Company Profile AALO

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2010

business I Column Erik Heemskerk

I body LIFE 5I2010

De FIBO was groot: 12 hallen. De FIBO was uitgebreid: van apparatuur tot en met kleding. Plus een ongeëvenaard aanbod voor krachtsport.

Ook ik ben onder de indruk als ik zo’n hallencomplex betreed. Word van mijn sokken geblazen en vraag me af, bij zo’n uitgebreid evenement, wat de waarde is van een beurs in Nederland. Een groot deel van de markt presenteert zich en meer. Essen is vlakbij Nederland, maximaal 2 ½ uur rijden. Op elke stand staan mensen uit Nederland: van sales tot en met directie. Kortom, een complete beurs waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten.

In de trein naar huis wist ik het, fysiek los van het geweld van FIBO, wat de waarde is van Nederland. Als markt. Als beurs. Elk land heeft zijn eigen dynamiek, gebaseerd op zijn eigen cultuur. Wat is de rol, het belang van gezondheid in een land? Hoe ontwikkelt is een land? Wat is de mentaliteit, zakelijk en privé?

Vorig jaar heeft er een interessante discussie plaatsgevonden over wat ‘Nederlander’ zijn inhoudt. Zo met de verkiezingen in aantocht ben ik zeker niet van plan politiek kleur te bekennen en/of u van stemadvies te voorzien. Maar….. als ik kijk naar de Nederlandse Fitness en Health sectoren zie ik daar een duidelijke eigen dynamiek. Waarin ook wet- en regelgeving een belangrijke rol speelt.

De fysiotherapeut werkt primair op basis van declarabele (= door de verzekering gedekte) uren. Een fitnessondernemer verdient zijn geld middels het aantal verkochte abonnementen per jaar. Wezenlijk verschillende uitgangspunten, want door de band genomen komen er elk jaar ongeveer hetzelfde aantal personen in een fysiotherapiepraktijk, versus het sterk fluctuerende aantal consumenten dat naar een fitnesscentrum gaat. In ieder geval sterk fluctuerend per centrum.

Tóch vinden zowel fitnessondernemers als fysiotherapeuten elk jaar de weg naar Fitness & Health Benelux. Gezamenlijk. Blijkbaar omdat het aanbod van producten en diensten overeenkomt met hun behoefte. Omdat ze er voldoende vakgenoten ontmoeten en er nieuwe dingen zien en ervaren.

En daarin zit de belangrijke meerwaarde van Fitness & Health Benelux als Nederlandse markt- en ontmoetingsplaats, en die verschilt wezenlijk van de FIBO. Leveranciers die zich specifiek op de zorg richten moet je in Essen met een zaklamp zoeken, terwijl in Nederland zo’n 20-25% van de deelnemers zich vooral op de fysiotherapeut richt. Daarbij is Fitness & Health vooral gericht op de gemiddelde consument, namelijk de Nederlander als eindgebruiker, waar bij FIBO voor een belangrijk deel óók een specifieke doelgroep (=bodybuilding) wordt bediend.

Tijdens de FIBO heb je weleens het hopeloze gevoel te verdrinken in de overvloed van het aanbod. Daarentegen is de opzet van Fitness & Health knusser en gezelliger (een typisch Nederlands woord en/of fenomeen). En last but not least, neemt de Nederlandse markt een duidelijke eigen positie in binnen de internationale markt en context. Redenen te over dus voor een eigen Nederlands event.

Daarom verwelkom ik u alvast allemaal graag op de aankomende Fitness & Health Benelux, van 14 tot en met 16 oktober 2010 in de oude, vertrouwde Jaarbeurs Utrecht. Wij hebben er nu al heel veel zin in om wederom uw gastheer te mogen zijn!

FIBO 2010: Fitness en Health?

Erik Heemskerk,

project manager

Fitness & Health Benelux

Edities