Forum werving en selectie

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2010

business I werving en selectie

I body LIFE 8I2010

We legden deze vraag voor aan twee belangrijke spelers in de fitness-branche, namelijk Daniël Lems van S&L Job Solutions en Jack van Hoof van FitSelect werving & selectie. Zij reageerden op een viertal gerichte vragen.

Vraag 1: Wat is uw visie op de huidige personeelsmarkt wat betreft de fitnessbranche?

Daniël Lems: Wij merken dat de branche steeds professioneler wordt en dat daarmee de vraag naar goed personeel stijgt. De gouden jaren zijn over en het komt nu aan op de kwaliteit van de mensen die in de branche werken. Proactieve en ‘out of the box’ denkende kandidaten kunnen zich nu onderscheiden op innovatie, kwaliteit en persoonlijkheid. Ook merken wij dat dit terug te vinden is in de vraag van de werkgever. Deze stelt hogere eisen aan de kandidaten en lang niet elke kandidaat kan hierin voorzien. Goed personeel zorgt voor meer leden en meer omzet en in deze markt maakt dat het verschil.

Jack van Hoof: De markt verandert en daarmee natuurlijk ook de personele behoefte. Maar ook het aanbod van personeel verandert. Met name de beleving van mensen die de laatste jaren van de (ook sterk veranderde) opleidingen komen is beduidend anders. Logisch, maar tegelijk ook een valkuil. Veel (goede) ondernemers van fitnessclubs zijn vaak hardwerkende ‘praktijkmensen’. Degenen die willen professionaliseren nemen jonge, goed opgeleide mensen aan die als het even kan van bekende ketens afkomstig zijn. En dan gaat het mis: de organisatie blijkt vaak nog niet klaar te zijn voor de manier van werken en denken die deze jongeren meenemen. Scholen moeten dan ook veel meer praktijkgericht opleiden. Niet de leerlingen een mooi beeld voorhouden hoe snel ze manager kunnen worden, maar de realiteit van de huidige markt bijbrengen waardoor hun opgedane kennis en kunde via de weg der geleidelijkheid in de organisatie kan worden ingebracht. Een combinatie (of eerst starten) met een uit de praktijk afkomstige interim-manager kan ook tot goed resultaat leiden. Zij helpen de ondernemer 1 of 2 dagdelen per week met het (her)structureren van het bedrijf, staan niet fulltime op de loonlijst en vormen een ideaal klankbord voor de ondernemer doordat ze hem/haar al coachend (weer) grip op zijn of haar bedrijf leren krijgen.

Vraag 2: In hoeverre worden de potentiële werknemers gescreend op ervaring, diploma’s en vaardigheden?

Daniël Lems: Bij S&L Job Solutions maken wij gebruik van een zeer uitgebreid selectietraject om echt de juiste kandidaat te selecteren. Bij ons gaat het niet om het vinden van een goede kandidaat, maar om het vinden van de perfecte kandidaat. Bij ons is het selecteren van kandidaten op ervaring, diploma’s en vaardigheden de basis. Daarnaast kunnen wij door onze expertise, gesprekstechnieken en selectiemethode beter selecteren op persoonlijkheid en denkwijze. Een kandidaat selecteren op competenties is één ding, maar het is minstens net zo belangrijk om te checken of een kandidaat wel bij de organisatie past. Dit zorgt er immers voor dat de kandidaat langer in dienst blijft bij de werkgever.

Jack van Hoof: Ketens en de grotere professionele toeleveranciers binnen de fitness- en wellnessbranche beschikken meestal over een eigen HR-afdeling die met (vaste) aanneem-procedures werkt. Het screenen van werkervaring, diploma’s en vaardigheden wordt hierin vaak meegenomen. Vaak, maar zeker ook niet altijd. Eigenlijk zou dit structureel moeten zijn en voor elke functie moeten gelden, maar dit wordt door de tijd die dit met zich meebrengt dan maar achterwege gelaten. Maar ook omdat men er zich gewoon niet bewust van is om dit te doen! Veel bedrijven die niet over een HR-afdeling beschikken en het aannemen van personeel in eigen beheer doen, beseffen vaak niet het belang van een professionele aanneem-procedure. Vaak gaan bedrijf en kandidaat een gesprek met elkaar aan, maar zijn ze totaal niet voorbereid waar ze met het gesprek naartoe willen. Natuurlijk moet de ‘klik’ er zijn, maar het navragen van referenties en het checken van diploma’s wordt vaak niet gedaan of gewoon vergeten. Kennis en kunde in het kunnen achterhalen of iemand ook daadwerkelijk over de juiste competenties en vaardigheden voor de betreffende functie beschikt, ontbreekt 9 van de 10 keer. Met als risico dat na 3 maanden blijkt dat de kandidaat toch niet functioneert… Zorg dus altijd voor een duidelijke aanneemprocedure en besef het belang van een goed functieprofiel!

Vraag 3: Wat zijn de voordelen van een werkgever om een wervings- en selectiebureau in te schakelen in plaats van personeelsadvertenties in kranten of online vacaturebanken?

Daniël Lems: Gemak & succes! Alles wordt uit handen genomen zodat de opdrachtgever zich kan blijven concentreren op de core business. Daarnaast is de opdrachtgever er zeker van, dat alles in werking gesteld wordt om de perfecte kandidaat te vinden. Zo beschikt elk bureau over een grote database aan geschikte kandidaten en dit zorgt voor meer snelheid. Er hoeft niet gewacht te worden totdat de kandidaat zelf reageert. Verder hebben bureau’s een groot netwerk aan persoonlijke contacten waar uit geput kan worden. Daarnaast wordt ook gebruik gemaakt van de expertise van een bureau als het aankomt op de selectie. Recruiters zijn getraind in gesprekstechnieken en selectiemethodes om zo de perfecte kandidaat te kunnen selecteren. Met het inschakelen van een bureau heeft een opdrachtgever dus meer tijd over en meer kans op een geschikte kandidaat.

Jack van Hoof: Werven en selecteren van personeel kunnen we zelf. Deze uitspraak klinkt bekend in de oren. Sterker nog, deze uitspraak klopt. Het verschil is echter dat werving & selectie een vak is. Het zelf werven en selecteren van nieuwe medewerkers is een kostbare en tijdrovende zaak waarbij het uiteindelijke resultaat vaak niet te voorspellen valt. Steeds vaker vinden bedrijven en kandidaten elkaar via sociale media of online vacaturebanken. Maar het feit dat je elkaar vindt wil nog niet zeggen dat je ook weet of je voor elkaar bestemd bent. Werving & selectie blijft mensenwerk. Het gevoel dat een ervaren recruiter bij de ondernemer, zijn visie en zijn bedrijf heeft om daar de juiste kandidaat bij te zoeken, wordt vaak onderschat. Hierdoor kan het bureau meestal sneller schakelen en, naast het uit handen nemen van het tijdrovende en daardoor kostbare voortraject, gericht met 2 of 3 geschikte kandidaten naar voren komen. Daarnaast blijft een professioneel wervings- & selectiebureau ook tijdens de eerste maanden nauw betrokken bij de verdere voortgang en kan het ingrijpen mocht het mis gaan. Zo kan de ondernemer zich volledig richten op zijn eigen vakgebied.

Vraag 4: Wat zijn de voor- en nadelen van personeel op detacherings- en uitzendbasis en in vaste dienst?

Daniël Lems: Personeel op detacherings- en uitzendbasis is ideaal als een opdrachtgever tijdelijk extra personeel nodig heeft. Dit kan bijvoorbeeld bij zwangerschap, ziekte of een seizoenspiek. Verder zit een opdrachtgever nergens aan vast en kan hij of zij (vaak) het contract per direct opzeggen. Daarnaast kan het ook gebruikt worden om de proeftijd te verlengen, omdat de kandidaat eerst op detacherings- of uitzendbasis bij de opdrachtgever geplaatst wordt. Dit geeft een mooie gelegenheid om als opdrachtgever een kandidaat eerst uitgebreid te testen voordat deze in (vaste) dienst komt. Bij de aanschaf van kapitaalgoederen wordt er vaak goed gekeken naar de kwaliteit en voorwaarden door middel van een proefperiode en bezichtigingen. Bij de aanname van nieuw personeel wordt regelmatig te makkelijk gedacht. Hierdoor vallen de loonkosten vaak veel hoger uit ten opzichte van wat het oplevert. Een nieuwe werknemer dan eerst een aantal maanden op proef uitproberen door middel van detachering en / of uitzenden levert dan meer op. Op deze manier is de werknemer ook goed gemotiveerd om uiteindelijk een contract voor (on)bepaalde tijd te verdienen.

Jack van Hoof: Het is frappant om te zien dat binnen de fitnessbranche bijna ieder uur op contract wordt gezet, los van enkele uren op freelance basis bij de groeplessen. Met als gevolg vaak (te) hoge loonkosten. Door de soepelere wet- en regelgeving op het gebied van het mogen aanbieden van meerdere contracten voor bepaalde tijd, lijkt het dat je je hier als bedrijf verder geen buil aan kunt vallen. Daarnaast zou de commitment naar het bedrijf groter zijn. Detacheren en uitzenden (naar vaste banen) hebben vaak nog het beeld van ‘duur’ te zijn. Terwijl in andere branches deze flexvormen van het inhuren van personeel al lang gemeengoed zijn, is de fitnessbranche hier nog erg terughoudend in. Juist in deze economisch wat mindere tijden zijn dit overweegbare oplossingen om mee te kunnen bewegen met de veranderende markt en dus ook met de wisselende omzet in het bedrijf. Zowel voor parttime uren als voor vaste banen waarbij detacheren en/of uitzenden naar vaste banen een ideale mogelijkheid is om mensen zonder risico langer te kunnen beoordelen. En meestal weet je als werkgever pas na 3 – 6 maanden echt hoe capabel en gemotiveerd iemand daadwerkelijk is. Natuurlijk blijft het direct in vaste dienst nemen per situatie en functie een weloverwogen beslissing, maar vaak blijkt de optie van detacheren en/of uitzenden een minder ‘dure’ aangelegenheid dan wordt gedacht.

Daniël Lems

S&L Job Solutions

De visie dat de sportmarkt steeds zakelijker wordt en daarmee de vraag naar goed personeel groeit is een van de drijfveren van Daniël Lems, eigenaar en oprichter van S&L Job Solutions. Uitstekende service, vertrouwelijke behandeling en snel schakelen is kenmerkend voor S&L Job Solutions. Wij streven zelf naar succes en verwachten dit van de kandidaten.

Jack van Hoof

FitSelect

Jack van Hoof is oprichter en eigenaar van FitSelect werving, selectie en advies. Met meer dan 15 jaar praktijkervaring in de fitness- en wellnessbranche, o.a. bij Technogym en Better Bodies Healthclubs (nu SportCity) heeft hij een groot netwerk opgebouwd. Zijn ervaring daarvoor met werving & selectie heeft hem doen besluiten om in 2005 zijn eigen bedrijf op te richten. Naast werving & selectie voor management, sales en staf functies adviseert hij bedrijven in het neerzetten van hun management- en organisatiestructuur.

Inschrijven kwaliteitsregister kan op stand Fit!vak tijdens Fitness & Health Benelux ‘EREPs moet kwaliteit fitnessbranche verhogen en borgen’

Daarom hebben branchevereniging Fit!vak en EHFA een officieel register voor trainers geopend als onderdeel van het European Register of Exercise Professionals (EREPs). “Omdat kwaliteit het verschil gaat maken in de fitnessbranche, is het belangrijk dat consumenten weten welke instructeurs, fitnesstrainers en fitnesscentra de gewenste kwaliteit bieden, en welke niet”, stelt Ronald Wouters, directeur van Fit!vak. Inschrijven voor dit kwaliteitsregister is vanaf oktober mogelijk via de website van Fit!vak én op de stand van Fit!vak tijdens Fitness & Health Benelux.

Initiatieven als de BeweegKuur bieden fitnesscentra kansen om nieuwe leden aan zich te binden. Het doel van de BeweegKuur is het realiseren van gezondheidswinst door middel van meer bewegen, een gezonde voeding en het laten beklijven van de aangepaste leefstijl door gedragsverandering. De ambitie is deze gecombineerde leefstijlinterventie op te laten nemen in het basispakket van de zorgverzekeraars. Afhankelijk van politieke besluitvorming is het streven om in 2012 de BeweegKuur landelijk en vanuit het basispakket aan te bieden in heel Nederland. Het College voor Zorgverzekeringen heeft onlangs demissionair minister Ab Klink van VWS geadviseerd om de BeweegKuur snel in het basispakket op te nemen.

Ronald Wouters juicht de positionering van de fitnesssector als partner in het realiseren van gezondheidswinst toe. Maar hij weet ook dat dit om kwaliteitsimpulsen van de fitnesscentra vraagt. “Mede daarom hebben wij EREPs geopend. Heel zorgvuldig en in samenwerking met EHFA hebben we een onafhankelijk, objectief en een op Nederlandse en Europese normen gebaseerd kwalificatiesysteem ingericht. EREPs is bestemd voor instructeurs en trainers met de juiste kwalificaties en competenties om het beroep van gekwalificeerde trainer in de fitnessbranche veilig en effectief uit te oefenen. EREPs moet de kwaliteit in fitnessbranche verhogen en borgen. Fitnesscentra met gecertificeerde medewerkers kunnen zich eveneens inschrijven. Zij krijgen een EREPs deursticker waarmee het centrum zich kan onderscheiden van centra die zich niet op basis van kwaliteit kunnen of willen profileren.”

Toelating tot het EREPs register zal door Fit!vak worden gecontroleerd en uitgevoerd. Er wordt gestart met drie niveaus. Dit zijn niveau 3 (Fitnesstrainer A en groepslesdocent A) en niveau 4 (Fitnesstrainer B), en niveau 4Plus (Fitnesstrainer Specialist). Iedere instructeur of trainer die tot het register wil worden toegelaten, zal het Nederlands branche-examen (Fit!vak) met goed gevolg moeten afleggen en de ‘Code of Conduct’ moeten onderschijven.

“Leden van EREPs worden opgenomen in een publiek register dat op internet door zowel consumenten als branchegenoten kan worden geraadpleegd”, vertelt Ronald Wouters. “Fit!vak zal dit register actief gaan profileren. Dat betekent dat alle Nederlanders kunnen zien welke instructeurs, fitnesstrainers en fitnesscentra de juiste kwalificaties en competenties hebben. Steeds meer partners als zorgverzekeraars, overheid, bedrijven en instellingen vragen bij Fit!vak welke instructeurs en centra garant staan voor kwaliteit. Zij zullen worden doorverwezen naar het EREPS register.”

Meer informatie: www.ereps.nl en www.fitvak.nl

Er komen uitdagende kansen op de fitnessbranche af. Wat die kansen met elkaar gemeen hebben, is dat de beste kwaliteit het uitgangspunt is. De noodzaak en meerwaarde van een kwaliteitsregister voor de fitnesssector wordt dan ook steeds groter.

Wat biedt inschrijving

in het EREPs register u?

- U wordt opgenomen in een publiek register van instructeurs, trainers en centra die de gewenste competenties hebben en kwaliteit bieden. Het register is openbaar.

- U ontvangt een EREPs diploma

- U krijgt een op naam gestelde lidmaatschapspas

- U ontvangt met regelmaat informatie over trainingsmethoden en ontwikkelingen daarin

- U heeft de mogelijkheid om tegen zeer gunstige voorwaarden een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten

- U kunt profiteren van speciale aanbiedingen

- U krijgt kortingen op bijeenkomsten zoals seminars, congres- sen, beurzen, opleidingen en workshops

- U ontvangt vier keer per jaar Fit!Magazine, hét vakblad voor de fitnessbranche

- Een fitnesscentrum ontvangt een EREPs deursticker en een EREPs promotiepakket.

EREPs I business

body LIFE 8I2010 I

Edities