Als je doet wat je deed

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

marketing I Cijfers en Trends

I body LIFE 9I2010

Professionalisering en positionering

Volgens Rabobank is fitness opgeklommen tot meest beoefende sport van ons land. Rabobank omschrijft de opkomst van lowbudget en ladies centra maar ook het fitnessaanbod in hotels, scholen, bedrijven en bij Fysio praktijken. Volgens de Rabobankpublicatie maken traditionele/reguliere sportscholen een steeds kleiner deel uit van de fitnessbranche. Door al deze ontwikkelingen is er volgens de Rabobank sprake van (prijs)concurrentie wat als gevolg heeft dat niet alle bedrijven het hoofd boven water kunnen houden.

Trends die in het rapport omschreven zijn voor de fitnessbranche zijn o.a. dat schaalvergroting, ketenvorming en franchise toenemen en fitnessketens steeds dominanter worden in de markt. Ook wordt als trend beschreven dat er steeds vaker focus op doelgroepen ligt, er een toenemende aandacht is voor gezondheid en vitaliteit en dat er meer fitnessmogelijkheden op het werk, bij hotels, fysio praktijken en scholen worden aangeboden.

Als kans omschrijft men in het rapport dat nieuwe bewegingsvormen extra omzet kunnen genereren, dat er veel aandacht is voor overgewicht en gezonde voeding, ook vanuit de overheid, dat er meer vraag naar fitness is als ziektepreventie en dat de vraag naar persoonlijke begeleiding toeneemt. Wel constateren de onderzoekers op steeds meer plaatsen een verdringingsmarkt door de opkomst van ketens. Het Rabobankrapport constateert dat er een schaarste is aan gekwalificeerd personeel en dat het verloop bij de meeste fitnesscentra nog steeds te hoog is. Er is volgens de Rabobank nog steeds te weinig aandacht voor ledenbehoud en een duidelijke positionering.

Toch is succes mogelijk in de huidige verdringingsmarkt van fitness, volgens het Rabobankrapport. Dit vraagt echter wel een professionele benadering van het fitnessbedrijf. Daarbij draait het om een professionele aanpak, onderscheidend vermogen, kiezen voor een bepaalde doelgroep, een juiste positionering en een uitgekiende en aansprekende promotie.

Tot slot vraagt het retentieprobleem aandacht. In de huidige markt is het niet vanzelfsprekend dat nieuwe klanten zo maar binnenlopen en daarom is sturen op ledenwerving en -behoud belangrijker dan ooit. Ook persoonlijke benadering en service kunnen bijdragen aan het binden van klanten volgens het rapport.

Bron: Rabobank Cijfers & Trends

34e jaargang, oktober 2010

Rabobank publiceerde in oktober 2010 hun nieuwe Cijfers & Trends, een publicatie waarin ze naar aanleiding van een cijferanalyse van hun klanten verschillende branches onder de loep nemen. Ook van de fitnessbranche wordt een beeld geschetst, samengesteld op basis van cijfers van 700 tot 800 sportcentra, die klant zijn bij de Rabobank.

Belangrijke kernpunten en tips

uit het rapport zijn:

• Meer aandacht geven aan doelgroepen, overgewicht reductie, ziektepreventie en gezondheid

• Meer aandacht voor persoonlijke benade- ring en begeleiding

• Meer aandacht voor competentie ontwik- keling van medewerkers

• Meer aandacht voor professionalisering en positionering

Edities