Optimale Kwaliteit ‘Buiten’ de kaders denken

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2010

business I Company Profile

I body LIFE 4I2010

Fit!vak geldt als de brancheorganisatie in de fitnessbranche. De missie van Fit!vak is duidelijk: het stimuleren van ontwikkelingen en het borgen van de kwaliteit in de fitnessbranche en er aan bijdragen dat meer mensen aan fitness gaan doen.

Fit!vak: slagvaardig, flexibel en vraaggestuurd

Volgens directeur Ronald Wouters is het niet voor iedereen in de branche even helder wat Fit!vak nu precies doet. “Dit heeft ook te maken met het feit dat er meerdere service- en marketingorganisaties in de branche actief zijn, waar wij vaak onder geschaard worden.”

Dat vindt Wouters jammer. “Wij kunnen als erkende brancheorganisatie zoveel meer betekenen voor de branche.” Hij hoopt dat meer fitnesscentra lid worden van Fit!vak. “Hierdoor kunnen we onze stem nog beter laten gelden naar de overheid en andere betrokken partijen.”

Activiteiten

“Onze kerntaak/rol als belangenbehartiger en dienstverlener nemen we heel serieus”, vervolgt Wouters. “Een rol die we verkondigen door op te treden tijdens congressen en debatten en door een bijdrage te leveren aan de publieke opinie.” Een andere belangrijke taak van Fit!vak is het beïnvloeden van beslissers en hun adviseurs ten aanzien van de agendavorming en politieke besluitvorming. Daarnaast is Fit!vak actief in het verzamelen, onderhouden en bewerken van branchegegevens op het gebied van bedrijfsvoering, publieksbereik, HR gegevens, enzovoort. Ten slotte is Fit!vak bezig met het definiëren, ontwikkelen en registreren van kwaliteitscriteria voor de fitnessbranche. Wouters: “Activiteiten die niet altijd direct zichtbaar zijn en zich veelal afspelen achter de schermen, maar uiteindelijk wel resultaat opleveren.” Hij noemt in dit kader het voorbeeld van de BTW-verlaging van 19 naar 6 procent enkele jaren geleden. “Dit heeft de branche veel opgeleverd.” Drie jaar geleden heeft Fit!vak een nieuwe koers ingezet en commissies in het leven geroepen. Voor ieder beleidsonderwerp wordt een commissie samengesteld waarin een aantal fitnessondernemers zitting hebben, eventueel aangevuld met deskundigen op dit gebied. Deze commissies formuleren gezamenlijk het beleid, dat daarna wordt voorgelegd aan de ledenvergadering. “Bij Fit!vak hebben de leden een belangrijke stem”, benadrukt Wouters. “Zo is een commissie lang bezig geweest met het opstellen van de algemene leveringsvoorwaarden. Een traject waarbij ook de Consumentenbond betrokken is, die de belangen van de consumenten behartigt.” Leveringsvoorwaarden zijn volgens Wouters belangrijk, omdat door het gebruik daarvan men niet steeds opnieuw hoeft te onderhandelen over voorwaarden die voor iedere overeenkomst gelden. Onderdeel van de algemene leveringsvoorwaarden is de stilzwijgende verlenging van het abonnement en meerjarige contracten. Binnenkort wordt de wet-Van Dam van kracht. In deze wet wordt stilzwijgende verlenging van contracten met meer dan drie maanden verboden. Het voorstel regelt ook dat je contracten niet langer schriftelijk of per aangetekende brief hoeft op te zeggen. Als je een contract via internet of de telefoon kunt aangaan, moet je het op dezelfde manier ook weer kunnen opzeggen, stelt het wetsvoorstel. “Als Fit!vak zijn we fel gekant tegen deze wet, maar we kunnen dit niet tegenhouden. Gevolg is dat dit in de algemene leveringsvoorwaarden dient opgenomen te worden. Eerdaags krijgen onze leden het concept aangeboden dat door de ledenvergadering goedgekeurd dient te worden. Tijdens het invoeren van de algemene leveringsvoorwaarden zullen we de leden op alle mogelijke manieren ondersteunen. Er komt een handleiding waarin in begrijpelijke taal alle juridische termen worden uitgelegd.”

Onderzoek

De rol van Fit!vak beperkt zich niet alleen tot belangenbehartiging, maar wil ook een bijdrage leveren aan het overheidsbeleid stimulering sport, bewegen, meedoen en welzijn. “Zo zijn we samen met het NSIB en het NOC*NSF sportpartners van het Olympisch Plan 2028. Een van de ambities van dit plan is om de sportparticipatie te vergroten naar 90 procent. Nu is dit 65 procent. Hiervan kan de fitnessbranche profiteren, doordat meer mensen aan sport en fitness gaan doen.” Verder is Fit!vak nauw betrokken bij het project Fitnessbranche in Beweging (FIB) in samenwerking met de Hogeschool Utrecht. Doel hiervan is het ontwikkelen van innovatieve concepten op het gebied van producten, diensten en businessconcepten. “Met dit onderzoek onder klanten van fitnesscentra willen we inzicht krijgen in hun motieven om aan fitness te doen en hun beleving van de servicekwaliteit.” Verder onderdeel van dit onderzoek is het ontwikkelen van innovatieve diensten- en marketingconcepten en deze testen in pilot projecten bij fitnesscentra. Tenslotte is het de bedoeling dat er een kennisnetwerk en -infrastructuur voor voortdurende innovatie in de fitnessbranche wordt opgezet. Wouters verwacht dat uit dit onderzoek straks interessante gegevens komen die de ondernemers kunnen gebruiken voor hun strategisch beleid.

Communicatie met de leden

“In de afgelopen jaren is het aantal leden gegroeid mede door onze communicatie inspanningen, maar het kan altijd beter”, zegt Wouters. “Vandaar dat we ons team recent hebben uitgebreid met een accountmanager in de persoon van Matthijs Westerbeek, die het nieuwe aanspreekpunt vormt voor leden en potentiële leden. Met deze functie willen we onze dienstverlening nog verder verbeteren en professionaliseren en de betrokkenheid van onze leden bij Fit!vak versterken. Leden blijken niet altijd op de hoogte van het gevoerde beleid en hoe ze optimaal kunnen profiteren van wat het lidmaatschap hen te bieden heeft. Het is nodig om dit inzichtelijk te maken en dit zal de continuïteit in de branche alleen maar ten goede komen. In zijn functie als accountmanager zal Matthijs de leden, maar ook potentiële leden, veel bezoeken en luisteren naar hun vragen, wensen en dilemma’s.” Verder heeft Fit!vak onlangs een nieuwe website gelanceerd die meer mogelijkheden geeft om op een eigentijdse, gebruiksvriendelijke en interactieve manier te communiceren met de leden, partners en de samenleving. “Voor ons wordt de website een belangrijk communicatiemiddel. Niet alleen om te laten zien waar Fit!vak mee bezig is, maar ook om input te krijgen voor ons beleid en strategische keuzes”, aldus Wouters.

Kwaliteit

Een ander traject waar Fit!vak zich hard voor maakt is kwaliteit. In het afgelopen jaar is er door Fit!vak hard gewerkt aan een erkend kwaliteitskeurmerk om vakbekwame en gekwalificeerde fitnesstrainers herkenbaar te maken. Wouters: “Daarbij moesten we duidelijk rekening houden met de uitgangspunten en voorwaarden van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Onderwijs, EHFA en de branche zelf.” Intussen is het kwalificatiedossier gedeponeerd bij Calibris, een kenniscentrum voor leren in de praktijk in Zorg, Welzijn en Sport. Calibris is verantwoordelijk voor erkenning van leerbedrijven en vaststelling van kwalificaties. “Een noodzakelijke stap”, noemt Wouters dit. “Ons land telt nogal wat beoefenaren van het vak fitnesstrainer. Maar omdat iedereen zich fitnesstrainer mag noemen, ontbreekt zeker voor buitenstaanders het zicht op kwaliteit.” In de loop van 2010 komt hierin verandering. Er komt een titel Erkende Fitnesstrainer, die ook wordt geregistreerd in het Register voor Fitnesstrainers, dat ontwikkeld en afgestemd is met de Europese brancheorganisatie EHFA. Gecertificeerde fitnesstrainers mogen de titel Erkende Fitnesstrainer voeren. Erkende Fitnesstrainers zijn werkzaam als bewegingsdeskundige en dienen hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. De certificering is geldig voor 1 jaar. Elk jaar worden Erkende Fitnesstrainers opnieuw gecertificeerd. “Fit!vak werkt hierin samen met partners in het ondernemerschap, onderwijs en opleidingen, sporten en bewegen, overheidsinstellingen op nationaal en internationaal niveau. Met dit register dragen we bij aan de kwaliteit en zichtbaarheid van de vakbekwame bewegingsdeskundige, werkzaam in een fitnessbedrijf. Tevens wordt het vak van bewegingsdeskundige naar een hoger niveau getild. Onze ambities mogen duidelijk zijn: we willen er staan en zijn voor de hele fitnessbranche.”

Voor meer informatie: www.fitvak.com

Matthijs Westerbeek, de nieuwe

accountmanager bij Fit!vak

Ronald Wouters,

directeur van Fit!vak

body LIFE 4I2010 I

Edities