Health & Wellness Nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2011

I body•LIFE 8I2011

Diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas… Welke rol is weggelegd voor de fitnessbranche?

De cijfers

• In totaal zijn er in Nederland zo'n miljoen mensen met diabetes. Negen op de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2. Jaarlijks horen 71.000 Nederlanders dat ze diabetes hebben en als het zo doorgaat, zullen in 2025 ruim 1,3 miljoen Nederlanders de diagnose diabetes hebben. (Bron: Diabetesfonds)

• Zo’n 1 miljoen mensen in Nederland hebben hart- en vaatziekten. Dagelijks sterven hieraan 108 mensen. (Bron: Hartstichting)

• Het percentage mensen met overgewicht is tussen 1981 en 2009 gestegen van 33,3% naar 47,2%. (Bron: CBS, 2010)

Kosten voor de maatschappij

Mensen met diabetes II, een voorstadium daarvan of een erfelijk verhoogde kans zijn een belangrijke doelgroep voor preventieve gezondheidsbegeleiding. Hetzelfde geldt voor overgewicht of zelfs al obesitas. Ook mensen met hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten in de familie vormen een doelgroep voor preventieve begeleiding. Beginnende klachten kunnen worden teruggebracht, maar ook wanneer er nog geen symptomen zijn, kan preventie veel winst opleveren. Het leven met diabetes brengt zo’n €10.000 per jaar aan medische kosten met zich mee tegenover €2000 voor iemand zonder suikerziekte. De sociaaleconomische gevolgen van overgewicht in Nederland: zo’n 500 miljoen aan directe kosten, 2 miljard aan indirecte kosten (Bron: Prof. Willem van Mechelen, Fitspiration). Een hart- en vaatpatiënt kost per dag €271,- en de kosten voor productiviteitsverlies door hart- en vaatziekten bedragen 2 miljard en de informele zorg voor hart- en vaatpatiënten kost zo’n 1,5 miljard (Bron: EHN, 2008).

Voorkomen, beter

dan genezen

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat wanneer mensen hun ongezonde levensstijl aanpassen of verbeteren, de gezondheidsproblemen niet alleen verminderen maar dat welvaartsziekten kunnen worden voorkomen. Op het preventieve vlak ligt een enorme markt open voor de fitnessbranche. Een indicatie van de grootte van deze doelgroep die in aanmerking komt voor preventieve begeleiding: in Nederland leven ruim één miljoen volwassenen tussen de 30 en 70 jaar die, gezien hun huidige levensstijl een vergrote kans hebben op overgewicht of zelfs obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes.

Combinatie van factoren

Binnen preventieve begeleiding is het belangrijk om naar meerdere factoren te kijken. De beste resultaten worden behaald als men een begeleidingstraject in gaat waarbinnen aandacht is voor zowel gezonde voeding als voor lichaamsbeweging, maar ook educatie, motivatie, bewustwording en gedrag. Veel mensen proberen zelf regelmatig wat aan hun gezondheid te doen. De momenten waarop ze hiermee starten zijn bijvoorbeeld januari (de bekende goede voornemens) en de periode na de zomervakantie (men wil van de ‘vakantiesouvenirs’ af). Hoe sterk de motivatie ook is op het moment van starten, de kans dat deze pogingen mislukken is groot. Redenen: geen duidelijk, concreet omschreven doel, de verkeerde methode, geen stok achter de deur. Pogingen op de korte termijn leveren soms nog wel eens snelle resultaten, die vaak snel ook weer teniet gedaan zijn, wanneer ‘het normale leven’ weer wordt opgepakt. Blijvende resultaten behalen is alleen mogelijk wanneer men bereid is aanpassingen voor een langere termijn door te voeren in het dagelijks leven én men daarin goed, intensief en persoonlijk wordt begeleid. Doel op de lange termijn: klachten verminderen, de kwaliteit van leven verbeteren én het voorkomen van (welvaarts)ziekten.

Resultaatgerichte doelgroepprogramma’s

Voor veel mensen blijkt het moeilijk om zich voor een langere periode aan de algemeen geldende gezondheidsregels te houden. Een korte periode iets aanpassen in je leven lukt de meeste mensen wel op basis van wilskracht. Een gedragsverandering op de lange termijn vergt echter meer inspanningen, meer begeleiding én meer inzicht. Daarnaast zullen mensen altijd afwegingen maken voor zichzelf: wat levert het me op en wat moet ik ervoor laten? Ook bepaalt het besef van de risico’s in de toekomst of men klaar is de stap naar een gezonder leven te zetten. Vaak is het moeilijk om gedrag aan te passen wanneer men de gevolgen ervan (nog) niet ervaart. Op het moment dat de eerste klachten ontstaan, of wanneer men in de directe omgeving wordt geconfronteerd met gezondheidsgevolgen en/of ziekten wordt de ernst van de situatie ineens een stuk duidelijker.

Fitnesscentra als levensstijlbegeleiders

Voor fitnesscentra is een mooie rol weggelegd om expertise te verwerken in speciale doelgroepprogramma’s. Het samenstellen van een specifiek programma, waarin meerdere vormen van begeleiding zijn opgenomen, kan nieuwe doelgroepen aanspreken. Denk dan aan speciale programma’s voor onder andere de doelgroep diabetici, de doelgroep mensen met (ernstig) overgewicht of de doelgroep hart- en vaatziekten. Belangrijk is om deze doelgroepen niet alleen te laten bewegen, maar ook te begeleiden op het gebied van gezonde voeding. Daarnaast is aandacht voor educatie en bewustwording van groot belang. Noodzakelijk is dat men beseft wat de risico’s op langere termijn zijn en dat men de ernst van de situatie inziet. Combineer begeleidingstrajecten met informatiebijeenkomsten door specialisten, bied workshops over gedragsverandering met behulp van psychologen of coaches. Zoek samenwerking met huisartsen, fysiotherapeuten en ziekenhuis. Maar ga ook eens praten op basisschool of voortgezet onderwijs, bij verenigingen of bij ouderenbonden. Als mensen uit deze specifieke doelgroepen niet uit zichzelf de weg vinden naar het fitnesscentrum, trek er dan zelf op uit om hen te benaderen en zorg dat er een duidelijk begeleidingsplan klaarligt voor de geïnteresseerden die u op uw zoektocht tegenkomt.

De cijfers liegen er niet om. (Welvaarts)ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en mensen met obesitas komen steeds meer voor. Bovendien vergrijst onze bevolking. Dit alles gaat de komende jaren een steeds grotere druk leggen op de gezondheidszorg én onze maatschappij. Wat kan de fitnessbranche betekenen op dit vlak? Op het gebied van preventie is nog veel winst te behalen!

De cijfers

• In totaal zijn er in Nederland zo'n miljoen mensen met diabetes. Negen op de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2. Jaarlijks horen 71.000 Nederlanders dat ze diabetes hebben en als het zo doorgaat, zullen in 2025 ruim 1,3 miljoen Nederlanders de diagnose diabetes hebben. (Bron: Diabetesfonds)

• Zo’n 1 miljoen mensen in Nederland hebben hart- en vaatziekten. Dagelijks sterven hieraan 108 mensen. (Bron: Hartstichting)

• Het percentage mensen met overgewicht is tussen 1981 en 2009 gestegen van 33,3% naar 47,2%. (Bron: CBS, 2010)

Kosten voor de maatschappij

Mensen met diabetes II, een voorstadium daarvan of een erfelijk verhoogde kans zijn een belangrijke doelgroep voor preventieve gezondheidsbegeleiding. Hetzelfde geldt voor overgewicht of zelfs al obesitas. Ook mensen met hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten in de familie vormen een doelgroep voor preventieve begeleiding. Beginnende klachten kunnen worden teruggebracht, maar ook wanneer er nog geen symptomen zijn, kan preventie veel winst opleveren. Het leven met diabetes brengt zo’n €10.000 per jaar aan medische kosten met zich mee tegenover €2000 voor iemand zonder suikerziekte. De sociaaleconomische gevolgen van overgewicht in Nederland: zo’n 500 miljoen aan directe kosten, 2 miljard aan indirecte kosten (Bron: Prof. Willem van Mechelen, Fitspiration). Een hart- en vaatpatiënt kost per dag €271,- en de kosten voor productiviteitsverlies door hart- en vaatziekten bedragen 2 miljard en de informele zorg voor hart- en vaatpatiënten kost zo’n 1,5 miljard (Bron: EHN, 2008).

Voorkomen, beter

dan genezen

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat wanneer mensen hun ongezonde levensstijl aanpassen of verbeteren, de gezondheidsproblemen niet alleen verminderen maar dat welvaartsziekten kunnen worden voorkomen. Op het preventieve vlak ligt een enorme markt open voor de fitnessbranche. Een indicatie van de grootte van deze doelgroep die in aanmerking komt voor preventieve begeleiding: in Nederland leven ruim één miljoen volwassenen tussen de 30 en 70 jaar die, gezien hun huidige levensstijl een vergrote kans hebben op overgewicht of zelfs obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes.

Combinatie van factoren

Binnen preventieve begeleiding is het belangrijk om naar meerdere factoren te kijken. De beste resultaten worden behaald als men een begeleidingstraject in gaat waarbinnen aandacht is voor zowel gezonde voeding als voor lichaamsbeweging, maar ook educatie, motivatie, bewustwording en gedrag. Veel mensen proberen zelf regelmatig wat aan hun gezondheid te doen. De momenten waarop ze hiermee starten zijn bijvoorbeeld januari (de bekende goede voornemens) en de periode na de zomervakantie (men wil van de ‘vakantiesouvenirs’ af). Hoe sterk de motivatie ook is op het moment van starten, de kans dat deze pogingen mislukken is groot. Redenen: geen duidelijk, concreet omschreven doel, de verkeerde methode, geen stok achter de deur. Pogingen op de korte termijn leveren soms nog wel eens snelle resultaten, die vaak snel ook weer teniet gedaan zijn, wanneer ‘het normale leven’ weer wordt opgepakt. Blijvende resultaten behalen is alleen mogelijk wanneer men bereid is aanpassingen voor een langere termijn door te voeren in het dagelijks leven én men daarin goed, intensief en persoonlijk wordt begeleid. Doel op de lange termijn: klachten verminderen, de kwaliteit van leven verbeteren én het voorkomen van (welvaarts)ziekten.

Resultaatgerichte doelgroepprogramma’s

Voor veel mensen blijkt het moeilijk om zich voor een langere periode aan de algemeen geldende gezondheidsregels te houden. Een korte periode iets aanpassen in je leven lukt de meeste mensen wel op basis van wilskracht. Een gedragsverandering op de lange termijn vergt echter meer inspanningen, meer begeleiding én meer inzicht. Daarnaast zullen mensen altijd afwegingen maken voor zichzelf: wat levert het me op en wat moet ik ervoor laten? Ook bepaalt het besef van de risico’s in de toekomst of men klaar is de stap naar een gezonder leven te zetten. Vaak is het moeilijk om gedrag aan te passen wanneer men de gevolgen ervan (nog) niet ervaart. Op het moment dat de eerste klachten ontstaan, of wanneer men in de directe omgeving wordt geconfronteerd met gezondheidsgevolgen en/of ziekten wordt de ernst van de situatie ineens een stuk duidelijker.

Fitnesscentra als levensstijlbegeleiders

Voor fitnesscentra is een mooie rol weggelegd om expertise te verwerken in speciale doelgroepprogramma’s. Het samenstellen van een specifiek programma, waarin meerdere vormen van begeleiding zijn opgenomen, kan nieuwe doelgroepen aanspreken. Denk dan aan speciale programma’s voor onder andere de doelgroep diabetici, de doelgroep mensen met (ernstig) overgewicht of de doelgroep hart- en vaatziekten. Belangrijk is om deze doelgroepen niet alleen te laten bewegen, maar ook te begeleiden op het gebied van gezonde voeding. Daarnaast is aandacht voor educatie en bewustwording van groot belang. Noodzakelijk is dat men beseft wat de risico’s op langere termijn zijn en dat men de ernst van de situatie inziet. Combineer begeleidingstrajecten met informatiebijeenkomsten door specialisten, bied workshops over gedragsverandering met behulp van psychologen of coaches. Zoek samenwerking met huisartsen, fysiotherapeuten en ziekenhuis. Maar ga ook eens praten op basisschool of voortgezet onderwijs, bij verenigingen of bij ouderenbonden. Als mensen uit deze specifieke doelgroepen niet uit zichzelf de weg vinden naar het fitnesscentrum, trek er dan zelf op uit om hen te benaderen en zorg dat er een duidelijk begeleidingsplan klaarligt voor de geïnteresseerden die u op uw zoektocht tegenkomt.

preventie I wellness & health

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl,

het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

body•LIFE 8I2011 I

Edities