Buikbanden: Slimme afslankmethoden voor extra omzet

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2011

Om het aantal kilo`s lichaamsgewicht kwijt te raken willen de Nederlanders niet méér gaan bewegen om dit doel te bereiken. Om toch (snel) af te vallen heeft de industrie apparaten ontwikkeld zoals Slim Belly®, die als eerste met een afslankmethode op de markt kwam, gevolgd door BellyAttack® die in combinatie met fitness beloven dat je twee kledingmaten slanker wordt in vier weken. Methoden die voor extra omzet zorgen in de fitnesscentra en een groep mensen (85%) bereikt die momenteel niet of nauwelijks sport. Maar hoe werken deze apparaten en zijn ze wel veilig? En welke voordelen bieden ze voor de fitnessondernemer? In dit artikel zetten we alle ins and outs van deze slimme afvalmethoden op een rijtje.

Werking

De apparaten die momenteel in de markt verkrijgbaar zijn, berusten op twee methoden. De eerste methode is de Slim Belly® ontwikkeld door ABC-one en bestaat uit een band die om de buik gaat. Door de gepatenteerde wisseldruktechniek wordt de druk van de band op de buik geregeld, waardoor er druk op het buikvet komt te staan en de doorbloeding van de buik intensief wordt gestimuleerd. Door de veel hogere aanvoer van bloed naar de omliggende spieren krijgen de spieren meer zuurstof om het omliggende vetweefsel te verbranden. Hierbij is het dus belangrijk om te realiseren dat uitsluitend de combinatie van het dragen van de Slim Belly® en cardiotraining tegelijkertijd het resultaat brengt. Een andere techniek is infrarood-dieptewarmte waar de BellyAttack® mee werkt. Deze techniek dringt het lichaam 40 tot 50 keer dieper binnen dan de ‘normale’ infrarood straling en verwarmt de buik van binnenuit. Hierdoor worden de bloedvaten wijder, wat resulteert in een betere doorbloeding van de spieren en weefsel. Tevens zorgt de warmte ervoor dat de hartslag wordt verhoogd wat de intensiteit van de training bevordert. Wanneer men in combinatie met infrarood-dieptewarmte gaat sporten, bereikt men volgens BellyAttack® 100% meer resultaat in hetzelfde uur. Voor beide bovengenoemde methoden geldt minstens 3 keer per week sporten om resultaat te bereiken.

Veiligheid

Alle in de markt verkrijgbare systemen zijn veilig en hebben een CE-markering. Volgens Greinwalder & Partner, de distributeur van Slim Belly® zijn er geen contra-indicaties bekend. Het systeem werkt veilig volgens een natuurlijke weg. Er worden ook geen fluctuaties in de lichaamstemperatuur gemeten, waardoor het systeem veilig is voor iedereen die ook van de arts toestemming heeft om op lage intensiteit actief te bewegen. Daarbij wordt er wel van uitgegaan dat tijdens de intake vanuit de deelnemende clubs wordt getoetst of er fysieke aanleiding is om niet aan de training mee te doen. Deze intake geldt bij beide partijen. De BellyAttack® is draadloos en werkt met infrarood-dieptewarmte waarvan de veiligheid wordt geregeld door de ingebouwde warmtesensor. Wanneer de maximale warmte van 48 graden Celsius is bereikt, wordt het systeem door de sensor op temperatuur gehouden. Welke afslankmethode men ook kiest, het is altijd verstandig om de deelnemers voorafgaand aan het afslanktraject te toetsen om complicaties achteraf te voorkomen.

Begeleiding

Om resultaat te behalen is begeleiding essentieel. Trainen met Slim Belly® en BellyAttack® is net zo onderhevig aan begeleiding als normale cardiotraining op basistoestellen als fiets, crosstrainer en loopband of groepstraining. Het is echter wel zaak dat de club zich realiseert dat de doorsnee beoefenaar, indien geen lid van de club, juist een enorme behoefte aan begeleiding blijkt te hebben. Niet zozeer op trainingstechnisch niveau, maar wel op gebied van motivatie. We spreken hier van een nieuwe doelgroep die in vele gevallen geen trainingsachtergrond heeft en voor wie alles wat hij/zij beleeft een vrijwel nieuwe ervaring is. Ondernemers dienen zich te realiseren dat de deelnemers vaak wel een motief hebben, maar minder vanzelfsprekend intrinsieke motivatie. Hierin ligt een belangrijke taak voor begeleiding vanuit de club. Zeker als de club ernaar streeft om de deelnemer structureel oplossingen te bieden in de vorm van een membership. Dat kenmerkt in de praktijk het grote verschil tussen clubs die zeer succesvol zijn in de conversie naar een lidmaatschap en clubs die hier moeite mee hebben.

Voordelen

In de afgelopen jaren hebben beide systemen zich duidelijk bewezen in de markt, getuige ook de succesverhalen vanuit de clubs. Veel clubs zetten Slim Belly® en BellyAttack® in als een traject van 4 weken waarvoor men een vast bedrag betaalt. Voor de ondernemers genereert dit extra omzet en uit de praktijk blijkt dat veel deelnemers daarna lid worden van de club. Het is een instrument waarmee de fitnessondernemer zich kan profileren. Mits strategisch goed vermarkt. Veel clubs blijken moeite te hebben zich in te leven in de wensen van de deelnemers: deze clubs slagen er dus nauwelijks in om uit deelnemers leden te realiseren. Ondernemers die echter alleen maar kijken naar de commerciële mogelijkheden op korte termijn, slaan de plank mis. De consument schreeuwt namelijk om een oplossing van deze problemen. Motief en motivatie van de ondernemer blijven echter bepalend voor de mate waarin het succes daadwerkelijk structureel wordt gerealiseerd. Kortom: er valt met dergelijke afslankmethoden meer omzet te halen uit de huidige fitness,- en groepslesdeelnemers. Tevens haalt men meer omzet uit de niet-sportende markt.

Groei voor uw club in 2012? Dan wel met het origineel: Slim Belly

In 2009 introduceerde Greinwalder Marketing Services het misschien meest controversiële concept in de fitnessbranche van de afgelopen 10 jaar: Slim Belly. Met de gepatenteerde wisseldruktechniek van de Airpressure Bodyforming Methode blijkt de consument niet alleen omvang te verliezen, wetenschappelijk onderzoek bewijst ook dat het vetpercentage op de gewenste plaatsen significant afneemt.

Prettig voor de consument. En u als fitnessondernemer ervaart een zeker gevoel dat u met het gedetailleerd uitgewerkte marketingconcept van Greinwalder Marketing Services niet alleen een enorme doelgroep aantoonbaar aanspreekt, u heeft ook toegang tot bewezen succesvolle technieken die van blije deelnemers enthousiaste leden maken. Niet alleen nu, maar ook in de komende jaren.

Wilt u zich duurzaam positioneren op de zo belangrijke afslankmarkt? Kies dan voor het origineel: Slim Belly. Waarom?

1. Alleen Slim Belly is middels een wetenschappelijk onderzoek onderbouwd*.

2. Alleen met Slim Belly informeert u de consument eerlijk en oprecht*

3. Alleen met Slim Belly heeft u de ondersteuning van de marketingspecialisten van Greinwalder Marketing Services: het enige marketingbureau in de fitnessbranche met bewezen succesvolle campagnes als ‘Internationaal Fitheidsonderzoek’, ‘Afslankduel’, ‘Vitaalsysteem’, ‘Hoe fit is Nederland’ en meer.

*Meer weten? Bel dan 0180-635229 of kijk op www.slim-belly.com

buikbanden I producten en concepten

body•LIFE 8I2011 I

I body•LIFE 8I2011

Recent had body•LIFE een gesprek met Dennis Keiser, de oprichter van Keiser Corporation. Hij ontwikkelde in de jaren '70 als eerste in de wereld pneumatische fitnessapparatuur. Deze apparatuur werkt op basis van luchtdruk in plaats van met gewichten.

Keiser: voorloper in de fitness- en gezondheidsbranche

“Bij de ontwikkeling van deze apparatuur heb ik goed gekeken naar de werking van hydraulische apparatuur en apparatuur met steekgewichten”, vertelt Dennis. “Ik heb het beste uit deze twee systemen weten te combineren in de Keiser pneumatische circuitlijn.” Apparatuur die volgens Dennis in een breed marktsegment in te zetten zijn, van revalidatie, (snel-)kracht training voor topsporters, (snel-)krachttraining voor jongeren, krachttraining voor doelgroepen met aandoeningen zoals obese en diabetes.

Voordelen

“Pneumatische apparatuur heeft ten opzichte van conventionele apparatuur een

aantal grote voordelen”, legt Dennis uit. “Andere apparaten beginnen met een weerstand van 5 tot 10 kg, vaak veel te zwaar voor iemand die begint met revalideren.” De Keiser-apparatuur begint bij nul kg. Iemand die bijvoorbeeld net een knieoperatie heeft ondergaan, kan onder

begeleiding van een fysiotherapeut al beginnen met trainen bij 100 gram. Met deze apparatuur kan het revalidatieproces al veel vroeger beginnen. Met behulp van een eenvoudige plus- en een minknop kan elke gewenste weerstand worden ingesteld, zelfs gedurende de beweging. Door het ontbreken van zwevende gewichten, blijft deze ook constant. Daardoor heeft de revalidant geen last van plotselinge piek- of overbelasting en voorkomt schoksgewijze belasting op de spieren, pezen en gewrichten. Waar tenslotte andere toestellen één weerstandscurve kennen voor alle spiergroepen, kan bij deze apparatuur de weerstandscurve worden aangepast op de spiergroepen die je traint en kan op alle snelheden getraind worden, van langzaam tot snel en zelfs explosief. “Voor onze klanten betekent dit een effectieve, interessante training, die volkomen veilig is dankzij de intelligente en gepatenteerde pneumatiek dat met een minimale impact workout maximaal resultaat oplevert.”

Ontwikkeling

Keiser Corporation bestaat inmiddels meer dan 30 jaar. Naast de succesvolle door Dennis Keiser ontwikkelde pneumatische circuitlijn levert Keiser ook cardioapparatuur, de M3 Indoor Cycling Bike en de M5 Crosstrainer. Beide staan bekend om hun innovatieve design, magnetische weerstand en personal display. “Wereldwijd hebben we een netwerk van dealers die ons vertegenwoordigen. In de Benelux zijn we vertegenwoordigd door The Sports Company. Ik ben bijzonder trots op dit bedrijf en zij doen hun werk erg goed. Daarom wordt door hun onder de naam Keiser Europe ook de Duitse markt bediend, waar voor ons nog erg veel potentieel ligt. De kracht van dit bedrijf is dat ze als geen ander de filosofie van onze apparatuur weten te vertalen naar hun klanten. Daarbij voorzien ze ons tevens van de nodige feedback die we nodig hebben om onze apparatuur verder te verbeteren.” Momenteel wordt er door Keiser hard gewerkt aan uitbreiding van hun cardiolijn en zijn ze bezig met de ontwikkeling van een display dat mensen tijdens de training moet motiveren. Ook de M3, de succesvolle Indoor Cycling Bike, wordt geupgraded: naast een verstelbare handle bar krijgt die een verlicht display. Daarnaast heeft het bedrijf een trainingsapp ontwikkeld voor mobiele telefoons. “We luisteren goed naar de markt en willen inspelen op de behoefte van onze klanten en niet andersom”, aldus Dennis.

Gezonde ouderen

Keiser is wereldwijd in veel marktsegmenten vertegenwoordigd: van topsport en fysiotherapie tot revalidatie. Dennis: “Fitness wordt voor ons een belangrijke markt. Met name fitness voor ouderen.” Daar heeft Keiser de laatste 15 jaar veel onderzoek naar gedaan op een groot aantal universiteiten in Amerika en dat leverde verbluffende resultaten op die de reputatie van het bedrijf op dat gebied alleen maar bevestigt. Daar is Dennis erg trots op. “We hebben bewezen dat ouderen die sporten op onze krachtapparatuur, zich beter voelen in alle opzichten: mentaal en fysiek.” Het is algemeen bekend dat krachttraining leidt tot opmerkelijke verbeteringen in de spiermassa en kracht, ongeacht leeftijd of lichamelijke conditie. Verder speelt het ook een belangrijke rol in de preventie en verbetering van een groot aantal chronische aandoeningen zoals osteoporose, artritis en diabetes. Ook blijkt dat krachttraining de kwaliteit van slapen verbetert, depressies vermindert, de stofwisseling verhoogt waardoor minder lichaamsvet ontstaat. Voor Keiser is het duidelijk dat krachttraining een essentiële rol speelt in het verbeteren van sportprestaties, de fysieke functie en een gezonde levensstijl. “Daar willen we een vooraanstaande rol in spelen. We zien het dan ook als een missie om ouderen te leren hoe ze door goede oefeningen het verouderingsproces kunnen vertragen en de kwaliteit van leven kunnen verhogen.”

Wat betekent deze ontwikkeling voor de fitnessbranche?

De fitnessbranche heeft zich in het verleden altijd georiënteerd op jongeren die voor een groei van de branche hebben gezorgd. Deze tijd lijkt nu voorbij. Gezien de demografische ontwikkelingen wereldwijd, hebben voor de branche niet de jongeren, maar de ouderen vanaf 40 jaar en de babyboomers de toekomst. Dit heeft volgens Dennis gevolgen voor de fitnessbranche en dat vraagt om een andere manier van benadering en begeleiding. “Ondernemers zullen zich moeten realiseren dat er meer gekeken moet worden naar de behoeften van deze doelgroep omdat de fysieke functies anders liggen dan van een jonger publiek. Mits je dit goed aanpakt, liggen er wel degelijk kansen voor de fitnessbranche. In Amerika zijn er veel clubs die succesvol zijn met fitnessprogramma’s voor ouderen. Aan nieuwe programma’s op dit gebied, maar ook wat betreft apparatuur wordt door Keiser continu gewerkt.” Om de kennis op dat gebied te verzamelen en informatie over beweging en ouder worden te bevorderen, heeft het bedrijf het Keiser Institute on Aging opgericht. Zij ontwikkelen ook programma’s zoals het S.T.E.P. programma dat een gedetailleerde handleiding biedt voor de implementatie van een trainingsprogramma voor oudere volwassenen in de club. “Voor Keiser zal de focus de komende jaren op deze doelgroep komen te liggen. Met als uiteindelijk doel de fysieke kwaliteit van ouderen in het dagelijks leven te verbeteren.”

'De kracht van dit

bedrijf is dat ze als geen ander de filosofie van onze apparatuur weten te vertalen naar

hun klanten'

“Bij de ontwikkeling van deze apparatuur heb ik goed gekeken naar de werking van hydraulische apparatuur en apparatuur met steekgewichten”, vertelt Dennis. “Ik heb het beste uit deze twee systemen weten te combineren in de Keiser pneumatische circuitlijn.” Apparatuur die volgens Dennis in een breed marktsegment in te zetten zijn, van revalidatie, (snel-)kracht training voor topsporters, (snel-)krachttraining voor jongeren, krachttraining voor doelgroepen met aandoeningen zoals obese en diabetes.

Voordelen

“Pneumatische apparatuur heeft ten opzichte van conventionele apparatuur een

aantal grote voordelen”, legt Dennis uit. “Andere apparaten beginnen met een weerstand van 5 tot 10 kg, vaak veel te zwaar voor iemand die begint met revalideren.” De Keiser-apparatuur begint bij nul kg. Iemand die bijvoorbeeld net een knieoperatie heeft ondergaan, kan onder

begeleiding van een fysiotherapeut al beginnen met trainen bij 100 gram. Met deze apparatuur kan het revalidatieproces al veel vroeger beginnen. Met behulp van een eenvoudige plus- en een minknop kan elke gewenste weerstand worden ingesteld, zelfs gedurende de beweging. Door het ontbreken van zwevende gewichten, blijft deze ook constant. Daardoor heeft de revalidant geen last van plotselinge piek- of overbelasting en voorkomt schoksgewijze belasting op de spieren, pezen en gewrichten. Waar tenslotte andere toestellen één weerstandscurve kennen voor alle spiergroepen, kan bij deze apparatuur de weerstandscurve worden aangepast op de spiergroepen die je traint en kan op alle snelheden getraind worden, van langzaam tot snel en zelfs explosief. “Voor onze klanten betekent dit een effectieve, interessante training, die volkomen veilig is dankzij de intelligente en gepatenteerde pneumatiek dat met een minimale impact workout maximaal resultaat oplevert.”

Ontwikkeling

Keiser Corporation bestaat inmiddels meer dan 30 jaar. Naast de succesvolle door Dennis Keiser ontwikkelde pneumatische circuitlijn levert Keiser ook cardioapparatuur, de M3 Indoor Cycling Bike en de M5 Crosstrainer. Beide staan bekend om hun innovatieve design, magnetische weerstand en personal display. “Wereldwijd hebben we een netwerk van dealers die ons vertegenwoordigen. In de Benelux zijn we vertegenwoordigd door The Sports Company. Ik ben bijzonder trots op dit bedrijf en zij doen hun werk erg goed. Daarom wordt door hun onder de naam Keiser Europe ook de Duitse markt bediend, waar voor ons nog erg veel potentieel ligt. De kracht van dit bedrijf is dat ze als geen ander de filosofie van onze apparatuur weten te vertalen naar hun klanten. Daarbij voorzien ze ons tevens van de nodige feedback die we nodig hebben om onze apparatuur verder te verbeteren.” Momenteel wordt er door Keiser hard gewerkt aan uitbreiding van hun cardiolijn en zijn ze bezig met de ontwikkeling van een display dat mensen tijdens de training moet motiveren. Ook de M3, de succesvolle Indoor Cycling Bike, wordt geupgraded: naast een verstelbare handle bar krijgt die een verlicht display. Daarnaast heeft het bedrijf een trainingsapp ontwikkeld voor mobiele telefoons. “We luisteren goed naar de markt en willen inspelen op de behoefte van onze klanten en niet andersom”, aldus Dennis.

Gezonde ouderen

Keiser is wereldwijd in veel marktsegmenten vertegenwoordigd: van topsport en fysiotherapie tot revalidatie. Dennis: “Fitness wordt voor ons een belangrijke markt. Met name fitness voor ouderen.” Daar heeft Keiser de laatste 15 jaar veel onderzoek naar gedaan op een groot aantal universiteiten in Amerika en dat leverde verbluffende resultaten op die de reputatie van het bedrijf op dat gebied alleen maar bevestigt. Daar is Dennis erg trots op. “We hebben bewezen dat ouderen die sporten op onze krachtapparatuur, zich beter voelen in alle opzichten: mentaal en fysiek.” Het is algemeen bekend dat krachttraining leidt tot opmerkelijke verbeteringen in de spiermassa en kracht, ongeacht leeftijd of lichamelijke conditie. Verder speelt het ook een belangrijke rol in de preventie en verbetering van een groot aantal chronische aandoeningen zoals osteoporose, artritis en diabetes. Ook blijkt dat krachttraining de kwaliteit van slapen verbetert, depressies vermindert, de stofwisseling verhoogt waardoor minder lichaamsvet ontstaat. Voor Keiser is het duidelijk dat krachttraining een essentiële rol speelt in het verbeteren van sportprestaties, de fysieke functie en een gezonde levensstijl. “Daar willen we een vooraanstaande rol in spelen. We zien het dan ook als een missie om ouderen te leren hoe ze door goede oefeningen het verouderingsproces kunnen vertragen en de kwaliteit van leven kunnen verhogen.”

Wat betekent deze ontwikkeling voor de fitnessbranche?

De fitnessbranche heeft zich in het verleden altijd georiënteerd op jongeren die voor een groei van de branche hebben gezorgd. Deze tijd lijkt nu voorbij. Gezien de demografische ontwikkelingen wereldwijd, hebben voor de branche niet de jongeren, maar de ouderen vanaf 40 jaar en de babyboomers de toekomst. Dit heeft volgens Dennis gevolgen voor de fitnessbranche en dat vraagt om een andere manier van benadering en begeleiding. “Ondernemers zullen zich moeten realiseren dat er meer gekeken moet worden naar de behoeften van deze doelgroep omdat de fysieke functies anders liggen dan van een jonger publiek. Mits je dit goed aanpakt, liggen er wel degelijk kansen voor de fitnessbranche. In Amerika zijn er veel clubs die succesvol zijn met fitnessprogramma’s voor ouderen. Aan nieuwe programma’s op dit gebied, maar ook wat betreft apparatuur wordt door Keiser continu gewerkt.” Om de kennis op dat gebied te verzamelen en informatie over beweging en ouder worden te bevorderen, heeft het bedrijf het Keiser Institute on Aging opgericht. Zij ontwikkelen ook programma’s zoals het S.T.E.P. programma dat een gedetailleerde handleiding biedt voor de implementatie van een trainingsprogramma voor oudere volwassenen in de club. “Voor Keiser zal de focus de komende jaren op deze doelgroep komen te liggen. Met als uiteindelijk doel de fysieke kwaliteit van ouderen in het dagelijks leven te verbeteren.”

interview I producten en concepten

Edities