TRX Rip Training – Effectieve, functionele core training

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2011

I body•LIFE 8I2011

Slimme afslankmethoden voor extra omzet

Om het aantal kilo`s lichaamsgewicht kwijt te raken willen de Nederlanders niet méér gaan bewegen om dit doel te bereiken. Om toch (snel) af te vallen heeft de industrie apparaten ontwikkeld zoals Slim Belly®, die als eerste met een afslankmethode op de markt kwam, gevolgd door BellyAttack® die in combinatie met fitness beloven dat je twee kledingmaten slanker wordt in vier weken. Methoden die voor extra omzet zorgen in de fitnesscentra en een groep mensen (85%) bereikt die momenteel niet of nauwelijks sport. Maar hoe werken deze apparaten en zijn ze wel veilig? En welke voordelen bieden ze voor de fitnessondernemer? In dit artikel zetten we alle ins and outs van deze slimme afvalmethoden op een rijtje.

Werking

De apparaten die momenteel in de markt verkrijgbaar zijn, berusten op twee methoden. De eerste methode is de Slim Belly® ontwikkeld door ABC-one en bestaat uit een band die om de buik gaat. Door de gepatenteerde wisseldruktechniek wordt de druk van de band op de buik geregeld, waardoor er druk op het buikvet komt te staan en de doorbloeding van de buik intensief wordt gestimuleerd. Door de veel hogere aanvoer van bloed naar de omliggende spieren krijgen de spieren meer zuurstof om het omliggende vetweefsel te verbranden. Hierbij is het dus belangrijk om te realiseren dat uitsluitend de combinatie van het dragen van de Slim Belly® en cardiotraining tegelijkertijd het resultaat brengt. Een andere techniek is infrarood-dieptewarmte waar de BellyAttack® mee werkt. Deze techniek dringt het lichaam 40 tot 50 keer dieper binnen dan de ‘normale’ infrarood straling en verwarmt de buik van binnenuit. Hierdoor worden de bloedvaten wijder, wat resulteert in een betere doorbloeding van de spieren en weefsel. Tevens zorgt de warmte ervoor dat de hartslag wordt verhoogd wat de intensiteit van de training bevordert. Wanneer men in combinatie met infrarood-dieptewarmte gaat sporten, bereikt men volgens BellyAttack® 100% meer resultaat in hetzelfde uur. Voor beide bovengenoemde methoden geldt minstens 3 keer per week sporten om resultaat te bereiken.

Veiligheid

Alle in de markt verkrijgbare systemen zijn veilig en hebben een CE-markering. Volgens Greinwalder & Partner, de distributeur van Slim Belly® zijn er geen contra-indicaties bekend. Het systeem werkt veilig volgens een natuurlijke weg. Er worden ook geen fluctuaties in de lichaamstemperatuur gemeten, waardoor het systeem veilig is voor iedereen die ook van de arts toestemming heeft om op lage intensiteit actief te bewegen. Daarbij wordt er wel van uitgegaan dat tijdens de intake vanuit de deelnemende clubs wordt getoetst of er fysieke aanleiding is om niet aan de training mee te doen. Deze intake geldt bij beide partijen. De BellyAttack® is draadloos en werkt met infrarood-dieptewarmte waarvan de veiligheid wordt geregeld door de ingebouwde warmtesensor. Wanneer de maximale warmte van 48 graden Celsius is bereikt, wordt het systeem door de sensor op temperatuur gehouden. Welke afslankmethode men ook kiest, het is altijd verstandig om de deelnemers voorafgaand aan het afslanktraject te toetsen om complicaties achteraf te voorkomen.

Begeleiding

Om resultaat te behalen is begeleiding essentieel. Trainen met Slim Belly® en BellyAttack® is net zo onderhevig aan begeleiding als normale cardiotraining op basistoestellen als fiets, crosstrainer en loopband of groepstraining. Het is echter wel zaak dat de club zich realiseert dat de doorsnee beoefenaar, indien geen lid van de club, juist een enorme behoefte aan begeleiding blijkt te hebben. Niet zozeer op trainingstechnisch niveau, maar wel op gebied van motivatie. We spreken hier van een nieuwe doelgroep die in vele gevallen geen trainingsachtergrond heeft en voor wie alles wat hij/zij beleeft een vrijwel nieuwe ervaring is. Ondernemers dienen zich te realiseren dat de deelnemers vaak wel een motief hebben, maar minder vanzelfsprekend intrinsieke motivatie. Hierin ligt een belangrijke taak voor begeleiding vanuit de club. Zeker als de club ernaar streeft om de deelnemer structureel oplossingen te bieden in de vorm van een membership. Dat kenmerkt in de praktijk het grote verschil tussen clubs die zeer succesvol zijn in de conversie naar een lidmaatschap en clubs die hier moeite mee hebben.

Voordelen

In de afgelopen jaren hebben beide systemen zich duidelijk bewezen in de markt, getuige ook de succesverhalen vanuit de clubs. Veel clubs zetten Slim Belly® en BellyAttack® in als een traject van 4 weken waarvoor men een vast bedrag betaalt. Voor de ondernemers genereert dit extra omzet en uit de praktijk blijkt dat veel deelnemers daarna lid worden van de club. Het is een instrument waarmee de fitnessondernemer zich kan profileren. Mits strategisch goed vermarkt. Veel clubs blijken moeite te hebben zich in te leven in de wensen van de deelnemers: deze clubs slagen er dus nauwelijks in om uit deelnemers leden te realiseren. Ondernemers die echter alleen maar kijken naar de commerciële mogelijkheden op korte termijn, slaan de plank mis. De consument schreeuwt namelijk om een oplossing van deze problemen. Motief en motivatie van de ondernemer blijven echter bepalend voor de mate waarin het succes daadwerkelijk structureel wordt gerealiseerd. Kortom: er valt met dergelijke afslankmethoden meer omzet te halen uit de huidige fitness,- en groepslesdeelnemers. Tevens haalt men meer omzet uit de niet-sportende markt.

Uit onderzoeken blijkt dat de meeste Nederlanders afvallen om er mooier op te worden en een beter figuur te krijgen. Een onderzoek van het tijdschrift Margriet onder 4.000 vrouwen wijst uit dat 70% minstens 10 kilo wil afvallen. De simpelste en goedkoopste methode om af te vallen is minder eten in combinatie met bewegen, maar dat vereist wel de nodige discipline.

Om het aantal kilo`s lichaamsgewicht kwijt te raken willen de Nederlanders niet méér gaan bewegen om dit doel te bereiken. Om toch (snel) af te vallen heeft de industrie apparaten ontwikkeld zoals Slim Belly®, die als eerste met een afslankmethode op de markt kwam, gevolgd door BellyAttack® die in combinatie met fitness beloven dat je twee kledingmaten slanker wordt in vier weken. Methoden die voor extra omzet zorgen in de fitnesscentra en een groep mensen (85%) bereikt die momenteel niet of nauwelijks sport. Maar hoe werken deze apparaten en zijn ze wel veilig? En welke voordelen bieden ze voor de fitnessondernemer? In dit artikel zetten we alle ins and outs van deze slimme afvalmethoden op een rijtje.

Werking

De apparaten die momenteel in de markt verkrijgbaar zijn, berusten op twee methoden. De eerste methode is de Slim Belly® ontwikkeld door ABC-one en bestaat uit een band die om de buik gaat. Door de gepatenteerde wisseldruktechniek wordt de druk van de band op de buik geregeld, waardoor er druk op het buikvet komt te staan en de doorbloeding van de buik intensief wordt gestimuleerd. Door de veel hogere aanvoer van bloed naar de omliggende spieren krijgen de spieren meer zuurstof om het omliggende vetweefsel te verbranden. Hierbij is het dus belangrijk om te realiseren dat uitsluitend de combinatie van het dragen van de Slim Belly® en cardiotraining tegelijkertijd het resultaat brengt. Een andere techniek is infrarood-dieptewarmte waar de BellyAttack® mee werkt. Deze techniek dringt het lichaam 40 tot 50 keer dieper binnen dan de ‘normale’ infrarood straling en verwarmt de buik van binnenuit. Hierdoor worden de bloedvaten wijder, wat resulteert in een betere doorbloeding van de spieren en weefsel. Tevens zorgt de warmte ervoor dat de hartslag wordt verhoogd wat de intensiteit van de training bevordert. Wanneer men in combinatie met infrarood-dieptewarmte gaat sporten, bereikt men volgens BellyAttack® 100% meer resultaat in hetzelfde uur. Voor beide bovengenoemde methoden geldt minstens 3 keer per week sporten om resultaat te bereiken.

Veiligheid

Alle in de markt verkrijgbare systemen zijn veilig en hebben een CE-markering. Volgens Greinwalder & Partner, de distributeur van Slim Belly® zijn er geen contra-indicaties bekend. Het systeem werkt veilig volgens een natuurlijke weg. Er worden ook geen fluctuaties in de lichaamstemperatuur gemeten, waardoor het systeem veilig is voor iedereen die ook van de arts toestemming heeft om op lage intensiteit actief te bewegen. Daarbij wordt er wel van uitgegaan dat tijdens de intake vanuit de deelnemende clubs wordt getoetst of er fysieke aanleiding is om niet aan de training mee te doen. Deze intake geldt bij beide partijen. De BellyAttack® is draadloos en werkt met infrarood-dieptewarmte waarvan de veiligheid wordt geregeld door de ingebouwde warmtesensor. Wanneer de maximale warmte van 48 graden Celsius is bereikt, wordt het systeem door de sensor op temperatuur gehouden. Welke afslankmethode men ook kiest, het is altijd verstandig om de deelnemers voorafgaand aan het afslanktraject te toetsen om complicaties achteraf te voorkomen.

Begeleiding

Om resultaat te behalen is begeleiding essentieel. Trainen met Slim Belly® en BellyAttack® is net zo onderhevig aan begeleiding als normale cardiotraining op basistoestellen als fiets, crosstrainer en loopband of groepstraining. Het is echter wel zaak dat de club zich realiseert dat de doorsnee beoefenaar, indien geen lid van de club, juist een enorme behoefte aan begeleiding blijkt te hebben. Niet zozeer op trainingstechnisch niveau, maar wel op gebied van motivatie. We spreken hier van een nieuwe doelgroep die in vele gevallen geen trainingsachtergrond heeft en voor wie alles wat hij/zij beleeft een vrijwel nieuwe ervaring is. Ondernemers dienen zich te realiseren dat de deelnemers vaak wel een motief hebben, maar minder vanzelfsprekend intrinsieke motivatie. Hierin ligt een belangrijke taak voor begeleiding vanuit de club. Zeker als de club ernaar streeft om de deelnemer structureel oplossingen te bieden in de vorm van een membership. Dat kenmerkt in de praktijk het grote verschil tussen clubs die zeer succesvol zijn in de conversie naar een lidmaatschap en clubs die hier moeite mee hebben.

Voordelen

In de afgelopen jaren hebben beide systemen zich duidelijk bewezen in de markt, getuige ook de succesverhalen vanuit de clubs. Veel clubs zetten Slim Belly® en BellyAttack® in als een traject van 4 weken waarvoor men een vast bedrag betaalt. Voor de ondernemers genereert dit extra omzet en uit de praktijk blijkt dat veel deelnemers daarna lid worden van de club. Het is een instrument waarmee de fitnessondernemer zich kan profileren. Mits strategisch goed vermarkt. Veel clubs blijken moeite te hebben zich in te leven in de wensen van de deelnemers: deze clubs slagen er dus nauwelijks in om uit deelnemers leden te realiseren. Ondernemers die echter alleen maar kijken naar de commerciële mogelijkheden op korte termijn, slaan de plank mis. De consument schreeuwt namelijk om een oplossing van deze problemen. Motief en motivatie van de ondernemer blijven echter bepalend voor de mate waarin het succes daadwerkelijk structureel wordt gerealiseerd. Kortom: er valt met dergelijke afslankmethoden meer omzet te halen uit de huidige fitness,- en groepslesdeelnemers. Tevens haalt men meer omzet uit de niet-sportende markt.

Het BellyAttack® afslanktraject is uniek onder de afslankconcepten. BellyAttack® is de enige band die gebruik maakt van infrarood-dieptewarmte in een draadloze vorm. De 3 doelgroepen waar BellyAttack® zich op richt zijn de fitnessers, de groepslessers en de 85% van de bevolking die momenteel niet sport, van jong tot oud. Sinds januari 2011 zijn er 120 clubs in de Benelux aangesloten en hebben kennis gemaakt met de voordelen van het totaalconcept. BellyAttack® voorziet de clubs van alle benodigde formulieren zoals marketing tips en tools tot memo’s voor het personeel. Tevens kunnen deelnemers op de website van BellyAttack® gebruikmaken van de postcodecheck. Hiermee kan de deelnemer eenvoudig met de postcode de dichtstbijzijnde aangesloten BellyAttack® Centers opzoeken waar het afslanktraject gevolgd kan worden. Ook is de website voorzien van een ondernemers-login waar de aangesloten BellyAttack® Centers eenvoudig alle benodigde tools en documenten kunnen downloaden maar ook randartikelen kunnen bestellen. Daarnaast levert BellyAttack® optioneel een multifunctioneel opbergmeubel waarmee de deelnemers zichzelf kunnen voorzien van folie, batterij en een BellyAttack® band.

Voordelen:

• Break-even na het eerste traject;

• Nieuwe doelgroep (de groepslesdeelnemers bestaan vaak uit 50% van de leden);

• Betere hygiëne door het gebruik van lichaamsfolie onder de band;

• Laagdrempelig (band en meting gebeurt over de kleding);

• Ondersteunende website;

• Geen gereserveerde apparaten meer;

• Geen dure maandelijkse licenties.

Voordelen lithium-polymeer accu’s:

• zorgen voor hoog rendement;

• worden niet lui;

• speciaal voor professioneel gebruik.

buikbanden I producten en concepten

body•LIFE 8I2011 I

Edities