel: ‘Gastvrijheid is een systeem en geen toeval’. Zijn boodschap is dat gastvrijheid een weldoordacht en overwogen product is dat continu aandacht en doorontwikkeling vereist.

Social Media

Dat de social media een steeds belangrijker item vormen voor de fitnessbranche, bleek uit de flitsende presentatie van Remco Bron. Na een kort vooronderzoek bleek dat 98% van de aanwezigen bedrijfsmatig of privé reeds met social media waren gestart. De meesten met Facebook en/of Twitter. Toch blijft voor veel ondernemers de switch van interruptie (web 1.0) naar interactie (web 2.0) een uitdaging. Remco liet met talloze voorbeelden zien hoe interactie en storytelling het beste kan worden aangepakt. Remco toonde ook hoe mobiel en vooral apps, en het aansluiten van sensoren op apps en mobiele telefoons het fitnesslandschap zeer snel zullen veranderen.

Kennis en oplossingen

Zoals bij de meeste congressen werd het beste bewaard tot het laatst. Onder leiding van dagvoorzitter Tom van ’t Hek werd een debat gevoerd met 4 ervaren fitnessondernemers over kansen én bedreigingen voor fitnessclubs en welke stappen er nú gezet moeten worden om in deze verdringingsmarkt te groeien. Aan tafel zaten Lex Hendriks van Jagyba Sport & Health en bestuurslid Fit!vak, Francis Ottevaere van JIMS Fitness, Bert Sikken van de Rabobank en Han Doorenbosch van Trainmore en Clubsportive.

Kansen liggen er volgens de 4 panelleden genoeg, maar dan dienen de fitnessondernemers ook hun zaakjes (financieel) op orde te hebben. Er wordt te weinig gekeken naar wat de klant wil. Klanten willen resultaat en zijn op zoek naar fitnesscentra die oplossingen kunnen bieden.

Ontluisterend was tenslotte het verhaal van Bert Sikken. Hij vertelde dat 50% van de fitnesscentra in Nederland verlies lijdt. “Een deel daarvan zijn starters die met aanloopverliezen kampen.” Waar het volgens Sikken vaak aan ontbreekt, is visie en een goed businessplan. Het blijkt dat veel fitnessondernemers hun financiële huishouding niet op orde hebben en geen overzicht hebben van hun liquiditeitspositie, is de ervaring van Lex Hendriks, die voor een aantal banken als financieel consultant actief is. “Dat is een eerste vereiste als je een onderneming runt.”

Met deze boodschap kwam een einde aan een volgens de organisatie inspirerende dag. Te hopen is dat de opgedane inspiratie en informatie de fitnessondernemers heeft wakker geschud en er daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Anders ziet het er somber uit en zijn alle goed bedoelde inspirerende presentaties voor niets geweest.

nabeschouwing fitspiration I branche actueel

body•LIFE 8I2011 I

Edities