Cijfers en trends Rabobank

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

I body LIFE 9I2010

Dat je zo hoog mogelijk wilt staan in de natuurlijke zoekresultaten van Google is niets nieuws meer. Search Engine Optimalisation (SEO) helpt je daarbij. Iets dat in onze branche nog heel veel minder wordt toegepast is Search Engine Advertising (SEA). Met andere woorden: door middel van advertenties gegarandeerd op nummer 1 komen te staan. Een introductie.

Wondere wereld van internet adverteren

30% meer sitebezoekers

Voor het gemak nemen we Google als uitgangspunt. Dat is namelijk de zoekmachine waar momenteel zo’n 96% van de Nederlanders zijn zoektocht start. En dus ook de plek waar jij je op wilt concentreren. De zoekresultaten in Google zijn grofweg in twee categorieën onder te verdelen: de natuurlijke (= organische) zoekresultaten en de betaalde advertenties. Natuurlijke zoekresultaten kosten niets, anders dan tijd. Ze staan links in beeld. De advertenties staan rechts en boven de natuurlijke zoekresultaten. Je herkent ze ook door het kenmerk ‘Gesponsorde links’.

Het grote voordeel van deze gesponsorde links is dat je garantie hebt dat je bij de eerste zoekresultaten staat. Simpelweg omdat je ervoor betaalt. Onderzoeken tonen aan dat ongeveer 70% van de zoekers via de gratis zoekresultaten naar jouw website komt en 30% via advertenties. Starten met adverteren kan dus tot 30% meer websitebezoekers leiden! Doordat je de campagne zelf inricht zijn deze bezoekers ook nog eens relevanter (en dus een grotere scoringskans!) dan de overige 70%.

Bieden maar!

Het advertentiegedeelte van Google heet Google Adwords. Het advertentiesysteem is zo ingericht, dat het interessant is voor bedrijven van iedere omvang. Na het aanmaken van een account kun je direct aan de slag. Je bepaalt zelf waar je advertentie moet worden weergeven, het budget, het bereik, de advertentietekst en de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Feitelijk is Google Adwords een doe-het-zelf biedingssysteem. De hoogste bieder komt op de hoogste plek te staan. Op populaire zoekwoorden is dus relatief veel concurrentie en zullen de kosten ook hoger liggen. Zoekwoorden die minder populair zijn worden automatisch goedkoper. Simpelweg omdat er net zoveel plaatsen zijn waar de advertentie kan worden weergegeven, maar minder adverteerders die daar willen staan.

No cure, no pay

De kostenstructuur zit anders in elkaar dan bijvoorbeeld het plaatsen van een advertentie in de krant. Daar betaal je een vast bedrag voor, puur voor de advertentieruimte. Bij Google Adwords betaal je alleen voor resultaat. Dat wil zeggen: per geïnteresseerde consument die jouw website bezoekt door te klikken op jouw advertentie. In theorie kan je advertentie 50.000 keer worden weergegeven, zonder dat jou dat geld kost. Het is Google er dus alles aan gelegen om jouw advertentie optimaal in beeld te krijgen. Feitelijk een gevolg van de zo gewilde ‘No cure, no pay’ constructie.

Echte interesse

Een klik kost in de wellbeing branche gemiddeld € 0,20 tot € 0,30. Wat je maximaal wil betalen voor deze klik bepaal je zelf, net als de maximale kosten per dag. Jouw ideale bod is voor een groot gedeelte afhankelijk van de hoeveelheid concurrentie en hetgeen dat zij bieden. Dat kun je niet zien, dus dat is een kwestie van testen. Gemiddeld zou je met een budget van € 50,- per maand doorlopend in beeld moeten kunnen zijn. In de stad en grote gemeentes zal dit bedrag wat hoger liggen. Daarvoor zou je zo’n 150 tot 250 nieuwe, echt geïnteresseerde, sitebezoekers kunnen binnen krijgen. Elke maand weer.

Wat kost een klant?

Deze kosten zijn natuurlijk prima om te maken, zolang je weet dat het ook daadwerkelijk resultaat oplevert. Want wat heb je er aan om voor 100 websitebezoekers € 30,- te betalen, zonder dat je hierdoor nieuwe klanten krijgt? Het wordt pas interessant als je website zó is ingericht dat bijvoorbeeld gemiddeld 6 van deze mensen daadwerkelijk direct contact opnemen, er 5 langs komen en er 4 daadwerkelijk lid worden. Normaal gesproken kost het werven van een nieuw lid € 60,- tot € 80,-. In dit (zeker niet onrealistische) voorbeeld kost een nieuwe klant je slechts € 7,50.

Meten, weten, optimaliseren, dingen

Het prettige van online adverteren is dat alle resultaten meetbaar zijn. De belangrijkste cijfers zijn: het aantal vertoningen, het aantal kliks en het aantal uiteindelijke aanvragen. Maar het gaat veel dieper; je kunt ook zien op welke zoekwoorden mensen zoeken, wat daarna het gedrag op jouw website is etc. etc. Het belangrijkste is dat je daadwerkelijk aan de slag gaat met deze gegevens. Je kunt namelijk door logisch na te denken er binnen enkele seconden uit zijn waar het ‘probleem’ ligt als de cijfers tegenvallen. Veel vertoningen en weinig kliks? Dan is blijkbaar je advertentie niet interessant genoeg en moet je daar wat aan aanpassen.

De laatste factor is het meest ongrijpbaar: het aantal aanmeldingen. Mensen komen namelijk vaker op je website dan je denkt, voordat ze de keuze maken contact op te nemen. En hoe ze contact opnemen verschilt ook sterk; dat kan online zijn en dat kan je goed stimuleren. Maar er zijn genoeg mensen die besluiten de telefoon te pakken, te mailen of gewoon langs te komen. Kijk dus vooral naar het uiteindelijke resultaat: meer klanten. Hoe ze ook binnen komen.

Google certified

Dit is de basis van zoekmachine adverteren. Echt effectief en interessant wordt het als je je hier in verdiept. Er is namelijk uitzonderlijk veel mogelijk, en juist die extra mogelijkheden zijn het effectiefst. Hidden Profits is als enige marketingbureau in de wellbeing branche officieel gecertificeerd door Google zelf! Tip: voor je hier mee aan de slag gaat, kom naar de No Budget Marketing Dag; www.nobudgetmarketingdag.nl. Of besteed het direct uit aan een professional op het gebied van zoekmachine adverteren. Begin vandaag nog met klanten werven; maak van je website een klantenautomaat!

Succes!

30% meer sitebezoekers

Voor het gemak nemen we Google als uitgangspunt. Dat is namelijk de zoekmachine waar momenteel zo’n 96% van de Nederlanders zijn zoektocht start. En dus ook de plek waar jij je op wilt concentreren. De zoekresultaten in Google zijn grofweg in twee categorieën onder te verdelen: de natuurlijke (= organische) zoekresultaten en de betaalde advertenties. Natuurlijke zoekresultaten kosten niets, anders dan tijd. Ze staan links in beeld. De advertenties staan rechts en boven de natuurlijke zoekresultaten. Je herkent ze ook door het kenmerk ‘Gesponsorde links’.

Het grote voordeel van deze gesponsorde links is dat je garantie hebt dat je bij de eerste zoekresultaten staat. Simpelweg omdat je ervoor betaalt. Onderzoeken tonen aan dat ongeveer 70% van de zoekers via de gratis zoekresultaten naar jouw website komt en 30% via advertenties. Starten met adverteren kan dus tot 30% meer websitebezoekers leiden! Doordat je de campagne zelf inricht zijn deze bezoekers ook nog eens relevanter (en dus een grotere scoringskans!) dan de overige 70%.

Bieden maar!

Het advertentiegedeelte van Google heet Google Adwords. Het advertentiesysteem is zo ingericht, dat het interessant is voor bedrijven van iedere omvang. Na het aanmaken van een account kun je direct aan de slag. Je bepaalt zelf waar je advertentie moet worden weergeven, het budget, het bereik, de advertentietekst en de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Feitelijk is Google Adwords een doe-het-zelf biedingssysteem. De hoogste bieder komt op de hoogste plek te staan. Op populaire zoekwoorden is dus relatief veel concurrentie en zullen de kosten ook hoger liggen. Zoekwoorden die minder populair zijn worden automatisch goedkoper. Simpelweg omdat er net zoveel plaatsen zijn waar de advertentie kan worden weergegeven, maar minder adverteerders die daar willen staan.

No cure, no pay

De kostenstructuur zit anders in elkaar dan bijvoorbeeld het plaatsen van een advertentie in de krant. Daar betaal je een vast bedrag voor, puur voor de advertentieruimte. Bij Google Adwords betaal je alleen voor resultaat. Dat wil zeggen: per geïnteresseerde consument die jouw website bezoekt door te klikken op jouw advertentie. In theorie kan je advertentie 50.000 keer worden weergegeven, zonder dat jou dat geld kost. Het is Google er dus alles aan gelegen om jouw advertentie optimaal in beeld te krijgen. Feitelijk een gevolg van de zo gewilde ‘No cure, no pay’ constructie.

Echte interesse

Een klik kost in de wellbeing branche gemiddeld € 0,20 tot € 0,30. Wat je maximaal wil betalen voor deze klik bepaal je zelf, net als de maximale kosten per dag. Jouw ideale bod is voor een groot gedeelte afhankelijk van de hoeveelheid concurrentie en hetgeen dat zij bieden. Dat kun je niet zien, dus dat is een kwestie van testen. Gemiddeld zou je met een budget van € 50,- per maand doorlopend in beeld moeten kunnen zijn. In de stad en grote gemeentes zal dit bedrag wat hoger liggen. Daarvoor zou je zo’n 150 tot 250 nieuwe, echt geïnteresseerde, sitebezoekers kunnen binnen krijgen. Elke maand weer.

Wat kost een klant?

Deze kosten zijn natuurlijk prima om te maken, zolang je weet dat het ook daadwerkelijk resultaat oplevert. Want wat heb je er aan om voor 100 websitebezoekers € 30,- te betalen, zonder dat je hierdoor nieuwe klanten krijgt? Het wordt pas interessant als je website zó is ingericht dat bijvoorbeeld gemiddeld 6 van deze mensen daadwerkelijk direct contact opnemen, er 5 langs komen en er 4 daadwerkelijk lid worden. Normaal gesproken kost het werven van een nieuw lid € 60,- tot € 80,-. In dit (zeker niet onrealistische) voorbeeld kost een nieuwe klant je slechts € 7,50.

Meten, weten, optimaliseren, dingen

Het prettige van online adverteren is dat alle resultaten meetbaar zijn. De belangrijkste cijfers zijn: het aantal vertoningen, het aantal kliks en het aantal uiteindelijke aanvragen. Maar het gaat veel dieper; je kunt ook zien op welke zoekwoorden mensen zoeken, wat daarna het gedrag op jouw website is etc. etc. Het belangrijkste is dat je daadwerkelijk aan de slag gaat met deze gegevens. Je kunt namelijk door logisch na te denken er binnen enkele seconden uit zijn waar het ‘probleem’ ligt als de cijfers tegenvallen. Veel vertoningen en weinig kliks? Dan is blijkbaar je advertentie niet interessant genoeg en moet je daar wat aan aanpassen.

De laatste factor is het meest ongrijpbaar: het aantal aanmeldingen. Mensen komen namelijk vaker op je website dan je denkt, voordat ze de keuze maken contact op te nemen. En hoe ze contact opnemen verschilt ook sterk; dat kan online zijn en dat kan je goed stimuleren. Maar er zijn genoeg mensen die besluiten de telefoon te pakken, te mailen of gewoon langs te komen. Kijk dus vooral naar het uiteindelijke resultaat: meer klanten. Hoe ze ook binnen komen.

Google certified

Dit is de basis van zoekmachine adverteren. Echt effectief en interessant wordt het als je je hier in verdiept. Er is namelijk uitzonderlijk veel mogelijk, en juist die extra mogelijkheden zijn het effectiefst. Hidden Profits is als enige marketingbureau in de wellbeing branche officieel gecertificeerd door Google zelf! Tip: voor je hier mee aan de slag gaat, kom naar de No Budget Marketing Dag; www.nobudgetmarketingdag.nl. Of besteed het direct uit aan een professional op het gebied van zoekmachine adverteren. Begin vandaag nog met klanten werven; maak van je website een klantenautomaat!

Succes!

online adverteren I marketing

Wouter Cornelissen

De auteur is concept manager van MarketingClub.nl, dé

marketingwebshop voor

fitness, wellness en health.

body LIFE 9I2010 I

Edities