Column Fitter Nederland

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2014

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Het Ben Saunders-moment

De tijd dat een judopak en spierballen leiden tot glorie en succes is voorbij. Ondernemerschap gebaseerd op ervaring, de liefde voor spieren, voeding en de nieuwste oefeningen is geen basis voor succes, helaas.

Ik vind het aandoenlijk te horen dat velen nog steeds geloven dat inhoudelijke kennis en drive ze gouden bergen gaat opleveren. Vooral de ZZP'ers van nu. Banen worden opgezegd, zodat ze zich volledig kunnen storten op The Big Dream. Het vuur in de ogen is te vergelijken met de zangers uit The Voice of Holland. Nachtenlang dromen ze van een staande ovatie en draaiende stoelen bij de eerste noot. Ze weten het zeker. Ik word een ster! Wat een teleurstelling als dit niet gebeurt. Dan blijkt dat talent en ervaring geen voorwaarde voor succes is. Conclusie: talent, passie en ervaring is voor de eendagsvlieg (als je geluk hebt). Duurzaamheid en succesvol zijn, is keihard ondernemen.

Ooit was ik ook zo. Mijn passie en vurende drive voor sport en lesgeven zou mij verder helpen. Ik word trainer bij Les Mills, schrijf een boek en tadaa, de wereld ligt aan mijn voeten. Grootheidswaan gecreëerd door nachtenlang Ben Saunders-momentjes in mijn hoofd af te spelen.

Helaas, zo werkt het niet. Maar de aanhouder wint. In het geval van ondernemen betekent dit plannen maken, doorgaan, keihard lijstjes afwerken, netwerken, de markt begrijpen, maar nog veel belangrijker, kansen zien! De spreekwoordelijke zee vinden waar nog geen vissen zwemmen. En dit blijft voor veel fitnessondernemers de grootste uitdaging. Want volgens mij zit 'onze zee' niet alleen vol, maar zwemmen er ook nog eens dezelfde vissen. Hoe kan dat?

Besluitvorming binnen de fitnessbranche is grotendeels gebaseerd op hap-snap investeringen, trends van nu en omdat de concurrent het ook heeft of doet. Triest. Ze denken dat een enkel product (app, software-programma of functionele trainingsruimte) ze ook een Ben Saunders-momentje gaat opleveren. Investeren, posters op hangen, Facebooken en de fans staan in rijen voor de deur. Ik heb het nog niet meegemaakt, u wel?

Voor welke beslissing u ook staat, maak een besluit op basis van een plan. Elk hapsnap product of nieuwe trend is een onderdeel van het plan. Het is uniek, heeft draagvlak omdat het volledig geïntrigeerd is binnen de club en personeel. Maar nog belangrijker, de investering is gebaseerd op de behoefte van uw leden. Nooit en te nimmer op basis van uw eigen behoefte, trends of angst voor de concurrent.

Alle stoelen draaide bij Ben, omdat hij anders durfde te zijn. Ben had een plan. Hij heeft zijn tegenstanders goed bekeken en durfde over te zwemmen.

Ondernemers van nu en in spe: onderzoek, maak een plan, droom zonder grootheidswaan, ga op zoek naar een open zee en werk je plan af, stap voor stap. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een beetje geduld voordat alle stoelen draaien.

Reageren? Stuur een e-mail naar marije@fitternederland.nl.

Edities