Succes: een wens of een bewuste keuze?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2010

I body LIFE 10I2010

Marketing trends 2011: collectief en online

Gemiddeld, door het hele land gemeten, lijkt dit traditionele piekmoment zwaar afgevlakt te zijn. Veel clubs zijn al blij met een lichte verhoging ten opzichte van het gemiddelde aantal aanmeldingen over het hele jaar gemeten. De verklaring voor deze tegenvallende resultaten en de oplossing voor 2011!

De verklaring

Hoe kan het nou dat tot 2 à 3 jaar geleden januari nog een topmaand was qua aantal inschrijvingen, en nu niet meer? Eigenlijk heel simpel, de cijfers tonen het aan. Het totaal aantal consumenten met een fitnessabonnement is nagenoeg gelijk gebleven afgelopen jaren. Met andere woorden; een afvlakking van de (spontane) interesse. Je zult vanaf nu dus zelf die interesse moeten wekken, jezelf moeten uitdagen de overige 85% die nog niet aan fitness doet te overtuigen van het fenomeen fitness.

Hoe? Meer doen in product en communicatie om je nadrukkelijk te onderscheiden ten opzichte van de concurrent. En dit natuurlijk naar buiten toe communiceren, want onderscheidende punten zijn een reden om klant te worden bij jouw bedrijf. Anders kiest een consument wel op basis van tarief en afstand.

De oplossing

Behoor jij ook tot de groep waar de resultaten in januari en september duidelijk minder zijn geworden afgelopen jaren? Dan zul je je qua marketing moeten focussen op 1 ding; zorgen dat de toestroom van nieuwe klanten stabiel hoger komt te liggen! Dat hoeft niet om enorme aantallen te gaan, als dit aantal over het hele jaar gemeten het verschil maar compenseert. En meer!

Bijkomend voordeel van minder hoge pieken, maar een stabiele toestroom van nieuwe klanten, is de praktische kant. En daarmee ook direct retentie. Want het is praktisch onmogelijk om 100 tot 200 man die zich in 1 maand aanmelden de gewenste kwaliteit te bieden in met name de begeleiding. Als de toestroom zich over het hele jaar uitspreidt is dit veel makkelijker. Zo maakt er niemand een valse start en is de kans kleiner dat je een gedeelte van je aanmeldingen direct al kwijt bent door een gebrek aan aandacht.

De praktijk

Klinkt leuk, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Ook hier weer een simpel antwoord; spreek het hele jaar door de juiste middelen aan. En de juiste middelen als het gaat om doorlopend, met de juiste timing, klanten werven hebben de volgende eigenschappen: 24/7 in beeld zijn voor zoekende consumenten en direct een oplossing bieden voor deze gericht zoekende doelgroep.

Het hele jaar door, elke dag, de hele dag, in beeld zijn is cruciaal. Marketing is timing. De timing om te promoten in januari was tot enkele jaren geleden, gemiddeld gezien, helemaal prima. Anno 2011 bepaalt de consument zelf de timing. Het ultieme middel dat aan dit criterium voldoet is internet. Internet wordt tenslotte dagelijks massaal geraadpleegd. Van diep in de nacht tot tijdens de baas zijn tijd.

Anno 2011 bereik je consumenten die reeds interesse hebben via Google. Dat is namelijk waar 96% van de Nederlanders de zoektocht start. Met een Google zoekopdracht als ‘Fitness in Maastricht’. Als sportschool in Maastricht bereik je die zoekende consument optimaal door meerdere keren op de eerste pagina in beeld te zijn. Zoals de gratis resultaten links in beeld, het Google Maps kaartje en de gesponsorde links van Google Adwords. Als op jouw website direct de juiste oplossing voor het ‘probleem’ wordt geboden zal de bezoeker direct reageren. Mits de drempel laag genoeg is natuurlijk. Alles draait daar om conversie; van elke 100 bezoekers een vast percentage laten reageren.

Collectief

Maar behoefte moet wel gecreëerd worden, uiteraard! Dat kan via jouw eigen leden (want dat is toch de beste vorm van reclame?) door alles te doen om de eigen ervaring van jouw bestaande klanten optimaal te hebben zodat het woord verspreid gaat worden.

Maar campagnematig werkt ook super, maar wel met een andere insteek dan voorheen. De toekomst op actiematig niveau zit hem in de collectiviteit. Want de bekende open weekenden en relatief standaard fitnesscampagnes die uitsluitend lokaal gepromoot worden kent men tegenwoordig wel. Door de krachten te bundelen creëer je op een veel grotere schaal behoefte en ben je in de gelegenheid om te profiteren van de communicatiekracht van bijvoorbeeld de grote kranten, goede doelen en bekende Nederlanders. Uiteraard is het wel aan jezelf om de behoefte die collectieve campagnes creëren effectief te maken op lokaal niveau. Dat doe je weer door 24/7 op de juiste manier in beeld te zijn: online! Aangevuld met pr, evenementen en (als dat bij jou in de regio werkt) drukwerk.

Voordeel: budget!

Nog een groot voordeel aan marketing anno 2011: de budgetten! Marketing hoeft tegenwoordig geen grote bedragen meer te kosten. Dat geldt voor beide facetten. Online de zoekende consument bereiken kost vooral tijd, daar spaar je kosten als drukwerk dus al uit. En door deel te nemen aan bijvoorbeeld nationale collectieve campagnes deel je de kosten en heb je de mogelijkheid de campagne aan te kleden hoe jij dat zou willen. Heel veel duurder dan € 300,- zal een complete campagne niet hoeven te kosten.

Succes!

Of toch niet (meer)…?

Januari, de feestmaand bij uitstek voor sportscholen in Nederland. Na het plaatsen van een advertentie in de lokale krant wordt de club overspoeld met mensen die langskomen om (jaar)lid te worden! Misschien wel 100 tot 200 nieuwe abonnementen worden deze maand afgesloten.

Gemiddeld, door het hele land gemeten, lijkt dit traditionele piekmoment zwaar afgevlakt te zijn. Veel clubs zijn al blij met een lichte verhoging ten opzichte van het gemiddelde aantal aanmeldingen over het hele jaar gemeten. De verklaring voor deze tegenvallende resultaten en de oplossing voor 2011!

De verklaring

Hoe kan het nou dat tot 2 à 3 jaar geleden januari nog een topmaand was qua aantal inschrijvingen, en nu niet meer? Eigenlijk heel simpel, de cijfers tonen het aan. Het totaal aantal consumenten met een fitnessabonnement is nagenoeg gelijk gebleven afgelopen jaren. Met andere woorden; een afvlakking van de (spontane) interesse. Je zult vanaf nu dus zelf die interesse moeten wekken, jezelf moeten uitdagen de overige 85% die nog niet aan fitness doet te overtuigen van het fenomeen fitness.

Hoe? Meer doen in product en communicatie om je nadrukkelijk te onderscheiden ten opzichte van de concurrent. En dit natuurlijk naar buiten toe communiceren, want onderscheidende punten zijn een reden om klant te worden bij jouw bedrijf. Anders kiest een consument wel op basis van tarief en afstand.

De oplossing

Behoor jij ook tot de groep waar de resultaten in januari en september duidelijk minder zijn geworden afgelopen jaren? Dan zul je je qua marketing moeten focussen op 1 ding; zorgen dat de toestroom van nieuwe klanten stabiel hoger komt te liggen! Dat hoeft niet om enorme aantallen te gaan, als dit aantal over het hele jaar gemeten het verschil maar compenseert. En meer!

Bijkomend voordeel van minder hoge pieken, maar een stabiele toestroom van nieuwe klanten, is de praktische kant. En daarmee ook direct retentie. Want het is praktisch onmogelijk om 100 tot 200 man die zich in 1 maand aanmelden de gewenste kwaliteit te bieden in met name de begeleiding. Als de toestroom zich over het hele jaar uitspreidt is dit veel makkelijker. Zo maakt er niemand een valse start en is de kans kleiner dat je een gedeelte van je aanmeldingen direct al kwijt bent door een gebrek aan aandacht.

De praktijk

Klinkt leuk, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Ook hier weer een simpel antwoord; spreek het hele jaar door de juiste middelen aan. En de juiste middelen als het gaat om doorlopend, met de juiste timing, klanten werven hebben de volgende eigenschappen: 24/7 in beeld zijn voor zoekende consumenten en direct een oplossing bieden voor deze gericht zoekende doelgroep.

Het hele jaar door, elke dag, de hele dag, in beeld zijn is cruciaal. Marketing is timing. De timing om te promoten in januari was tot enkele jaren geleden, gemiddeld gezien, helemaal prima. Anno 2011 bepaalt de consument zelf de timing. Het ultieme middel dat aan dit criterium voldoet is internet. Internet wordt tenslotte dagelijks massaal geraadpleegd. Van diep in de nacht tot tijdens de baas zijn tijd.

Anno 2011 bereik je consumenten die reeds interesse hebben via Google. Dat is namelijk waar 96% van de Nederlanders de zoektocht start. Met een Google zoekopdracht als ‘Fitness in Maastricht’. Als sportschool in Maastricht bereik je die zoekende consument optimaal door meerdere keren op de eerste pagina in beeld te zijn. Zoals de gratis resultaten links in beeld, het Google Maps kaartje en de gesponsorde links van Google Adwords. Als op jouw website direct de juiste oplossing voor het ‘probleem’ wordt geboden zal de bezoeker direct reageren. Mits de drempel laag genoeg is natuurlijk. Alles draait daar om conversie; van elke 100 bezoekers een vast percentage laten reageren.

Collectief

Maar behoefte moet wel gecreëerd worden, uiteraard! Dat kan via jouw eigen leden (want dat is toch de beste vorm van reclame?) door alles te doen om de eigen ervaring van jouw bestaande klanten optimaal te hebben zodat het woord verspreid gaat worden.

Maar campagnematig werkt ook super, maar wel met een andere insteek dan voorheen. De toekomst op actiematig niveau zit hem in de collectiviteit. Want de bekende open weekenden en relatief standaard fitnesscampagnes die uitsluitend lokaal gepromoot worden kent men tegenwoordig wel. Door de krachten te bundelen creëer je op een veel grotere schaal behoefte en ben je in de gelegenheid om te profiteren van de communicatiekracht van bijvoorbeeld de grote kranten, goede doelen en bekende Nederlanders. Uiteraard is het wel aan jezelf om de behoefte die collectieve campagnes creëren effectief te maken op lokaal niveau. Dat doe je weer door 24/7 op de juiste manier in beeld te zijn: online! Aangevuld met pr, evenementen en (als dat bij jou in de regio werkt) drukwerk.

Voordeel: budget!

Nog een groot voordeel aan marketing anno 2011: de budgetten! Marketing hoeft tegenwoordig geen grote bedragen meer te kosten. Dat geldt voor beide facetten. Online de zoekende consument bereiken kost vooral tijd, daar spaar je kosten als drukwerk dus al uit. En door deel te nemen aan bijvoorbeeld nationale collectieve campagnes deel je de kosten en heb je de mogelijkheid de campagne aan te kleden hoe jij dat zou willen. Heel veel duurder dan € 300,- zal een complete campagne niet hoeven te kosten.

Succes!

trends I marketing

Wouter Cornelissen

De auteur is concept manager van MarketingClub.nl, dé

marketingwebshop voor

fitness, wellness en health.

body LIFE 10I2010 I

Edities