Business Nieuws

I body•LIFE 9I2011

De vergeten, maar grootste doelgroep van de komende jaren!

In 2008 leven er 84,6 miljoen 65-plussers in Europa. In 2060 zullen dat er 151,5 miljoen zijn. In Nederland groeit het aantal 65-plussers van 15% nu naar 26% in 2025. Alleen in de periode 2011 tot 2015 komen er 500 duizend Nederlandse 65-plussers bij. In 2040 zal het aantal 65-plussers zijn opgelopen tot 4,6 miljoen, ten opzichte van 2,6 miljoen nu (The State if Research in the Global Fitness Industry, 2011), 60% van alle 65-plussers heeft één of meerdere chronische aandoeningen.

Met het ouder worden degenereert alles in ons lichaam. Spieren atrofiëren, botten worden poreuzer, balans vermindert, hart- en bloedvaten worden stugger en ga zo maar door. Het resultaat, op steeds vroegere leeftijd ontstaan chronische aandoeningen, gezondheid gaat achteruit, men consumeert steeds meer medische zorg, sociale contacten verminderen en de afhankelijkheid neemt toe. De voorspelling is dat de babyboom-generatie ervoor kan zorgen dat tussen nu en 2040 verschillende westerse landen failliet zullen gaan op de zorgkosten.

De primaire oplossing voor deze groep om de kwaliteit van het leven te verhogen, om chronische aandoeningen te beperken, de vitaliteit te doen toenemen en een faillissement van verschillende westerse landen af te wenden is bewegen en sporten. Dagelijks bewegen is het meest belangrijke ‘medicijn’ voor een goede gezondheid, met name voor senioren.

We hebben dus te maken met een serieus maatschappelijk probleem, met een sluipmoordenaar, de inactiviteit epidemie. Tevens hebben we als branche te maken met verzadiging, ketenvorming, fitness wordt een modaliteit, low budgets gaan de markt overheersen, waar blijft dan het reguliere familie sportcentrum?

Voor maatschappij en voor het sportcentrum zelf lijkt de keuze om te positioneren als gezondheid en preventie centrum misschien wel een ideale oplossing. Zijn we echter dat regionale kenniscentrum waar die 55- en 65-plusser zich in herkent? Wellicht nog niet, maar het kan wel een belangrijke focus worden. Stel je kiest als ondernemer voor de volwassen markt, dus voor de families, 45-, 55- en 65-plus markt, wat zou dat dan voor je centrum betekenen?

Programma

Welke activiteiten wil je doen als 55- of 65-plusser? Wat vind je prettig, wat gezellig en in welke omgeving? Analyseer je programma eens en kijk hoeveel activiteiten je biedt voor de 55- en 65-plusser. Wil je inhaken op deze doelgroep, dan zal je er rekening mee moeten houden dat het programma voor deze doelgroep uitbreidt in de komende jaren. En welk programma bied je voor mensen met chronische aandoeningen? Dat zijn natuurlijk vaak dezelfde mensen als de 55- en 65-plussers, echter moeten we op specifieke zaken ook specifiek inhaken.

Kenniscentrum

Het sportcentrum is het ideale lokale kenniscentrum gezonde leefstijl. Maar hoe doe je dat dan? Bieden we alleen beweeg activiteiten, dat maakt ons nog geen kenniscentrum. We zullen ook adequate informatie moeten verstrekken op het gebied van een gezonde leefstijl. Misschien in de vorm van informatie flyers, lezingen en allianties met andere organisaties die zich bezig houden met bevordering van een gezonde leefstijl.

Expertise

Zonder adequate kennis en expertise van trainers en instructeurs op het gebied van specifieke doelgroepen en chronische aandoeningen is het onmogelijk om de 55-plus groep aan te trekken en vast te houden. Niet alleen kennis van de belastbaarheid van de doelgroep is van belang, ook adequate kennis op gebied van de specifiek mogelijke belemmeringen is cruciaal om in te kunnen spelen en rekening te kunnen houden met de individuele behoeften van de deelnemers. De trainer als preventie specialist dus.

2e thuis

Voor de 55-plusser nog veel belangrijker dan voor de jongere generatie is de sfeer binnen het centrum. Staat er een persoon aan de balie die sociaal om kan en durft te gaan met 55-plussers, wordt er wel eens een sociale activiteit georganiseerd, is er voldoende mogelijkheid en uitnodiging om nog gezellig een bakkie te doen, kortom, voelt het sportcentrum als 2e thuis?

Uitstraling

Met een uitstraling van alleen neon lampen trekken we de 55-plusser niet aan. Onderzoek dus goed wat je primaire doelgroep nu is en wat de verwachtingen zijn voor de komende 3 tot 5 jaar. Ligt de gemiddelde leeftijd al boven de 40 jaar, dan ontwikkelt het centrum zich zeker in de richting van de babyboomers en is het verstandig om alle uitstraling daar in mee te nemen. Niet dat de jonge uitstraling overboord moet, maar tracht ook de 55-plusser aan te spreken door bijvoorbeeld ook foto’s van oudere volwassenen in de marketing te gebruiken en in het programma meer groepslessen voor deze doelgroep op te nemen. De splitsing wordt steeds duidelijker en ik zet hem graag zwart-wit naast elkaar. Low budget, voor de jeugd en de carrière mensen. Vlot, snel, goedkoop, flitsend, modern. Het reguliere sportcentrum is voor de families en oudere volwassenen. Iets conventioneler, wat minder flitsend, wel modern, maar niet overdreven neon, hoge servicegraad, veel sociale interactie, veel variatie en, expertise centrum.

De babyboom generatie zorgt voor het faillissement van westerse landen. Steeds meer sportcentra krijgen een makeover tegenwoordig. Nieuwe inrichting, nieuwe apparatuur, lounge corner, lekker modern dus. De doelgroep die verdubbelt in de komende jaren wordt echter totaal overgeslagen.

In 2008 leven er 84,6 miljoen 65-plussers in Europa. In 2060 zullen dat er 151,5 miljoen zijn. In Nederland groeit het aantal 65-plussers van 15% nu naar 26% in 2025. Alleen in de periode 2011 tot 2015 komen er 500 duizend Nederlandse 65-plussers bij. In 2040 zal het aantal 65-plussers zijn opgelopen tot 4,6 miljoen, ten opzichte van 2,6 miljoen nu (The State if Research in the Global Fitness Industry, 2011), 60% van alle 65-plussers heeft één of meerdere chronische aandoeningen.

Met het ouder worden degenereert alles in ons lichaam. Spieren atrofiëren, botten worden poreuzer, balans vermindert, hart- en bloedvaten worden stugger en ga zo maar door. Het resultaat, op steeds vroegere leeftijd ontstaan chronische aandoeningen, gezondheid gaat achteruit, men consumeert steeds meer medische zorg, sociale contacten verminderen en de afhankelijkheid neemt toe. De voorspelling is dat de babyboom-generatie ervoor kan zorgen dat tussen nu en 2040 verschillende westerse landen failliet zullen gaan op de zorgkosten.

De primaire oplossing voor deze groep om de kwaliteit van het leven te verhogen, om chronische aandoeningen te beperken, de vitaliteit te doen toenemen en een faillissement van verschillende westerse landen af te wenden is bewegen en sporten. Dagelijks bewegen is het meest belangrijke ‘medicijn’ voor een goede gezondheid, met name voor senioren.

We hebben dus te maken met een serieus maatschappelijk probleem, met een sluipmoordenaar, de inactiviteit epidemie. Tevens hebben we als branche te maken met verzadiging, ketenvorming, fitness wordt een modaliteit, low budgets gaan de markt overheersen, waar blijft dan het reguliere familie sportcentrum?

Voor maatschappij en voor het sportcentrum zelf lijkt de keuze om te positioneren als gezondheid en preventie centrum misschien wel een ideale oplossing. Zijn we echter dat regionale kenniscentrum waar die 55- en 65-plusser zich in herkent? Wellicht nog niet, maar het kan wel een belangrijke focus worden. Stel je kiest als ondernemer voor de volwassen markt, dus voor de families, 45-, 55- en 65-plus markt, wat zou dat dan voor je centrum betekenen?

Programma

Welke activiteiten wil je doen als 55- of 65-plusser? Wat vind je prettig, wat gezellig en in welke omgeving? Analyseer je programma eens en kijk hoeveel activiteiten je biedt voor de 55- en 65-plusser. Wil je inhaken op deze doelgroep, dan zal je er rekening mee moeten houden dat het programma voor deze doelgroep uitbreidt in de komende jaren. En welk programma bied je voor mensen met chronische aandoeningen? Dat zijn natuurlijk vaak dezelfde mensen als de 55- en 65-plussers, echter moeten we op specifieke zaken ook specifiek inhaken.

Kenniscentrum

Het sportcentrum is het ideale lokale kenniscentrum gezonde leefstijl. Maar hoe doe je dat dan? Bieden we alleen beweeg activiteiten, dat maakt ons nog geen kenniscentrum. We zullen ook adequate informatie moeten verstrekken op het gebied van een gezonde leefstijl. Misschien in de vorm van informatie flyers, lezingen en allianties met andere organisaties die zich bezig houden met bevordering van een gezonde leefstijl.

Expertise

Zonder adequate kennis en expertise van trainers en instructeurs op het gebied van specifieke doelgroepen en chronische aandoeningen is het onmogelijk om de 55-plus groep aan te trekken en vast te houden. Niet alleen kennis van de belastbaarheid van de doelgroep is van belang, ook adequate kennis op gebied van de specifiek mogelijke belemmeringen is cruciaal om in te kunnen spelen en rekening te kunnen houden met de individuele behoeften van de deelnemers. De trainer als preventie specialist dus.

2e thuis

Voor de 55-plusser nog veel belangrijker dan voor de jongere generatie is de sfeer binnen het centrum. Staat er een persoon aan de balie die sociaal om kan en durft te gaan met 55-plussers, wordt er wel eens een sociale activiteit georganiseerd, is er voldoende mogelijkheid en uitnodiging om nog gezellig een bakkie te doen, kortom, voelt het sportcentrum als 2e thuis?

Uitstraling

Met een uitstraling van alleen neon lampen trekken we de 55-plusser niet aan. Onderzoek dus goed wat je primaire doelgroep nu is en wat de verwachtingen zijn voor de komende 3 tot 5 jaar. Ligt de gemiddelde leeftijd al boven de 40 jaar, dan ontwikkelt het centrum zich zeker in de richting van de babyboomers en is het verstandig om alle uitstraling daar in mee te nemen. Niet dat de jonge uitstraling overboord moet, maar tracht ook de 55-plusser aan te spreken door bijvoorbeeld ook foto’s van oudere volwassenen in de marketing te gebruiken en in het programma meer groepslessen voor deze doelgroep op te nemen. De splitsing wordt steeds duidelijker en ik zet hem graag zwart-wit naast elkaar. Low budget, voor de jeugd en de carrière mensen. Vlot, snel, goedkoop, flitsend, modern. Het reguliere sportcentrum is voor de families en oudere volwassenen. Iets conventioneler, wat minder flitsend, wel modern, maar niet overdreven neon, hoge servicegraad, veel sociale interactie, veel variatie en, expertise centrum.

55-en 65-plussers I business

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 9I2011 I

nr8 2018
nr7 2018
nr6 2018
nr5 2018
nr4 2018
nr3 2018
nr2 2018
nr1 2018
nr10 2017
nr9 2017
nr8 2017
nr7 2017
nr6 2017
nr5 2017
nr4 2017
nr3 2017
nr2 2017
nr1 2017
nr10 2016
nr9 2016
nr8 2016
nr7 2016
nr6 2016
nr5 2016
nr4 2016
nr3 2016
nr2 2016
nr1 2016
nr10 2015
nr9 2015
nr8 2015
nr7 2015
nr6 2015
nr5 2015
nr4 2015
nr3 2015
nr2 2015
nr1 2015
nr10 2014
nr9 2014
nr8 2014
nr7 2014
nr6 2014
nr5 2014
nr4 2014
nr3 2014
nr2 2014
nr1 2014
nr9 2013
nr8 2013
nr7 2013
nr6 2013
nr5 2013
nr4 2013
nr3 2013
nr2 2013
nr1 2013
nr10 2012
nr9 2012
nr8 2012
nr7 2012
nr6 2012
nr5 2012
nr4 2012
nr3 2012
nr2 2012
nr1 2012
nr10 2011
nr9 2011
nr8 2011
nr7 2011
nr6 2011
nr5 2011
nr4 2011
nr3 2011
nr2 2011
nr1 2011
nr10 2010
nr9 2010
nr8 2010
nr7 2010
nr6 2010
nr5 2010
nr4 2010
nr3 2010
nr2 2010
nr1 2010
nr10 2009
nr9 2009
nr8 2009
nr7 2009
nr6 2009
nr5 2009
nr4 2009