Waar gaat het naar toe in de fitnessbranche?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2011

I body•LIFE 8I2011

Herman Bakker: Nieuwe Country Manager Life Fitness Benelux

Met behulp van zijn passie voor fitness en zijn wereldwijde ervaring in deze industrie, gaat Herman de uitdaging aan om het succes van Life Fitness in de Benelux nog verder uit te bouwen.

Luisteren naar de markt

De Benelux is voor Life Fitness nog steeds één van de belangrijkste business units wereldwijd en Herman is er trots op dat hij deze nu kan gaan leiden. “In de komende maanden zal ik mij vooral gaan focussen op het leren kennen van onze klanten en prospects, om te begrijpen wat er van Life Fitness verwacht wordt als strategisch partner en waar wij ons als organisatie in kunnen verbeteren. Voor suggesties van klanten staan we als Life Fitness altijd open. In de afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat wisselingen in ons team geweest en dat is niet altijd ideaal voor onze klanten geweest. Er staat nu echter een jong, energiek en dynamisch team dat klaar is voor de toekomst! Met elkaar zullen we nog meer nadruk gaan leggen op de toegevoegde waarde die wij als bedrijf voor onze klanten kunnen en moeten leveren. We willen graag gezien worden als een belangrijke dominante speler en samen met mijn team zullen we ons de komende tijd nog nadrukkelijker profileren in de markt. Ik ben iemand die veel eigen verantwoordelijkheid geeft aan de mensen in mijn team, maar verwacht aan de andere kant dat ze onze klanten en prospects proactief benaderen en ze helpen met het verder uitbouwen van hun business.”

Oorsprong

Een ander doel dat Herman zich heeft gesteld, is het meer uitdragen van de rijke geschiedenis van Life Fitness en wat voor voordelen dit oplevert voor de klant. “Wat veel mensen niet weten is dat de feitelijke oorsprong van Life Fitness ligt in 1968 toen professor P. Dimick de LifeCycle Exercise Bike in de markt introduceerde. Life Fitness is jarenlang onderdeel geweest van Bally Inc., bekend van onder meer PacMan en de Bally Fitness clubs in Amerika, dat het bedrijf heeft ondersteund bij de ontwikkeling van onder andere de LifeRower waarbij je tegen een computer kon roeien, en het LifeCircuit, de eerste elektronisch aangestuurde krachtlijn. Uniek voor de industrie eind jaren 80/ begin jaren 90 en zijn tijd ver vooruit. Sinds 1997 maakt Life Fitness onderdeel uit van Brunswick, een beursgenoteerd bedrijf dat veel heeft geinvesteerd in onder meer research en development voor Life Fitness. In Chicago heeft Life Fitness een grote R&D afdeling met een eigen testlab waarin de producten op veel verschillende manieren aan allerlei kwaliteitstesten worden onderworpen. “Mede hierdoor heeft Life Fitness de kwaliteit en duurzaamheid van de producten altijd op een zeer hoog niveau weten te handhaven en dit is waar we als merk ook voor blijven staan.”

Beleid

De komende tijd staat er voor Life Fitness veel te gebeuren. Herman: “De veranderingen in de markt liggen hier ten grondslag aan. Als organisatie dien je te anticiperen op de ontwikkelingen in de markt. Dit is een van de redenen dat we, samen met acht andere toonaangevende leveranciers, Fitspiration hebben georganiseerd. Met dit evenement wilden we onze klanten en prospects een neutraal platform bieden om inspiratie op te doen om hun organisaties nog succesvoller te maken. Dit was voor ons allemaal een geslaagd evenement waarop we veel positieve reacties hebben gehad en dat zeker een vervolg zal krijgen. We zullen ook wel verder moeten ontwikkelen met z’n allen, want de winstgevendheid van de fitnessbranche in de Benelux staat onder druk, zoals blijkt uit cijfers van de Rabobank. Als je Nederland bijvoorbeeld vergelijkt met Duitsland, dan is de club dichtheid in ons land veel hoger. Er zijn misschien wel teveel fitnessclubs en dit kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de stand-alone clubs die moeite hebben om zich te differentiëren.” De grote ketens en de high end clubs staan volgens Herman het minst onder druk. Evenals de budget fitnessketens, alhoewel daar nu ook steeds meer serieuze spelers zich melden en de markt op dit moment verdeeld wordt. Daardoor zie je ook in die markt meer fusies en overnames en het lijkt er sterk op dat straks deze markt door een paar grote spelers wordt beheerst. Wie succesvol wil blijven in de fitnessbranche zal zich echt moeten onderscheiden van de rest door zich bijvoorbeeld te richten op bepaalde doelgroepen of specialisatie. Daarin kunnen wij de clubs alle support bieden. Binnen Life Fitness is veel know-how aanwezig op het gebied van concepten, doelgroepbenadering enzovoort. We zijn erg succesvol met ons Journey concept waar een toenemend aantal clubs in Nederland al mee werkt. Maar het succes van een club valt of staat met de kwaliteit van de begeleiding en het binnenhouden van je leden”, vindt Herman. “Als je een gemiddelde klant vraagt wat hij verwacht van een fitnessclub dan worden veelal goede apparatuur, schone douches en kleedkamers en goede begeleiding tijdens de training genoemd. Op deze terreinen is er ook vandaag de dag nog heel wat te winnen. Goed contact met je klanten is toch één van de meest elementaire zaken van het ondernemen. Hier ligt voor de Nederlandse clubs nog een mooie taak en voor ons als Life Fitness een uitdaging om ze daarin te ondersteunen. Wij zijn er klaar voor!”

Herman Bakker is per 1 oktober 2011 de nieuwe Country Manager van Life

Fitness Benelux. In deze functie volgt hij Jan Bazelmans op. Herman verruilt hiervoor zijn functie binnen Life Fitness als Director Distributor Business EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika).

Met behulp van zijn passie voor fitness en zijn wereldwijde ervaring in deze industrie, gaat Herman de uitdaging aan om het succes van Life Fitness in de Benelux nog verder uit te bouwen.

Luisteren naar de markt

De Benelux is voor Life Fitness nog steeds één van de belangrijkste business units wereldwijd en Herman is er trots op dat hij deze nu kan gaan leiden. “In de komende maanden zal ik mij vooral gaan focussen op het leren kennen van onze klanten en prospects, om te begrijpen wat er van Life Fitness verwacht wordt als strategisch partner en waar wij ons als organisatie in kunnen verbeteren. Voor suggesties van klanten staan we als Life Fitness altijd open. In de afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat wisselingen in ons team geweest en dat is niet altijd ideaal voor onze klanten geweest. Er staat nu echter een jong, energiek en dynamisch team dat klaar is voor de toekomst! Met elkaar zullen we nog meer nadruk gaan leggen op de toegevoegde waarde die wij als bedrijf voor onze klanten kunnen en moeten leveren. We willen graag gezien worden als een belangrijke dominante speler en samen met mijn team zullen we ons de komende tijd nog nadrukkelijker profileren in de markt. Ik ben iemand die veel eigen verantwoordelijkheid geeft aan de mensen in mijn team, maar verwacht aan de andere kant dat ze onze klanten en prospects proactief benaderen en ze helpen met het verder uitbouwen van hun business.”

Oorsprong

Een ander doel dat Herman zich heeft gesteld, is het meer uitdragen van de rijke geschiedenis van Life Fitness en wat voor voordelen dit oplevert voor de klant. “Wat veel mensen niet weten is dat de feitelijke oorsprong van Life Fitness ligt in 1968 toen professor P. Dimick de LifeCycle Exercise Bike in de markt introduceerde. Life Fitness is jarenlang onderdeel geweest van Bally Inc., bekend van onder meer PacMan en de Bally Fitness clubs in Amerika, dat het bedrijf heeft ondersteund bij de ontwikkeling van onder andere de LifeRower waarbij je tegen een computer kon roeien, en het LifeCircuit, de eerste elektronisch aangestuurde krachtlijn. Uniek voor de industrie eind jaren 80/ begin jaren 90 en zijn tijd ver vooruit. Sinds 1997 maakt Life Fitness onderdeel uit van Brunswick, een beursgenoteerd bedrijf dat veel heeft geinvesteerd in onder meer research en development voor Life Fitness. In Chicago heeft Life Fitness een grote R&D afdeling met een eigen testlab waarin de producten op veel verschillende manieren aan allerlei kwaliteitstesten worden onderworpen. “Mede hierdoor heeft Life Fitness de kwaliteit en duurzaamheid van de producten altijd op een zeer hoog niveau weten te handhaven en dit is waar we als merk ook voor blijven staan.”

Beleid

De komende tijd staat er voor Life Fitness veel te gebeuren. Herman: “De veranderingen in de markt liggen hier ten grondslag aan. Als organisatie dien je te anticiperen op de ontwikkelingen in de markt. Dit is een van de redenen dat we, samen met acht andere toonaangevende leveranciers, Fitspiration hebben georganiseerd. Met dit evenement wilden we onze klanten en prospects een neutraal platform bieden om inspiratie op te doen om hun organisaties nog succesvoller te maken. Dit was voor ons allemaal een geslaagd evenement waarop we veel positieve reacties hebben gehad en dat zeker een vervolg zal krijgen. We zullen ook wel verder moeten ontwikkelen met z’n allen, want de winstgevendheid van de fitnessbranche in de Benelux staat onder druk, zoals blijkt uit cijfers van de Rabobank. Als je Nederland bijvoorbeeld vergelijkt met Duitsland, dan is de club dichtheid in ons land veel hoger. Er zijn misschien wel teveel fitnessclubs en dit kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de stand-alone clubs die moeite hebben om zich te differentiëren.” De grote ketens en de high end clubs staan volgens Herman het minst onder druk. Evenals de budget fitnessketens, alhoewel daar nu ook steeds meer serieuze spelers zich melden en de markt op dit moment verdeeld wordt. Daardoor zie je ook in die markt meer fusies en overnames en het lijkt er sterk op dat straks deze markt door een paar grote spelers wordt beheerst. Wie succesvol wil blijven in de fitnessbranche zal zich echt moeten onderscheiden van de rest door zich bijvoorbeeld te richten op bepaalde doelgroepen of specialisatie. Daarin kunnen wij de clubs alle support bieden. Binnen Life Fitness is veel know-how aanwezig op het gebied van concepten, doelgroepbenadering enzovoort. We zijn erg succesvol met ons Journey concept waar een toenemend aantal clubs in Nederland al mee werkt. Maar het succes van een club valt of staat met de kwaliteit van de begeleiding en het binnenhouden van je leden”, vindt Herman. “Als je een gemiddelde klant vraagt wat hij verwacht van een fitnessclub dan worden veelal goede apparatuur, schone douches en kleedkamers en goede begeleiding tijdens de training genoemd. Op deze terreinen is er ook vandaag de dag nog heel wat te winnen. Goed contact met je klanten is toch één van de meest elementaire zaken van het ondernemen. Hier ligt voor de Nederlandse clubs nog een mooie taak en voor ons als Life Fitness een uitdaging om ze daarin te ondersteunen. Wij zijn er klaar voor!”

interview I branche actueel

body•LIFE 8I2011 I

Edities