Grootschalig Nationaal Beweeg Onderzoek

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2011

Voor veel van uw collega’s lijken de gouden jaren voorbij. De ledenaanwas stagneert door minder inschrijvingen en onvermogen om leden te behouden. Daarnaast verdampen de financiële rendementen al jarenlang en is een record aantal fitnessondernemingen inmiddels onder het break-even point beland.

Ondertussen lijken veel ondernemers zich nog steeds niet bewust te zijn van de situatie en hopen op betere tijden.

Waar ligt eigenlijk de oorzaak van de stagnatie? Is het de financiële crisis? Binnen Greinwalder Marketing Services opereren we in 14 Europese landen. Daarbij zien we dat juist in landen die intensief te maken hebben met de financiële crisis, gerichte doorontwikkeling op bestaande concepten erg succesvol blijkt te zijn. In het bijzonder in Spanje en Italië ontstaan innovatieve activiteiten, o.a. rondom de uiterst succesvolle Slim Belly®. Want waarom weer iets nieuws verzinnen als het product functioneert en mensen blij maakt?

Waarom is er binnen de fitnessbranche die onverzadigbare zucht naar altijd maar nieuwe initiatieven? Vraagt de consument hier om? Kijkt u zelf weer uit naar een nieuwe activiteit? Uw team misschien?

Is het niet zo dat u nog veel meer kunt halen uit dat omvangrijke pakket aan service- en bewegingsvormen, waarin u al geïnvesteerd heeft? Stelt u zich eens voor hoe dat in andere bedrijfstakken zou worden opgevat. Neem bijvoorbeeld een autodealer die met enige regelmaat verandert van automerk dat hij vertegenwoordigt. Omdat hij weer eens wat nieuws wil…… Is dat een vertrouwenwekkend signaal naar zijn markt? Een opmaat naar succes? En groei?

Groei: het toverwoord binnen de branche is gevallen. Het lijkt zo vanzelfsprekend voor ondernemers en leveranciers. U denkt nu misschien dat Greinwalder Marketing Services groei als een utopie ziet, als niet meer te realiseren. Niets is minder waar: zeker in economisch mindere tijden worden inventieve ondernemers inventiever en maken optimaal gebruik van de kansen. Daar waar anderen wachten op betere tijden: 10% van de ondernemers laten iets gebeuren, 90% zegt: “wat is er gebeurd?”

Aan u de uitdaging om bij die 10% te behoren! Hoe? Zorgt u er in ieder geval voor dat u alle milestones op weg naar groei bewust aandoet:

1. Definieer groei: Wat wenst u concreet met ‘groei’? Stijging van het ledenaantal is daarbij in de fitnessbranche vaak wens nr. 1, maar er zijn verder groeimogelijkheden op vele vlakken. Wat betekent dit in uw situatie?

2. Waar liggen uw kansen? Welk vrij marktpotentieel is er in uw omgeving? Op welke terreinen scoort u aantoonbaar beter dan uw concurrentie? Voor wie heeft u de concrete oplossing in huis?

3. Wat wil uw gewenste doelgroep: Maak hierbij niet de veel gemaakte fout om voor de doelgroep te gaan redeneren. Bijvoorbeeld: voor een dertiger is het erg lastig om zich te verplaatsen in de wereld van een vijftiger. 15-20 jaar extra levenservaring plaatst mensen nu eenmaal op een ander niveau…

4. Bereid uw team voor op uw gewenste doelgroep: In de praktijk wordt het leeftijdsverschil of verschil qua interessegebieden vaak groter! Heeft uw team voldoende empatisch vermogen om zich oprecht te interesseren in mensen die:

• net zo oud of ouder zijn dan hun eigen ouders,

• niet sportgerelateerde fysieke problemen hebben,

• echt niet gemotiveerd zijn om te sporten maar wel moeten afslanken

• plotseling echt aandacht nodig hebben!

5. Maak een strategisch plan: Dit betekent een langetermijnplan. Om in sporttermen te blijven: bijvoorbeeld een Olympische cyclus van 4 jaar. Hoe gaat u over 4 jaar goud halen? Natuurlijk kunt u onderweg, gedurende de komende jaren met grote regelmaat andere prijzen verdienen!

6. Definieer uw doelen SMART. Omschrijf uw doelen tot groei Specifiek –Meetbaar - Attractief om te behalen – Realistisch – Tijd-gerelateerd.

Zet dit daadwerkelijk ‘zwart op wit’ en deel dit met uw team. Zo weet iedereen binnen uw organisatie wat hen te doen staat en creëert u draagvlak.

7. Effectieve controlling: Bewaak de resultaten van uw plan maandelijks, wekelijks, ja zelfs dagelijks! Zo houdt u altijd mogelijkheid om bij te sturen.

8. Wees duidelijk, communiceer consistent: Realiseert u zich dat u jarenlang ‘fitness’, ‘groepsles’ of ‘sport’ heeft gecommuniceerd en dat hierin bij een nieuwe doelgroep structureel verandering komt. Omdat de gewenste doelgroep op een afwijkende manier benaderd wil worden… Denk aan de ontvanger, niet hoe u de boodschap zelf ervaart: u gooit aas uit voor de vis, niet om er zelf van te eten!.

9. Hou vol! Om goud te halen zult u pieken en dalen beleven. Doorzettingsvermogen is onmisbaar voor een Olympische sporter. Laat u niet van uw stuk brengen en hou vast aan de ingezette strategie.

10.Deel uw succes! Uw team is een essentiële schakel bij het behalen van uw succes. In dit kader: Groei! Betrek hen ook daadwerkelijk bij dit proces en deel uw ervaringen.

Wordt 2011 sowieso uw jaar? Koester dit resultaat dan, want u behoort bij de 10% ondernemers die hun plannen ook daadwerkelijk realiseren: jaar na jaar, onafhankelijk van randvoorwaarden.

Kijkt u echter terug op een minder jaar dan gehoopt? Stop dan met hopen en plan uw succes voor 2012!

groei I business

Arjan van Dorp is Senior Marketing Specialist bij Greinwalder Marketing Services International GmbH. Mede aan de hand van bewezen effectieve campagnes als ‘Internationaal Fitheidsonderzoek’, ‘Afslankduel’, ‘Hoe fit is Nederland’, Vitaalsysteem/Fit Garant Plan’, Slim Belly® en Slim Legs® , realiseert Greinwalder Marketing Services al jaren achtereen groei bij haar klanten.

Wilt u reageren: bel 0180-635229 of mail naar

arjan.van.dorp@greinwalder.com

body•LIFE 8I2011 I

Edities