LesMills

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2014

colofon

Nummer 9 - 2014

Een uitgave van:

Body & Beauty Productions BV

Postbus 6684, 6503 GD Nijmegen

Kerkenbos 12-26c

6546 BE Nijmegen

t: 024 - 3 738 505, f: 024 - 3 730 933

i: www.bodylifebenelux.nl

Uitgever

Michael van Munster

Redactie

Loet van Bergen, Jessica Scheffer,

Lars van Bergen

Eindredactie

Hans Hooft, Lars van Bergen

Vormgeving

Jan-Willem Bouwman

Vormgeving & Lay-out

Joost Franken

Druk

Balmedia b.v., Schiedam

Advertentie Exploitatie

Van Munster Media B.V. Postbus 6684, 6503 GD Nijmegen

Kerkenbos 12-26c, 6546 BE Nijmegen

Jordey de Joode

jordey@vanmunstermedia.nl

t: 024 373 25 85

Noah Regouin

noah@vanmunstermedia.nl

t. 024 377 44 67

Voor advertentietarieven neem contact op met een van onze media-adviseurs of ga naar

www.bodylifebenelux.nl

Abonnementen

Een jaarabonnement bedraagt € 45,– (excl. B.T.W.). Een jaarabonnement buiten de Benelux bedraagt € 70,– (excl. B.T.W.). Abonnementen hebben een looptijd van een jaar (tot 31 december) en worden automatisch verlengd.

Opzeggen kan schriftelijk en dient ieder jaar vóór 31 oktober te gebeuren. Adreswijzigingen en -onjuistheden kunt u schriftelijk doorgeven.

Vragen over abonnementen en bestellingen kunt u richten aan de afdeling Abonnementenbeheer. Dagelijks telefonisch bereikbaar van 09.00 uur tot 12.00 uur,

T 024-3738505,

E abonnementenbeheer@

vanmunstermedia.nl

Copyright

Artikelen uit deze uitgave mogen niet worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van Body & Beauty Productions BV, behoudens de door de wet gestelde uitzonderingen. Aan de inhoud van dit blad kunnen geen rechten worden ontleend.

body•LIFE is een geregistreerde handelsnaam van Health and

Beauty Media Benelux B.V./Health and Beauty Business Media GmbH

body•LIFE Benelux,

onafhankelijk vakblad voor de fitnessbranche, verschijnt 10 keer per jaar. Uitgave 9, 2014, ISSN 1573-5567

body•LIFE: nieuws, achtergronden, tips, feiten en meningen onmisbaar voor elke professional.

Abonnees ontvangen:

• 10 keer per jaar het vakblad

• 10x per jaar de digitale nieuwsbrief

Vreselijk werk

22

42

6

10

VES & Gym Apps: de toekomst van wearables 6

Jury bodyLIFE Innovatie Awards bekend 8

Eenheidsgevoel, (ont)spanning en een positieve vibe 10

Column John van Heel 13

Inspirerende Milon Netwerkmeeting 14

Nieuws 15

Geurmarketing van Aroma Solutions 16

Caesar Fitness + Spa Resort brengt de mens in balans 18

Slimmer fit en gezond 20

Opleidingen en trainingen 24

Nieuws 27

Costumer Journey 2.0 28

Column Fitter Nederland 31

Van wellnesclub naar budgetclub 32

Innovatie van de organisatie 34

Vis of fitness? 36

Nederlandse startup werkt samen met Jawbone 39

Nieuws 41

Dieetgeheim van de sterren 42

'Voldoen aan belangrijke richtlijnen' 44

Vijf nieuwe wearables 45

Nieuws 47

Fitnessclub van het Jaar Verkiezing 50

18

34

De toekomst van wearables

Vrijdag 21 november organiseerde de Vereniging Exclusieve Sportcentra (VES) de laatste werkgeversbijeenkomst van 2014. De leden waren uitgenodigd in het splinternieuwe Executive Briefing Center van Samsung in Delft. Hier toont Samsung diverse oplossingen voor de zakelijke markt die te ervaren zijn in een live-setting.

VES & Gym Apps

De locatie sloot dus perfect aan bij het thema van de bijeenkomst: 'Technologische revolutie in fitness, kans of bedreiging?'. De bijeenkomst werd geopend door VES-voorzitter Piet Willemsen en Hans Donkers, oprichter van Gym Apps. Na een kort welkomstwoord, werd de grote groep in tweeën gedeeld. De ene helft kreeg een uitgebreide rondleiding door het Executive Briefing Center, terwijl de andere helft genoot van een interessante presentatie van Richard van Tilborg, hoofd innovatie bij Ordina. Hij houdt zich dagelijks bezig met met zaken als Google Glass, Wearables, Virtual Reality en Robotica en kon de aanwezige fitnessondernemers haarfijn uitleggen waar het in de toekomst naartoe gaat en waar dus de kansen komen te liggen.

Na de rondleiding en presentatie van Richard van Tilborg ging het woord wederom naar Hans Donkers. Ook Hans ging in op de technologische revolutie die er momenteel gaande is in fitnessland. Een van de gehoorde termen was 'quantified self', een beweging die technologie inzet om aspecten van het dagelijkse leven te monitoren en op basis van de output mogelijk te verbeteren. Verder ziet Hans vooral kansen in deze beweging. “Meer mensen gaan sporten en moeten geïnformeerd worden over gezond leven”, legde hij uit. Daarnaast ziet hij ook kansen voor een uitbreiding van de dienstverlening. “De mogelijkheid van eerstelijns zorg door fitnessclubs wordt groter. En mensen weten meer, dus ze gaan ook meer willen. Hierdoor komt er ruimte voor een breder dienstenaanbod.”

Ook kijkt Hans Donkers even de toekomst in. “Apple, Google, Microsoft en Samsung gaan vol gas vooruit op het gebied van eHealth en eFit. Daarnaast verwacht ik dat wearables, elektronische patiënten dossiers en andere medische data naar deze spelers zal gaan, omdat zij deze markt zullen gaan domineren.”

De interessante bijeenkomst werd afgesloten met een heerlijke lunch en het besloten werkgeversoverleg van de aanwezige leden.

Jury bodyLIFE Innovatie Award 2014 bekend

Han Doorenbosch van TrainMore, Piet Willemsen van de VES, John van Heel van EFAA, Lilian Rijfkogel van Artros en Rob Geurts van Gold's Gym zijn nu een eigen shortlist aan het maken. Begin 2015 komt de jury een dag bij elkaar bij Gold's Gym in Nieuwegein waar de genomineerd een korte presentatie mogen houden. Tijdens deze presentatie zullen de deelnemende bedrijven de jury moeten overtuigen waarom juist zij de bodyLIFE Innovatie Award 2014 moeten winnen.

De jury

Onze vakjury bestaat uit een vijftal vakfanaten.

Rob Geurts, 23 juni 1959. 25 jaar topsporter. Eerst actief als bobsleeër, later als coach van Nederlandse en Japanse team. Meegedaan op verschillende Olympische Spelen als atleet en coach. Parallel daaraan eigenaar van fitnesscentrum Gold's Gym. Als een van de eerste in Nederland actief bezig met aerobics. Bracht in 2009 Zumba naar Europa. Zumba werd een razend succes.

Han Doorenbosch is oprichter van de fitnessketens Clubsportive en TrainMore. Daarvoor was hij docent aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding en rondde hij een Master Business Administration MBA. in 2010 af met een onderzoek naar kwalitatieve succesfactoren bij een groeiende fitnessketen. Sinds 2011 is hij bestuurslid van de Nederlandse branche- organisatie Fitvak.

Piet Willemsen is sinds 1986 getrouwd met Els en vader van drie dochters; Britt, Sammy & Rayette. In 1987 startte Piet, samen met zijn vrouw Els een eigen zwemschool in Oosterhout. Door de jaren heen is de zwemschool uitgebreid tot een professioneel gezondheidscentrum met fitness, groepslessen, body & mind, tennisbanen, sauna & stoombad, fysiotherapie en schoonheidssalon.

Daarnaast is hij sinds 4 jaar voorzitter van de 'Vereniging Exclusieve Sportcentra'. Piet heeft in diverse besturen gezeten, zoals Plaatselijke Koninklijke Horeca Nederland, MKB, Federatie (Detailhandel & Horeca) en Kamer van Koophandel.

John van Heel, geboren in 1962, gestart met een Sportinstituut in 1983 in Weert. In 1989 gestart met EFAA opleidingen en in 1994 met de Fitness Expert en management trainingen. Hij begeleide meer dan 100 ondernemers naar een ISO certificering en onlangs meer dan 80 naar een Preventiecentrum certificering. Vanaf 2009 zet John zich in tegen inactiviteit en voor de toepassing van de WHO beweegrichtlijn met Bewegen is Medicijn. In 2012 werd hierom gestart met het FitCoach activeringsprogramma voor particulieren en bedrijven, genaamd de FitCoach Leefstijl Challenge. Na de vraag over 'de belangrijkste activiteiten', blijkt dat de familie te zijn, John is (1014) 28 jaar getrouwd met Regina en samen hebben ze drie jongens, Tim (19), Rick (16) en Sem (11). Tevens heeft John een passie voor Afrikaanse muziek, hij speelt ruim 8 jaar Djembe, Afrikaanse trommel. Waar John zich in de toekomst mee bezig wil houden is Nederland activeren, allemaal minimaal 60 minuten per dag lekker bewegen en hier door middel van beweegcoaches, trainers, personal trainers en leefstijladviseurs ondersteuning in bieden.

Lilian Rijfkogel en haar man Peter zijn beide eigenaar van Artros BewegingsCentrum te Rijssen. Ze hebben hun eigen trainingsmethodiek ontwikkeld om mensen efficiënter en verantwoordelijk te laten bewegen en sporten. Daarnaast zijn ze ook importeur van FreeMotion, PACE en Terracoda Bike. Daarnaast is Lilian ook een vaste gastschrijver voor bodyLIFE Benelux.

Uitreiking bodyLIFE Innovatie Award 2014

De bekendmaking van de winnaars (publieksprijs en juryprijs) van de bodyLIFE Innovatie Award 2014 zal plaatsvinden op 16 maart 2015 in Kasteel de Hoge Vuursche in Baarn tezamen met de bekendmaking van de winnaars van de Fitnessclub van het jaar verkiezing.

Meer informatie: award.bodylifebenelux.nl.

Het was een behoorlijke zoektocht, maar met trots mogen wij u de jury voor de bodyLIFE Innovatie Award 2014 presenteren.

Lilian Rijfkogel

Piet Willemsen

Rob Geurts

John van Heel

1 LesMills

2 Pixformance

3 Surfset Fitness

4 Slim Legs van Greinwalder

5 Indoor Cycling Group

6 Five Rug & Gewricht Concept

7 Life Fitness

8 eGym

9 Keiser

10 Virtuagym

De tussenstand op moment van schrijven is als volgt:

Han Doornbosch

Alleen echte diehards deden mee aan de late morning workout Best of BODYPUMP and GRIT.

Megakwartaal, hét evenement dat je als (potentiële) sportinstructeur van Les Mills niet mag missen, had dit jaar een nieuwe opzet. Hiermee werd grootser uitgepakt dan ooit. De redactie van bodyLIFE was erbij en ontdekte dat trainen, kennis vergaren en feesten heel goed samen kunnen gaan.

Eenheidsgevoel, (ont)spanning en een positieve vibe

Megakwartaal Les Mills

Dit jaar was het Megakwartaal, dat als thema ‘Superheroes’ had, drukker dan ooit. Zo’n 1.700 belangstellenden waren afgereisd naar de locatie voor het Megakwartaal, NH Koningshof in Veldhoven. Na de officiële opening konden diverse clinics worden gevolgd. Top-presenters als Tauvaga Siolo (bekend als DVD presenter van verschillende SH’BAM en BODYCOMBAT releases) en Pernilla Andersson (o.a. bekend als DVD presenter van diverse BODYSTEP releases) begeleidden de clinics, evenals Elin Hellström (Les Mills Trainer GRIT, SH’BAM, CXWORX), Carina Simm (o.a. hoofdtrainer RPM), Martha Cooper (o.a. Hoofdtrainer CXWORX) en Berna Boms (o.a. National Trainer BODYCOMBAT, BODYATTACK, BODYJAM, BODYPUMP). Nog meer dan voorgaande jaren werden de clinics ondersteund door indrukwekkende lichtshows.

Workshops

Ook konden er diverse workshops gevolgd worden. Bijzonder was de ‘Do Good’ Best of RPM Masterclass, waarbij de deelnemers een vrijwillige donatie konden doen aan Rooster Racing, een groep fietsfanatiekelingen die zich inzet voor goede doelen, in dit geval het kankerfonds.

Tijdens de sessie met Alex van der Werf werd er kennis gemaakt met superfoods, terwijl Jan Middelkamp geïnteresseerden bijpraatte over de Self-Determination Theory, waardoor onder andere de intrinsieke motivatie van deelnemers tijdens de les verhoogd kan worden. Nuno de Brito liet de deelnemers de ‘Kracht van de stilte’ beleven. Wie meer te weten wilde komen over hoe deelnemers individueel te coachen kon terecht bij de workshop ‘The Fantastic Four’ van Tim Keightley.

’s Avonds was het tijd voor de Super You & Me party, waar verschillende dj’s de aanwezigen direct in een feeststemming brachten. Iedereen had zich goed aan de dresscode van ‘superhero’ gehouden. Batman, Superman, Spiderman, Catwoman en Poison Ivy, maar ook de minder voor de hand liggende Popeye en Ryu van Streetfighter werden gesignaleerd.

Diehards

Het feest duurde tot in de vroege uurtjes, maar ’s ochtends stonden de echte diehards alweer te trappelen om aan de late morning workout ‘Best of BODYPUMP and GRIT’ mee te doen. Wie meedeed aan de work-out kreeg het gevoel bij een grote familie te horen. De presenters gaven vanaf het podium aan trots te zijn op de deelnemers, die er niet voor kozen om hun roes uit te slapen maar keihard te trainen. Vooral het GRIT-gedeelte met burpees, push-ups, maar ook core-oefeningen was behoorlijk pittig na een avondje feesten. Maar de onderlinge high-fives die werden uitgedeeld stimuleerden om nog een tandje bij te zetten.

Na een weekend vol eenheidsgevoel, (ont)spanning en een positieve vibe maakten ook wij kennis met waar we de diverse deelnemers al over gehoord hadden, namelijk de after-Megakwartaal dip. Gelukkig kunnen we die weer een beetje tegengaan met de lessen van Les Mills die bij onze eigen sportschool worden gegeven.

John van Heel

EFAA

Hospitality in fitness, een zware dobber

Terwijl we er veel aandacht aan geven, gebeurde het vorige week toch weer. De baliemedewerker staat met een collega te praten en er komt een klant binnen. Het gesprek gaat door, het oog contact blijft met de collega, het pasje wordt aangepakt, gescand en terug gegeven, zonder enig woord en zonder oog contact met de klant. Dat is toch zeker niet wat we uit willen stralen naar onze klanten. We zijn een servicegerichte club met aandacht en persoonlijk contact hoog in het vaandel. We hebben er trainingen over gegeven, teammeetings belegd en benoemen het regelmatig in overleg, maar dat blijkt dus niet voldoende te zijn. De volgende fase is instrueren, begeleiden, aansturen en coachen.

We gaan opnieuw de servicestandaard opstellen met het team samen. De servicestandaard zijn de gouden regels van klantenservice. Vijf primaire aandachtspunten op gebied van klantcontact, uitgewerkt in elke functie binnen de organisatie. Een van onze servicestandaard, vastgesteld in 2009, is 'aandacht voor het individu'. Deze hebben we in 2009, samen met de andere vier standaarden, uitgewerkt voor elke functie. Voor de baliemedewerker kwam het team destijds zelf op de volgende uitwerking: 'Altijd hallo en tot ziens, echt luisteren naar de gast, meer tijd maken voor een praatje, positieve aandacht geven, gasten altijd voor laten gaan, veel oogcontact maken met gasten'.

Wat we in de tussentijd verzuimd hebben is, om de uitkomsten van de sessie in 2009 jaarlijks te bespreken en verder door te ontwikkelen. Tussentijds is hij nog wel eens langsgekomen, maar dat had dus elk jaar moeten gebeuren. We kunnen er dus niet vanuit gaan dat mensen door een workshop en een servicestandaardformulier alle richtlijnen zó uit blijven voeren als dat besproken is.

De servicestandaard gaan we, wederom vanuit elke functie, opnieuw opstellen en uitwerken. We gaan er echter ook gedragselementen aan toevoegen. We gaan maandelijkse persoonlijke analyses uitvoeren waarin de servicestandaard als checkpunten op de analyse komen te staan. De medewerker kan zichzelf een waardering geven op de onderdelen van de servicestandaard, evenals de leidinggevende. Ook komt de servicestandaard op de inwerkchecklist van nieuwe medewerkers te staan. De manager heeft er zo een concreet aandachtspunt in de aansturing en coaching bij en klantcontact en service wordt zo een structureel thema in besprekingen. Additioneel gaan alle medewerkers het e-learning programma 'excellente service in de fitness' volgen en gaan we deze elke twee jaar herhalen.

Een servicegerichte organisatie begint bij de juiste randvoorwaarden vanuit de organisatie zelf. Duidelijk omschrijven en bespreken wat wij bedoelen met excellente service, de teamleden hierbij betrekken en daarna hierop coachen en onder de aandacht blijven brengen. Natuurlijk moet elk teamlid het daarna nog wel oppakken, maar de kans dat dat gebeurt bij een sterk fundament is vele malen groter.

We gaan ermee aan de slag en ik zal de uitkomsten van de servicestandaard in een van de volgende artikelen inhoudelijk beschrijven.

Inspirerende Milon Netwerk Meeting

Uiteraard stonden er diverse presentaties op het programma, ditmaal over marketing, (online) communicatie, positioneren en beleving. Maar er was ook nadrukkelijk ruimte voor onderling contact tussen alle ondernemers.

Milon directeur Raf Swerts: “Wat in een kleine zaal begon, is uitgegroeid tot een enorme event. Het mooie is dat zoveel klanten de moeite nemen om van ons en elkaar wat te leren. De interactie was groot en dat vinden we belangrijk. Zo leren onze klanten niet alleen van ons, maar ook van elkaar.”

Na de presentaties volgde een borrel, diner en afsluitende borrel met surprise-act van goochelaar Magic Mike. Dat in totaal zoveel ondernemers deze dag hun dagelijkse werk achter zich lieten om meegenomen te worden in alles wat ondernemer met de Milon Cirkel zo succesvol maakt, is voor Milon Areamanager Martijn van der Pijl een groot goed. “Als ik mezelf na ga, heb ik het meeste geleerd van dergelijke sessies. Van sparren met collega's en leren van deskundigen op hun vakgebied. Je moet zo nu en dan even afstand nemen en niet in je club maar aan je club werken. We zijn blij dat zoveel van onze klanten dat gedaan hebben.

Meer weten? www.miloncirkel.com

Zo'n 120 ondernemers en clubmanagers waren vrijdag 14 november bijeen in Fort St. Gertrudis in Geertruidenberg voor de jaarlijkse Milon Netwerk Meeting. Vanuit zowel België als Nederland waren 63 fitnesscentra vertegenwoordigd.

Schaatslegende Ard Schenk ambassadeur Matrix Fitness

Oud wereld- en Olympisch schaatskampioen Ard Schenk wordt ambassadeur van Matrix Fitness. De schaatslegende maakte dit vanmiddag bekend in HealthCity Amstelveen, waar hij een inspirerende lezing gaf over gezond en actief ouder worden.

Schenk: “Mijn motto is gezond en fit ouder worden. Mensen bewust maken van het belang van een actieve leefstijl voor de gezondheid. Dat herken ik ook in de filosofie van Matrix Fitness die gebaseerd is op Health, Value & Sharing. Bovendien past de Matrix mentaliteit bij mijn eigen persoonlijkheid. Dit ambassadeurschap zie ik als een fantastische mogelijkheid om nog meer mensen in beweging te krijgen.”

CrossMaxx sponsor Rotterdam Throwdown

Op 1 februari 2014 wordt in Rotterdam The Rotterdam Throwdown georganiseerd. Al meer dan 400 atleten hebben zich ingeschreven! Het belooft een super evenement in de grootste box van Nederland, CrossFit Zevenhuizen, te worden. Wie is de fitste van Rotterdam en verre omstreken? Dat wordt duidelijk op de grote finale dag van 1 februari 2015. Om een plek in de finale af te dwingen is er eerst strijd in een unieke 'live on site' kwalificatie ronde. De competitie is open voor iedereen die op tijd is zich in te schrijven voor de beschikbare plaatsen.

Kijk voor meer informatie op

www.therotterdamthrowdown.nl.

Eerste Megawalk Challenge ooit

Vrijdag 24 oktober was het eindelijk zover: de eerste Megawalk Challenge ooit. Vital Center in Raalte was de organisator. Voor het goede doel, een nieuw te bouwen Hospice in Raalte, was er van alles georganiseerd. Zo ook de Megawalk Challenge. De aftrap was om 15.00 uur met alle prominenten uit Raalte, waaronder burgemeester en wethouders. Om 16.00 uur werd het startschot gegeven voor de in totaal 32-urige marathon.

De teams hebben in totaal 6312 kilometer gemegawalked. De totale opbrengst van alle activiteiten was 265.000 euro.

100 Bewegen is Medicijn coaches

Afgelopen maand is de EFAA gestart met het aanbieden van de Bewegen is Medicijn coach en steunpunt structuur. De Bewegen is Medicijn coach volgt in de toolbox de Bewegen is Medicijn e-learning en past die ook toe, het steunpunt committeert zich ook aan de inzet van de materialen zoals de Bewegen is Medicijn nieuwsbrieven.

In de afgelopen maanden zijn er al ruim 100 Bewegen is Medicijn coaches geregistreerd en al 4 centra die een erkenning hebben ontvangen voor Bewegen is Medicijn steunpunt. Hebben jullie de Bewegen is Medicijn e-learning al gevolgd en gebruiken jullie de Schijf van 3 al in jullie advies? Laat het dan even weten, dan kenmerken we jullie als Bewegen is Medicijn coach op www.bewegenismedicijn.nl. Verspreiden jullie bovendien ook nog de nieuwsbrieven lokaal, vraag dan de steunpunt check aan via info@efaa.nl om erkend steunpunt te worden.

De geurmarketing van Aroma Solutions geeft nieuwe dimensie aan een workout

In een zeer competitieve omgeving is geurmarketing de perfecte manier om uzelf positief te onderscheiden van uw concurrenten. Niet op prijs, maar op welzijn en beleving voor uw leden. Met geurmarketing verhoogt u het welzijn van uw leden en zorgt u voor een stimulerende sportomgeving en hogere klanttevredenheid. Een omgeving waarin mensen graag terugkomen. Geur bepaalt ruim 70% van onze dagelijkse emoties, hoog tijd om daar gebruik van te maken. Naar aanleiding van deze ontwikkelingen heeft body•life Aroma Solutions benaderd, om toe te lichten hoe de geurmarketing toegepast kan worden binnen de fitnessbranche.

Hygiëne en netheid

Wellicht de meest voor de hand liggende toepassing van geurmarketing binnen de fitness branche, is het neutraliseren van onaangename geuren als zweet. Geurverspreiders worden ingezet in kleedkamers en sportzalen om een aangename sportomgeving te creëren en een frisse indruk te maken op uw leden. Geur bepaalt voor een groot deel onze perceptie van hygiëne en frisheid. Een lekker ruikende omgeving wordt als schoner en netter ervaren. De etherische oliën hebben bovendien een antibacteriële werking en helpen om de verspreiding van bacteriën via de lucht tegen te gaan. Met geurmarketing creëren we een veilige en gezonde sportomgeving.

Er is echter zoveel meer mogelijk met geurmarketing. Met geurmarketing geeft u uw sportschool allure en onderscheidt u uzelf van uw concurrenten. Met 100% pure aroma's creëert u een veilige sportomgeving waarin mensen zich op hun gemak voelen en waarin ze gestimuleerd worden het maximale uit zichzelf halen. Met geurmarketing versterkt u uw merk en biedt u uw leden dag na dag een fantastische sport ervaring.

Vitaliteit en energie

Aroma Solutions heeft speciale fitness geuren die een bewezen positief effect hebben op ademhaling en uithoudingsvermogen. De aroma's zijn ontwikkeld om bepaalde neurologische reacties binnen het lichaam te bevorderen. Zo stimuleert u uw leden het maximale uit zichzelf te halen.

Het Arosport Cardio aroma bevat o.a. pepermunt en gember die een positief effect hebben op de ademhaling. Het Arosport Conditioning aroma stimuleert het uithoudingsvermogen en de concentratie. Deze sportschoolgeur combineert de energieke en stimulerende eigenschappen van bergamot, sinaasappel en eucalyptus met de kalmerende en rustgevende voordelen van witte cypres en zwarte peper. Andere verkwikkende sportschool geuren zijn Mint Motion en Pure Peppermint. Arosport Cooldown heeft juist kalmerende eigenschappen en is daarmee ideaal voor de cooling down. Al deze aroma's hebben bovendien de eerder genoemde antibacteriële werking.

Geen zorgen

Steeds meer sportscholen hebben een sauna of zelfs een compleet wellnessgedeelte. Geurmarketing kan ingezet worden om de ultieme wellness ervaring te creëren. Sauna's en stoombaden met de geur van eucalyptus en pepermunt zorgen ervoor dat uw leden zich ontspannen en de dagelijkse stress van zich af laten glijden. Uw klanten voelen zich herboren.

Gastvrijheid en hospitality

Zet geurmarketing in bij uw entree en maak direct een gastvrije indruk op uw leden. Ga nog een stap verder en laat een eigen signatuurgeur ontwikkelen. Op basis van uw wensen wordt in nauwe samenspraak met onze parfumeurs een unieke 'eigen' geur ontwikkeld. Deze geur versterkt uw merk en imago en vormt de ultieme herkenning voor uw klanten.

Geurmarketing kan tot slot ook ingezet worden bij uw bar om de verkoop van koffie of een gezonde lunch te stimuleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de geur van cappuccino.

Geurmarketing heeft de toekomst

Geurmarketing sluit naadloos aan bij toekomst trends als Immersive Fitness waarin 3D componenten toegevoegd worden aan de workout. Hoe gaaf is het als leden virtueel over bospaden fietsen om dan een outdoor geur te verspreiden die hen helemaal op laat gaan in de ervaring.

Ga naar www.aromasolutions.eu en neem contact op.

Vriendelijke en ervaren medewerkers, professionele personal trainers, de nieuwste fitnessmachines en op maat gemaakte trainingsprogramma's waren ooit gebieden waarop de top fitnessclubs zich onderscheidden. Vandaag de dag verwachten leden echter meer van u.

Ervaringen van Warren's Sportinstutuut met geurmarketing

De verschillende geuren en systemen van Aroma Solutions worden al ingezet bij diverse sportscholen wereldwijd en binnen Nederland, waaronder Fitness First, V Club en Technogym. Eind 2013 zijn wij een samenwerking aangegaan met Warren's Sportinstituut in Hellevoetsluis voor geurmarketing binnen zijn sportschool.

Waarom heb je gekozen om geur te gaan gebruiken binnen de sportschool?

“Ik vind dat geur zorgt voor een nog completere beleving, geurbeleving stelt mij in staat om bepaalde accenten te leggen binnen de sportschool. In de inrichting van onze sportschool hebben wij dus eigenlijk nog een element toegevoegd namelijk geur. Klanten van ons kunnen in een nog prettigere ambiance sporten en vertoeven.”

Hoe ging het traject in z'n werk?

“In overleg met Aroma Solutions hebben we eerst gekeken naar de verschillende technieken waarmee we onze verschillende ruimtes kunnen gaan begeuren. Toen we de technieken hebben gekozen, hebben we een overleg gehad met betrekking tot de verschillende geuren en de belevingen die je kan creëren met een geur. Vervolgens hebben we proefopstellingen geplaatst om te ervaren waar het geursysteem optimaal werkt en de geuren het best tot z'n recht komen, waarna de geursystemen definitief zijn geplaatst.

Bij Warren's Sportinstituut hebben we nu twee 'natte' geursystemen, deze gaan via het centrale ventilatiesysteem en in de entree hebben we een 'droog' systeem staan.”

Hoe wordt geur toegepast binnen Warren's Sportinstituut?

“Wij hebben ervoor gekozen om bij de entree van onze sportschool een unieke aantrekkelijke geur te verspreiden waardoor klanten zich welkom voelen. In de kleedkamers en fitnesszaal hebben we een andere geur, namelijk de mint-motion geur, die zich kenmerkt door het frisse en schone karakter. In de sauna hebben we gekozen voor een derde geur, deze geur is pepermuntachtig. Dit sluit perfect aan bij de beleving van een sauna en zorgt ervoor dat onze klanten meer in staat gesteld worden om te ontspannen.”

Hoe is je eigen ervaring met geurbeleving en hoe is de ervaring van klanten?

“Ik vind dat geur echt iets toevoegt aan de beleving van een sportschool. Wij zijn er al langer mee bezig en je ziet ook dat de technieken zich enorm hebben verbeterd in de afgelopen jaren. Het is belangrijk dat je de geur afstemt bij de behoefte die je als sportschool hebt.

Klanten vinden het natuurlijk van enorm belang dat ze sporten in een frisse en schone omgeving en dit kan je door middel van geur accentueren. Wij krijgen het ook terug van klanten dat ze het lekker vinden ruiken en prettig vinden sporten in onze ambiance.”

Caesar Fitness + Spa Resort brengt de mens in balans

Toen Hans van Os het oude complex in 1997 kocht, had hij grootse plannen. “Het heeft allemaal meer tijd gekost dan ik toen kon bevroeden”, zegt hij. “Bovendien bleek het gebouw in een te slechte staat te verkeren om mijn plannen te realiseren. Bij elkaar heeft het ongeveer 17 jaar geduurd voordat het klaar was. We hebben dus een lange adem nodig gehad. Met de nieuwbouw is ontstaan wat ik altijd voor ogen heb gehad.”

Veel mogelijkheden

De bezoekers betreden Caesar Fitness + Spa Resort via een negentiende-eeuwse gietijzeren brug. Bij de entree bevindt zich een openbaar toegankelijke lunchroom. De ruime centrale hal biedt een doorkijkje naar het zwembad. Op de begane grond bevinden zich verder alle wellness-voorzieningen, waaronder zes verschillende sauna’s, een whirlpool, een stoombad, een hamam en een restaurant. Een sauna die kan wedijveren met een stand alone saunabedrijf. Op de eerste verdieping is er een ruime fitness die is ingedeeld in 4 zones. In zone 1 staan een fitnesscircuit en een aantal indoorcyling bikes met virtual spinning die zijn bedoeld voor mensen die snel willen sporten. Zone 2 is de zone waar de krachttrainingsapparatuur staat en de Synergy van Life Fitness. Drie keer per dag wordt daar een Small Group training gegeven. Daarbij ligt er nog een ruimte voor core training die ieder uur 10 minuten wordt gegeven. In zone 3 vinden we de Hammerstrength apparatuur en de cable cross apparatuur. En voor mensen die met vrije gewichten willen trainen is zone 4 bestemd. Naast de ruime fitness zijn er ook nog 2 studio’s voor groepslessen: een Aerobic studio en een Body & Mind studio, waar naar de bekende Les Mills groepslessen, ook veel freestyle en yoga lessen worden gegeven. Personal trainers, massage- en beautybehandelingen maken onderdeel uit van het totaalconcept. Met één abonnement zijn alle voorzieningen beschikbaar. Extra diensten als massages of een personal trainer worden wel apart afgerekend. En ten behoeve van het gemak zijn alle diensten online te boeken.

Zakelijke markt

Caesar Fitness + Spa Resort heeft twee eetgelegenheden: een restaurant voor leden en daggasten, en een voor iedereen toegankelijke lunchroom waar ontbijt, lunch en high tea geserveerd worden. De lunchroom is ook af te huren voor recepties, diners of zakenuitjes. Ook biedt het grote terras aan het water vele mogelijkheden. Door te combineren met een speciaal samengesteld arrangement is een zakelijke bijeenkomst compleet. Zo kan het desbetreffende kantoor deelnemen aan diverse workshops, gezamenlijke lessen of beautybehandelingen en na afloop een drankje en een hapje eten in het restaurant. Voor de zakenman- of vrouw is Caesar Fitness + Spa Resort dan ook de ideale uitvalsbasis. Het biedt een totaalconcept op één centrale locatie, een luxe ambiance en zorgt voor complete beleving. Daarnaast is het voor deze doelgroep extra aantrekkelijk lid te worden middels bedrijfslidmaatschappen. De locatie midden in het centrum van Den Haag is perfect gelegen, dicht bij bedrijven en gemakkelijk te bereiken. De 200 parkeerplekken onder het complex voorzien in parkeergemak.

Concept

Het concept van Caesar Fitness + Spa Resort is gebaseerd op inspanning en ontspanning. Hans: “Voor het concept hebben we goed gekeken in het buitenland waar dergelijke concepten wat gangbaarder zijn dan in Nederland. Ook hebben we gekeken naar hotelconcepten omdat daar een heel andere cultuur heerst van gastvrijheid en hospitality, zaken die bij ons hoog in het vaandel staan. We trainen onze mensen daarin iedere dag weer. Er werken hier 50 mensen en hospitality vinden wij heel belangrijk. We zeggen altijd: service is iets wat je krijgt en niet verwacht. Iemand begroeten met goedemorgen of goedemiddag is heel normaal en behoort niet tot de service maar klantvriendelijkheid. Service vinden wij bijvoorbeeld klanten helpen bij hun abonnement, een klacht oplossen of een klant wegwijs maken in het gebouw. Service is ook de korting die we bieden voor de onder het Resort gelegen openbare parkeergarage. Dat scheelt 70%. De persoonlijke aandacht vinden we dus heel belangrijk. Daar hoort ook de begroeting bij van de gasten. Er zijn erbij die met de voornaam aangesproken willen worden, terwijl er ook bij zijn die alleen met de achternaam begroet willen worden. We hebben hier veel buitenlandse gasten: ongeveer 70% is anderstalig. In Den Haag wonen veel expats en de meeste ambassades zijn hier gevestigd. We hebben hier momenteel veel ambassadeurs sporten. Zij vinden dit centrum een verademing. ‘Eindelijk een luxe resort’ is hun reactie. Je hoort deze positieve reactie trouwens ook van de Nederlandse leden.”

Activiteiten

Naast de vele mogelijkheden aan fitness en wellness die het centrum biedt, worden er regelmatig feestjes georganiseerd. “We hebben een party organizer in dienst die dit allemaal regelt. Tijdens deze feesten worden ook mensen aan elkaar voorgesteld. In Den Haag wonen plusminus 65.000 expats en dan is zo’n feest een ideaal moment om te netwerken en om businesscontacten te leggen.” Hans is dan ook tevreden over de invulling van het concept. “We zijn nu bijna 1 jaar open en hebben momenteel 1500 leden. Daarnaast hebben we veel daggasten die komen voor de sauna’s en massages. Bij ons ben je echt een dag met vakantie in eigen stad.”

Midden in het centrum van de Hofstad, op de plek van het vroegere Mauritskadebad, is Caesar Fitness + Spa Resort gevestigd. De onderneming is gehuisvest in een gloednieuw pand, gebouwd in de koloniale stijl van weleer. In dat opvallende pand zijn bijzonder veel faciliteiten ondergebracht, denk aan fitness, groepslessen, yoga, verschillende sauna’s, hamam en beautybehandelingen. Met maar liefst 5.000 vierkante meter aan beschikbare ruimte is immers van alles mogelijk.

Slimmer fit en gezond

Dat is de slogan van SlimBezig!, een nieuw trainingscentrum midden in Veldhoven. Speciaal voor iedereen die zich niet thuis voelt in de gewone sportschool, maar wel wil werken aan een fitter en gezonder lichaam: slim, snel en effectief.

SlimBezig! is opgericht door Martijn van der Pijl, in de fitnessbranche al jarenlang bekend via Greinwalder & Partner en sinds 4 jaar van het Milon Cirkel concept en recent het Five Rug en Gewrichtsconcept. Na al die jaren rondkijken heeft Martijn besloten zijn ervaringen te bundelen tot zijn eigen trainingscentrum.

“Ik wilde geen traditionele sportschool”, vertelt Martijn van der Pijl. “En ik heb ook lang nagedacht over de naam voor het centrum. Ik wilde met de naam opvallen en er een verhaal omheen kunnen bouwen. We spreken met dit centrum ook een andere doelgroep aan en hadden in eerste instantie de naam GoedBezig in gedachten, maar die bleek al gereserveerd. Het is toen SlimBezig! geworden dat in feite een dubbele betekenis heeft. Het zegt bovendien in een woord waar voor we staan. Kort en krachtig.”

Ontstaan

SlimBezig! is een initiatief van Martijn van der Pijl en zijn broer Joost, twee rasechte Veldhovenaren. “Als ondernemer is het belangrijk om je wortels te hebben in de plek waar je zit om connectie te kunnen maken met andere ondernemers in het dorp”, vertelt Martijn. “Ik wilde dus het liefst een sportschool in mijn eigen dorp. Daarbij heb ik ook gekeken naar de concurrentie. Ik heb alleen faciliteiten aangeboden die er in Veldhoven nog niet zijn. Op die manier boor ik een doelgroep aan die nog niet bediend wordt door het huidige aanbod.” Het hart van het trainingscentrum is de Milon Cirkel. Met deze unieke combinatie van conditietraining en spierversterkende oefeningen wordt het hele lichaam in slechts 35 minuten getraind. De persoonlijke chipkaart zorgt ervoor dat de oefeningen altijd veilig en efficiënt worden uitgevoerd. Daarnaast biedt SlimBezig! een tweede pijler in het concept: Het Five rug&gewricht concept. Five is een reeks uitgekiende oefeningen waarmee men de complete spierketens in het lichaam actief traint. Five maakt de spieren langer en sterker en verlicht matige tot heftige pijn in het bewegingsapparaat en werkt al binnen enkele trainingen. Ten slotte is er nog een derde pijler: Fit & Slank. Het is een 8-weekse cursus om op een verantwoorde manier gewicht te verliezen en wordt gegeven door Anja Bastings, bekend van TV-programma's bij RTL4 en AVRO. Mensen die komen sporten kunnen een keuze maken uit de drie bovengenoemde pijlers: de Milon Cirkel, Five en Fit & Slank. Voor het laatste concept moet wel extra voor betaald worden. Er zijn abonnementen met meerdere looptijden.

Verwachtingen

Martijn heeft hoopvolle verwachtingen van SlimBezig! “Tijdens de pre-sales hebben zich 130 mensen ingeschreven voor een proeftraining. Na de eerste flyeractie en openingsweekend staat de teller op 200 proeftrainingen. Ook via Facebook en de website krijgen we aanmeldingen. Op de lange termijn hopen we tussen de 400 en 500 leden te hebben. Daarmee kunnen we een goede boterham verdienen en tevens onze kwaliteit waarborgen. Zelf ben ik er operationeel 2 dagdelen per week bij betrokken. We hebben 3 toppers gevonden en die gekneed tot SlimBezig!-coach die hier op de vloer mijn filosofie gaan uitdragen. De rest van de tijd ben ik met de Milon- en Five-concepten bezig. Je zou me een ervaringsdeskundige en collega kunnen noemen. Dit centrum vormt tevens een showroom voor de Milon Cirkel en het Five concept. Ik hoor dat veel klanten en collega's hebben gezegd dat ze een komen kijken, want ze zijn benieuwd hoe Van der Pijl zijn centrum heeft opgezet en ingericht.”

Voorbeeld

SlimBezig! is een prachtige studio geworden. Op 350 m2 staat centraal in het midden de nieuwste versie van de Milon Cirkel. Daarnaast tegen de wand het Five-concept. Achter in de zaak een kleedkamer en 4 individuele douches. Qua afwerking en design ziet het er allemaal strak en gelikt uit. Het is een fraai voorbeeld van hoe een Milon studio eruit zou kunnen zien. Martijn: “Dit is mijn visie voor nu en de toekomst hoe een hoogwaardig trainingscentrum ingericht dient te worden. Het past in de trend naar kleinere boetiekstudio's met een specifiek aanbod gericht om fitter en gezonder te worden. Via gerichte trainingen met de Milon Cirkel en in het Five circuit bereiken mijn leden op snelle en gemakkelijke wijze wat ze willen bereiken. Geen halsbrekende toeren en ook geen poeders en pillen in mijn centrum, maar op een slimme manier werken aan een betere gezondheid. Het is voor de consument zeer herkenbaar dat we ons met dit centrum sterk focussen op deze drie pijlers om mensen fitter en gezonder te laten worden.”

Martijn denkt dat hij met deze drie pijlers het juiste concept heeft aangeboord. In een plezierige omgeving en een markt die hij goed kent. “Het leuke is dat bakkerij Moeskop al inhaakt op ons concept en binnenkort SlimBezig!-brood (een speciaal speltbrood) gaat verkopen om samen met ons de strijd aan te gaan voor een betere gezondheid. Van dergelijke initiatieven gaat mijn ondernemersbloed harder stromen. Ik wil met SlimBezig! iets moois neerzetten zodat we over 5 jaar kunnen zeggen: we zijn slim bezig geweest.”

The Gladiator Workouts KIDS

13 december, Den Haag

The Gladiator Workouts Update

14 december, Zoetermeer

Basic Fitness

24 januari, Den Haag

The Gladiator Workouts

11 januari, Den Haag

Functional

Training & Shape

7 en 21 februari, Den Haag

Opleiding XCORE®

2- daagse Basisopleiding XCORE® Workout instructor, 9 en 16 januari 2014 in Zoetermeer (11.00-17.30).

Het XCORE® groepsfitness licentieprogramma verstevigt niet alleen je core; buikspieren en onderrug maar verbetert bovendien ook de conditie en geeft een optimale verbranding van calorieën. Bij deze les maak je gebruik van de XCO-Trainer®; check www.xco.nl.

FIT!VAK FITNESSTRAINER-A

(FITNED level 3)

14-12, Nieuwegein

FIT!VAK FITNESSTRAINER-A

(FITNED level 3)

8-2, Nieuwegein

BGN GEWICHTSCONSULENT

6-3, Breda

FIT!VAK FITNESSTRAINER-B

(FITNED level 4)

5-2, Breda

FUNCTIONAL TRAINER CORE POWER

25-1, Breda

BEWEEGCONSULENT

3-3, Nieuwegein

INDOOR CYCLING INSTRUCTOR

25-1, Nieuwegein

www.opleidingen2000.nl

Opleidingen en trainingen

Ook in de komende periode starten er weer veel opleidingen. En dat is wel een bewijs dat de branche volop in beweging is - de goede kant op. Want des te meer trainers en begeleiders (aanvullende) cursussen en opleidingen volgen, des te hoger het algemene niveau van de sector. Kies de opleiding die bij u of uw personeel past, en doe er uw voordeel mee. Een beter opgeleide begeleider is immers een duidelijke meerwaarde voor elke klant!

Fit!vak Fitness trainer B

Diverse startdata in 2015 op diverse locaties

Deze erkende Fit!vak opleiding is geschikt voor ervaren trainers die graag met een Europees Erkend Diploma Ereps 4 aan de slag willen als Personal Trainer of zich verder willen verdiepen als trainer.

Fit!vak Personal Trainer

Diverse startdata in 2015 op diverse locaties

Tijdens deze 2-daagse Fit!vak cursus leer je wat het vak van Personal Trainer inhoudt en hoe jij het onderscheid maakt. Belangrijke vragen zijn: Hoe kom ik aan klanten? Hoe zet ik mijn kwaliteit optimaal in? Hoe verdien ik een goed belegde boterham?

Sport en Voeding

Diverse startdata in 2015 op diverse locaties

Deze 4-daagse cursus is geschikt voor iedereen die meer kennis en praktische handvatten wil hebben om te komen tot een gericht voedingsplan. De cursus is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke onderzoeken en richt zich op diverse doelgroepen zoals mensen met overgewicht, sporters en diabetespatiënten.

Fit!vak Fitnesstrainer A

Diverse startdata in 2015 op diverse locaties

Het erkende diploma Fitnesstrainer A van Fit!vak is een absolute must voor iedereen die aan de slag wil in de fitnessbranche als Fitnesstrainer of Personal Trainer. Start2move staat bekend om haar persoonlijke, praktijkgerichte aanpak en hoge slagingspercentages. Gemiste lessen kunnen te allen tijde gratis worden ingehaald.

Workshop Zwanger en Fit

Diverse startdata in 2015 op diverse locaties

Deze workshop richt zich op (toekomstige) Trainers die zwangere dames optimaal willen gaan begeleiden om zowel tijden als na de zwangerschap optimaal fit te worden/blijven.

Loop- en conditietrainer

Diverse startdata in 2015 op diverse locaties

Deze cursus is o.a. geschikt voor Voetbaltrainers, (Herstel)trainers, Fysiotherapeuten en Verzorgers die graag meer specifieke kennis willen opdoen over Fysieke Training in de voetbalsport. De cursus is zowel geschikt voor trainers die in het amateur- als in het profvoetbal werkzaam (willen) zijn.

Voor meer informatie kijk op

www.start2move.nl

NASM Personal Training

10 januari, Alphen aan de Rijn

EFAA Opleidingen is een samenwerking aangegaan met ActiveIQ. Hierdoor heeft EFAA Opleidingen het recht om de Personal Training Opleiding van de NASM (National Academy of Sports Medicine) in de Benelux te exploiteren en te doceren. Als een cursist met goed gevolg deze opleiding heeft afgerond, dan ontvangt hij/zij alleen het internationaal erkend NASM diploma.

Trainen met de powerclub

13 december, Alphen aan de Rijn

Tijdens deze unieke en praktische workshop leer je de basis technieken van het trainen met een Power Club. Het trainen met de Power Club is zeer functioneel doordat de oefeningen met de Power Club zijn gebaseerd op de menselijke bewegingspatronen en vormt zodanig een aanvulling op alle andere trainingsmodaliteiten.

Fitness A plus opleiding

10 januari, Alphen aan de RIjn

De Fitness Opleiding van EFAA leidt je op tot erkend Fitness A trainer, maar tevens bereiden we je voor om praktisch en kwalitatief aan de slag te gaan in de praktijk. De Fitness A (plus) opleiding bied je met behulp van e-learning, de mogelijkheid om op je eigen tempo, in een eigen online leeromgeving te leren, te herhalen, testvragen te doen en de webvideo oefeningen herhaaldelijk te bekijken.

Kennismakingsworkshop Fitnesstrainer A

25 januari , Alphen aan de Rijn

Als aankomend fitness professional wil je uiteraard de hoogst kwalitatieve opleidingen volgen die je helpen om jezelf de juiste kennis en competenties aan te leren. De Fit!vak erkende Fitnesstrainer A opleiding is dé basis opleiding die je de meeste kansen biedt binnen de fitnessbranche.

Functionele Houding Specialist

20 december, Alphen aan den Rijn

De Functionele Houding Specialist is een specialistische opleiding die is ontwikkeld naar aanleiding van de toenemende behoefte van Personal Trainers en fitness professionals om mensen te kunnen helpen met veel voorkomende blessures en klachten aan het bewegingsapparaat. Deze opleiding geeft u naast de aanvullende kennis ook de vaardigheden die nodig zijn om op de juiste en professionele manier samen te werken met deze (gedeconditioneerde) klanten en medische professionals.

Meer informatie; EFAA - T 0495-533229

E info@efaa.nl - W www.efaa.nl

Polar introduceert een nieuw GPS-sporthorloge

Polar heeft haar nieuwste GPS-sporthorloge aangekondigd. De M400 combineert het beste van GPS en 24/7 activiteitsmeting met geavanceerde sporttechnologie met behulp van Bluetooth Smart.

Alle trainingsgegevens worden automatisch en draadloos gesynchroniseerd - via Bluetooth Smart - naar de mobiele app Polar Flow op je smartphone en de webservice Polar Flow. Met de Polar Flow app en webservice plant en analyseert uw klant elk detail van zijn dagelijkse activiteit, slaappatroon en indoor en outdoor trainingen. Deze fraai vormgegeven, online tool helpt uw een beter inzicht in zijn dagelijkse activiteit en trainingsprestaties te krijgen.

Eerste Les Mills Ibiza trip groot succes

In september organiseerde Les Mills een geweldige reis naar het zonnige partyeiland Ibiza. De locatie voor deze fantastische experience was het vijf-sterren hotel Grand Palladium Palace Ibiza Resort & Spa. Iedereen kon zich inschrijven voor deze unieke vakantie: clubmanagers, instructeurs, clubleden en andere enthousiastelingen.

Vanwege het succes van de trip en de grote animo, zal ook volgend jaar een unieke Les Mills Ibiza reis worden gepland, van 5 tot 12 september. Save the date!

PKNWU-NH wielrenners testen bij Wattbike Benelux

KNWU Noord-Holland en Wattbike Benelux hebben een raamovereenkomst afgesloten omtrent Power Profile Testing voor wielrenners. Het Wattbike Test & Training Center in Amsterdam biedt renners van KNWU-verenigingen in Noord-Holland uiterst professionele vermogensmeting op de Wattbike volgens het KNWU-testprotocol.

Het protocol neemt in totaal een uur in beslag. Na de uitgebreide warming-up volgen twee 5 seconden-tests, een 30 seconden-test en een 5 minuten-test. Wielrenners krijgen na de test inzage in hun fysieke profiel. Zo kunnen zij zich vergelijken met een benchmark. Ze weten dan ook wat de aandachtspunten zijn waarop ze hun training kunnen focussen. Wattbike-directeur Jacques Klok: “Er zijn in Nederland 800.000 actieve wielrenners. We zijn erg blij dat het belang en de toepasbaarheid van de Wattbike als instrument voor de wielersport hiermee onderstreept worden.”

Verenigingstrainers kunnen in de toekomst Wattbike Expertmeetings vermogensmeting en -training volgen. Voor ondernemers in de fitnessbranche worden er geregeld instructeursdagen georganiseerd.

Nieuwe app voor M3i bike

De nieuwe GOInd-app is compatible met de Keiser M3i Indoor Cycle. Deze app maakt tijdens de workout contact via Bluetooth techniek met de M3i bike. Met de app kun je je workout opslaan, je resultaten analyseren en je voortgang bijhouden.

De GOInd-app is ontworpen door ervaren internationale indoor cycling instructeurs. Download de app nu gratis in de Appstore. Binnenkort ook beschikbaar via Google Play.

Customer Journey 2.0

Recent organiseerde de Life Fitness Academy een workshop over Customer Journey 2.0. Een van de sprekers was Keith Smith. Hij gaf uitleg over Customer Journey 2.0 aan 60 fitnessondernemers. In dit concept wordt er vanuit de klant gekeken naar de eerste kennismaking met de sportschool en het vervolgtraject. Als trainer erken je het belang van interactie en goede didactische vaardigheden.

Hoe een goede Customer Journey door een club kan bijdragen aan het succes van een club kwam onder meer aan bod in deze sessie. Het Journey concept is ontwikkeld om ondernemers te helpen bij het aantrekken van nieuwe clubleden, maar vooral om bestaande leden te behouden. Belangrijke pijlers hierbij zijn variatie, progressie, sociale omgeving en interactie.

Meer beleving

Customer Journey is een concept wat Life Fitness al enkele jaren geleden heeft ontwikkeld. Het is continu in ontwikkeling en biedt klanten de mogelijkheid om zich te verbeteren en daardoor plezier te beleven in de fitnesszaal. “Life Fitness helpt de fitnessondernemer bij de inrichting van zijn zaal op een dusdanige manier dat klanten langer lid blijven dan bij een standaard inrichting”, zegt Kees Broertjes. “Het gaat er in feite om hoe je fitness aanbiedt. Je kunt wel apparatuur neerzetten en vervolgens tegen de mensen zeggen ga je gang, maar daar ga je het tegenwoordig niet meer mee redden. Daarmee kun je je ook niet meer onderscheiden van de budgetclubs. Wat wij doen is zorgen voor een beleving in de fitnesszaal die onderscheidend is en past bij de doelgroep. Daarbij is iedere doelgroep anders. Daar speelt het Customer Journey concept op in. Wij kijken naar het doel en de missie die de club heeft. We willen graag een onderscheidende inrichting aanbieden die zorgt voor een goede beleving waardoor mensen langer lid blijven.” Wij bekijken dan ook de fitness beleving vanuit de klant en niet wat wij als ondernemers leuk vinden, vertelde Keith Smith. “Daar gaat het vaak fout. Mensen die fitness aanbieden zijn vaak sporters die zich richten op de doelgroep fanatieke sporters en niet op de mensen die fitness eigenlijk niet leuk vinden. Je moet ervoor zorgen dat een grote doelgroep fitness leuk vindt. Dat doe je door je met name te richten op resultaat en beleving. Traditionele fitness wordt al jaren aangeboden en heeft geleidt tot een behoorlijk groot verloop binnen de fitness. We moeten fitness dus anders gaan aanbieden. Om ervoor te zorgen dat de fitness op lange termijn aantrekkelijk blijft voor klanten.”

Doelstelling

Keith Smith vertelde dat bij binnenkomst van de klant het gaat om het inleven in de doelstelling van de klant. Iedereen heeft zijn eigen doelstelling. Wat maakt de fitnessklant mee? Keith Smith beschreef dat aan de hand van een aantal karakters o.a. een dame die net 50 is geworden en gescheiden is. “Hoe gaat zij de sportschool in? Of een man met overgewicht die angst heeft voor de sportschool. Zo heeft ieder karakter die een club binnenkomt een heel andere doelstelling en beleving. Een dame die al 30 jaar aan het sporten is, zal op een andere manier sporten beleven dan iemand die al 3 jaar nadenkt om te gaan bewegen omdat het moet van zijn dokter. Spelen we daar goed genoeg op in. Dat is een vraag om bij stil te staan.”

Smith vervolgt: “Door verschillende ruimtes te creëren in een fitnesszaal kun je er voor zorgen dat meerdere doelgroepen in de zaal terecht kunnen. Daarbij zal fitness op een andere manier gepromoot moeten worden. Veel van de reclames over fitness gaan over Bootcamp en Insanity, wat heftig en zwaar is. Als mensen dat zien, dan haken ze af want daar zit een gemiddelde klant niet op te wachten. Fitness moet gepromoot worden op een laagdrempelige manier die een grotere doelgroep aanspreekt. Neem bijvoorbeeld een oudere heer en dame op in de campagne om te laten zien dat fitness voor iedereen is. Er zitten heel veel mensen thuis die geen sporters zijn. Die zullen we moeten aanspreken op een manier dat we ze niet afschrikken. Het Customer Journey concept speelt daar mooi op in. Er wordt samen met de ondernemer gekeken naar visie en doelstelling; waar wil je naar toe met je club. Customer Journey is geen vast concept, maar kan elke keer anders zijn. Het is een kwestie van keuzes maken.”

Praktijk

“In de praktijk werkt het zo: Life Fitness gaat in gesprek met clubeigenaren en bekijkt wat je doelgroep is en hoe je gezien wil worden in de markt. Aan de hand daarvan wordt bekeken welke apparatuur en indeling daar precies bij past. Het zou kunnen betekenen dat je voor bepaalde doelgroepen minder aantrekkelijk wordt. Het zijn keuzes. In Nederland staat het middensegment en high end van de markt voor deze keuzes. Zij willen zich graag onderscheiden van de budgetclubs. Het Customer Journey Concept helpt daarbij. Het is een maatwerk pak waar wij als kleermakers het pak voor de klant aanmeten. Met als doel dat het fitnessconcept succesvol wordt. Life Fitness is dan ook geen bedrijf dat alleen maar apparatuur verkoopt. We zien ons meer als consultants dan als verkopers. Ons doel is de klant te prikkelen om na te denken over problemen en oplossingen. Het is niet meer zoals 10 jaar geleden. Toen zette je een advertentie voor nieuwe leden en mensen schreven zich in grote getale in. Het moet nu anders, alle P's van de marketing; personeel, product, plaats en prijs dienen op elkaar en op de doelgroep afgestemd te zijn.”

'Door verschillende ruimtes te creëren in een fitnesszaal kun je er voor zorgen dat meerdere doelgroepen in de zaal terecht kunnen.'

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Het Ben Saunders-moment

De tijd dat een judopak en spierballen leiden tot glorie en succes is voorbij. Ondernemerschap gebaseerd op ervaring, de liefde voor spieren, voeding en de nieuwste oefeningen is geen basis voor succes, helaas.

Ik vind het aandoenlijk te horen dat velen nog steeds geloven dat inhoudelijke kennis en drive ze gouden bergen gaat opleveren. Vooral de ZZP'ers van nu. Banen worden opgezegd, zodat ze zich volledig kunnen storten op The Big Dream. Het vuur in de ogen is te vergelijken met de zangers uit The Voice of Holland. Nachtenlang dromen ze van een staande ovatie en draaiende stoelen bij de eerste noot. Ze weten het zeker. Ik word een ster! Wat een teleurstelling als dit niet gebeurt. Dan blijkt dat talent en ervaring geen voorwaarde voor succes is. Conclusie: talent, passie en ervaring is voor de eendagsvlieg (als je geluk hebt). Duurzaamheid en succesvol zijn, is keihard ondernemen.

Ooit was ik ook zo. Mijn passie en vurende drive voor sport en lesgeven zou mij verder helpen. Ik word trainer bij Les Mills, schrijf een boek en tadaa, de wereld ligt aan mijn voeten. Grootheidswaan gecreëerd door nachtenlang Ben Saunders-momentjes in mijn hoofd af te spelen.

Helaas, zo werkt het niet. Maar de aanhouder wint. In het geval van ondernemen betekent dit plannen maken, doorgaan, keihard lijstjes afwerken, netwerken, de markt begrijpen, maar nog veel belangrijker, kansen zien! De spreekwoordelijke zee vinden waar nog geen vissen zwemmen. En dit blijft voor veel fitnessondernemers de grootste uitdaging. Want volgens mij zit 'onze zee' niet alleen vol, maar zwemmen er ook nog eens dezelfde vissen. Hoe kan dat?

Besluitvorming binnen de fitnessbranche is grotendeels gebaseerd op hap-snap investeringen, trends van nu en omdat de concurrent het ook heeft of doet. Triest. Ze denken dat een enkel product (app, software-programma of functionele trainingsruimte) ze ook een Ben Saunders-momentje gaat opleveren. Investeren, posters op hangen, Facebooken en de fans staan in rijen voor de deur. Ik heb het nog niet meegemaakt, u wel?

Voor welke beslissing u ook staat, maak een besluit op basis van een plan. Elk hapsnap product of nieuwe trend is een onderdeel van het plan. Het is uniek, heeft draagvlak omdat het volledig geïntrigeerd is binnen de club en personeel. Maar nog belangrijker, de investering is gebaseerd op de behoefte van uw leden. Nooit en te nimmer op basis van uw eigen behoefte, trends of angst voor de concurrent.

Alle stoelen draaide bij Ben, omdat hij anders durfde te zijn. Ben had een plan. Hij heeft zijn tegenstanders goed bekeken en durfde over te zwemmen.

Ondernemers van nu en in spe: onderzoek, maak een plan, droom zonder grootheidswaan, ga op zoek naar een open zee en werk je plan af, stap voor stap. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een beetje geduld voordat alle stoelen draaien.

Reageren? Stuur een e-mail naar marije@fitternederland.nl.

Van wellnesclub naar budgetclub

Het is bekend dat sinds de komst van de budgetclubs de fitness- en wellnessmarkt sterk is veranderd. Met name wellnessclubs met een full service concept hebben het hier door moeilijk gekregen.

Wellnessclubs met een full service concept opereren vooral in het midden segment. Het is vooral deze groep die leidt onder concurrentie van de komst van de budgetclubs in hun regio. Ondanks dat dit gebeurt geloven veel wellnessclubs in hun eigen kracht. Ze gaan er van uit dat hun leden gaan voor kwaliteit en resultaat. Door persoonlijke begeleiding aan te bieden in combinatie met hoogwaardige apparatuur, en een diversiteit aan faciliteiten, gaan ze er vanuit dat het verloop van leden door de komst van een budgetclub minimaal zal zijn. Helaas blijkt dit niet altijd het geval. Vaak zie je dan dat dergelijke clubs de concurrentie op prijs aangaan en zich gaan profileren als (semi) budgetclub. Ze concurreren dan op prijs maar willen wel dezelfde kwaliteit en services aanbieden. Dit loopt helaas niet altijd goed af. Het aantal faillissementen hier door is niet meer op handen te tellen.

In dit artikel bespreek ik welke aspecten een rol spelen als een wellnessclub zich wil profileren als een budgetclub. Ik ga in op de financiële en niet financiële aspecten.

De niet financiële aspecten

1. Stel vast of het budgetconcept kan worden toegepast op het huidige ledenbestand

Clubs die overwegen om een budgetconcept in te voeren doen er goed aan om de kwaliteit van hun ledenbestand goed te inventariseren. De kwaliteit van een ledenbestand hangt af van een aantal factoren. In eerste instantie moet de samenstelling goed in kaart worden gebracht. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan geslacht, leeftijd, inkomensklasse en uit welke delen van de regio ze vandaan komen. In tweede instantie is het handig om vast te stellen wat de verhouding is tussen het aantal slapende en niet slapende leden.

De verhouding tussen slapende en niet slapende leden is bij een budgetclub structureel hoger dan bij een wellnessclub. In derde instantie moet goed in kaart worden gebracht van welke diensten de leden nu veel gebruik maken. Als de leden structureel afhankelijk zijn van persoonlijke begeleiding, dan betekent dit dat de leden kwaliteit en resultaatgerichtheid hoog in het vaandel hebben staan. Het invoeren van een budgetconcept mag dan niet ten koste gaan van de kwaliteit en resultaatgerichtheid. Tenzij de doelstelling is om met het invoeren van het budgetconcept het ledenbestand te verversen met mensen die meer bij dit concept passen. Door op deze manier het ledenbestand te analyseren krijgt de wellnessclub een goed beeld van het mogelijke effect van het invoeren van een budgetconcept op hun huidige ledenbestand.

2. Ga na of het verzorgingsgebied waarin je opereert aantrekkelijk genoeg is voor een budgetconcept

Budgetclubs vestigen zich over het algemeen in regio’s waar sprake is van een verzorgingsgebied met een gemiddelde hoeveelheid inwoners. Als het verzorgingsgebied minder inwoners heeft is het veelal minder aantrekkelijk om te investeren in een budgetconcept. Hoogstens kan een gevestigde budgetclub zich willen vestigen om schaalgrootte te bereiken. Maar het is dan nog maar de vraag of het winstgevend is. Een wellnessclub die overweegt om een budgetconcept in te voeren dient derhalve na te gaan of het verzorgingsgebied qua aantal inwoners wel voldoende speelruimte biedt om een budgetconcept in te voeren. Budgetclubs richten zich nu eenmaal op massa. Hoe meer mensen zich kunnen aanmelden hoe beter.

3. Stel vast of het aantal m2 toereikend is om een budgetconcept neer te zetten

Doordat bij het implementeren van een budgetconcept de focus ligt op massa, is het raadzaam om na te gaan of het aantal m2 toereikend is om een budgetconcept te implementeren. De piekmomenten (lees: momenten dat de club het drukst bezet is) verschillen over het algemeen bij een wellness- en een budgetclub niet zoveel. Alleen zal de populatie bij een budgetclub veel groter zijn dan bij een wellnessclub. Derhalve is het van belang om na te gaan of de ruimte groot genoeg is om op piekmomenten de drukte op te vangen.

4. Hou rekening met afbouw en aparte verkoop van faciliteiten

Bij een budgetconcept is de strekking dat de leden in principe voor alle faciliteiten apart betalen. Er kan dus niet één contributieprijs in rekening worden gebracht voor alle faciliteiten die de club biedt. Veelal is dit bij een wellnessclub wel het geval. Zodoende zal men rekening moeten houden dat de faciliteiten separaat moeten worden aangeboden. Om dit te doen zal de faciliteit op waarde moeten gewaardeerd. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een saunafaciliteit of iets heel simpels als een douchefaciliteit. Deze faciliteiten kunnen dan apart in rekening worden gebracht door hier een tarief aan te koppelen.

In het volgende deel ga ik in op de financiële aspecten. Met name met welke punten men rekening moet houden op het gebied van omzet en kosten. Ook bespreek ik de meest voorkomende valkuilen bij de transitie van een wellnessclub naar een budgetclub.

mr. M.M. (Mark) Dongor

Prime Accountants & Belastingadviseurs B.V.

06-53623485

Innovatie van de organisatie

Gegroeid vanuit een platte organisatie waarbij de ondernemer zelf op de werkvloer staat, ondervinden tegenwoordig veel ondernemers problemen met de samenhorigheid, het draagvlak en de betrokkenheid. Zonder deze elementen is het lastig om vernieuwingen goed gedragen te integreren en groeit de spanning op een negatieve manier in de organisatie. Niet alleen voor de klant moeten we regelmatig vernieuwen, ook binnen de organisatie is het misschien tijd om te innoveren naar een kwalitatievere kern.

Het fundament van een sterke organisatie is een duidelijk basis kwaliteitszorg systeem. Geen lange kwaliteitshandboeken, maar compacte procedures die het voor het team duidelijk maken wat van ze verwacht wordt. Belangrijkste procedures om duidelijk omschreven te hebben zijn: sales, inschrijving, fitness introductie procedure, doelgroep aanpak, klachten verwerking en opzeggingen. Verder zijn checklisten cruciaal om de service kwaliteit te kunnen blijven bieden, zoals bijvoorbeeld openings- en sluitingschecklist, hygiëne checklist, een inwerkchecklist voor nieuwe teamleden en onderhoudschecklist. Het derde element van het basis kwaliteitszorg systeem is een afdeling- en totaal KPI rapportage systeem.

Als je weet wat er precies gebeurt in de praktijk, dan kan je heel gericht aansturen. Waardeer deze drie elementen eens voor je organisatie:

Procedures;

Checklisten;

Rapportages.

Zijn ze goed omschreven, zijn ze voldoende bekend, worden ze 100% toegepast, vindt er voldoende evaluatie en verbetering plaats? Een reguliere club van tegenwoordig kan niet meer wegkomen met een voldoende op deze punten, je moet goed tot excellent scoren.

Aansturing

Als het fundament niet staat voor een rapportcijfer 8 op alle drie de vlakken, dan is dat het eerste huiswerk. Interne communicatie komt er vlak achteraan. Vaak denken ondernemers en managers dat je zaken maar een keer uit hoeft te leggen, maar leidinggeven is een kwestie van constante aandacht geven, instrueren, trainen, coachen en veel communicatie. Daar waar de communicatie achterwege blijft, verdwijnt de betrokkenheid en de bezieling. In deze nieuwe markt is het misschien zelfs noodzakelijk om vooral hierin te innoveren. Wordt een interne communicatietool gebruikt waarmee de manager gemakkelijk het gehele team kan bereiken of zijn er specifieke functies waar de manager kan zien wie het bericht nog niet gelezen heeft?

Zijn de organisatorische eindverantwoordelijk-heden goed in kaart gebracht en toegekend aan de uitvoerders, die deze in een persoonlijk jaarplan kunnen terugzien, kunnen activeren en af kunnen vinken? Zonder systeem hiervoor is het voor een manager onmogelijk om zaken te gaan delegeren, zonder dat er ruis op de lijn komt.

Betrokkenheid

In een fitnessmarkt die snel verandert, is het belangrijk om het team op de hoogte en betrokken te houden. Dat kan allemaal met behulp van nieuwsbrieven natuurlijk, echter we weten allemaal hoe mensen met informatie omgaan. Het wordt gescand en 70% wordt niet gelezen. En dat wat men wel leest, is dat juist die 30% die zo belangrijk was om te lezen?

Hier komen interne meetings van pas. Dat begint met een algemene informatie en brainstormsessie. Hierin worden teamleden op de hoogte gebracht van de nieuwe ontwikkelingen en kan er gebrainstormd worden over waar het team vindt dat de verbeterpunten liggen. Overleg van de afdelingen is echter even zo belangrijk. Balie, sales, fitness, groepsles, wil je de kwaliteit hoog houden en teamleden betrokken houden, organiseer dan minimaal 1 keer per maand of per 2 maanden een afdelingsmeeting. Velen zullen dit veel te veel vinden, echter de nieuwe tijd vergt meer betrokkenheid zodat er een sterker groepsgevoel in de organisatie ontstaat welke de klanten zullen voelen.

Next step

Staat het fundament als een blok? Is de aansturing optimaal en wordt voldoende aandacht gegeven aan het versterken van de betrokkenheid? Wat is dan de volgende stap voor de organisatie? Moet de doelgroep aanpak een verdieping krijgen? Is de klant opvolging nog niet op een 8 of 9? Moeten er meer klant activiteiten georganiseerd worden? Krijgt bedrijfsfitness te weinig aandacht? Of moet de sales echt een kwaliteitsimpuls krijgen? Ideaal is natuurlijk om hier het team dicht bij te betrekken. Vaak hoef je in teammeetings nog helemaal niet uit te spreken wat je wil verbeteren. Als je het team die vraag stelt, dan komt die behoefte al vaak vanuit het team boven water. Laat die ruimte gerust, door het aangedragen te krijgen vanuit het team, is de betrokkenheid in de uitvoering daarna ook groter.

Kies een focus, kijk hoe collegae dat aanpakken, stel vragen, bespreek de uitkomst met het team en geef dan voldoende aandacht aan implementatie en nazorg. De organisatie moet eigenlijk doorlopend van binnenuit innoveren. Zoals gezegd, een voldoende is in deze tijd niet meer voldoende, we gaan voor een 8 of meer minimaal. Heb je ondersteuning nodig, wil je procedures of andere hulpmiddelen inzien, mail dan gerust naar j.vanheel@efaa.nl.

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Vis of fitness?

Jaren geleden kwam ik in aanraking met de 'FISH Filosophy', een manier van benaderen van klanten en het bieden van excellente service bedacht door de medewerkers van Pike Place Fish Market in Seattle. Hun benadering komt op het eerste gezicht wellicht clownesk over, maar de basis van hun concept werkt overal en altijd, ongeacht de branche. Hoe kunnen we de principes van het gooien van vis vertalen naar service en gastvrijheid in de fitnessclubs?

FISH! Filosophy

Gooien met vis, rijen met klanten, veel geschreeuw en een enorm positieve 'vibe'. Dat is wat je ziet als je bij de beroemde viskraam in Seattle gaat kijken. Aan de overkant nuttigen kantoormedewerkers hun lunch met uitzicht op de kraam, om daarna weer vol positieve energie aan het werk te gaan. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal heel spontaan, maar het is wel degelijk gebaseerd op een uitgekiend serviceconcept dat inmiddels door organisaties over de hele wereld is geadopteerd. Deze organisaties zien hun medewerkers als bron voor de ultieme service die ze willen verlenen. Ze richten zich op teamgeest en vertrouwen en creëren een cultuur waarin medewerkers elke dag hun beste beentje voor willen zetten. Het automatische gevolg is meer dan tevreden klanten, fans, die blijven terugkomen voor meer. De filosofie is gestoeld op vier basisprincipes.

Spelen met klanten

De visverkopers betrekken hun klanten in het dagelijks werk, zetten ze achter de toonbank, laten ze met vis gooien. Fitness wordt door veel mensen als doodsaai bestempeld, maar leent zich eigenlijk zeer goed voor het spelen met klanten. Organiseer bingoavonden, loterijen of spaarspellen, doe een 'battle of the sexes'. Maar ook in het directe contact met klanten: betrek ze in een groepsles, laat ze de muziek uitzoeken voor een spinningles, organiseer wedstrijdjes of gekke spelletjes in de fitnessruimte. Ga 'buiten spelen' met klanten in de vorm van outdoor activiteiten. 'Gamification' krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht, spelenderwijs met je klant communiceren, ze je dienst laten ervaren.

Maak hun dag

Klanten komen naar een fitnesscentrum in hun vrije tijd, voor beweging en ontspanning. Maak dit dan ook het hoogtepunt van hun dag, elk bezoek weer. Een bezoekje aan de viskraam in Seattle zal niemand snel vergeten, het brengt een lach op het gezicht, men vertelt erover tegen vrienden. Verras je klanten steeds weer met kleinigheden: een kaart op hun verjaardag of met kerst. En uiteraard de aandacht die een klant krijgt bij een bezoek: de begroeting en het afscheid en elk contactmoment ertussen. De klant kan daadwerkelijk bij elk bezoek het gevoel hebben dat ze blij zijn met zijn klandizie. Zo liet een purser van KLM afgelopen mei, toen ik naar München vloog, op de dag van de finale van het Eurovisie Songfestival bij het uitstappen het nummer van The Common Linnets horen met het indringende verzoek om op Nederland te stemmen. Dan ga je toch met een lach het vliegtuig uit?

Wees er voor ze

Je hebt twee soorten aandacht: de ene is welgemeend, de ander is gemaakt, nep. Klanten merken het direct als je oprecht geïnteresseerd bent. Nederlanders zijn vaak bang opdringerig te worden, maar als je oprecht bent, zal dat nooit als zodanig ervaren worden. Heb oog voor iedereen, negeer niemand. Te vaak zie ik in de fitnessruimtes en bij de receptie nog dat 20 procent van de klanten 80 procent van de aandacht krijgen van medewerkers. Ook al is de viskraam druk, iedere klant krijgt de persoonlijke aandacht die hij verdient.

Kies je eigen instelling

Als je 's ochtends opstaat, bepaal je zelf hoe je de dag en je werk tegemoet zult treden. De visverkopers moeten voor dag en voor dauw aan de slag, maar kiezen er bewust voor om hun werk leuk te maken. En als je het contact met de klant als een vorm van een relatie ziet, zorg dan dat je goed kunt flirten. Door met humor, soms op het randje, klanten uit hun tent te lokken, ervaar je zelf ook veel meer plezier in je werk.

De principes van de 'FISH! Filosophy' bieden een meerwaarde. Een meerwaarde die vrij eenvoudig te vertalen is naar de klant met de juiste instelling van de ondernemer en zijn medewerkers. Het slechts aanbieden van producten als fitness en groepslessen is al lang niet meer voldoende, zeker voor clubs die zich buiten het low-budget segment bewegen. Klanten verwachten meer en zijn meer dan bereid om daarvoor te betalen, als ze die meerwaarde maar ervaren. Vis niet achter het net en zorg dat uw team het neusje van de zalm wordt.

'Klanten komen naar een fitnesscentrum in hun vrije tijd, voor beweging en ontspanning. Maak dit dan ook het hoogtepunt van hun dag, elk bezoek weer.'

'Nederlanders zijn vaak bang opdringerig te worden, maar als je oprecht bent, zal dat nooit als zodanig ervaren worden.'

Matthijs Mennes

is senior marketingconsultant bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, wereld marktleider op het gebied van marke-ting en consulting voor de fitnessbranche. Hij is benieuwd naar uw reactie: matthijs.mennes@greinwalder.com

Nederlandse startup Fitmo werkt samen met Jawbone

Volgens de ontwikkelaars zijn fitnessapps en -trackers op dit moment goedkoop en toegankelijk, maar missen ze wel de effectiviteit die een personal trainer biedt. Via Fitmo kunnen personal trainers waar en wanneer dan ook contact hebben met hun bestaande klanten. Daarnaast kunnen gebruikers van Fitmo ook via de app op zoek gaan naar een personal trainer, die hem of haar op afstand kan helpen met het sporten.

Zoals Uber of Airbnb

De startup brengt, net als bijvoorbeeld Uber of Airbnb dat doen, vraag en aanbod bij elkaar. In het geval van Fitmo gaat het om sporters en personal trainers. Deze sporters betalen een bepaald bedrag per maand, zo rond de 55 euro, waarvan 20 procent naar Fitmo gaat en de rest naar de trainer. Het exacte maandbedrag bepaalt de trainer zelf.

Sporters kunnen via een videoverbinding of chatbox contact hebben met hun personal trainer. Tijdens een eerste gesprek wordt er een doel vastgesteld, daarna levert de trainer een trainingsschema aan. Inmiddels heeft Fitmo 400 klanten die trainen bij veertig aangemelde personal trainers, zo meldt RTL nieuws. Om hoeveel Nederlandse personal trainers het gaat is niet bekend. Op dit moment kan men uit 12 personal trainers kiezen, waarvan 8 gevestigd in Nederland.

Jawbone

Inmiddels is ook bekend dat de Nederlanders een samenwerking hebben gesloten met Jawbone. Dankzij deze samenwerking kan de informatie die verzameld wordt door de Jawbone activity trackers van gebruikers automatisch naar de personal trainer worden gestuurd. Zo zou de personal trainer een waarschuwing kunnen krijgen als de sporter zich niet aan zijn of haar trainingsschema houdt. Op den duur zal naar verluidt Jawbone zijn gebruikers ook actief gaan wijzen op de Nederlandse dienst.

Naast de trackers van Jawbone werkt Fitmo ook samen met andere apps, waaronder die van Fitbit en RunKeeper. Nieuwe gebruikers die met de app aan de slag willen, kunnen zich via de website aanmelden om zo op de wachtlijst terecht te komen.

Kijk voor meer informatie over Fitmo op

www.fitmo.com.

De Nederlandse startup Fitmo doet goed zaken. Hun gelijknamige app, een fitnessplatform dat sporters en personal trainers aan elkaar koppelt, is net een week open voor het grote publiek maar heeft nu al 1,2 miljoen durfkapitaal opgehaald. Daarnaast werd onlangs bevestigd dat de startup gaat samenwerken met Jawbone, de Amerikaanse producent van activity trackers als de Jawbone UP24.

Nieuw programma V-Cycle uit

V-CYCLE, het nieuwste programma van V-GYM, komt deze maand uit. Master Trainer Arthur Rijker begeleidt je tijdens deze heerlijke intervaltraining met een twist van een professionele wielertraining.

V-CYCLE is geschikt voor alle niveaus; de beginnende fietser krijgt alle technieken goed uitgelegd, en de gevorderde fietser krijgt behoorlijke uitdagingen voor zijn kiezen. Zo zorgt V-CYCLE ervoor dat deze les interessant is voor alle doelgroepen. Net als bij de overige programma's van V-GYM komt er ieder kwartaal een nieuwe les uit met nieuwe muziek, maar blijven de 'oude' lessen zeker beschikbaar voor de klanten. Met dit programma erbij heeft V-GYM nu in totaal 5 programma's en als goedkoopste aanbieder van groepslessen on demand is ons aanbod nu nog completer en interessanter voor jou als sportschoolhouder.

Voor “Vrienden van V-GYM” hebben wij nu een super mooi concept. Voor meer informatie over “Vrienden van V-GYM” of over V-CYCLE kijk je op: www.v-gym.nl of stuur je een e-mail naar: info@v-gym.nl.

HAN SENECA ontwikkelt digitale meetbank voor Nederlandse Handboogbond

HAN SENECA, het expertisecentrum voor sport, arbeid en gezondheid, heeft een digitale meetbank ontwikkeld voor de Nederlanse Handboogbond (NHB). De meetbank meet de kracht op de boog van de boogschieter en dit wordt direct grafisch weergegeven. Student Werktuigbouwkunde Tom Hobelman heeft in opdracht van het expertisecentrum de meetbank ontwikkeld. Met dit nieuwe instrument kan de Nederlandse Handboogbond haar sporters nu nog beter begeleiden en de sporters krijgen meer inzicht in onderdelen van hun sport.

De NHB traint met haar topsporters op Papendal en vanuit die organisatie was de wens geuit om meer te weten zien te komen over de belasting op de boog tijdens het schieten die ook de sporter ervaart. Daarop heeft HAN SENECA de digitale meetbank laten ontwikkelen. Afgelopen donderdag is het prototype van de meetbank overgedragen aan de Nederlandse Handboogbond op de trainingslocatie op Papendal.

HAN SENECA is het expertisecentrum voor sport, arbeid en gezondheid, dat als onderdeel van HAN Sport en Bewegen verbonden is aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het expertisecentrum houdt zich bezig met gezondheids- en prestatiebevorderende dienstverlening. Bij HAN SENECA staat een integrale benadering van gezondheid centraal.

Kijk voor meer informatie op www.HAN.nl/SENECA.

Online fitnessprogramma voor mensen met een lichamelijke beperking

Voor veel mensen is de drempel om te starten met sporten hoog. En voor mensen in een rolstoel of met een lichamelijke beperking misschien nog wel hoger. Niet alleen omdat je dan vaak afhankelijk bent van anderen, maar er is ook een beperkt sportaanbod voor mensen met een lichamelijke beperking. Voor deze groep is er nu daarom een online fitnessprogramma genaamd XCO-Unlimited.

Het XCO-Unlimited fitnessprogramma bestaat uit een workout en losse trainingen. Iedereen kan deze volgen, ongeacht het niveau. Mensen met een lichamelijke beperking hoeven op deze manier het huis niet uit om te kunnen sporten. Bovendien zorgt het niet alleen voor een strakker uiterlijk, maar ook voor een betere stabiliteit en meer spierkracht.

Sterren als Renée Zellweger, Heidi Klum of Catharina Zeta Jones hebben volgens mediaberichten hun droomfiguur vooral te danken aan een 'wonderdieet'. Daarbij gaat het niet om de nieuwste eendagsvlieg uit de dieetindustrie of een crashdieet met het onvermijdelijke jojo-effect. Integendeel: dit concept bestaat al meer dan zestig jaar en is vooral gericht op het behalen van blijvend resultaat en het herprogrammeren van de stofwisseling.

De Finyo stofwisselingskuur is gebaseerd op dit succesvolle dieet, maar gaat daarbij uit van een natuurlijke manier op basis van:

– moderne homeopathie;

– een uitgekiend voedingsconcept;

– waardevolle vitaalstoffen;

– regelmatige beweging.

De kuur is gebaseerd op een holistische en natuurlijke benadering. Hiermee legt u de basis voor een strak en slank lichaam, profiteren deelnemers van de effecten van moderne homeopathie, beleven zij plezier aan bewegen en leren zij op een smakelijke manier verse en gezonde maaltijden te bereiden. Het succes heeft niet alleen gevolgen voor het uiterlijk: u zult zich fitter en gezonder voelen.

De enorme resultaten van de deelnemers zijn de motor achter het succes van de Finyo stofwisselingskuur. Naast Nederland en België profiteren inmiddels fitnesscentra in meerdere Europese landen van het concept van Greinwalder & Partner.

Sluit u nu aan bij dit sterke collectief en maak gebruik van het all-inclusive concept. Ervaren marketing specialisten implementeren samen met u de stofwisselingskuur binnen uw sportcentrum. Daarnaast kun u gebruik maken van een kant en klaar pakket inclusief promotiemateriaal, manuals en formulieren voor de deelnemers. En uw personeel leert tijdens een training alle ins en outs zodat zij uw deelnemers professioneel kunnen begeleiden.

Wilt u meer informatie over de Finyo stofwisselingskuur? Bijvoorbeeld om de kuur ter kennismaking zelf te doen of om te beslissen of u in uw centrum de stofwisselingskuur aanbiedt?

Maak dan een afspraak via info@greinwalder.com of bel 062-8246319

Dieetgeheim van de sterren

Vraagt u zich ook af hoe Hollywoodsterren het steeds weer voor elkaar krijgen om met strakke, slanke lichamen over de rode lopers van deze wereld te paraderen? Staat u soms ook versteld over het perfecte figuur van sommige sterren al enkele dagen na hun zwangerschap?

Wearables

'Voldoen aan belangrijke richtlijnen'

Polar is een pionier in de wereld van (sport)wearables. Bijna 40 jaar sinds de uitvinding van de eerste Sports Wearable is Polar nog steeds marktleider in haar segment. Wat ligt er aan de basis van deze succesformule?

Hardware: de echte uitdaging

Met software en apps voor telefoons en tablets komen op wearables gebaseerde oplossingen volledig tot leven. Ondanks dat dit een niet te onderschatten investering vergt, ligt de echte uitdaging in het ontwikkelen en produceren van kwalitatief hoogwaardige wearables. Met bijna 40 jaar ervaring met de productie van wearables, het wereldwijde servicenetwerk en in combinatie met op apps gebaseerde, wetenschappelijk onderbouwde, begeleiding biedt Polar een naadloze oplossing. Zo smelten technologie en software samen voor de beste gebruikservaring en, misschien nog wel belangrijker, de professional heeft altijd één aanspreekpunt voor zowel de oplossing als de hardware.

Voorsprong met Bluetooth Smart

De grote uitdaging voor de wearable industrie is de balans tussen de mogelijkheid van het versturen van een grote hoeveelheid informatie vanuit kleine sensoren met een lange gebruiksduur. Voor de markt van sport wearables speelt Polar op dit vlak een belangrijke rol. De R&D afdeling van Polar heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het energiezuiniger maken van wearables en het protocol waarover informatie over fysieke inspanning via Bluetooth Smart wordt verstuurd en ontvangen. Ondanks het feit dat 'de markt' in het begin van de ontwikkeling van Bluetooth (Smart) een sterke binding had met digitale sensoren (o.a. 2,4 gHz) pionierde Polar al met de ontwikkeling van Bluetooth Smart. Met deze voorsprong in ontwikkeling biedt Polar haar gebruikers op een unieke wijze de mogelijkheid om trainingsinformatie en begeleiding 24 uur per dag, 7 dagen per week te blijven volgen, ongeacht sport, ongeacht locatie binnen het Polar Flow.com ecosysteem voor sporters.

Meegroeien

Een belangrijke vereiste bij de ontwikkeling van betrouwbare sport wearables is het voldoen aan richtlijnen van bijvoorbeeld de World Health Organization en voldoen aan de Medical Device Standard en bij Polar wordt dit, vanuit professioneel oogpunt, als een minimum vereiste gezien. Omdat de nadruk ligt op het ontwikkelen van functies die helpen om mensen fitter, sterker, sneller en gezonder te maken zijn alle functies stuk-voor-stuk wetenschappelijk gevalideerd en onderbouwd. Deze uitzonderlijke manier van werken geeft Polar een unieke positie in een sterk groeiende markt.

Samenwerking

De gebruiker is eigenaar van zijn data, dat is de gedachte. Polar trainingscomputers, sensoren en activity trackers staan garant voor het verzamelen van de meest nauwkeurige informatie en delen hun informatie met de Polar Flow.com webservice, maar in principe kan de data met ieder beschikbaar platform gedeeld worden. Voorbeelden hiervan zijn TrainingsPeaks, Strava, VitalinQ en GoogleFit.

Polar en Technogym hebben recentelijk aangekondigd een samenwerkingsverband te zijn aangegaan, waarbij de informatie uit Polar trainingscomputers en sensoren automatisch gedeeld worden met mywellness® cloud. Dit biedt fitnessclubs unieke mogelijkheden om leden locatieonafhankelijke (indoor/outdoor) diensten te bieden en leden aan zich te binden.

In de vorige uitgave van bodyLIFE hebben we al aandacht besteed aan wearables. Verschillende fabrikanten hebben hun mening gegeven over deze trend in zowel de consumenten- als de fitnessbranche. In dit artikel gaat Polar dieper in op hun visie op wearables.

Vijf nieuwe wearables

We worden dood gegooid met allerhande wearables. Onderzoeksbureau Gartner publiceerde onlangs een onderzoek waarin men vermeldt dat wearables pas in 2016 écht doorbreken. Ondanks dat houden we u toch graag op de hoogte van de nieuwste wearables.

Sensoria Smart Sock Fitness Tracker

Smart wristbands kennen we al, maar nu zijn er ook smart socks bands. De Sensoria Fitness Tracker heeft zijn beoogde doel gehaald op Indiegogo. Sensoria bestaat uit sokken die speciale textiel sensoren hebben. Als je de sokken hebt aangetrokken, kun je via de enkelband aan een van de sokken de Fitness Tracker activeren. De band houdt onder andere je stappen, snelheid en je verbrande calorieën bij via de app.

Muse

Muse is een zogenaamde 'brain fitness tool' die je helpt bij het terugbrengen van stress en het verbeteren van je focus. Muse is gekoppeld aan een app via Bluetooth. Na het synchroniseren van Muse kun je aan de slag met de oefeningen. Ideaal voor het verbeteren van je focus en voor het aanleren van nieuwe kalmeringstechnieken.

Lumo Lift

Een ideale wearable voor mensen met een kantoorbaan. De Lumo Lift plaats je op je kleding naast je sleutelbeen. Zodra je nek verslapt, gaat de Lumo Lift trillen totdat je opstaat of weer recht gaat zitten. Daarnaast kan de Lumo Lift ook je houding meten gedurende de dag in samenwerking met de Lumo Lift App.

meMINI

De meMINI is een camera in wearable vorm. Met de meMINI kun je gemakkelijk je favoriete momenten vastleggen op video. De meMINI neemt constant op, maar door de speciale 'Recall' button kun je een gedeelte wat je hebt gefilmd opslaan. Daarnaast zit er bij de meMINI ook 'magnacatch' waarmee je het device op verschillende plekken kunt dragen.

Mi.mu

Je kent het vast wel als je onderweg op de fiets of te voet naar muziek luistert. 'Even' doorspoelen naar de volgende track is vaak lastiger dan je denkt. Daar kan de Mi.mu wearable je bij helpen. Met de Mi.mu handschoenen kun je je muziek controleren en bedienen door middel van handbewegingen. Ondanks dat de Mi.mu niet zijn beoogde doel op Kickstarter heeft gehaald, zijn de Mi.mu handschoenen toch in ontwikkeling. De muzikant Imogen Heap heeft een bijdrage geleverd aan het hele project. Wanneer de Mi.mu officieel wordt gelanceerd, is nog niet bekend.

Bron: Dutch Cowboys

Thermen & Beauty Group verwelkomt nieuwe voorzitter

Thermen & Beauty Group Nederland (TBG), hét platform voor wellnesscentra om samen te werken en landelijke acties en campagnes te initiëren, maakt diverse ontwikkelingen door. Voorzitter Marc Sanders geeft na ruim 9 jaar het stokje door aan Dirk Jan Meijer.

Doordat Dirk Jan Meijer vanaf het begin nauw betrokken is geweest bij de wellnessbranche, en goede relaties heeft met een groot aantal leden van Spa en Route en TBG, is hij door beide besturen gevraagd om voorzitter te worden van de vereniging. Meijer staat bekend als expert op zijn vakgebied; hij is trendwatcher, docent en adviseert over strategie, marketing en conceptontwikkeling op het gebied van wellness.

In de functie van voorzitter zal Dirk Jan Meijer zich gaan richten op de verdere ontwikkeling van de vereniging, het creëren van win-winsituaties in samenwerking met bedrijven en het verder uitbouwen van Thermen & Beauty Group Nederland.

Tweede Kamer gelooft het wel met eHealth

Vorig jaar vatte minister Schippers haar frustratie over de trage voortgang van eHealth samen met “Ik ben het zat!” Bij de bespreking van de zorgbegroting in de Tweede Kamer zei ze: “Wij hebben nog een enorme sprong te maken om met bijvoorbeeld eHealth dingen mogelijk te maken. Wij zijn nu drie jaar verder, en zie eens hoe traag het gaat. Daarom heb ik gezegd: 2014 moet het jaar worden waarin er schot in komt.”

Vorig jaar beloofde de minister de kamer dat ze dit jaar een concreet actieplan zou opstellen: geen “vaag intentieverhaal, maar een doe-verhaal”. Schippers schreef een brief aan de Tweede Kamer, waarin ze een aantal harde doelstellingen en ambities formuleerde. Binnen vijf jaar heeft 80% van de chronisch zieken direct toegang tot bepaalde medische gegevens, kunnen chronisch zieken en kwetsbare ouderen zelfstandig thuis metingen uitvoeren, en kan iedereen die zorg en ondersteuning thuis ontvangt 24 uur per dag beeldschermzorg ontvangen.

Wat moet er gebeuren om deze ambitieuze doelen te halen? Er moet in ieder geval geen extra geld worden gereserveerd voor eHealth. Schippers stelt zich op het standpunt dat technologie juist kostenverlagend werkt, en dat zorgaanbieders dus geld zullen overhouden. Ze vindt ook dat de zorgsector die innovatie zelf moet oppakken.

ClubJoy lanceert gloednieuw ClubJoy Fit & Shape

ClubJoy voegt een nieuw programma aan hun aanbod toe. Het programma Fit & Shape® bestaat uit een half uur Fit en een half uur Shape. Ideaal voor sportclubs die graag hun eigen rooster samenstellen want de les kan, naast de reguliere 60 minuten, uitstekend afzonderlijk worden aangeboden als een half uur durende workouts.

Deze zeer gevarieerde groepsles van ClubJoy bestaat uit een cardio deel (Fit) en een krachtdeel (shape). De coördinatie, snelheid, bewegelijkheid, hart- en longconditie en kracht worden op een plezierige wijze getraind. Op muziek die reikt van recente poptracks tot oude hits van vroeger breng je je persoonlijke fitheid naar een hoger niveau. ClubJoy Fit & Shape® is voor iedereen toegankelijk, ongeacht het conditieniveau.

De combinatie van conditie en kracht zorgt voor een complete en zeer gevarieerde lichaamstraining, die een positief effect heeft op de botten en gewrichten. Daarnaast treedt een verbetering van coördinatie, kracht en mobiliteit op en verbrand je per les tussen de 400 en 600 calorieën. Tijd om deze nieuwe belevenis zelf te ervaren.

Bedrijvengids

Apps

Personal Trainer App

Belvederebos 210, 2715VL Zoetermeer

T 06 – 10516895

E info@personaltrainerapp.nl

W www.personaltrainerapp.nl

------------------------------------------

Airconditioning & Klimaatbeheersing

ALF International

Touwslagerij 10 - 4762 AT Zevenbergen

0168-335478 - info@alf-international.nl

www.alf-international.nl

------------------------------------------

Automatisering & Ledenadministrstie

Easy2Begin

Curieweg 9, 3208 KJ Spijkenisse

010-7600136, info@easy2begin.nl

www.easy2begin.nl

www.facebook.com/easy2begin

-----------------------------------------

Virtuagym

Piet Heinkade 181A

1019 HC Amsterdam

T: 020 71 65 216

E info@virtuagym.com

www.virtuagym.com

-----------------------------------------

Delcom

Dussendijk 14 - 4271 XL Dussen

0162 580258 - info@delcom.nl

www.delcom.nl

------------------------------------------

Buikbanden

Belly Attack

Mortelweg 10d - 6551 AE Weurt

0485 - 820 222

info@bellyattack.com

www.bellyattack.com

------------------------------------------

Referentie

Meer dan 300 Professionele Fitness centra’ s maken gebruik van het BellyAttack® concept. Voor een Referentie bij u in de buurt kijk op www.bellyattack.com en klik op

postcode check

------------------------------------------

Slim Belly by Greinwalder & Partner Marketing Services

Hoge Weere 12 - 1689 CG Zwaag

06 – 2128 3117, www.greinwalder.com

Matthijs.Mennes@greinwalder.com

------------------------------------------

Referentie

Sportcentrum Vredehof

Vredehofstraat 5, 1624 XG HOORN

0229- 215094

vredehof@sportcentrumvredehof.nl

www.sportcentrumvredehof.nl

Yvonne's Lifestyle Centre

Sportlaan 2 a, 3223 EV Hellevoetssluis

0181- 399501, info@ylifestyle.nl

www.ylifestyle.nl

Fiscaal en Juridisch advies

Prime Accountants & Belastingadviseurs

Rivium 1ste straat 53-4

2909 LE Capelle a/d IJssel

010-2355580- info@prime-ab.nl

www.prime-ab.nl

------------------------------------------

Fitness apparatuur - Allround

Precor

Plesmanstraat 1 - 3833 LA Leusden

0416-690859 - info@precor.nl

www.precor.nl

------------------------------------------

MoveToLive Benelux

Overbeeke 1, 5258 BL Berlicum

073 5947020, info@movetolive.com

www.movetolive.com

------------------------------------------

Life Fitness

Bijdorpplein 25-31, 2992 LB  Barendrecht

0180 64 66 66

marketing.benelux@lifefitness.com

www.lifefitness.com

Referentie Life Fitness

Wellnesselande

Bijdorp-Zuid 1

2992 LB Barendrecht

0180-646400

info@wellnesselande.nl

www.wellnesselande.nl

Fitness apparatuur -

Circuit training

Milon Cirkel

Postbaan 38 - 3290 Diest

06 53 42 07 00, vanderpijl@milon.com

www.milon.com

------------------------------------------

Referentie Milon

Essink Sportcentrum

Toon Schroderlaan 2

5644 HS Eindhoven

t.essink@essinksportcentrum.nl

www.essinksportcentrum.nl

Living Well

Keerkring 4 - 2801 DG Gouda

0182-689992 - quinten@livingwellgouda.nl

www.livingwellgouda.nl

Family Fit Healthcentre

Schotsestraat 4c, 5171 DT Kaatsheuvel

0416-540000

info@familyfit-healthcenter.nl

www.familyfit-healthcenter.nl

M & M the Next

Henri Nouwenstraat 2

3863 HV Nijkerk - 033-2452406

info@menmthenext.nl

www.menmthenext.nl

Fit & Wellnesscenter Oosterbeek

Past. Bruggemanlaan 33

6861 GR Oosterbeek - 026-4432700

info@wellnesscenteroosterbeek.nl

www.wellnesscenteroosterbeek.nl

Fitness apparatuur - Pneumatische apparatuur

Keiser I The Sports Company

Hagelkruisweg 11 - 5971 EA Grubbenvorst

077-3661640 - info@thesportscompany.nl

www.thesportscompany.nl

Groepsles programma's

Zumba Fitness

+ 1 954-925-3755 - info@zumba.com

www.zumba.com

------------------------------------------

XCO Sports Company, Postbus 401 2260 AK Leidschendam, 070 427 6810 info@xco.nl , www.xco.nl

------------------------------------------

Just Bounce

Haltestraat 63 - 2042 LL Zandvoort

023 573 1835 - info@justbounce.eu

www.justbounce.eu

------------------------------------------

Megawalk Nederland

Trompstraat 16 - 7482 VX Haaksbergen

T 06 – 2472 7676 - info@megawalk.nl

www.megawalk.nl

------------------------------------------

Referentie Megawalk

Vitalcentre, Hammerweg 8b

8101 NE Raalte, Tel. 0572-351840

raalte@vitalcentre.nl, www.vitalcentre.nl

Sportcenter Bodycontrol

Leigraafseweg 15b, 6983 BR Doesburg, Tel. 0313-474058

info@sportcenterbodycontrol.nl

www.sportcenterbodycontrol.nl

Wenters Sports Club

Haitsma Mulierweg 22-24

7101 CA Winterswijk, 0543-513878

Tacoyo Nederland B.V.

Hoefblad 3, 2201 MD Noordwijk

020-771-7088, r.szepesi@tacoyo.nl

www.tacoyo.nl

Klein fitness materiaal

Meijers Fit & Gezond

Kokkelertstraat 6 - 6116 AR Roosteren

046 4496100 - info@meijers.com

www.meijers.com

------------------------------------------

Lifemaxx Fitness Accessories

Linschotenstraat 2-b

3044 AW Rotterdam - 010 - 415 98 00 info@lifemaxx.com - www.lifemaxx.com

Referentie Lifemaxx

Kenamju Sport & Health

Phoenixstraat 13, 2011 KC Haarlem 

T 023 531 11 82, E info@kenamju.nl

CrossFit Climbers Cabin

Terheijdenseweg 498

4826 AB Breda, T 076-5810466

E info@crossfitclimberscabin.nl

Healthcenter Zuid

Ridderkerkstraat 70,

3076 JW Rotterdam

T 010 - 4197767

E info@healthcenterzuid.nl

MFT Academy NL - Groups for Balance, Morsweg 246

2332 EV Leiden - 06 4414 9119

bob.kruis@mft-academy.nl

www.mft-academy.nl

------------------------------------------

Klimwand

Climbstation

Stemerdingweg 7a - 3769 CE Soesterberg

06 4817 2310 - info@climbstation.nl

www.climbstation.nl

Referentie Climbstation

Juliën Sport, Health & Wellness

Provincialeweg 16 - 4033 BR Lienden

0344 – 602 204 - info@julien.biz

www.julien.biz

Marketing & Consultancy

Greinwalder & Partner

Marketing Services

Hoge Weere 12 - 1689 CG Zwaag

0180 635 229 - avd@greinwalder.com

www.greinwalder.com

------------------------------------------

Activation Group B.V

Marketing | Architectuur | Interieur

Schiedamse dijk 157-158, 3011 EP Rotterdam, +31 (0)10 - 846 29 21

info@activationgroup.eu

www.activationgroup.eu

www.bankzittertottopper.nl

Referentie Activation Group B.V

LaVita Lifestyleclub Fitness & SPA

Sportlaan 1/ Veenendaal

wwww.lavitaveenendaal.nl

Fit Sports Sport & Lifestyleclub

Nijbracht 116 / Emmen

www.fitsports.nl

Universitair Sportcentrum Leiden

Einsteinweg 1 / Leiden

www.uscleiden.nl

Opleidingen

QUENO Sportopleidingen

Hoofdstraat 55B - 9431 AC Westerbork

0593-552895 - info@queno.nl

www.queno.nl

------------------------------------------

Artros Healthfocus

Almenseweg 3 - 7231 PG Warnsveld

0575-43 11 41 - info@artros.nl

www.artros.nl

------------------------------------------

Train the Trainers

Oostmaaslaan 393 - 3063 AX Rotterdam

06-20262663 - info@trainthetrainers.nl

www.trainthetrainers.nl

------------------------------------------

Opleidingen 2000

Scheepswerflaan 44, 4941 GZ Raamsdonksveer, 0162-49 88 60

info@opleidingen2000.nl

www.opleidingen2000.nl

------------------------------------------

EFAA

Houtstraat 14 - 6001 SJ Weert

0495 - 533229 - info@efaa.nl

www.efaa.nl

------------------------------------------

Start2Move

Reukgras 78 - 8043 KN Zwolle

038 - 230 36 06 - info@start2move.nl 

www.start2move.nl

------------------------------------------

HAN Seneca

Kapittelweg 33, 6525 EN Nijmegen

024 353 12 62, seneca@han.nl

www.han.nl

------------------------------------------

AALO opleidingen BV

Schipholweg 101, 2316 XC Leiden

071-7512800, info@aalo.nl

www.aalo.nl

------------------------------------------

Promotiematerialen

Sportgoodies.nl

De Valendries 3, 3828 RA Hoogland

033 - 7440202, info@sportgoodies.nl

www.sportgoodies.nl

------------------------------------------

Hidalgo International

Platinastraat 52, 2718 RZ Zoetermeer

T 079 – 33 101 33, E info@hidalgo.nl

www.hidalgo.nl

------------------------------------------

Hartslagmeters & Sporthorloges

Polar Electro Nederland bv

Antennestraat 46, 1322 AS Almere

informatie@polar.com /

verkoop@polar.com

------------------------------------------

Sportvoeding

MP3 Drinks

Kerkenbos 1226, 6546 BE Nijmegen,

024 3732585, info@sportandhealthnutrition.nl, www.sportandhealthnutrition.nl

------------------------------------------

First Class Nutrition

Kerkenbos 1226, 6546 BE Nijmegen,

024 3732585

info@sportandhealthnutrition.nl,

www.sportandhealthnutrition.nl

Referentie First Class Nutrition

LAVita Lifestyleclub

Sportlaan 7 - 3905 AD Veenendaal

0318 - 745 945 -

info@lavitaveenendaal.nl

www.lavitaveenendaal.nl

City Gym Maastricht

Achter de Barakken 13 Maastricht

043 321 47 84

info@citygymmaastricht.nl

www.citygymmaastricht.nl

Speijers Sports - Kloosterstraat 8

6641 KW Beuningen - 024–6754345

info@speijerssports.nl

www.speijerssports.nl

Suspension training

PT4Pro® Nederland

Mortelweg 10D - 6551 AE Weurt

085-2733252 - info@pt4pro.nl

www.pt4pro.nl

Referentie PT4pro®,

De Mix Almere AALO FTP

Edvard Munchweg 123

1328 MK Almere - Tel: 030 602 1471

www.demixalmere.nl

Pure Health

Dalweg 1a - 3233 KK Oostvoorne

0181 - 487497, www.purehealth.nl

All4fit Boxmeer

Sportlaan 1, 5831 DA Boxmeer

0485 – 573997 - www.all4fit.eu

Test en Meetapparatuur

THP2 Europe

Torenstraat 53, 9201 JS Drachten

06 8132 5148, info@thp2.eu

www.thp2.eu

------------------------------------------

Health Check Shop

Torenstraat 53 - 9201 JS Drachten

T 0512 530 613-

E info@healthcheckshop.nl

I www.healthcheckshop.nl

Vloeren

Mansom Fitfloor

Canneburgerweg 71a

1244 RH Ankeveen, 035 - 655 0510

mail@mansom.nl, www.mansom.nl

------------------------------------------

Voedingsprogramma

ReSize, Mortelweg 10 D

6511 AE Weurt, 0485 -820222

info@resize.nl, www.re-size.nl

------------------------------------------

Zonnebanken

Hapro International

Postbus 73 - 4420 AC Kapelle

0113-362362, info@hapro.com

www.hapro.com

------------------------------------------

Referentie Hapro International

Inverno Leisure Group

Hoge Bergen 11 - 4704 RH Roosendaal

084-4300085 - info@inverno-lg.nl

www.inverno-lg.nl

SunLightShop

Hoogstad 202-207 - 3131 KX Vlaardingen 010-2341828 - info@sunlightshop.nl

www.sunlightshop.nl

El Solar

Natiënlaan 161 - 8300 Knokke-Heist (België), 0032 (0)50615449

info@elsolar.be - www.elsolar.be

Gemeente- winnaars bekend bij de Fitnessclub van het Jaar Verkiezing

Tot en met 28 november kon er gestemd worden in de gemeenteronde van de Fitnessclub van het Jaar Verkiezing. Inmiddels zijn de gemeentewinnaar bekend en is de eindstand per gemeente te bekijken via www.fitnessclubvanhetjaar.nl

Winnaarsuiting en op naar de finaleronde

Fitnessclubs die een gemeentetitel hebben gewonnen ontvangen een prachtige uiting. Daarnaast maken ze in de finaleronde kans op de titel in hun provincie en de titel Fitnessclub van het Jaar van Nederland. In de finaleronde kan er gestemd worden van 7 januari 2015 tot en met 30 januari 2015.

Waardevolle feedback voor fitnessclubs

Fitnessclubs die meer dan 200 stemmen hebben gehaald kunnen een gratis rapport ontvangen met een regionale en landelijke benchmark en reviews. Daarnaast kunnen zij ook de verbeterpunten die door stemmers zijn gegeven door middel van dit rapport ontvangen. Zo levert de verkiezing een waardevolle bijdrage aan een hogere kwaliteitsstandaard in de fitnessbranche. Fitnessclubs die minder dan 200 stemmen hebben gehaald kunnen het rapport via de website bestellen.

Keten Awards in trek

Naast de Awards voor individuele vestigingen worden er voor de tweede maal ook Keten Awards uitgereikt bij de Fitnessclub van het Jaar Verkiezing. In 2 categorieën wordt daar fel om gestreden. Ook de tussenstand bij de ketens is te bekijken via www.fitnessclubvanhetjaar.nl.

Kaartverkoop gestart, profiteer vroegboekkorting

De Award Uitreiking vindt plaats op maandag 16 maart 2015 in het prachtige Kasteel de Hooge Vuursche. Tijdens dit evenement worden ook de Body Life Innovation Awards uitgereikt. Reserveer nu alvast uw kaarten (op=op, weg=weg) met vroegboekkorting via http://www.fitnessclubvanhetjaar.nl/Awarduitreiking.

De organisatie van de verkiezing is in handen van Vote Company en de verkiezing wordt georganiseerd in samenwerking met DirectPay, bellicon, JustBounce, bodyLIFE en OndernemersUnited.

Meer informatie is te vinden via

www.fitnessclubvanhetjaar.nl.

Edities