Technologische trends en innovaties in fitness

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2014
Een vooruitblik op aankomende ontwikkelingen in 2015

Vanuit mijn achtergrond én interesse blijf ik voortdurend op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en innovaties op het gebied van technologie. Dit gaat niet zozeer alleen om innovatie binnen de fitnessbranche alleen, maar juist ook daarbuiten: bijvoorbeeld gaming, mobiele technologie, hardware, virtual reality, enzovoorts. Uiteraard denk ik daarbij altijd of en hoe deze ontwikkelingen van waarde zouden kunnen zijn voor de fitnessbranche. In dit artikel geef ik een overzicht van trends en ontwikkelingen in fitness waarvan ik denk dat ze in 2015 groot gaan worden.

Meetbaarheid

In een eerder artikel schreef ik al over de opkomst van de wearables in de fitnessbranche; slimme sensoren die consumenten helpen meten wat ze doen. Nu al groot in de consumentenmarkt, maar in de fitnessbranche wordt hier nog relatief weinig mee gedaan. In 2015 gaat dit veranderen! Trainers gaan op grote schaal inzetten op meetbaarheid. Ze lopen rond met iPads en hebben altijd relevante klantinformatie bij de hand. Activiteit van hun klanten wordt buiten de club gemonitord met activity monitors, voeding wordt bijgehouden met een voedings-app, trainingsfrequentie, binnenkomst in de club en trainingsbelasting wordt inzichtelijk door wat de klant logt met mobiele app, al dan niet via gekoppelde cardio- en krachtapparatuur. Veel consumenten loggen hun fitness en voeding nu al. In 2015 springen fitnesscentra eindelijk op brede schaal op deze trend en maken van deze technologieën gebruik om een beter product te bieden en hun klanten meer resultaat te helpen boeken.

Software in de wolken

2015 wordt tevens het jaar waarin clubmanagers zich afvragen hoe zij ooit met lokale software hebben kunnen werken. CD-ROM installaties, driver-problemen, crashende computers en één persoon tegelijk met software werken; het behoort vanaf 2015 voor de meerderheid van clubs tot het verleden, omdat ze hun software “in de cloud” hebben draaien. Dit betekent dat ze vanuit iedere locatie met ieder apparaat dat internet heeft – zelfs de smartphone – toegang hebben tot hun ledenadministratie en hun cijfers en roosters kunnen bekijken. Als een PC vastloopt, vervangen ze die zonder dat de data verloren kan gaan, deze staat immers veilig online opgeslagen. Omdat de software online draait, heeft men altijd de beschikking over de nieuwste versie en zijn er geen handmatige updates meer nodig. In 2015 sterft lokale software uit, lang leve de cloud!

NFC

NFC of Near-Field Communication wordt de standaard technologie voor klantidentificatie, voor veel meer dan toegangscontrole alleen. Waar in 2014 nog pasjes met chips en streepjescode werden gebruikt, wordt in 2015 NFC (dezelfde technologie als in je OV-chipkaart) de absolute standaard. Omdat alle nieuwe telefoons in 2015 NFC ingebouwd hebben, kunnen klanten hun pasje thuis laten en eenvoudig met hun telefoon binnen komen. Eenmaal in de gym kan men via NFC lockers openen, zich identificeren op fitnessapparatuur en een drankje uit de automaat aanschaffen.

Slimme geautomatiseerde begeleiding

Iedereen kent Evert wel van de virtuele spinning-lessen. In zoverre zijn we binnen de fitnessbranche al wel redelijk bekend met geautomatiseerde begeleiding. Afgelopen jaar zijn de virtuele groepslessen buiten spinning ook in opkomst gekomen. Deze trend zal zich blijven doorzetten. Daarnaast zullen deze vormen van geautomatiseerde begeleiding zich doorontwikkelen tot “slimme” begeleiding. Daarmee bedoel ik dat de toepassingen intelligent zullen terugkoppelen op de prestatie van de gebruiker. Door het meten van bijvoorbeeld hartslag en vermogen zal de virtuele trainer andere feedback geven op je prestatie in plaats van standaard een video “afdraaien”. Met andere woorden; Evert zal niet langer “Goed bezig!” roepen als je niet daadwerkelijk ook je best doet!

Big Data, Big Deal

Eén van de spannendste ontwikkelingen in de ICT momenteel is wat men noemt “Big Data”. Met deze Grote Data wordt gedoeld op de enorme hoeveelheden data die momenteel gelogd worden in informatiesystemen. Als je deze data gaat analyseren op patronen en verbanden, dan kun je daar waardevolle informatie uithalen en voorspellingen doen. Zo zou je (puur fictief!) uit de data van de parkeerpolitie kunnen halen dat BMW-rijders significant vaker onbetaald parkeren en daarom instructies kunnen geven aan de bonnenschrijvers om vooral BMW’s te controleren. Of je kunt erachter komen dat iPhone-gebruikers vaker hun lening terugbetalen dan Android-gebruikers. Dit laatste is een waar voorbeeld uit de praktijk, waarbij een kredietverlener mensen meer laat lenen als ze met een iPhone op hun website een krediet aanvragen. Op dezelfde wijze kan Big Data gaan worden ingezet in de fitnessbranche. Blijven studenten langer lid met of zonder groepslessen? Welk type training helpt vrouwen van 50+ met overgewicht om effectief af te vallen? Hoeveel apparatuur levert op 500 m2 het beste rendement en welk type apparatuur helpt gebruikers het best hun doelen te bereiken?

Kortom, nu klanten steeds meer hun trainings- en voortgangsdata bijhouden en alle overige clubdata online komt, is het mogelijk allerlei onwaarschijnlijke relaties en dwarsverbanden te meten, die de fitnessbranche kan helpen effectiever en efficiënter te werken en klanttevredenheid te maximaliseren. Daar wordt dus iedereen beter van!

Technologische trends en innovaties in fitness

Hugo Braam, is technologie-evangelist in de fitnessbranche en co-founder van virtuagym.com, leverancier van innovatieve software voor fitnesscentra en personal trainers.

hugo@virtuagym.com @hugobraam

Edities