Les Mills lanceert nieuw programma: SH’BAM!

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2010

business I advertorial

I body LIFE 8I2010

De kracht van de freestyle instructeur

De kracht van het aanbieden van gestandaardiseerde (groeps)lesprogramma’s is dat de instructeur niet meer hoeft na te denken over de inhoud van de les. Of wat een goede oefening is voor de leden in de les. Ook hoef je niet je hersenkwabben te trainen in creatief zijn en hoe, goed doordacht, een les op te bouwen. Maar is dit een kracht of eigenlijk een zwakte? Hoe komt het dat de groepslesinstructeur niet meer hoeft na te denken over hoe een kwalitatief goede lessenreeks te maken? Komt dit doordat de manager geen tijd aan evaluatie kwijt wilt zijn? Ik denk van niet. Immers, als manager dien je evengoed de gestandaardiseerde les zo nu en dan te evalueren. Of is het makkelijker om een les in te kopen, daar per maand voor te betalen en dan te verwachten dat de instructeur een topprestatie levert? Makkelijk is het wel! Maar het is ook makkelijk als je team goed geschoold is en hierdoor de kwaliteit van de lessen omhoog gaat!

De gestandaardiseerde programma’s die op de markt zijn, zijn van een hoog niveau en brengen een goede kwaliteit. De muziek is goed gekozen en de DVD’s zijn prettig om naar te kijken. Daar zit niet de valkuil. De valkuil is dat je het personeel niet schoolt in alle aspecten die met lesgeven te maken hebben. Zou het niet beter zijn om de groepslesinstructeur een betere voorbereiding te geven dan een weekendcursus? In een weekend kun je aangeleerd krijgen hoe je een DVD uit je hoofd kunt leren en wat de volgorde van oefeningen is. Maar leer je in een weekend ook hoe je de leden in jouw les kunt coachen en hoe je bijvoorbeeld met blessures omgaat? Ook kun je in een weekendcursus niet leren hoe om te gaan met de sociaal-emotionele aspecten die lesgeven met zich meebrengt. Daarnaast zijn items als cueing, de muziek juist interpreteren en algemene vaardigheden lastig aan te leren in 2 of 3 dagen.

Veel managers geven aan, graag mee te gaan met de professionalisering van de branche. Het is goed dat er een kwaliteitssysteem als EREPS komt zodat je weet welke instructeur op welk niveau lesgeeft. Maar is er ook de bereidheid om te investeren in personeel dat de klant werkelijk verder kan helpen en kan coachen? Kun je nog wel instructeurs voor een groep laten staan die een paar dagen cursus hebben gehad in één specifiek programma? Het antwoord: “ja dat kan”. Maar dat conflicteert wel met de opvatting dat de fitnessbranche professionaliseert.

Het is van belang, voor zowel de fitnessbranche als de sporters binnen de sportclub, dat een instructeur bredere kennis heeft dan het uit het hoofd leren van een les die op DVD staat. Dit is een prima middel om te komen tot goede oefenstof. Daarna dient de instructeur zelf na te gaan wat zijn doelgroep is, wie hij/zij in de les heeft en wat het doel is van deze leden. Daarbij moeten de instructeurs basisvaardigheden bezitten die horen bij het lesgeven op muziek.

De AALO Aerobic Docent/Groepslesdocent opleiding zorgt ervoor dat instructeurs leren nadenken over lesopbouw en differentiatie. Ook leert de instructeur goed werken op de muziek en het verbaal en non-verbale cueen. We zien steeds meer dat er instructeurs deelnemen aan deze opleiding die al lesgeven in gestandaardiseerde programma’s. Een veel gehoorde reactie van de cursisten na de opleiding is dan: “Super, nu kan ik veel meer uit mijn les halen dan dat ik voorheen kon.” Ik ben van mening dat dit waar is. Natuurlijk kun je er veel meer uithalen! Immers, je hebt een opleiding gevolgd die er op gericht is zelf na te denken over je les. Hoe je deze het beste kunt overbrengen en kunt aanbieden aan je klanten en hoe je moet lesgeven op muziek. Daarbij is een gestandaardiseerd programma een prima middel om te komen tot een goede les, mits de instructeur de basisvaardigheden van het lesgeven op muziek bezit.

Sjoerd Vos

Alg. Directeur

AALO opleidingen BV

www.aalo.nl

Zelf nadenken wat je gaat doen, hoe je iets gaat doen, wat je doel is en wat je mensen wilt meegeven. Dit is een goede manier van in het leven staan. Waarom zou je dit dan niet bij je groepsles toepassen?

Edities