Advertorial Hapro

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

I body LIFE 9I2010

Uw gezicht op het web

In de vorige uitgaven las u al een reeks aan tips en informatie over het zakelijk gebruiken van Twitter, Hyves en andere Social Media. In deze uitgave gaan we een stap ‘terug’ richting de basis van het profileren van uw bedrijf op het wereldwijde web: uw eigen website. Wanneer heeft u voor het laatst kritisch gekeken naar de wijze waarop u uw bedrijf presenteert? Welke gevolgen heeft het rappe tempo waarin de digitale ontwikkelingen zich afspelen? En hoe belangrijk is zo’n website nu eigenlijk? Kijk mee in de spiegel.

Wat staat erop?

Wat staat er op uw website? Kunt u vertellen - zonder de website te openen - wat er op de eerste pagina staat? Welke menukeuzes er zijn en welke foto’s? De tijd die u nodig heeft om hier over na te denken (en natuurlijk de mate waarin het antwoord klopt) zegt logischerwijs iets over uw betrokkenheid bij uw eigen website. Echter, het feit dat u misschien niet dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks uw eigen website checkt – wil niet zeggen dat de website per definitie niet aan uw eisen voldoet.

Tijden veranderen

Om te bepalen of de website aan uw eisen voldoet, moeten deze eisen uiteraard wel duidelijk zijn en bovendien af en toe worden herbeoordeeld. Veel bedrijven hebben (soms alweer enkele jaren geleden) een website opgezet met het idee dat ze ‘in ieder geval op het web te vinden zijn’. De invloed van het internet en websites is in de laatste jaren echter in rap tempo aan het veranderen. Nieuwe technologieën, nieuwe mogelijkheden en vooral de indrukwekkende toename van het aantal uren dat de consument online besteedt. Doelgroepen veranderen mee. Het is niet enkel de jongere generatie meer die ‘online’ te vinden is. Interessant om rekening mee te houden in uw taalgebruik, menu-indeling en aanbod van informatie.

Online etalage

Uw online etalage kunt u zo mooi maken als uw zelf wilt. Met prachtige filmpjes en bewegende Flash-beelden (die overigens vaak niet op mobiele telefoons met internet te openen zijn) of juist heel basic met een foto van uw bedrijf, het adres en de openingstijden. Voordat u zich laat overdonderen door alle mogelijke details, is het echter zaak om het doel van de website vast te stellen. Wilt u deze online etalage gebruiken om potentiële klanten van het bestaan van de studio op de hoogte te brengen? Wilt u hen actief aansporen om naar uw studio te komen om van bijvoorbeeld een aanbieding te profiteren? Het kan ook zijn dat de site een ontmoetingsplaats moet worden van tevreden klanten die berichten kunnen achterlaten en nieuwtjes kunnen lezen. Of een online plek waar u uw professionaliteit toont door uitgebreide informatie te geven over het zonproces, de huid en uw werkwijze. Is het voor u belangrijk om prijzen te communiceren via de site? En om de merken die u voert in uw bedrijf te profileren? Allemaal keuzes die uiteindelijk bepalen hoeveel van de technische mogelijkheden daadwerkelijk relevant zijn voor uw websitedoel.

Oud nieuws

Welke optie u ook kiest: de informatie op de site moet actueel zijn. Zelfs bij de meest beknopte optie van informatievoorziening wil dit wel eens aan de aandacht ontsnappen. Alle vakanties zijn inmiddels afgelopen, maar er staan nog behoorlijk wat ‘aangepaste openingstijden tijdens de vakantie’ wanneer we online kijken. Andersom zijn er ook bedrijven die vergeten online te vermelden dat er aangepaste openingstijden zijn. Incorrecte informatie over de openingstijden is net zo vervelend als het vermelden van acties die niet meer gelden, het aanprijzen van zonnebanken of cosmeticaproducten die niet meer in de studio verkrijgbaar zijn en een ‘prettige feestdagen’-achtergrond die er in januari nog op staat.

Kwaliteit en waarde

van foto’s

Een website is een handige gelegenheid om (ook buiten de openingstijden) uw bedrijf visueel te presenteren. Foto’s van de studio, reclamefoto’s van de merken die u voert, foto’s van uw personeel of van enkele klanten die vertellen hoe lekker ze bij u zonnen. De fotokwaliteit moet echter wel goed zijn. Een onscherpe foto van belabberde kwaliteit werkt averechts. Te donkere foto’s waarop de cabine een klein onguur hok wordt en overbelichte flitsfoto’s waardoor alle sfeer uit de studioruimte weg is – hetzelfde verhaal: dit kost eerder klanten dan dat het u nieuwe mensen oplevert. Hetzelfde geldt voor de foto’s van het interieur van de studio. Wisselt u de accessoires van het studio-interieur ieder seizoen? Zorg dat de foto’s op de site overeenkomen met het actuele beeld in de studio.

Logo en huisstijl

De uitstraling van uw website moet natuurlijk voldoen aan de uitstraling van de studio. Komen de kleuren van uw huisstijl overeen met de kleuren op de site? Zorg dat deze ook aangepast worden wanneer u ‘in real life’ de kleuren van uw studio aanpast. Een andere valkuil is het logo van de studio dat er online lang niet altijd professioneel uitziet. Wanneer de resolutie van het logo te laag is, zullen er allemaal blokjes (raster) verschijnen als het logo groot gebruikt wordt op de site. Natuurlijk is dit een detail en zullen veel klanten daar echt niet wakker van liggen, maar het helpt niet als u een professionele indruk wilt maken met uw bedrijf.

Schakel professionals in

Ziet u al lezend door de bomen het bos niet meer? Geen nood, u hoeft het wiel ook niet opnieuw uit te vinden. Het feit dat u ‘zelf niets met internet hebt’, ‘geen verstand heeft van dat soort dingen’ of ‘de tijd niet kan vrijmaken’ zijn smoezen waar u als professioneel ondernemer niet meer mee wegkomt. Een scala aan professionals kan u namelijk uit de brand helpen. Van indrukwekkende reclameadviesbureaus tot de goedkope webbouwer om de hoek – de mogelijkheden en budgetten zijn eindeloos. Realiseer u dat een webbouwer veelal geen webdesigner is, maar bijvoorbeeld wel een aantal standaard lay-outkeuzes heeft voor een basissite. Een bedrijfsfotograaf en tekstschrijver zijn vaak evenmin een overbodige luxe. Al is het voor assistentie en advies. Uiteindelijk zullen ze de investering waard blijken. Echt geen budget voor externe expertise? Kijk naar de mogelijkheden om van ‘dienst’ te ruilen en op die manier van vakkennis gebruik te maken. Goede teksten in ruil voor een zonnebankabonnement? Klanten en mensen uit uw sociale omgeving zijn vaak ook bereid om desgevraagd hun mening te geven.

Zelf aanpassingen doen

Bij de meeste webbouwers gaan websites – in tegenstelling tot enkele jaren terug – vergezeld van een zogenoemd Content Management System (CMS). Dit betekent dat u via een gebruikersvriendelijk programma op uw eigen computer makkelijk dingen aan kunt passen aan de site. Tekst veranderen, andere foto’s plaatsen of een link aanpassen, het is in mum van tijd gebeurd. Dit maakt voor u (of het personeelslid dat deze taak op zich neemt) de drempel lager om actiever en actueler met de site om te gaan. Het scheelt bovendien in kosten, omdat de webbouwer / sitebeheerder hier geen facturen voor hoeft te schrijven – u doet immers zelf het werk.

Hoe springt u eruit?

Wanneer alle doelen en verwachtingen zijn doorgevoerd en de site er professioneel uitziet, wilt u natuurlijk ook dat deze gevonden wordt. Ter illustratie: Google geeft 53.000 resultaten bij zoekterm ‘zonnestudio’. Het wordt al een stuk overzichtelijker wanneer we een plaatsnaam of provincie toevoegen aan de zonnestudio. Zorg dus dat deze woorden te vinden zijn in uw tekst. Veel synoniemen vergroten daarnaast de kans dat u gevonden wordt. Gebruik termen als ‘bruin worden’, ‘teint’, ‘vakantiebruin’ en ‘gezond kleurtje’ in de teksten op de website om hoger in de ranglijst bij de zoekmachines te komen. Online zijn diverse handleidingen en tips te vinden voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimalization, SEO). Bekijk uw bestaande of nieuwe webteksten kritisch of er verbeteringen mogelijk zijn waardoor die potentiële klant sneller bij u op de site komt, daar vindt wat hij zoekt en vervolgens tevreden weer weggaat – het liefst op weg naar u voor een zonnesessie!

Wat staat er eigenlijk op uw website?

De meeste zonneondernemers hebben tegenwoordig een website. Bij de één is deze heel uitgebreid, bij de ander heel beknopt. Wat is beter? Dat ligt er maar helemaal aan wat uw doel is met de website. Werp eens een kritische blik in de spiegel en kijk naar uw bedrijfsgezicht op het wereldwijde web.

In de vorige uitgaven las u al een reeks aan tips en informatie over het zakelijk gebruiken van Twitter, Hyves en andere Social Media. In deze uitgave gaan we een stap ‘terug’ richting de basis van het profileren van uw bedrijf op het wereldwijde web: uw eigen website. Wanneer heeft u voor het laatst kritisch gekeken naar de wijze waarop u uw bedrijf presenteert? Welke gevolgen heeft het rappe tempo waarin de digitale ontwikkelingen zich afspelen? En hoe belangrijk is zo’n website nu eigenlijk? Kijk mee in de spiegel.

Wat staat erop?

Wat staat er op uw website? Kunt u vertellen - zonder de website te openen - wat er op de eerste pagina staat? Welke menukeuzes er zijn en welke foto’s? De tijd die u nodig heeft om hier over na te denken (en natuurlijk de mate waarin het antwoord klopt) zegt logischerwijs iets over uw betrokkenheid bij uw eigen website. Echter, het feit dat u misschien niet dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks uw eigen website checkt – wil niet zeggen dat de website per definitie niet aan uw eisen voldoet.

Tijden veranderen

Om te bepalen of de website aan uw eisen voldoet, moeten deze eisen uiteraard wel duidelijk zijn en bovendien af en toe worden herbeoordeeld. Veel bedrijven hebben (soms alweer enkele jaren geleden) een website opgezet met het idee dat ze ‘in ieder geval op het web te vinden zijn’. De invloed van het internet en websites is in de laatste jaren echter in rap tempo aan het veranderen. Nieuwe technologieën, nieuwe mogelijkheden en vooral de indrukwekkende toename van het aantal uren dat de consument online besteedt. Doelgroepen veranderen mee. Het is niet enkel de jongere generatie meer die ‘online’ te vinden is. Interessant om rekening mee te houden in uw taalgebruik, menu-indeling en aanbod van informatie.

Online etalage

Uw online etalage kunt u zo mooi maken als uw zelf wilt. Met prachtige filmpjes en bewegende Flash-beelden (die overigens vaak niet op mobiele telefoons met internet te openen zijn) of juist heel basic met een foto van uw bedrijf, het adres en de openingstijden. Voordat u zich laat overdonderen door alle mogelijke details, is het echter zaak om het doel van de website vast te stellen. Wilt u deze online etalage gebruiken om potentiële klanten van het bestaan van de studio op de hoogte te brengen? Wilt u hen actief aansporen om naar uw studio te komen om van bijvoorbeeld een aanbieding te profiteren? Het kan ook zijn dat de site een ontmoetingsplaats moet worden van tevreden klanten die berichten kunnen achterlaten en nieuwtjes kunnen lezen. Of een online plek waar u uw professionaliteit toont door uitgebreide informatie te geven over het zonproces, de huid en uw werkwijze. Is het voor u belangrijk om prijzen te communiceren via de site? En om de merken die u voert in uw bedrijf te profileren? Allemaal keuzes die uiteindelijk bepalen hoeveel van de technische mogelijkheden daadwerkelijk relevant zijn voor uw websitedoel.

Oud nieuws

Welke optie u ook kiest: de informatie op de site moet actueel zijn. Zelfs bij de meest beknopte optie van informatievoorziening wil dit wel eens aan de aandacht ontsnappen. Alle vakanties zijn inmiddels afgelopen, maar er staan nog behoorlijk wat ‘aangepaste openingstijden tijdens de vakantie’ wanneer we online kijken. Andersom zijn er ook bedrijven die vergeten online te vermelden dat er aangepaste openingstijden zijn. Incorrecte informatie over de openingstijden is net zo vervelend als het vermelden van acties die niet meer gelden, het aanprijzen van zonnebanken of cosmeticaproducten die niet meer in de studio verkrijgbaar zijn en een ‘prettige feestdagen’-achtergrond die er in januari nog op staat.

Kwaliteit en waarde

van foto’s

Een website is een handige gelegenheid om (ook buiten de openingstijden) uw bedrijf visueel te presenteren. Foto’s van de studio, reclamefoto’s van de merken die u voert, foto’s van uw personeel of van enkele klanten die vertellen hoe lekker ze bij u zonnen. De fotokwaliteit moet echter wel goed zijn. Een onscherpe foto van belabberde kwaliteit werkt averechts. Te donkere foto’s waarop de cabine een klein onguur hok wordt en overbelichte flitsfoto’s waardoor alle sfeer uit de studioruimte weg is – hetzelfde verhaal: dit kost eerder klanten dan dat het u nieuwe mensen oplevert. Hetzelfde geldt voor de foto’s van het interieur van de studio. Wisselt u de accessoires van het studio-interieur ieder seizoen? Zorg dat de foto’s op de site overeenkomen met het actuele beeld in de studio.

Logo en huisstijl

De uitstraling van uw website moet natuurlijk voldoen aan de uitstraling van de studio. Komen de kleuren van uw huisstijl overeen met de kleuren op de site? Zorg dat deze ook aangepast worden wanneer u ‘in real life’ de kleuren van uw studio aanpast. Een andere valkuil is het logo van de studio dat er online lang niet altijd professioneel uitziet. Wanneer de resolutie van het logo te laag is, zullen er allemaal blokjes (raster) verschijnen als het logo groot gebruikt wordt op de site. Natuurlijk is dit een detail en zullen veel klanten daar echt niet wakker van liggen, maar het helpt niet als u een professionele indruk wilt maken met uw bedrijf.

Schakel professionals in

Ziet u al lezend door de bomen het bos niet meer? Geen nood, u hoeft het wiel ook niet opnieuw uit te vinden. Het feit dat u ‘zelf niets met internet hebt’, ‘geen verstand heeft van dat soort dingen’ of ‘de tijd niet kan vrijmaken’ zijn smoezen waar u als professioneel ondernemer niet meer mee wegkomt. Een scala aan professionals kan u namelijk uit de brand helpen. Van indrukwekkende reclameadviesbureaus tot de goedkope webbouwer om de hoek – de mogelijkheden en budgetten zijn eindeloos. Realiseer u dat een webbouwer veelal geen webdesigner is, maar bijvoorbeeld wel een aantal standaard lay-outkeuzes heeft voor een basissite. Een bedrijfsfotograaf en tekstschrijver zijn vaak evenmin een overbodige luxe. Al is het voor assistentie en advies. Uiteindelijk zullen ze de investering waard blijken. Echt geen budget voor externe expertise? Kijk naar de mogelijkheden om van ‘dienst’ te ruilen en op die manier van vakkennis gebruik te maken. Goede teksten in ruil voor een zonnebankabonnement? Klanten en mensen uit uw sociale omgeving zijn vaak ook bereid om desgevraagd hun mening te geven.

Zelf aanpassingen doen

Bij de meeste webbouwers gaan websites – in tegenstelling tot enkele jaren terug – vergezeld van een zogenoemd Content Management System (CMS). Dit betekent dat u via een gebruikersvriendelijk programma op uw eigen computer makkelijk dingen aan kunt passen aan de site. Tekst veranderen, andere foto’s plaatsen of een link aanpassen, het is in mum van tijd gebeurd. Dit maakt voor u (of het personeelslid dat deze taak op zich neemt) de drempel lager om actiever en actueler met de site om te gaan. Het scheelt bovendien in kosten, omdat de webbouwer / sitebeheerder hier geen facturen voor hoeft te schrijven – u doet immers zelf het werk.

Hoe springt u eruit?

Wanneer alle doelen en verwachtingen zijn doorgevoerd en de site er professioneel uitziet, wilt u natuurlijk ook dat deze gevonden wordt. Ter illustratie: Google geeft 53.000 resultaten bij zoekterm ‘zonnestudio’. Het wordt al een stuk overzichtelijker wanneer we een plaatsnaam of provincie toevoegen aan de zonnestudio. Zorg dus dat deze woorden te vinden zijn in uw tekst. Veel synoniemen vergroten daarnaast de kans dat u gevonden wordt. Gebruik termen als ‘bruin worden’, ‘teint’, ‘vakantiebruin’ en ‘gezond kleurtje’ in de teksten op de website om hoger in de ranglijst bij de zoekmachines te komen. Online zijn diverse handleidingen en tips te vinden voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimalization, SEO). Bekijk uw bestaande of nieuwe webteksten kritisch of er verbeteringen mogelijk zijn waardoor die potentiële klant sneller bij u op de site komt, daar vindt wat hij zoekt en vervolgens tevreden weer weggaat – het liefst op weg naar u voor een zonnesessie!

de basis voor online communicatie I tanbiz

350 miljoen Nederlandse

webpagina’s

Het World Wide Web is meer dan gemeengoed geworden. Het is een onderdeel van onze informatiesamenleving waar iedere nieuwe generatie meer en meer mee verbonden is. Momenteel telt internet meer dan 150 miljoen domeinnamen (www.’s) met daarin het duizelingwekkende aantal van 20 miljard webpagina’s. Het aantal webpagina’s bedraagt in Nederland 350 miljoen, blijkt uit onderzoeken. Dat zijn maar liefst 22 pagina’s per Nederlander. Het aantal domeinnamen met de extentie .nl stond begin dit jaar op bijna 4 miljoen.

Bron: www.nownederland.nl

body LIFE 9I2010 I

Edities