Nieuws branche actueel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2010

branche actueel I Column john van heel

I body LIFE 6I2010

Van sales naar een beweeg- en lidmaatschapadvies

Als je personeel vindt met de juiste potentie, train ze dan. Stop nooit met ze te trainen. Een sterke verkoop-cultuur betekent dat iedereen; eigenaren, managers en medewerkers zich hier volledig bewust van zijn en bereid zijn om alle verkoopactiviteiten te ondersteunen.

Het ontwikkelen van een sterke verkoopcultuur is niet eenvoudig. Het zal enige tijd duren (misschien wel jaren), maar het is de moeite waard. Het eerste wat je moet doen is op zoek gaan naar medewerkers die goed willen zijn/worden in sales. Een poging om medewerkers die niet geïnteresseerd zijn in sales op te leiden tot sales mensen zal niet werken. De ideale kandidaat voor sales:

- Heeft goede kennis van fitness.

- Heeft uitstekende vaardigheid in het communiceren over fitness en de

voordelen ervan.

- Hecht veel belang aan gezondheid en

fitheid.

- Heeft een sterke wens om te leren over de verkoop van lidmaatschappen.

Het worden van een ster in het verkopen van lidmaatschappen gaat niet over een nacht ijs. Dit is een lange leercurve en is de reden waarom salestrainingen een belangrijk onderdeel van uw businessmodel moeten worden.

Een andere manier om de sales-cultuur te bevorderen is een bibliotheek aan te leggen met goede sales boeken en video`s voor uzelf, uw managers en uw medewerkers. Zoek naar personeelsleden die zich willen verdiepen in de materie en er van genieten deze boeken te lezen.

In elke club moet in feite de locatie-manager de beste verkoper zijn. Dit zal de opbouw bevorderen van een sterke salescultuur. En in tegenstelling tot de gemeenschappelijke overtuiging zal een sterke salescultuur ook het zaad zijn voor een sterke cultuur van dienstverlening.

De kennis over fitness heeft wellicht nog een groter belang dan we in eerste instantie denken. Een sales-medewerker die optimale kennis heeft van fitness en doelgroepen, is in staat om snel vertrouwen te kweken in het verkoopproces en passende oplossingen te bieden voor de behoefte van de nieuwe klant. De klant zoekt immers een oplossing voor een probleem en als deze een professioneel en kundig advies krijgt te horen waar hij of zij vertrouwen in heeft, dan is het abonnement al snel gesloten. In dit kader is het wellicht verstandig om de sales medewerkers meer op te leiden in resultaatgericht adviseren en doelgroepbenadering van fitness.

Als de salesmedewerker van de toekomst een beweeganalyse kan maken volgens het internationale ACSM beweegmodel en op basis van dit wetenschappelijke model een professioneel lidmaatschap- en beweegadvies uitbrengt, dan geven we deze medewerker liever de naam “beweeg- en lidmaatschapadviseur”.

Een professioneel salesproces begint met een procedure omschrijving en rapportage. Deze procedure zorgt ervoor dat iedereen het proces op dezelfde manier aanpakt en dat van daaruit het proces kan verbeteren. De rapportage zorgt ervoor dat we structureel inzicht krijgen in de resultaten van het proces en de proceselementen. Op die manier kan er resultaatgericht aangestuurd worden. Wil je een proceduremodel of rapportage model voorbeeld inzien, mail gerust naar john@efaa.nl.

Op 18 september tijdens het Bewegen is Medicijn congres in Veldhoven presenteer ik dit wetenschappelijke model en hoe we dit toe kunnen passen vertel ik in mijn lezing: “Van 3 naar 5 sterren sportcentrum”. Met dit congres zetten we een volgende stap om met een groep fitnessondernemers een doorontwikkeling te maken van fitness naar gezondheidsbevordering. “Inspiratie naar een actieve en gezonde leefstijl” is onze missie, en dat volgens een wetenschappelijk beweegkader.

Kijk op www.efaa.nl/conventie

John McCarthy van IHRSA vertelde op de laatste IHRSA conventie dat health een ‘retail sales business’ is en dat we net als iedere ondernemer in de detailhandel 3 dingen moeten doen om succesvol te worden: Een sterke salescultuur. Reguliere verkoopopleidingen. Uitstekend salesmanagement.

John van Heel

EFAA

j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

In Duiven knallen de Champagnekurken!

Tonny van Driel van de ‘SplashR Sport’ in Duiven is de winnares van het Go for Africa spel. Gefeliciteerd!

Voor Tonny was de spelperiode een extra stimulans om te blijven sporten in de periode tussen Pasen en Pinksteren.

Ze verheugt zich zeer op de reis naar Zuid Afrika – een week, inclusief vlucht, overnachting en een rondreis in een mini bus (Kaapstad, Johannesburg, Krüger Nationalpark). Op maandag, 7 juni vond de verloting op het kantoor van Greinwalder & Partner plaats. Tonny was de gelukkige winnaar van meer dan 5.000 inzendingen.

Partytime bij Slim Belly®!

800 Fitnessclubs in Europa bieden ondertussen Slim Belly® aan. Reden temeer om feest te vieren! Niet alleen de fitnessclubs zijn blij, want met gemiddeld 179 deelnemers en ruim 14.000 euro directe omzet in 6 weken is er genoeg reden voor een feestje. Maar ook de deelnemers zijn heel blij, zij bereiken gemiddeld 8,8 cm minder buikomvang in 4 weken.! Mocht u deze zomer op de Canarische Eilanden of op Mallorca zijn, kijk dan niet vreemd op als u ook daar Slim Belly® tegenkomt. Zelfs in Griekenland is Slim Belly® een groot succes, ondanks de crisis. Grijp nu uw kans en probeer Slim Belly® uit!! Als u nu begint hoeft u pas in oktober te betalen. Gegarandeerd dat u dan ook aan het einde van het jaar een feestje kan geven!

Meer informatie onder

www.greinwalder.com/

www.abc-one.com of via

bnl@greinwalder.com

news I branche actueel

Edities