Low budget of high end?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2014
Low budget of high end?

Een keuze maken, dat adviseert de RABO bank in hun Cijfers en Trends, aan sportcentra. Volgens de RABO zit meer dan 50% van de sportcentra in de rode cijfers en nog een aanzienlijk percentage er tegen aan. Niks doen leidt bijna gegarandeerd naar achteruitgang en uiteindelijk naar het staken van de activiteiten.

Opties zijn er natuurlijk ontelbaar, echter voor een ondernemer met een regulier aanbod, fitness en groepslessen, zijn de keuzes vaak beperkt. Sommigen gaan voor de low budget kant van de markt, anderen gaan voor de high end, ofwel de service kant. Maar is die keuze zo gemakkelijk gemaakt en leidt dat dan naar succes?

De Low Budget keuze

Kiezen voor low budget lijkt gemakkelijk, je wil een hal met apparatuur over houden, een persoon erin en draaien. Maar zo gemakkelijk kan een regulier sportcentrum niet om. Je hebt te maken met lopende contracten, de structuur van het pand moet het toelaten om met weinig mankracht overzicht te houden, zit je wel in de juiste buurt, sluit je huidige doelgroep aan bij low budget (low budget trekt over het algemeen een meer jongere doelgroep), is het automatiseringssysteem dermate ingericht dat de inschrijvingen bijvoorbeeld online kunnen – en misschien nog wel het meest belangrijk, ben jij zo’n ondernemer? De low budget ondernemer draait niet alleen elk dubbeltje om, hij/zij probeert de zaak ook zo efficiënt mogelijk in te richten en de personele kosten in de meeste gevallen tot een absoluut minimum te beperken. Dat moet je natuurlijk ook liggen. Er zijn inmiddels veel voorbeelden van centra die óm zijn gegaan naar lowbudget; informeer bij die centra, praat met die ondernemers, als je overweegt deze stap te maken.

De High end / serviceclub keuze

Het reguliere sportcentrum met fitness en zaalsport activiteiten zal steeds op moeten boksen tegen een tarief van 15 tot 19 euro om de hoek. Niet nu, dan wel vroeg of laat. Vaak bieden de low budgets ook nog eens groepslessen en is het verschil wel erg moeilijk aan te duiden. Als je als ondernemer het verschil alleen maar kan duiden in ‘kwaliteit’ en ‘aandacht’, dan schiet je op een bepaald moment tekort en kan je team ook het verschil niet meer uitleggen. Qua apparatuur en faciliteit doen de low budgets niet meer onder, het belangrijkste verschil is dat er bij de reguliere centra meer personeel rondloopt. Er staat iemand achter de balie, vaak iemand die de koffie en thee verzorgt, geen video lessen maar echt iemand voor de les en een of meerdere trainers in de fitnesszaal. De ondernemers taak is om deze teamleden dermate op te leiden en te coachen, dat ze een indruk maken tijdens elk bezoek van elke klant. Dat kan op hospitality niveau, maar ook expertise, pro-activiteit, snelheid van terugkoppeling, activiteiten organiseren, communities bouwen kunnen een bijdrage leveren. De High end club is vaak ook de club die een community bouwt in de regio, met de zorgsector, met andere sportaanbieders, met de winkeliersvereniging, enzovoort. Om met kwaliteit te kunnen positioneren kiezen veel clubs voor het Fit!Vak preventiecentrum certificaat, wat dan parallel loopt met de expertise ontwikkeling van de trainers en het samenwerken met de zorgsector. Ook hier geldt natuurlijk dat je er de ondernemer voor moet zijn. Een groter team aansturen, situationeel leiderschap, netwerken bouwen in de regio, kwaliteit bewaken en er aan blijven bouwen, communicatie goed stroomlijnen, delegeren en coachen, om maar een paar zaken te benoemen die voor de high end club manager van belang zijn.

Keuze maken, en dan?

Nog maar een handvol reguliere sportcentra zien door de jaren heen het leden aantal nog gewoon doorgroeien. Maar ook voor deze centra is het belangrijk om een duidelijke keuze te maken. Met name om ervoor te zorgen dat je zelf, je team en je leden kunnen verdedigen waarom ze 200 of 300% betalen ten opzichte van de low budget centra. Maar hoe dan verder? Waaraan te werken, hoe beginnen?

Kies je voor de low budget kant, dan is het advies, oriënteer je bij verschillende centra die deze transitie al hebben doorlopen. Liefst bij centra die al langer dan een jaar hierin actief zijn. Stel van daaruit een exploitatieplan op en een stappenplan om daar te komen, want het wordt in de meeste gevallen stapsgewijs gerealiseerd omwille van langlopende contracten en dergelijke.

Kies je voor high end/service, analyseer dan eens voor jezelf, waar de grootste ontwikkel punten liggen. Moet de basis kwaliteit omhoog, betere interne communicatie en betrokkenheid, moeten trainers in expertise van doelgroepen ontwikkelen of het gehele team hospitality meer tussen de oren krijgen? Is het nu de tijd om de stap naar erkend preventiecentrum te maken of kan je al verder met het beter opzetten van lokale samenwerking met gemeente, zorg- en welzijn en sportclubs? Vanuit de analyse, kies het ontwikkeltraject voor de komende 6 maanden en ga er proactief mee aan de slag. Stilstand is in deze tijd zeker achteruitgang, dus hou de zaak in beweging.

Wil je ondersteund worden in je ontwikkel traject, mail even naar info@efaa.nl voor de brochure “Ontwikkel trajecten 2014”.

Edities