Case study: hoe ga je om met nieuwe klanten;?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2011

I body•LIFE 10I2011

Case study: hoe ga je om met nieuwe klanten;?

De Topsporter als Klant

Kan een fitnesscentrum een rol spelen voor een Topsporter? Het afgelopen jaar heb ik in de artikelen zoveel aandacht besteed aan de rol die een trainingscentrum zou kunnen spelen bij het optimaliseren van de prestatie van de (top)sportende klant dat het hier overdone zou zijn. Mijns inziens is elke klant een topsporter op zijn niveau en moet elke topsporter werken aan de voorwaarden om de prestaties neer te kunnen zetten die hij/zij beoogt. Training in een fitnesscentrum moet staan voor het verbeteren van de techniek, het verbeteren van de componenten die nodig zijn om tot een prestatie te kunnen komen.

Het hebben van een Fitnesscentrum is Topsport: De trend voor 2012?

Elke fitnessondernemer die van zijn/haar centrum een succes wil maken, zal ook er ook alles aan moeten doen om optimaal te presteren. Onze klanten moeten weten dat zij, door onze inzet, kwaliteit en onze service, bij ons aan het beste adres zijn voor hun vragen en doelstellingen. Hoe bereiken we dat?

Het hebben van een Fitnesscentrum is Topsport

Ik ben van mening dat elke fitnessondernemer zichzelf kwalitatief goed op de kaart wil zetten om bestaansrecht te veroveren en te behouden in een markt die geplaagd wordt door een slechte economie. Natuurlijk zijn er ook andere doelstellingen die je kunt hebben als fitnessondernemer. Je kunt een plaats willen bieden waar mensen op zichzelf kunnen trainen. Je kunt een centrum hebben dat geheel gericht is op groepslessen. Als wij fitnessondernemers zelf gaan trainen, hebben we meestal aan een ruimte met apparatuur voldoende. We hebben een doel voor die training, weten wat we willen gaan doen en hoe we het moeten uitvoeren met de apparatuur die ter beschikking is. Maar helaas zijn wij fitnessondernemers/-fanaten maar een klein percentage van ons klantenbestand. De meeste klanten hebben nog wel een doelstelling maar hoe dat doel bereikt moet worden is vaak zeer onduidelijk. Iedereen wil wel 10k kunnen hardlopen, een goede conditie hebben of een mooi strak lichaam maar verder dan die ideaalbeelden komt het vaak niet. Ik zie en hoor dan ook nog zó vaak dat een klant onthaald wordt met het enthousiasme dat uw centrum de plaats is om al hun dromen te gaan verwezenlijken. Maar dan blijkt helaas daar in de praktijk niet veel van terecht te komen. Klanten zijn dan zo teleurgesteld dat ze na 2 maanden er de brui aan geven en denken: “Nou dan ga ik zelf wel buiten hardlopen want hier leer ik toch niets”.

Nu kunnen we als fitnessondernemer misschien nog genieten van een abonnementsperiode maar onze klanten hebben daar steeds minder zin in. Ze willen een abonnement dat per maand opzegbaar is. Wij hebben al sinds jaar en dag een afspraak met de klanten dat zij beginnen bij ons met een 6-maands abonnement hetgeen daarna wordt omgezet in een maand tot maand abonnement. Wij leggen de klanten uit dat we gemiddeld 2-3 maanden nodig hebben om de fysieke voorwaarden voor training op te bouwen, waarna het werkelijke trainen pas kan beginnen. We leggen dan ook uit hoe die opbouw van de eerste 6 maanden eruit komt te zien. Dit geeft de klanten een roadmap waarom ze wat doen en vinden ze het prima zich vast te leggen voor die periode. Wanneer de eerste 6 maanden voorbij zijn, kan de klant van maand tot maand beslissen of hij/zij door wil gaan.

Hiermee stellen wij onszelf als centrum kwetsbaar op, want als wij niet optimaal presteren zullen onze klanten binnen een maand kunnen opzeggen. Optimaal presteren betekent niet alleen maar een goede inhoud van je programma’s maar ook de entourage, de werkelijke service die je verleent en hoe blij je bent met de klant zijn van wezenlijk belang. En dat is topsport, want dat vraagt klantenbinding van onze kant, niet alleen door de instructeur op de vloer maar ook door de administratie en door het management. Maak voor 2012 dus eens werk van alle kanten van het vak, ook de kanten die niet zo in het oog springen en besteed extra aandacht aan de prioriteiten die je voor je eigen onderneming hebt gekwalificeerd.

Ik wens u allen een prachtig 2012 en hoop u dan weer te mogen begroeten in body•LIFE.

Slot “ Fitness bij Topsport: De Topsporter als klant”

Elke topsporter die serieus werk maakt van zijn sport, zal er alles aan doen om beter te kunnen presteren. De topsporter weet dat hij na goede training, voldoende rust en een aangepaste levensstijl, er alles aan gedaan heeft om een goede prestatie neer te kunnen zetten.

De Topsporter als Klant

Kan een fitnesscentrum een rol spelen voor een Topsporter? Het afgelopen jaar heb ik in de artikelen zoveel aandacht besteed aan de rol die een trainingscentrum zou kunnen spelen bij het optimaliseren van de prestatie van de (top)sportende klant dat het hier overdone zou zijn. Mijns inziens is elke klant een topsporter op zijn niveau en moet elke topsporter werken aan de voorwaarden om de prestaties neer te kunnen zetten die hij/zij beoogt. Training in een fitnesscentrum moet staan voor het verbeteren van de techniek, het verbeteren van de componenten die nodig zijn om tot een prestatie te kunnen komen.

Het hebben van een Fitnesscentrum is Topsport: De trend voor 2012?

Elke fitnessondernemer die van zijn/haar centrum een succes wil maken, zal ook er ook alles aan moeten doen om optimaal te presteren. Onze klanten moeten weten dat zij, door onze inzet, kwaliteit en onze service, bij ons aan het beste adres zijn voor hun vragen en doelstellingen. Hoe bereiken we dat?

Het hebben van een Fitnesscentrum is Topsport

Ik ben van mening dat elke fitnessondernemer zichzelf kwalitatief goed op de kaart wil zetten om bestaansrecht te veroveren en te behouden in een markt die geplaagd wordt door een slechte economie. Natuurlijk zijn er ook andere doelstellingen die je kunt hebben als fitnessondernemer. Je kunt een plaats willen bieden waar mensen op zichzelf kunnen trainen. Je kunt een centrum hebben dat geheel gericht is op groepslessen. Als wij fitnessondernemers zelf gaan trainen, hebben we meestal aan een ruimte met apparatuur voldoende. We hebben een doel voor die training, weten wat we willen gaan doen en hoe we het moeten uitvoeren met de apparatuur die ter beschikking is. Maar helaas zijn wij fitnessondernemers/-fanaten maar een klein percentage van ons klantenbestand. De meeste klanten hebben nog wel een doelstelling maar hoe dat doel bereikt moet worden is vaak zeer onduidelijk. Iedereen wil wel 10k kunnen hardlopen, een goede conditie hebben of een mooi strak lichaam maar verder dan die ideaalbeelden komt het vaak niet. Ik zie en hoor dan ook nog zó vaak dat een klant onthaald wordt met het enthousiasme dat uw centrum de plaats is om al hun dromen te gaan verwezenlijken. Maar dan blijkt helaas daar in de praktijk niet veel van terecht te komen. Klanten zijn dan zo teleurgesteld dat ze na 2 maanden er de brui aan geven en denken: “Nou dan ga ik zelf wel buiten hardlopen want hier leer ik toch niets”.

Nu kunnen we als fitnessondernemer misschien nog genieten van een abonnementsperiode maar onze klanten hebben daar steeds minder zin in. Ze willen een abonnement dat per maand opzegbaar is. Wij hebben al sinds jaar en dag een afspraak met de klanten dat zij beginnen bij ons met een 6-maands abonnement hetgeen daarna wordt omgezet in een maand tot maand abonnement. Wij leggen de klanten uit dat we gemiddeld 2-3 maanden nodig hebben om de fysieke voorwaarden voor training op te bouwen, waarna het werkelijke trainen pas kan beginnen. We leggen dan ook uit hoe die opbouw van de eerste 6 maanden eruit komt te zien. Dit geeft de klanten een roadmap waarom ze wat doen en vinden ze het prima zich vast te leggen voor die periode. Wanneer de eerste 6 maanden voorbij zijn, kan de klant van maand tot maand beslissen of hij/zij door wil gaan.

Hiermee stellen wij onszelf als centrum kwetsbaar op, want als wij niet optimaal presteren zullen onze klanten binnen een maand kunnen opzeggen. Optimaal presteren betekent niet alleen maar een goede inhoud van je programma’s maar ook de entourage, de werkelijke service die je verleent en hoe blij je bent met de klant zijn van wezenlijk belang. En dat is topsport, want dat vraagt klantenbinding van onze kant, niet alleen door de instructeur op de vloer maar ook door de administratie en door het management. Maak voor 2012 dus eens werk van alle kanten van het vak, ook de kanten die niet zo in het oog springen en besteed extra aandacht aan de prioriteiten die je voor je eigen onderneming hebt gekwalificeerd.

Ik wens u allen een prachtig 2012 en hoop u dan weer te mogen begroeten in body•LIFE.

case study I business

Lilian Rijfkogel, C.E.A.S., L.P.T., Artros Bewegings-centrum: Bewegen is goed; Goed bewegen is beter

body•LIFE 10I2011 I

Edities