ISPO Munich: Ik beweeg, dus ik ben

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2014

Ik beweeg, dus ik ben

Trendwatchers voorspellen een actieve toekomst. Mensen worden zich meer en meer bewust van het belang van gezondheid en fitness in ons dagelijks leven. De tijden dat werk de maat voor alles was, zijn voorbij. Vandaag de dag willen werkenden dat fysieke activiteit een vast onderdeel is van hun werkroutine. Het lichaam wordt de tempel voor de nieuwe sportcultuur, en draagbare technologieën helpen ons bij het monitoren en verbeteren van onze vooruitgang. Het motto is: als je fit bent, ben je hip. ISPO MUNICH herkende deze trend al in een vroeg stadium en heeft een gehele beurshal gereserveerd voor de groeiende Health & Fitness trend.

ISPO MUNICH 2015 focust op 'Healthy At Work', 'Healthy Nutrition' en 'Mobile Health & Fitness Trends'. Deze actuele zaken komen niet alleen theoretisch aan bod, maar krijgen ook praktische invulling middels talloze live presentaties en stands van deelnemers in de 120 meter lange centrale boulevard. Sporten wordt steeds minder beschouwd als vrijetijdsactiviteit, en wordt meer en meer de centrale factor van de leefstijl. Een toenemend aantal nieuwe fitnessprogramma's bieden voor elke doelgroep de passende fysieke activiteiten; dankzij personal trainers en bedrijfssportgroepen heeft niemand meer een excuus om niet te bewegen. Als je vandaag de dag op een feestje bent, gaat het bij de vraag: “En wat doe jij nou?” niet meer over je baan, maar over welke sport je beoefent. Deze veranderende maatschappelijke trend krijgt steeds meer impact op de bedrijfscultuur. Een groeiend aantal bedrijven onderkent dat het niet langer volstaat om kortingen te bieden op het lidmaatschap van een fitnessclub. De medewerkers verlangen een compleet gezondheidspakket van hun organisatie: niet alleen de kantoorfaciliteiten en tijdsmanagement, maar ook een aanbod van gezond voedsel in het bedrijfsrestaurant. In het aanvullende programma van de ISPO Health & Fitness beurs worden deze onderwerpen die in de toekomst nog belangrijker gaan worden, in al hun facetten behandeld, compleet met forumdiscussies, interviews met deskundigen en presentaties.

Een ander element van de nieuwe fitnesstrend is fysieke verbetering. Mensen die dagelijks enthousiast aan sport doen, beschouwen atleten als hun helden en rolmodellen. Zij streven ernaar hun prestaties te optimaliseren en te monitoren, net zoals de grote namen in de sport dat doen. Apps, activiteitentrackers en smartwatches zorgen ervoor dat ze hun prestaties kunnen meten en vergelijken. Deze gezondheids- en fitnessliefhebbers zijn gewend aan smartphones en social media, dus hebben ze geen probleem met het integreren van wearables in hun dagelijkse routine. Design en gebruiksgemak, en het kunnen vergelijken en delen met anderen vormen een motivatie om door te gaan en beter te worden. Mobiele devices in de sport worden nu al wereldwijd toegepast, met als gevolg dat de innovaties daarmee gelijke tred houden.

Op de ISPO MUNICH 2015 zullen de meest recente producten en innovaties op dit gebied worden getoond. Het zeer uitgebreide aanbod in de Health & Fitness hal is de perfecte locatie voor ondernemers in de sportsector die op de hoogte willen blijven van de nieuwste fitness en health trends. Er is heel veel te zien op het gebied van krachttraining, cardio training, functional training, group fitness en small fitness devices.

Het actuele onderwerp Healthstyle wordt op verschillende manieren benaderd en zal ook interessant zijn voor HR-medewerkers, vertegenwoordigers van verzekeringsmaatschappijen en gezondheidszorg, maar ook voor instellingen op het gebied van gezondheidszorg.

Ervaar trends als eerste

Trendwatchers signaleerden een maatschappelijke beweging van werk naar sport als de primaire bron van individuele identiteit. Ieder zichzelf respecterend persoon is lichamelijk actief om zijn of haar gezondheid te behouden. Ik beweeg, dus ik ben - dat is de nieuwe mantra. Deze wil om fysiek actief te zijn botst echter vaak met een zakelijke routine die weinig tijd en ruimte over laat voor sport. Werkenden beginnen hun ongenoegen hierover te uiten. Zij willen per se gebruik maken van hun recht op fysieke activiteit. In de hal met dezelfde naam zal ISPO MUNICH 2015 zich focussen op hoe de toekomst van health & fitness er uit zal komen te zien. In deze hal kan de bezoeker kennis nemen van strategieën, diensten en producten rond het thema 'Healthy At Work'. Per slot van rekening zijn kortingen voor fitness clubs of yoga sessies op kantoor slechts de eerste tekenen van gezondheidsbevorderende sport in een veranderende bedrijfscultuur. In de toekomst zullen medewerkers waarschijnlijk concepten eisen die fysieke activiteit integreren in de werkroutine, of de zakenwereld zodanig veranderen dat sporten te allen tijde kan worden gedaan. Dit zorgt voor een groot aantal kansen voor organisaties, medewerkers en de sportartikelenbranche.

Er is ook een tweede, parallelle trend: de toenemende professionalisering van de sport gaat samen met een toenemende vraag naar controle en vergelijkbaarheid. Apps, smartwatches of activity trackers leggen de hoge verwachtingen vast van je eigen lichaam. Onder het motto 'Mobile Health & Fitness' biedt ISPO MUNICH 2015 deze veelbelovende topic heel veel presentatieruimte in de centrale boulevard van de HEALTH & FITNESS hal. Wearables zijn niet langer speeltjes voor gadget-fans, maar must-haves voor iedereen. Deze gezondheids- en fitnessliefhebbers zijn gewend aan smartphones en social media, dus hebben ze geen probleem met het integreren van draagbare technologieën (wearables) in hun dagelijkse routine. Design en gebruiksgemak, en het kunnen vergelijken en delen met anderen vormen een motivatie om door te gaan en beter te worden.

ISPO HEALTH & FITNESS presenteert een compleet overzicht van de belangrijkste producten uit de Healthstyle sector. Het aanvullende programma biedt een breed scala aan sportdemonstraties, interviews met deskundigen en productpresentaties. In het kort: een beurs waarin trends ervaringen worden.

Meer via: www.ispo.com.

ISPO MUNICH

ISPO MUNICH is de toonaangevende mondiale beurs voor de sportartikelen branche. Elk jaar reizen meer dan 81.000 bezoekers naar München om kennis te nemen van de nieuwste producten, gepresenteerd door circa 2560 internationale aanbieders uit de sectoren Outdoor, Ski, Action, Performance Sports, Textrends, Health & Fitness en Sourcing. Al meer dan 40 jaar presenteert ISPO MUNICH het gehele scala aan sportartikelen, sportschoenen en -mode, evenals de jongste trends op deze gebieden. Daarnaast fungeert ISPO MUNICH als hét netwerkplatform van de sector. Hier komt de sportwereld bij elkaar en wisselt men kennis uit. Dankzij de nauwe samenwerking met de branche weet de ISPO wat de markt wenst en biedt de beurs alle deelnemers de best mogelijke synergie en mogelijkheden voor cross-selling. ISPO herkent trends, steunt de nieuwe generatie, en brengt onderwerpen die van belang zijn voor de branche aan het licht. De ontwikkeling van ISPO MUNICH houdt gelijke tred met de eisen van de sportondernemingen: als full-service partner voor de sector ligt de focus op een 365-dagen-per-jaar investering in de toekomst van de sportonderneming met diensten als ISPO OPEN INNOVATION.

Edities