Communicatie voor de Personal Trainer

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2010

marketing I Afvallen

I body LIFE 6I2010

Afvallen is moeilijk. Het is absoluut mogelijk, maar niet eenvoudig. Zeker mensen met veel overgewicht hebben een lange weg te gaan. Een groot deel van uw klanten wil graag een aantal kilo’s kwijt, maar dat lukt hen niet alleen. In de praktijk blijkt namelijk dat van alle mensen die op eigen houtje hun overgewicht trachten kwijt te raken, slechts 5% slaagt in zijn/haar doelstelling. 10 aandachtspunten die een afvaller van zijn/ haar fitnesscentrum of personal trainer nodig heeft om een volhouder te worden.

Wat heeft een ‘afvaller’ nodig om een ‘volhouder’ te worden?

1. Voedingsadvies

Tussen weten wat je moet doen en doen wat je weet, zit een groot verschil. Veel mensen geven aan dat ze wel weten wat ongezond is in hun voedingspatroon, maar het lukt hen niet het anders te doen. Een concreet voedingsadvies kan daarbij helpen. Al trainen mensen nog zo fanatiek, als ze er daarnaast een ongezond voedingspatroon op nahouden, heeft afvallen weinig kans van slagen.

2. Individuele aanpak

Ieder lichaam is anders en heeft een individuele aanpak nodig. Uiteraard qua voeding, want iemand met een kantoorbaan heeft een heel andere energiebehoefte dan iemand in de bouw. Ook lichaamssamenstelling en daarmee de ruststofwisseling zijn bepalend voor de samenstelling van het optimale voedingspatroon. Maar ook in uw trainingsadvies houdt u rekening met het individu en wat het beste past bij hem of haar en zijn dagelijks leven. Help de klant aan een ritme dat hij voor de rest van zijn leven kan volhouden.

3. Doelstellingen

Zonder concrete doelstellingen voor ogen, zijn uw klanten als een schip zonder koers. ‘Ik wil afvallen’ is niet concreet genoeg. Hoeveel wil iemand afvallen? Hoeveel tijd is daarvoor nodig? Naar welk gevoel is uw klant op zoek? Hoe zou zijn/haar leven eruit moeten zien over een jaar? Doelen moeten realistisch zijn en als rode draad door het leven van de klant lopen. Een klant die zichzelf regelmatig herinnert aan zijn doelen en erin blijft geloven, heeft de grootste kans om op koers te blijven.

4. Tijdlijn

Als een klant veel af wil vallen, is het bepalen van een realistische tijdlijn noodzakelijk: ½ tot 1 kilo afvallen per week is een gezond, verantwoord streven. Bepaal samen met de klant hoeveel kilo’s hij in totaal wil afvallen en maak daar een planning voor. Stippel de tijdlijn uit. Op deze manier weet de klant vooraf hoe lang ervoor nodig is om zijn doel te behalen en zal hij over 3 maanden niet teleurgesteld zijn als hij er nog niet is. Hij weet dan namelijk exact in hoeverre hij op schema zit. Ook belangrijk is het, om het totale aantal kilo’s te verdelen over kleine subdoelen. Elke 5 kilo is een mijlpaal waar een beloning tegenover mag staan.

5. Realistisch verwachtingspatroon

Veel mensen zijn al meerdere malen teleurgesteld in hun pogingen een gezond gewicht te bereiken. Wanneer u met uw klant aan de slag gaat, bespreek dan eerst wat hij kan verwachten. Leg de lat niet te laag, maar zeker niet te hoog. Iemand die 30 kilo wil afvallen en verwacht dat binnen enkele maanden te bereiken, stevent absoluut af op teleurstelling en dat doet het zelfvertrouwen geen goed. Een klant die binnen die maanden bereikt waar hij vooraf op gerekend had, zal zich trots voelen en de motivatie hebben om door te gaan.

6. Intensieve begeleiding

Van alle mensen die proberen af te vallen, slaagt slechts 5% erin dat op eigen houtje te realiseren en het resultaat op de lange termijn vast te houden. Uw begeleiding is dus van groot belang. Zorg voor regelmatig een contactmoment, evalueer het voedingspatroon en trainingsschema. U bent een stok achter de deur wanneer de klant moeite heeft met zelfdiscipline.

7. Prioriteiten stellen

Bij mensen met een drukke baan, rijk sociaal leven, kinderen, schiet gezond leven er nog wel eens bij in. Mensen die weinig tijd vrij maken voor gezond eten, bewegen en ontspannen, zouden hun lichaam en gezondheid weer hoger op het prioriteitenlijstje moeten zetten. U kunt hen daarbij helpen door er aandacht aan te besteden.

8. Aandacht

Luister goed naar de klant en heb aandacht voor zijn situatie. De kans van slagen voor een klant wordt vele malen groter bij regelmatig een contactmoment waar hij uw volledige aandacht krijgt. Als u hem het gevoel geeft er voor hem te zijn en er samen voor te gaan, draagt dat bij aan zijn wilskracht om vol te houden.

9. Bewustwording

Leer uw klant zijn eigen gezondheid te managen. Een klant moet begrijpen hoe zijn lichaam werkt en wat hij moet doen om het fit, gezond en slank te houden. Bewustwording maakt de kans op terugval een stuk kleiner.

10. Zelfvertrouwen

Werk aan het zelfvertrouwen van de klant. Een klant die steeds denkt dat het toch niet gaat lukken, zal waarschijnlijk niet slagen in zijn poging. Een klant die positief kijkt naar zijn doel en zichzelf voorhoudt dat het gaat lukken, visualiseert hoe zijn leven er straks uit zal zien en gaat met meer zelfvertrouwen op zijn doel af. Leg de focus op wat de klant wil bereiken, niet op wat hij wil vermijden.

1. Voedingsadvies

Tussen weten wat je moet doen en doen wat je weet, zit een groot verschil. Veel mensen geven aan dat ze wel weten wat ongezond is in hun voedingspatroon, maar het lukt hen niet het anders te doen. Een concreet voedingsadvies kan daarbij helpen. Al trainen mensen nog zo fanatiek, als ze er daarnaast een ongezond voedingspatroon op nahouden, heeft afvallen weinig kans van slagen.

2. Individuele aanpak

Ieder lichaam is anders en heeft een individuele aanpak nodig. Uiteraard qua voeding, want iemand met een kantoorbaan heeft een heel andere energiebehoefte dan iemand in de bouw. Ook lichaamssamenstelling en daarmee de ruststofwisseling zijn bepalend voor de samenstelling van het optimale voedingspatroon. Maar ook in uw trainingsadvies houdt u rekening met het individu en wat het beste past bij hem of haar en zijn dagelijks leven. Help de klant aan een ritme dat hij voor de rest van zijn leven kan volhouden.

3. Doelstellingen

Zonder concrete doelstellingen voor ogen, zijn uw klanten als een schip zonder koers. ‘Ik wil afvallen’ is niet concreet genoeg. Hoeveel wil iemand afvallen? Hoeveel tijd is daarvoor nodig? Naar welk gevoel is uw klant op zoek? Hoe zou zijn/haar leven eruit moeten zien over een jaar? Doelen moeten realistisch zijn en als rode draad door het leven van de klant lopen. Een klant die zichzelf regelmatig herinnert aan zijn doelen en erin blijft geloven, heeft de grootste kans om op koers te blijven.

4. Tijdlijn

Als een klant veel af wil vallen, is het bepalen van een realistische tijdlijn noodzakelijk: ½ tot 1 kilo afvallen per week is een gezond, verantwoord streven. Bepaal samen met de klant hoeveel kilo’s hij in totaal wil afvallen en maak daar een planning voor. Stippel de tijdlijn uit. Op deze manier weet de klant vooraf hoe lang ervoor nodig is om zijn doel te behalen en zal hij over 3 maanden niet teleurgesteld zijn als hij er nog niet is. Hij weet dan namelijk exact in hoeverre hij op schema zit. Ook belangrijk is het, om het totale aantal kilo’s te verdelen over kleine subdoelen. Elke 5 kilo is een mijlpaal waar een beloning tegenover mag staan.

5. Realistisch verwachtingspatroon

Veel mensen zijn al meerdere malen teleurgesteld in hun pogingen een gezond gewicht te bereiken. Wanneer u met uw klant aan de slag gaat, bespreek dan eerst wat hij kan verwachten. Leg de lat niet te laag, maar zeker niet te hoog. Iemand die 30 kilo wil afvallen en verwacht dat binnen enkele maanden te bereiken, stevent absoluut af op teleurstelling en dat doet het zelfvertrouwen geen goed. Een klant die binnen die maanden bereikt waar hij vooraf op gerekend had, zal zich trots voelen en de motivatie hebben om door te gaan.

6. Intensieve begeleiding

Van alle mensen die proberen af te vallen, slaagt slechts 5% erin dat op eigen houtje te realiseren en het resultaat op de lange termijn vast te houden. Uw begeleiding is dus van groot belang. Zorg voor regelmatig een contactmoment, evalueer het voedingspatroon en trainingsschema. U bent een stok achter de deur wanneer de klant moeite heeft met zelfdiscipline.

7. Prioriteiten stellen

Bij mensen met een drukke baan, rijk sociaal leven, kinderen, schiet gezond leven er nog wel eens bij in. Mensen die weinig tijd vrij maken voor gezond eten, bewegen en ontspannen, zouden hun lichaam en gezondheid weer hoger op het prioriteitenlijstje moeten zetten. U kunt hen daarbij helpen door er aandacht aan te besteden.

8. Aandacht

Luister goed naar de klant en heb aandacht voor zijn situatie. De kans van slagen voor een klant wordt vele malen groter bij regelmatig een contactmoment waar hij uw volledige aandacht krijgt. Als u hem het gevoel geeft er voor hem te zijn en er samen voor te gaan, draagt dat bij aan zijn wilskracht om vol te houden.

9. Bewustwording

Leer uw klant zijn eigen gezondheid te managen. Een klant moet begrijpen hoe zijn lichaam werkt en wat hij moet doen om het fit, gezond en slank te houden. Bewustwording maakt de kans op terugval een stuk kleiner.

10. Zelfvertrouwen

Werk aan het zelfvertrouwen van de klant. Een klant die steeds denkt dat het toch niet gaat lukken, zal waarschijnlijk niet slagen in zijn poging. Een klant die positief kijkt naar zijn doel en zichzelf voorhoudt dat het gaat lukken, visualiseert hoe zijn leven er straks uit zal zien en gaat met meer zelfvertrouwen op zijn doel af. Leg de focus op wat de klant wil bereiken, niet op wat hij wil vermijden.

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl, het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

Edities