Het voordeel van bewegen – Positieve invloed op aandoeningen

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2010

business I Column Erik Heemskerk

I body LIFE 1I2010

Loyaliteit. Retentie. Werving. Binden. Boeien. CRM. Zomeractie. Aanbieding. Abonnement. Advertentie. Website. Banners. Social networks. Kwaliteit. Goede apparatuur. Gezelligheid. Wellness. Groepslessen. Trainen. Spinning. Sporten. Loopband. Zorg. Begeleiding. Zonnebank. Omzet. Instructeurs. Tevreden medewerkers. Sponsoring. Beursbezoek. Congressen. Fysio. Fit. Zomerkilo’s wegwerken. Feestdagenkilo’s verbranden.

e hele dag ben je als ondernemer aan het multitasken. Er komt geen eind. Dan weer dit, dan weer dat. Het einde van het jaar is een goede tijd voor reflectie. Maar misschien wil je 2009 wel zo snel mogelijk vergeten? Ben je blij dat het eindelijk 2010 is! Ben je blij dat je mag multitasken om niet te hoeven nadenken.

Toch is reflectie een wezenlijk onderdeel van een goede en gezonde bedrijfsvoering. Als je net begint met je centrum denk je je helemaal suf. Dat gaat dag en nacht door. Na een tijdje loopt de zaak en lijkt het een succes te worden. Na een paar jaar weet je of het een succes is. Je kunt er goed van rondkomen. Gaat een paar keer per jaar op vakantie. Je kunt leuke dingen doen met je kinderen. Het is nog steeds hard werken, maar het denken verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Want de tent draait toch?

Klantenbehoud

Niets is vanzelfsprekend. Geen mens is hetzelfde. De wereld verandert. Elke dag. De meeste tijd beetje bij beetje, stukje voor stukje. Soms stormachtig. En daar zit de crux. Om te overleven als ondernemer moet je de storm kunnen doorstaan. Doordat je zaak in de basis stevig genoeg is en je met moed, beleid en trouw door de storm weet te laveren. Met soms een beetje mazzel. Daar kan niemand zonder. En als de storm is geluwd? Wat ga je dan doen? Ga eens in gesprek met je klant. Doe het weer eens. Want je denkt ze wel te kennen en je denkt je kunstje wel te beheersen. Maar is dat wel zo? Waarom elk jaar bakken met geld uitgeven om nieuwe klanten te werven die er binnen no time aan de achterkant weer uitlopen?

Pamper je vaste klanten. Beloon hun loyaliteit. Elk jaar, elke maand, elke dag dat ze bij je aan de slag gaan. Zet je geld op het uitbreiden van je basis. Dat hoeft niet lineair. Dat kan exponentieel. Dan ben je binnen 30 stappen bij een miljard. Reken maar uit je winst: in 2010, 10 nieuwe vaste klanten; in 2011, 20; in 2012, 40; in 2013, 80 en in 2014, 160. In totaal 270 nieuwe vaste klanten in vijf jaar tijd. Wat is dit je waard?

Ga eens in gesprek met je klant

Erik Heemskerk,

project manager

Fitness & Health Benelux

Edities