Auteursrecht

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr5 2010

marketing I de consument

I body LIFE 5I2010

Van sportcentrum naar ‘gezondheidscentrum’

In de praktijk betekent dit een kans voor fitnesscentra om zich te profileren als centrum dat een belangrijke bijdrage kan leveren aan de algehele gezondheid. Het dienstenaanbod dient dan breder getrokken te worden dan alleen beweging. Voeding en ontspanning zijn, naast training, belangrijke pijlers die bijdragen aan een gezonde levensstijl. In een drukke branche, zoals de fitnessbranche heeft de consument keuze te over. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die de consument stelt. Zorg dat uw totaalaanbod op het gebied van gezondheid en vitaliteit het juiste antwoord is op deze vraag.

Onderzoek fitnessbranche

Onderzoek van het WJH Mulier instituut (Nationale Fitnessmonitor) heeft uitgewezen dat ‘gezond, fit en slank blijven’ de belangrijkste motieven vormen voor mensen om een fitnesscentrum te bezoeken. Er is een toenemende eigen verantwoordelijkheid waarneembaar wat betreft gezondheid. Uit het onderzoek blijkt ook dat de fitnessbranche laag scoort op retentie; gemiddeld raken centra jaarlijks 30 tot 50% van hun bestaande klanten kwijt! Rabobank Cijfers & Trends bracht eind 2009 de grootste uitdagingen voor de fitnessbranche in 2010 in kaart. Ook dit onderzoeksinstituut tipt de toenemende aandacht voor gezondheid en vitaliteit als trend en kans voor de fitnessbranche. Daarnaast kwam in dit rapport aan de orde dat het door het ‘overaanbod’ steeds belangrijker wordt, te werken aan onderscheidend vermogen en een juiste positionering waarbij je kiest voor een bepaalde doelgroep. Ook vermelden de onderzoeksgegevens dat het verloop bij de meeste fitnesscentra hoog is. Er is nog steeds te weinig aandacht voor ledenbehoud, marketing en een duidelijke positionering. Persoonlijke benadering en service kunnen bijdragen aan klantenbinding.

Als fitnessondernemer kunt u succesvol inspelen op deze trends en ontwikkelingen in de markt, met aandacht voor voeding en gezondheidsaspecten naast de vaste basis die u biedt op het gebied van beweging. Als u deze aandachtsgebieden op de juiste manier implementeert in uw aanbod, gecombineerd met persoonlijke aandacht, kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan zowel uw serviceniveau als aan uw klantenbinding!

Positionering als ‘gezondheidscentrum’

Het kiezen van een specifieke doelgroep wordt gezien als kans binnen de fitnessbranche, omdat u zichzelf daarmee onderscheidt van centra die geen duidelijke keuze maken of juist een andere doelgroep kiezen dan u voor ogen hebt. De groep die gaat fitnessen om serieus aan haar gezondheid te werken, wordt steeds groter en zou uw doelgroep kunnen zijn. Binnen die doelgroep kunt u nog verder segmenteren, bijvoorbeeld senioren die willen werken aan hun gezondheid. Als u zichzelf profileert als centrum voor ‘gezond, fit en slank blijven’, zult u het aanbod moeten completeren met alle componenten die daarvoor nodig zijn. In de praktijk blijkt alleen bewegen niet voldoende om het gewenste resultaat te behalen. Een gezond voedingspatroon en tijd maken voor ontspanning zijn ook erg belangrijke pijlers voor het verbeteren van de gezondheid en daarmee de kwaliteit van leven.

Wanneer uw centrum zich positioneert als een plek om aan je algehele gezondheid te werken, dan verwacht de doelgroep die u daarvoor benadert ook precies dat. Een totaalaanpak die bijdraagt aan het verbeteren van hun gezondheid, maar bovenal resultaat! Uw leden komen om op basis van uw expertise hun doelen te bereiken. Uw trainingsadviezen gecombineerd met adviezen op het gebied van voedingspatroon, maar ook wellnessfaciliteiten of -adviezen maken een plan van aanpak compleet. Wanneer u daadwerkelijk samen met uw leden aan de slag gaat, met intensieve begeleiding en frequente contactmomenten, creëert u een band met uw klant. U geeft de klant het gevoel er samen voor te gaan en door die aandacht vergroot u de motivatie bij uw klant en daarmee de kans van slagen aanzienlijk. U zult merken dat meer aandacht voor de klant direct leidt tot betere resultaten. De dankbaarheid van uw klant zal groot zijn en uw band sterker dan ooit.

Focus op intensieve begeleiding op het gebied van gezondheid en vitaliteit werkt dus aan twee kanten. U speelt in op de wensen uit de markt en tegelijkertijd werkt deze methode retentieverbeterend. En denkt u eens over de marketingtechnische mogelijkheden die u creëert. U kiest voor een duidelijke strategie waarmee u zichzelf duidelijk kunt profileren. Uw doelgroep begrijpt waarvoor ze bij u terecht kan en u kunt de positieve ervaringen van succesvolle leden gebruiken in uw promotie. Bovendien zal een tevreden klant als ambassadeur voor uw centrum fungeren en positieve mond-tot-mondreclame verzorgen.

Communiceer gezondheid

Denkt u tot slot bij uw volgende promotionele activiteit nog eens na over de wijze van communiceren. Gaat u vertellen over uw aanbod aan apparatuur en groepslessen? Of kiest u ervoor om gezondheid en uw begeleiding daarin centraal te stellen? Bedenk dat het eindresultaat datgene is waarvoor uw doelgroep bij u komt, de weg ernaartoe (uw fysieke aanbod) kunt u ze vertellen wanneer u hun aandacht eenmaal heeft getrokken. Dus: wordt gezondheid uw specialiteit?

Toenemende aandacht voor gezondheid en vitaliteit bij consument

De consument hecht steeds meer waarde aan gezondheid en vitaliteit. Dit wordt gestimuleerd door de overheid en instanties als het Voedingscentrum, NOC*NSF en NISB die zich ten doel hebben gesteld de consument respectievelijk gezonder te laten eten en meer te laten bewegen.

In de praktijk betekent dit een kans voor fitnesscentra om zich te profileren als centrum dat een belangrijke bijdrage kan leveren aan de algehele gezondheid. Het dienstenaanbod dient dan breder getrokken te worden dan alleen beweging. Voeding en ontspanning zijn, naast training, belangrijke pijlers die bijdragen aan een gezonde levensstijl. In een drukke branche, zoals de fitnessbranche heeft de consument keuze te over. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die de consument stelt. Zorg dat uw totaalaanbod op het gebied van gezondheid en vitaliteit het juiste antwoord is op deze vraag.

Onderzoek fitnessbranche

Onderzoek van het WJH Mulier instituut (Nationale Fitnessmonitor) heeft uitgewezen dat ‘gezond, fit en slank blijven’ de belangrijkste motieven vormen voor mensen om een fitnesscentrum te bezoeken. Er is een toenemende eigen verantwoordelijkheid waarneembaar wat betreft gezondheid. Uit het onderzoek blijkt ook dat de fitnessbranche laag scoort op retentie; gemiddeld raken centra jaarlijks 30 tot 50% van hun bestaande klanten kwijt! Rabobank Cijfers & Trends bracht eind 2009 de grootste uitdagingen voor de fitnessbranche in 2010 in kaart. Ook dit onderzoeksinstituut tipt de toenemende aandacht voor gezondheid en vitaliteit als trend en kans voor de fitnessbranche. Daarnaast kwam in dit rapport aan de orde dat het door het ‘overaanbod’ steeds belangrijker wordt, te werken aan onderscheidend vermogen en een juiste positionering waarbij je kiest voor een bepaalde doelgroep. Ook vermelden de onderzoeksgegevens dat het verloop bij de meeste fitnesscentra hoog is. Er is nog steeds te weinig aandacht voor ledenbehoud, marketing en een duidelijke positionering. Persoonlijke benadering en service kunnen bijdragen aan klantenbinding.

Als fitnessondernemer kunt u succesvol inspelen op deze trends en ontwikkelingen in de markt, met aandacht voor voeding en gezondheidsaspecten naast de vaste basis die u biedt op het gebied van beweging. Als u deze aandachtsgebieden op de juiste manier implementeert in uw aanbod, gecombineerd met persoonlijke aandacht, kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan zowel uw serviceniveau als aan uw klantenbinding!

Positionering als ‘gezondheidscentrum’

Het kiezen van een specifieke doelgroep wordt gezien als kans binnen de fitnessbranche, omdat u zichzelf daarmee onderscheidt van centra die geen duidelijke keuze maken of juist een andere doelgroep kiezen dan u voor ogen hebt. De groep die gaat fitnessen om serieus aan haar gezondheid te werken, wordt steeds groter en zou uw doelgroep kunnen zijn. Binnen die doelgroep kunt u nog verder segmenteren, bijvoorbeeld senioren die willen werken aan hun gezondheid. Als u zichzelf profileert als centrum voor ‘gezond, fit en slank blijven’, zult u het aanbod moeten completeren met alle componenten die daarvoor nodig zijn. In de praktijk blijkt alleen bewegen niet voldoende om het gewenste resultaat te behalen. Een gezond voedingspatroon en tijd maken voor ontspanning zijn ook erg belangrijke pijlers voor het verbeteren van de gezondheid en daarmee de kwaliteit van leven.

Wanneer uw centrum zich positioneert als een plek om aan je algehele gezondheid te werken, dan verwacht de doelgroep die u daarvoor benadert ook precies dat. Een totaalaanpak die bijdraagt aan het verbeteren van hun gezondheid, maar bovenal resultaat! Uw leden komen om op basis van uw expertise hun doelen te bereiken. Uw trainingsadviezen gecombineerd met adviezen op het gebied van voedingspatroon, maar ook wellnessfaciliteiten of -adviezen maken een plan van aanpak compleet. Wanneer u daadwerkelijk samen met uw leden aan de slag gaat, met intensieve begeleiding en frequente contactmomenten, creëert u een band met uw klant. U geeft de klant het gevoel er samen voor te gaan en door die aandacht vergroot u de motivatie bij uw klant en daarmee de kans van slagen aanzienlijk. U zult merken dat meer aandacht voor de klant direct leidt tot betere resultaten. De dankbaarheid van uw klant zal groot zijn en uw band sterker dan ooit.

Focus op intensieve begeleiding op het gebied van gezondheid en vitaliteit werkt dus aan twee kanten. U speelt in op de wensen uit de markt en tegelijkertijd werkt deze methode retentieverbeterend. En denkt u eens over de marketingtechnische mogelijkheden die u creëert. U kiest voor een duidelijke strategie waarmee u zichzelf duidelijk kunt profileren. Uw doelgroep begrijpt waarvoor ze bij u terecht kan en u kunt de positieve ervaringen van succesvolle leden gebruiken in uw promotie. Bovendien zal een tevreden klant als ambassadeur voor uw centrum fungeren en positieve mond-tot-mondreclame verzorgen.

Communiceer gezondheid

Denkt u tot slot bij uw volgende promotionele activiteit nog eens na over de wijze van communiceren. Gaat u vertellen over uw aanbod aan apparatuur en groepslessen? Of kiest u ervoor om gezondheid en uw begeleiding daarin centraal te stellen? Bedenk dat het eindresultaat datgene is waarvoor uw doelgroep bij u komt, de weg ernaartoe (uw fysieke aanbod) kunt u ze vertellen wanneer u hun aandacht eenmaal heeft getrokken. Dus: wordt gezondheid uw specialiteit?

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl, het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

body LIFE 5I2010 I

Edities