Ondernemen is topsport

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2011

I body•LIFE 10I2011

Ondernemen is topsport

In topsport is succes geen toeval maar een logisch gevolg van een duidelijke doelstelling, het kiezen van de juiste strategie en het maken van een gestructureerde planning met het juiste budget. Het begint met een duidelijk gedefinieerde doelstelling, bijvoorbeeld een gouden medaille bij het wielrennen tijdens de Olympische Spelen. Zonder doel kom je nergens.

Wees dus niet bang om doelen te stellen, ook al kun je van tevoren niet 100% inschatten hoe de toekomst eruit komt te zien. Een doel stellen zorgt ervoor dat je moet gaan bepalen hoe de weg naar dit doel eruit moet komen te zien. Voor een onderneming geldt precies hetzelfde al wordt het doel dan bijvoorbeeld een netto winst van 50.000 euro over 2012.

Vervolgens is het van belang de externe factoren te onderzoeken. Factoren waar je feitelijk geen invloed op hebt, maar wel rekening mee moet houden. Welke andere wielerteams doen mee, wat zijn hun sterke en zwakke punten, met welke weersomstandigheden moeten we rekening houden, is het parcours geschikt voor klimmers, sprinters of juist tijdrijders? Of in onze branche: wat is het marktpotentieel, welke concurrenten heb je, waar zijn ze goed en slecht in, hoe groot zijn ze, wat is hun positionering?

Te vaak wordt in onze branche de economische crisis en de concurrentie aangemerkt als de reden waarom een fitnesscentrum de doelen niet haalt. Feit is echter dat je aan die omstandigheden niets kunt veranderen. Je zult er dus rekening mee moeten houden en er op de juiste manier op in moeten spelen.

Positioneren dus. Uitgaan van eigen kracht. Welke sterke punten heb je in vergelijking met de concurrenten, wat zijn je ‘unique selling points’, wat is je specialisme? Wellicht heeft het wielerteam zeer goed materiaal wat de concurrent niet heeft, of een hele goede ploeg die goed samenwerkt en waarvan de renners bereid zijn opofferingen te doen, om anderen uit hun team te laten winnen. Een wielerteam kiest een specialisme: klimmen, sprinten, tijdrijden, of ontsnappingen.

Je moet van tevoren bepalen op welke fronten je beter bent of beter kunt worden dan je concurrenten en daar aan gaan werken. Op alle fronten een 10 halen is een utopie, maak dus een keuze voor een specialisme. Te vaak houden we ons alleen bezig met het verbeteren van onze zwakke punten. Veel zinvoller en effectiever is het als je van je 8 een 10 kunt maken en op een onderdeel te excelleren. En maak dan van je 4 een 6 om in elk geval geen te grote zwakte te hebben. Een klimmer zal alleen een etappe met vlakke aankomst winnen, als hij op de berg halverwege de rit voldoende voorsprong heeft behaald op de sprinters.

Als je deze strategische beslissingen hebt genomen, komt het aan op de tactische planning. Het strijdplan. Hoe, hoeveel, waar, met wie ga je werken aan je doel? Hoeveel en waar wordt er getraind, op welke vlakken heb je te weinig know-how en haal je er externe adviseurs bij? Welke mensen komen bij het team, zowel de wielrenners zelf als de begeleidende staf? In de fitnessbranche: welke oplossingen bied je met welk aanbod, welke prijzen hanteer je? Maar ook: is je team geschikt, moeten er mensen bij of juist weg, moeten ze verder opgeleid worden? De weg naar het doel toe is bepalend voor het uiteindelijke succes.

Tenslotte: budget. Hoe kom je aan de gewenste financiële middelen om de nodige investeringen te doen die noodzakelijk zijn om het doel te realiseren? Bij een wielerploeg draait veel om de sponsors, de marketing, de PR en media aandacht rondom het team. Bij een fitnesscentrum is dat niet veel anders: je kunt een groeidoelstelling alleen realiseren als je bereid bent te investeren. Ook een fitnesscentrum moet een goed imago hebben en sponsors (=leden) om de doelen te kunnen bereiken. Dat kan alleen met een goede marketingstrategie en –planning.

Succes is geen kwestie van geluk, maar een logisch gevolg van de juiste strategie. Een doel in combinatie met een strategie zijn als een kompas voor een ondernemer. Het vormt een leidraad, zorgt voor vertrouwen en ondersteunt iedereen in de organisatie dagelijks bij het nemen van de juiste beslissingen.

In 2012 staan er weer twee grote sportevenementen op het programma: het EK voetbal en de Olympische Spelen in Londen. De sporters bereiden zich al maanden, soms al jaren voor om hun doelen daar te verwezenlijken. Daartoe maken ze gebruik van gedetailleerde planningen, formuleren ze doelstellingen, zoeken ze de juiste partners, kortom: er is een grote overeenkomst met hoe ondernemingen hun successen plannen. Als sportieve branche zouden we er daarom toch in moeten slagen succesvol te zijn?

greinwalder I business

Matthijs Mennes is campaign developer Benelux en marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche,

o.a. bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland. E-mail: mm@greinwalder.com; www.greinwalder.com en www.abc-one.com

Edities